4539
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
10 september 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
nja ja trodde också det men även om jag kompenserar med gasen och slirar på kopplingen så sjunker spänningen, samma sak om man varvar till på tomgång så sjunker spänningen precis när varvtalet sjunkit ner till tomgång igen tongue

Det jag skrev är iaf det enda jag kommer på för tillfället. hmm

_Fredde_volvo_ skrev:
jag har en massa meter med 6mm^2 liggandes. blir det lika bra att vira ihop 6st sådana som att ha 35mm^2?

Där är det en sak man får komma ihåg, det är att du fortfarande har höljen på varje kabel. Det som orsakar kabelbrand är ju inte kardelerna, det är höljena. Skulle det bli dålig kontakt i flera kablar så kanske det bara är en kabel som får ta "hela smällen" och då kan den bli ruskigt varm, risken för kabelbrand är på så sätt stor fastän totala arean ska klara av strömmen. smile

Rätt sätt i detta fall är faktiskt att avsäkra vardera kabel med den säkringsstorlek som just den arean får ha.

1 525 Inlägg
10 september 2010
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
nja ja trodde också det men även om jag kompenserar med gasen och slirar på kopplingen så sjunker spänningen, samma sak om man varvar till på tomgång så sjunker spänningen precis när varvtalet sjunkit ner till tomgång igen tongue

_Fredde_volvo_ skrev:
jag har en massa meter med 6mm^2 liggandes. blir det lika bra att vira ihop 6st sådana som att ha 35mm^2?

Där är det en sak man får komma ihåg, det är att du fortfarande har höljen på varje kabel. Det som orsakar kabelbrand är ju inte kardelerna, det är höljena. Skulle det bli dålig kontakt i flera kablar så kanske det bara är en kabel som får ta "hela smällen" och då kan den bli ruskigt varm, risken för kabelbrand är på så sätt stor fastän totala arean ska klara av strömmen. smile

Rätt sätt i detta fall är faktiskt att avsäkra vardera kabel med den säkringsstorlek som just den arean får ha.

Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk.....

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 september 2010
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

okejokej, låter komplicerat med en säkring på varje tongue men gäller det du skriver även att jag tänker behålla ordinarie jordkabel? tänkte ha denna jag pratar om som en extra jordkabel mellan batteri och motor. kanske även en extra till karossen.

MVH

21 761 Inlägg
10 september 2010
Man säkrar normalt sett inte av jordkablarna, men risken finns som sagt att en sån sak kan hända vid ordentligt hög belastning.

Ta bort höljet på kablarna, då blir det ungefär som en jordfläta istället (fast rund). wink

1 903 Inlägg
10 september 2010
Drönirettab skrev:
Man säkrar normalt sett inte av jordkablarna, men risken finns som sagt att en sån sak kan hända vid ordentligt hög belastning.

Ta bort höljet på kablarna, då blir det ungefär som en jordfläta istället (fast rund). wink

ofan, asså även om jag behåller ordinarie jordkabel? hmm för isåfall borde väl den brunnit av redan nu? borde väl minska belastningen på den ordinarie jordkabeln genom att komplettera med ytterligare? får inte riktigt ihop det där men jag litar på din expertis wink

hehe, nja det ser så jävla dumt ut med en sån synlig när man öppnar huven tongue

MVH

6 Inlägg
10 september 2010
Förlåt att jag lånar denna tråd men blev medlem här idag för  tänkte lägga upp ett forum då jag fått en bil som jag tänkte fixa själv..smile Detta är min första bil och har aldrig ens öppnat motorhuven på en bil tidigare haha..smile Men nu till saken fattar inte hur man läggar upp ett forum heller har klickat runt lite och hittar inte vars jag gör ett eget forum

21 761 Inlägg
10 september 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
ofan, asså även om jag behåller ordinarie jordkabel? hmm

Nä, inte om du behåller ordinarie. Jag tänkte mest på om du ersatte den ordinarie kabeln. smile

Tänk iaf på detta om du funderar på att göra likadant med en pluskabel.

1 903 Inlägg
10 september 2010
____karin____ skrev:
Förlåt att jag lånar denna tråd men blev medlem här idag för  tänkte lägga upp ett forum då jag fått en bil som jag tänkte fixa själv..smile Detta är min första bil och har aldrig ens öppnat motorhuven på en bil tidigare haha..smile Men nu till saken fattar inte hur man läggar upp ett forum heller har klickat runt lite och hittar inte vars jag gör ett eget forum

du har PM! (den blinkande medelandeikonen längst upp på sidan) skrev ett PM till dig istället för att fortsätta i denna tråden smile

MVH

4 693 Inlägg
10 september 2010
Ett eget forum?
Men du en tråd som denna där du skriver nu eller menar du din egna profil?

Booyakasha!

6 Inlägg
10 september 2010
Ja en tråd som den här typ som jag kan fråga lite tips på

1 903 Inlägg
10 september 2010
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
ofan, asså även om jag behåller ordinarie jordkabel? hmm

Nä, inte om du behåller ordinarie. Jag tänkte mest på om du ersatte den ordinarie kabeln. smile

Tänk iaf på detta om du funderar på att göra likadant med en pluskabel.

okejokej, nej jag har inga planer på att ersätta den ordinarie. så då är det alltså helt riskfritt att komplettera med många små jordkablar sålänge jag behåller den som sitter där ifrån fabrik? du får ursäkta om jag är tjatig men vill ha svart på vitt, du skrämde mig lite när du börja prata om att det kan brinna wink hellre fråga en gång för mkt smile

nej plusskabel har jag redan i 35mm^2. det ska väl vara kraftigt överdimensionerat till ett steg på 500watt antar jag? smile (även jorden mellan steg och kaross är den dimensionen)

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (10 september 2010)

21 761 Inlägg
10 september 2010
35 mm2 räcker till ett steg på 500 W, absolut.

Helt riskfritt blir det väl aldrig om man nu ska vara petig, men som komplement till ordinarie jordkabel ska det funka. Jag ville inte skrämma dig när jag skrev det där, bara upplysa om vilken del av kabeln som riskerar att brinna vid kabelbrand. smile

1 903 Inlägg
10 september 2010
Drönirettab skrev:
35 mm2 räcker till ett steg på 500 W, absolut.

Helt riskfritt blir det väl aldrig om man nu ska vara petig, men som komplement till ordinarie jordkabel ska det funka. Jag ville inte skrämma dig när jag skrev det där, bara upplysa om vilken del av kabeln som riskerar att brinna vid kabelbrand. smile

okej, bra!

ne men det blir väl inte mer farligt än vad det är nu menar jag? wink
haha, ne de är ingen fara, menar bara att jag skulle aldrig få för mig att göra något som jag tror är bra fast det i själva verket är farligt PGA min okunnighet wink

MVH

4 693 Inlägg
10 september 2010
Åvanför alla trådar står det att du är inne på Billjud och multimedia.... Rakt till höger i blå text står det Skapa ny tråd smile

Booyakasha!

2 035 Inlägg
11 september 2010
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
När jag spelar så går ju spänningen ner till 11.6 V eller nåt. Inte bra.

Det beror ju också på hur mycket ström din anläggning drar. smile

Jag har gjort ett litet test med mitt Exide Maxxima 900 hur mycket spänningen sjunker när man belastar en del, i detta test blev belastningen ca 43 A enligt tångamperemetern och mättiden var 5 minuter. Slog igång fläkt, extraljus och ordinarie belysning med tändningen påslagen.

Spänningen låg konstant på 11,91-11,92 V i fyra minuter och sista minuten sjönk det till 11,89 V. Batteriet hade 12,66 V i vilospänning innan testet och skicket är relativt hyfsat, har mätt upp omkring 650 A i CCA med en batteritestare. Enligt specen ska CCA-värdet vara 800 A på ett splitternytt batteri och då har ju mitt batteri tappat en del förstås, men 650 A är fortfarande bra i förhållande till storleken. smile

Detta test gäller ju bara på mitt batteri, men det jag ville få fram var att spänningen på ett bilbatteri sjunker mer än man kan tro vid belastning.

Ja steget till basarna drar MAX 174 A så det är ju en del på bara ett batteri. Så jag kan ju förstå att spänningen dippar en hel del.

Men jag har ju 14.1 v när motorn är på.

Nej får se om batteriet blir inkopplat idag.  Ett batteri ska ge 950A i CCA , blir det då 1900A i CCA sen då??

Om jag kopplar in ett batteri till ökar Ah då? har två st batterier på 95ah vardera.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
11 september 2010
Ja, parallellkoppling av batterier ger teoretiskt dubbelt så hög startström och dubbelt så hög kapacitet.

Med en sån möjlig strömförbrukning så är det förstås helt normalt att spänningen dippar med endast ett batteri, håller med. smile

16 Inlägg
11 september 2010
Har sökt men inte hittat, testar här. Har ett JBL GTO 4060 (4kanals) och använder "Frontutgången" för att driva ett Hertz ESK 165.3.
Rattar jag har är "X-over", "Gain". Spakar så kan man välja BassEQ AV/PÅ och en som har inställningar "Off/LPF/HPF".
Inställningar nu är "X-over" på 35 "Gain" längst åt vänster (klockan 7), "BassEQ" är av och filter står på HPF.
Om man vrider på X-over så märks det ingen skillnad.
Snälla Garaget, vad ska jag göra?

21 761 Inlägg
11 september 2010
Vad är det som ska bli skillnad?
Försöker du göra så att framhögtalarna inte ska spela den djupa basen, eller?

DLS
1 147 Inlägg
12 september 2010
Tänkte dra lite högtalarkablar i eftermiddag på bilen. Bmw 328 -99. Är enda sättet att komma in i dörren från bilen att borra? Eller finns det någon annan som har gjort på något annat sätt?

1 314 Inlägg
12 september 2010
Hej, jag ska byta ut högtalarna i framdörrarna och jag undrar vilken av dessa högtalare som är bäst?roll Jag läste om dem och jag uppfattade det som att högtalaren från Sony var bättre än den från Hertz men ändå så är den från Hertz dyraresmile

Högtalaren från Hertzsmile
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 4691/#tabs

Högtalaren från Sonysmile
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9613.4691/

Tacksam för svar!wink
Senast redigerat av RallyMartin (12 september 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Sök