6220
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2010
Jodå nog kan den lämna 50W allt, men med en jäkla massa dist! En normal HU lämnar ca 20-30Wrms och det är den intressanta effekten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
6 augusti 2010
ChriZtoffer skrev:
Jodå nog kan den lämna 50W allt, men med en jäkla massa dist! En normal HU lämnar ca 20-30Wrms och det är den intressanta effekten.

tror nog mer att de ca 15 watt per kanal om de ska vara lyssningsbart.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

230 Inlägg
6 augusti 2010
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Okej va menas med dist?
När jag kör på max i mina så blire skitdåligt ljud. Har det nånting med det och göra? eller är det högtalrnas fel? för det är några kassa pappershögtalare som sitter i nu.

16 197 Inlägg
6 augusti 2010
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Okej va menas med dist?
När jag kör på max i mina så blire skitdåligt ljud. Har det nånting med det och göra? eller är det högtalrnas fel? för det är några kassa pappershögtalare som sitter i nu.

exakt, de där "skitdåliga" är distrustion..    stereon kanske lämnar 50 watt men me så pass mycke dist att de e olyssningsbart för att de låter illa.

230 Inlägg
6 augusti 2010
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:

Okej va menas med dist?

exakt, de där "skitdåliga" är distrustion..    stereon kanske lämnar 50 watt men me så pass mycke dist att de e olyssningsbart för att de låter illa.

Okej, så för att kunna spela så högt så gäller det att ha ett steg som klarar att ge ut den effekten i ren effekt?

16 197 Inlägg
6 augusti 2010
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

Okej va menas med dist?

Okej, så för att kunna spela så högt så gäller det att ha ett steg som klarar att ge ut den effekten i ren effekt?

exakt..    har man ren effekt/ren signal så brukar högtalarna klara av mycke mer effekt än vad dom är specade för.

230 Inlägg
6 augusti 2010
Okej va bra, då har jag fått det lite klarare för mig, Tack så mycket för förklaringarna! smile

409 Inlägg
6 augusti 2010
Är okunnig när det gäller vad en bilstereo ska ha för att den ska vara bra smile så jag undrar om denna kenwood är något att ha? smile http://www.pixmania.se/se/se/4912659/ar … 6047u.html

907 Inlägg
6 augusti 2010
finns det någon regel på hur grov kabel man ska använda när man delar på den.
frågar för att jag ska koppla in 2 slutsteg i min bil och vill få ut mesta möjliga effekt ur dom.
så här ser mitt system ut just nu.
hillman hu
jl audio 6,5" i fram dörrarna
mds gp3 som driver högtalarna
men tänkte nu koppla in min baslåda som jag har haft liggandes alltför länge nu:)
så då tänkte jag koppla in ett mds gp4 som jag också har liggande och driva baslådan med det.
har dragit 50mm2 bak till slutsteget och ska nu dela där så jag får ström till båda stegen så hur grov kabel kan jag använda?

4 693 Inlägg
6 augusti 2010
Stridsanka skrev:
Är okunnig när det gäller vad en bilstereo ska ha för att den ska vara bra smile så jag undrar om denna kenwood är något att ha? smile http://www.pixmania.se/se/se/4912659/ar … 6047u.html

Vad jag vet så har inte kenwood gjort någon dålig HU, det är bara att tuta och köra.

Booyakasha!

409 Inlägg
6 augusti 2010
Softis skrev:
Stridsanka skrev:

Vad jag vet så har inte kenwood gjort någon dålig HU, det är bara att tuta och köra.

Låter bra, får nog bli en sådan då smile

198 Inlägg
6 augusti 2010
Tja alla

Någon som vet någe om "SHARK z2000 amplifier" slutsteget, har nämligen fått ett sådant gratis, allt som står på är SHARK z2000 amplifier 4x500w men effekten skall man ta med en nypa salt, då ja inte hittar någe på google. Oja de funkar 400-500w skall väl inte vara några problem,,,

svara här eller på min PM

Mvh iceman3006

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2010
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Enligt manualen till min Kenwood så ska den ge ut 30Wrms per kanal iaf, eller ja det står inte Wrms utan DIN45324 vilket jag fått fram är ungefär detsamma som Wrms, dock så är det mätt vid 14,4V.
Senast redigerat av ChriZtoffer (6 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 Inlägg
6 augusti 2010
Vet inte om det är rätt tråd att fråga detta i men har en Saab 9-3 Aero och är väldigt sugen på att byta ut min original-radio mot en ny med en bättre stereo.

Men till min fråga. Hur ska jag göra för att få bort den jag har nu? Om det ens går dvs? För jag är inget bilfreak så jag vet inte hur jag ska göra tyvärr. Någon som vet? Har samma som på denna bild: http://www.garaget.org/?car=62511&image=1910493

Tacksam för svar och ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
6 augusti 2010
Rätt tråd är det nog allt.
När jag tog bort min så tröck jag in 4'a spikar i de fyra hålen tills det "klickade till" och sen tryckte jag dom åt sidorna och drog ut den genom att trycka spikarna åt sidorna samtidigt som jag försökte dra dom mot mig.. hoppas du förstår hur jag menar.

21 761 Inlägg
6 augusti 2010
primeramannen skrev:

Använd så pass grov kabel att den är anpassad till den ström som komponetnen kan dra. Om kabeln har mindre area än "huvudkabeln" från batteriet till delningsblocket (i ditt fall 50 mm2) så ska den ha en egen säkring som är anpassad till just den klenare kabeln. smile

primeramannen skrev:

mds gp4 som jag också har liggande och driva baslådan med det.

GP3 ger ut 380 WRMS som mest och kan teoretskt dra ca 48 A räknat på 55% verkningsgrad, GP4 ger ut 420 WRMS som mest och kan teoretiskt dra ca 53 A räknat på 55% verkningsgrad. Lämpliga kablar och säkringar i mitt tycke:

GP3: 10 mm2 kabel med 50 A säkring
GP4: 16 mm2 kabel med 60 A säkring

Vill du inte ha två olika kabelstorlekar så kan du istället välja 16 mm2 kabel även för GP3. Med dessa kablar och säkringar som jag ger förslag på så kan du utnyttja stegen fullt ut. smile

2 Inlägg
7 augusti 2010
Tribbe skrev:
Rätt tråd är det nog allt.
När jag tog bort min så tröck jag in 4'a spikar i de fyra hålen tills det "klickade till" och sen tryckte jag dom åt sidorna och drog ut den genom att trycka spikarna åt sidorna samtidigt som jag försökte dra dom mot mig.. hoppas du förstår hur jag menar.

Förstår precis vad du menar, ska testa detta! Tack för svaret. Btw: Funkade det för dig, så du har en annan nu då?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
7 augusti 2010
Ja jag kör med en annan huvudenhet. Det du blir av med om du byter är infon om vilken låt osv som visas i siden samt knapparna på ratten om du har sådanna. Sen så om du byter till en enkel din stereo skulle jag rekomendera att du köper ett pryl fack på saab för att fylla ut hålet som blir. Och tänker du sätta i en dubbeldin så blir du tvungen att demontera mugghållaren/blindbrickan som sitter över stereon för att få rum med en sån.

907 Inlägg
7 augusti 2010
Drönirettab skrev:
primeramannen skrev:

Använd så pass grov kabel att den är anpassad till den ström som komponetnen kan dra. Om kabeln har mindre area än "huvudkabeln" från batteriet till delningsblocket (i ditt fall 50 mm2) så ska den ha en egen säkring som är anpassad till just den klenare kabeln. smile

primeramannen skrev:

GP3 ger ut 380 WRMS som mest och kan teoretskt dra ca 48 A räknat på 55% verkningsgrad, GP4 ger ut 420 WRMS som mest och kan teoretiskt dra ca 53 A räknat på 55% verkningsgrad. Lämpliga kablar och säkringar i mitt tycke:

Vill du inte ha två olika kabelstorlekar så kan du istället välja 16 mm2 kabel även för GP3. Med dessa kablar och säkringar som jag ger förslag på så kan du utnyttja stegen fullt ut. smile

tack för ett bra svar

907 Inlägg
7 augusti 2010
Drönirettab skrev:
primeramannen skrev:

primeramannen skrev:

kom på en grej.
det är så att vi har 35mm2 på jobbet gör det nått om jag använder den istället för 16mm2?

Sök