4088
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 september 2010
ekelund88 skrev:
Lonefox skrev:
ekelund88 skrev:
HAHHAH sa inte att de va bra grejer :p men duger gott för en brudbil

Beror på bruden wink

En tjejkompis till mig sneglar rätt mkt på mina grejer som bara ligger wink

Basar för 16K.
Ett steg för 10K.
Framsystem fr 4K (ja det inköpptes då jag hade en bas för 2K som idag sitter i pendelbilen som har en rigg värd 15K)

Så definiera budget wink
Budget för mig är runt 15K totalt tongue

basar kör du ju bara på fin lir har jag sett (focal) så bra skit du lägger pengarna på smile

men e de *** mätar tävling det handlar om så vill jag meddela att mitt steg och mina front högtalare kostar lika mycket som ditt budget system big_smile hahahahaha

Utopia är inte fel nej wink

Frågan jag ställer mig då.....har du monterat det rätt så att det verkligen kommer till sin rätta eller hade du kunnat klara dig med en fjärdedel av priset? tongue
Enkelt uttryckt.....ju dyrare elementen blir ju högre krav ställs på montaget.

edit: Såg att du om VWn skriver att du har Kicker SS-system..... Du menar inte RS eller QS?
Senast redigerat av Lonefox (8 september 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 656 Inlägg
9 september 2010
Lonefox skrev:
ekelund88 skrev:
Lonefox skrev:

Beror på bruden wink

En tjejkompis till mig sneglar rätt mkt på mina grejer som bara ligger wink

Basar för 16K.
Ett steg för 10K.
Framsystem fr 4K (ja det inköpptes då jag hade en bas för 2K som idag sitter i pendelbilen som har en rigg värd 15K)

Så definiera budget wink
Budget för mig är runt 15K totalt tongue

basar kör du ju bara på fin lir har jag sett (focal) så bra skit du lägger pengarna på smile

men e de *** mätar tävling det handlar om så vill jag meddela att mitt steg och mina front högtalare kostar lika mycket som ditt budget system big_smile hahahahaha

Frågan jag ställer mig då.....har du monterat det rätt så att det verkligen kommer till sin rätta eller hade du kunnat klara dig med en fjärdedel av priset? tongue

edit: Såg att du om VWn skriver att du har Kicker SS-system..... Du menar inte RS eller QS?

jag har monterat det ungefär så jag hade klarat mig på en 4e del av priset smile är i lärofaserna än hahaha big_smile
nej kicker ss dbakuten sålde det för nått årsen serien över rs är det smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2010
ekelund88 skrev:
Lonefox skrev:
ekelund88 skrev:

jag har monterat det ungefär så jag hade klarat mig på en 4e del av priset smile är i lärofaserna än hahaha big_smile

Ah....föregångarn till QS....eller strax under.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 656 Inlägg
9 september 2010
Lonefox skrev:
ekelund88 skrev:
Lonefox skrev:

Ah....föregångarn till QS....eller strax under.

troligen en föregångare smile

28 Inlägg
10 september 2010
Hejsan ja hade tänkt att ja skulle fixa ett till batteri till min bil som ja tänkte lägga bak vid stegen osv. men hur kopplar ja in det ? drar ja plus direkt från det andra batteriet och sen jord till karrossen ? Hur tjocka kablar ska man ha ? är det något mer man behöver tänka på ?
MVH Andrew

3 466 Inlägg
10 september 2010
andrew skrev:
Hejsan ja hade tänkt att ja skulle fixa ett till batteri till min bil som ja tänkte lägga bak vid stegen osv. men hur kopplar ja in det ? drar ja plus direkt från det andra batteriet och sen jord till karrossen ? Hur tjocka kablar ska man ha ? är det något mer man behöver tänka på ?
MVH Andrew

För att koppla in ett batteri bak så drar du helt enkelt pluskabeln bak till bakre batteriets plus. På den kabel ska där sitta 2st säkringar, en som sitter max 30cm från främre batteriet och en som sitter max 30 cm från bakre batteriet. Jorda gör du direkt i karossen, glöm inte att förstärka jorden fram med lika tjock kabel som pluskabeln.

När du sedan drar kabel/kablar till slutsteg bak så ska även denna/dessa säkras av med rätt säkringsstorlek max 30 cm från batteriet.

Kablarna du bör använda ska helst vara så tjocka som möjligt och helst inte under 35mm2. Normalt sett kör man med 50mm2 för att få så lite spänningsfall som möjligt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

28 Inlägg
10 september 2010
okejokej smile vad ska ja ha försäkringar mellan batterierna då ?

685 Inlägg
10 september 2010
andrew skrev:
okejokej smile vad ska ja ha försäkringar mellan batterierna då ?

Det beror på vilken kabel du väljer.

http://www.zatzy.com/attachments/bilstereo/18173d1135186685-kabelgrovlek-steg-tabeller-m-m-tabell.jpg
tagen från zatzy.com

där kan du se dom olika MAX säkringarna smile

28 Inlägg
10 september 2010
ska ha 50mm2 kabel men den finns inte med i listan men ja kan väll köra på 200a säkring ändå väll ?smile

685 Inlägg
10 september 2010
andrew skrev:
ska ha 50mm2 kabel men den finns inte med i listan men ja kan väll köra på 200a säkring ändå väll ?smile

200A funkar bra ja smile har för mig att EMMA´s regler säger 200A för en 50mm2 kabel smile Men du kan aldrig få för liten säkring på kabeln. dock så ska du inte använda för stor säkring.

2 035 Inlägg
10 september 2010
Jag är också påväg att slänga i ett batteri till. vilket jag skulle gjort förlängesen.

Men som det är precis nu så har jag bara ett batteri. Jag gjorde lite mätningar plus en video som visar den spänningen jag har. Jag hade 12,55V på batteriet, då hade bilen stått över en dag.
när bilen är på har jag på batteriet 14.1V.

http://www.garaget.org/video/35u8m93drxw3

Kommentarer?

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2010
Full normalt, antar att du kört med bilen strax innan du filmade? Spänningen sjunker nämligen inte på en gång när man slagit av motorn.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
10 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Full normalt, antar att du kört med bilen strax innan du filmade? Spänningen sjunker nämligen inte på en gång när man slagit av motorn.

Vilket är fullt normalt??

Ja jag körde med bilen innan.  När jag spelar så går ju spänningen ner till 11.6 V eller nåt. Inte bra.

Biljudsveteran sen 1984!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 september 2010
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Vilket är fullt normalt??

Ja jag körde med bilen innan.  När jag spelar så går ju spänningen ner till 11.6 V eller nåt. Inte bra.

men ingen katastrof. jag har samma bekymmer. trots ett slutsteg på enbart 500watt, 35mm^2 kablar och sprillans nytt tudor HI-tech batteri så har jag också ordentliga spänningsfall.

MVH

21 761 Inlägg
10 september 2010
bosabengt skrev:
När jag spelar så går ju spänningen ner till 11.6 V eller nåt. Inte bra.

Det beror ju också på hur mycket ström din anläggning drar. smile

Jag har gjort ett litet test med mitt Exide Maxxima 900 hur mycket spänningen sjunker när man belastar en del, i detta test blev belastningen ca 43 A enligt tångamperemetern och mättiden var 5 minuter. Slog igång fläkt, extraljus och ordinarie belysning med tändningen påslagen.

Spänningen låg konstant på 11,91-11,92 V i fyra minuter och sista minuten sjönk det till 11,89 V. Batteriet hade 12,66 V i vilospänning innan testet och skicket är relativt hyfsat, har mätt upp omkring 650 A i CCA med en batteritestare. Enligt specen ska CCA-värdet vara 800 A på ett splitternytt batteri och då har ju mitt batteri tappat en del förstås, men 650 A är fortfarande bra i förhållande till storleken. smile

Detta test gäller ju bara på mitt batteri, men det jag ville få fram var att spänningen på ett bilbatteri sjunker mer än man kan tro vid belastning.

1 903 Inlägg
10 september 2010
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
När jag spelar så går ju spänningen ner till 11.6 V eller nåt. Inte bra.

Det beror ju också på hur mycket ström din anläggning drar. smile

Jag har gjort ett litet test med mitt Exide Maxxima 900 hur mycket spänningen sjunker när man belastar en del, i detta test blev belastningen ca 43 A enligt tångamperemetern och mättiden var 5 minuter. Slog igång fläkt, extraljus och ordinarie belysning med tändningen påslagen.

Spänningen låg konstant på 11,91-11,92 V i fyra minuter och sista minuten sjönk det till 11,89 V. Batteriet hade 12,66 V i vilospänning innan testet och skicket är relativt hyfsat, har mätt upp omkring 650 A i CCA med en batteritestare. Enligt specen ska CCA-värdet vara 800 A på ett splitternytt batteri och då har ju mitt batteri tappat en del förstås, men 650 A är fortfarande bra i förhållande till storleken. smile

Detta test gäller ju bara på mitt batteri, men det jag ville få fram var att spänningen på ett bilbatteri sjunker mer än man kan tro vid belastning.

om spänningsfallet är större med motorn på (i % då alltså) än när motorn är av. beror det på dålig laddström från generatorn då? så är nämligen fallet i min bil. trots sprillans nytt batteri.

MVH

21 761 Inlägg
10 september 2010
Ja, jag håller med dig att det borde vara generatorn som inte orkar ge tillräckligt med ström. Eftersom laddspänningen är generellt ca 14 V (ska ju egentligen vara lite högre) så blir det en klart märkbar skillnad när generatorn inte orkar ge tllräckligt med ström, då sjunker ju spänningen ner till batteriets "vanliga" spänning.

Det är dock i såna här lägen som fördelen med ett starkt/snabbt batteri kan visa sig, då orkar batteriet "fylla i" spänningsdipparna bättre. smile

För säkerhets skull kan du ändå göra en spänningsmätning på själva generatorn, så att du får reda på om det finns eventuella spänningsfall mellan generator och batteri. Mät vid belastning förstås, stereon på hög volym.
Senast redigerat av Drönirettab (10 september 2010)

1 903 Inlägg
10 september 2010
Drönirettab skrev:
Ja, jag håller med dig att det borde vara generatorn som inte orkar ge tillräckligt med ström. Eftersom laddspänningen är generellt ca 14 V (ska ju egentligen vara lite högre) så blir det en klart märkbar skillnad när generatorn inte orkar ge tllräckligt med ström, då sjunker ju spänningen ner till batteriets "vanliga" spänning.

Det är dock i såna här lägen som fördelen med ett starkt/snabbt batteri kan visa sig, då orkar batteriet "fylla i" spänningsdipparna bättre. smile

jo den fladdrar hejvillt mellan batteriets "vanliga" spänning och 14 volt. fattar inte vad som kan vara felet för batteriet jag har är som sagt ett tudor high-tech på 77ah. ska vara ett bra batteri vad jag har förstått?
kanske är för klena jordkablar i motorrummet? kan det ge dessa fenomen? generatorn är på 130A så den är nog inte för klen. kanske behöver nytt kol?

dessutom så sjunken den i spänning precis när du släpper upp kopplingen och ska köra iväg ibland har jag märkt (detta när man inte spelar musik). vet inte om det har med saken att göra men är lika bra att nämna.

MVH

edit: såg att du editerat ditt inlägg nu, ska försöka göra det. är rätt trångt där bara så får se om det går att komma åt ordentligt.
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (10 september 2010)

21 761 Inlägg
10 september 2010
Problem med jordkablar är nog bland det första många tänker på, jag tror att du kan få reda på det ganska enkelt genom att göra jämförande mätningar mellan generator och batteri. Att spänningen sjunker när du släpper upp kopplingen beror antagligen på att motorvavtalet sjunker en del, då ger också generatorn sämre laddning om varvtalet är för lågt. smile

Enklaste mätmetoden vid spänningsfallsmätning är att sätta mätpinnarna i varsin ände på den kabel man mäter, då får du fram det specifika spänningsfallet i kabeln. En sån mätning ska alltså helst visa så liten spänning som möjligt.
Senast redigerat av Drönirettab (10 september 2010)

1 903 Inlägg
10 september 2010
Drönirettab skrev:
Problem med jordkablar är nog bland det första många tänker på, jag tror att du kan få reda på det ganska enkelt genom att göra jämförande mätningar mellan generator och batteri. Att spänningen sjunker när du släpper upp kopplingen beror antagligen på att motorvavtalet sjunker en del, då ger också generatorn sämre laddning om varvtalet är för lågt. smile

okejokej, ska göra ett försök imorgon att mäta på generatorn smile
nja ja trodde också det men även om jag kompenserar med gasen och slirar på kopplingen så sjunker spänningen, samma sak om man varvar till på tomgång så sjunker spänningen precis när varvtalet sjunkit ner till tomgång igen tongue

en sak till när vi pratar om jordkablar, jag har en massa meter med 6mm^2 liggandes. blir det lika bra att vira ihop 6st sådana som att ha 35mm^2? (menar att 6x6=36, alltså samma sammanlagda kabelarea)

tänkte att man kanske kan ha nytta av den istället för att den ska ligga och skräpa smile

MVH

edit: du hade editerat igen såg jag wink
tackar så hemsk mycket för det tipset! kan bli väldigt användbart! smile
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (10 september 2010)

Sök