6380
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

4 693 Inlägg
13 juni 2009
Brains skrev:
Softis skrev:
Vet inte vad han hade, men jag tror att det var en JL Audio. Säger bara att det går att spela högt med 1 st 10".

Aa men det som dom spelar i kan inte direkt kallas för bil wink

Spelar = låter.

Nej, jag vet. Den "bilen" byggdes efter hur basen spelade. Därför blev det så högt ljud. Men det var bra gjort big_smile

Booyakasha!

344 Inlägg
14 juni 2009
hejsan .
jag undrar om någon vänlig själ kan tala om för mig hur många liter denna bas vill ha i en portad låda ?

7 281 Inlägg
14 juni 2009
Effektiv skrev:
hejsan .
jag undrar om någon vänlig själ kan tala om för mig hur många liter denna bas vill ha i en portad låda ?

Tror du glömde lägga in basen big_smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2009
MIKK0 skrev:
Softis skrev:
Lonefox skrev:

140+ borde inte låta orimligt tycker jag...om lådan är bra beräknad. (Menar det har ju spelats över 140db med två tior så....)

Ang. generator....så stor du får plats med rent fysiskt. Bara att ta en större o kolla. Rätt stor risk att du får bygga nya fästen dock....(säger jag som om det inte vore ngnting...som iofs byggde nya fästen till sin 143A från 960 som jag satte i min 240)

Det finns ju en finne som spelade 170,1 db med EN 10"

Ensamräven syftade antagligen på Kicker basarna i 10" utförande. Och över 140db borde inte vara omöjligt alls om det är rätt byggt.

Fast finnen kanske spelade 170+ med en kicker L7 10"?

Nej......jag syftade på 10" generellt...... wink
Visserligen Orion HCCA 10" men ändå två tior.....
PLUS det faktum att lådan är framlabbad för att spela högt i just den bilen den sitter i wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Designer.
1 260 Inlägg
14 juni 2009
Lonefox skrev:
MIKK0 skrev:
Softis skrev:

Det finns ju en finne som spelade 170,1 db med EN 10"

Ensamräven syftade antagligen på Kicker basarna i 10" utförande. Och över 140db borde inte vara omöjligt alls om det är rätt byggt.

PLUS det faktum att lådan är framlabbad för att spela högt i just den bilen den sitter i wink

140+ kan man väll spela med 1st 10" om man ser det så, är ju mycket annat som spelar in smile

Hur som, 140 bör man komma upp i med två l7or så länge man inte gör nått galet.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

4 693 Inlägg
14 juni 2009
Brains skrev:
Effektiv skrev:
hejsan .

Kanske är osynlig? tongue

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2009
MIKK0 skrev:
Lonefox skrev:
MIKK0 skrev:

140+ kan man väll spela med 1st 10" om man ser det så, är ju mycket annat som spelar in smile

Hur som, 140 bör man komma upp i med två l7or så länge man inte gör nått galet.

Exakt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

344 Inlägg
15 juni 2009
Softis skrev:
Brains skrev:
Effektiv skrev:
hejsan .

Kanske är osynlig? tongue

haha oj , jag ber om ursäkt för det tongue

http://www.ground-zero-audio.com/english/05_uw10.htm

där har ni basen smile 

tacksam för hjälp smile

Crusty69
15 juni 2009
Jag provar att skriva här också då smile

Tanken är att jag ska bygga lite ljud i Camaron jag har, har dock _aldrig_ byggt ljud innan, och vet alltså inte direkt vad jag ska ha för nåt, och sen vet jag inte alls vad jag måste göra för att det ska låta bra i en jänkare..

Tanken är att det ska se så diskret ut som möjligt, men låta så bra som möjligt. Men absolut inga värsting grejer..

Så vad borde jag som nybörjare och inte alls inbiten i "ljud-världen" ha för något? Nu snackar jag RUBBET smile

~ Team Ljudstudion ~
109 Inlägg
15 juni 2009
eLf0nzie skrev:
Jag provar att skriva här också då smile

Tanken är att jag ska bygga lite ljud i Camaron jag har, har dock _aldrig_ byggt ljud innan, och vet alltså inte direkt vad jag ska ha för nåt, och sen vet jag inte alls vad jag måste göra för att det ska låta bra i en jänkare..

Tanken är att det ska se så diskret ut som möjligt, men låta så bra som möjligt. Men absolut inga värsting grejer..

Så vad borde jag som nybörjare och inte alls inbiten i "ljud-världen" ha för något? Nu snackar jag RUBBET smile

Beror på om du vill ha finljud/välljud eller nåt men vad som är grymt coolt är om du hade satsat på en Nakamichi spelare, den ser ut som en bandare men satan vilket sjukt ljud det är! :]

Sen hade jag kört på Focal eller Canton 6,5or fram och kanske nå mindre bak.. Går alltid att bygga in en 12:a eller 10:a i bagaget lite diskret om du inte vill att det direkt ska synas smile

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!

134 Inlägg
16 juni 2009
ChriZtoffer skrev:
crossboy skrev:
ChriZtoffer skrev:
Han kan utan problem köra alla tre stegen på dom två paralellkopplade 150Ah batterierna, kondensator behöver han inte använda heller men mår han bättre av det så är det väl okej. Ett steg tar inte stryk av att kopplas till ett stort batteri (om inte spänningen är för hög då), det mår bara bättre av att få en bra och stabil strömförsörjning.

ja de va de jag tänkte, o en hertx hx380d driven av hans två t8002 borde väl hänga med hans framsystem som består av ett jbl gti 5,25 kit ( artnr 285C508GTI på BRL.se) och ett par jbl T-696 (artnr 285T696 på BRL.se) drivet på det fyrkanliga jbl steget och ett par  JBL GTO-427 (artnr 285GTO427 på BRL.se) drivna på stereon, o stegena bryggade i 4ohm ger ju 800wrms till basen (enligt spec men enligt deras egna mätningnar ännu mer) tycker den borde hänga med fint, men BRL sa att den skulle va den svagaste länken? yikes

Ja basen lär då inte ha nå problem att hänga med framsystemet, snarare tvärt om. Bygger han rätt så borde den basen spela på duktigt med den effekten. smile

ja jag tycker också den borde hänga med bra smile

Drönirettab skrev:
crossboy skrev:
för enligt dom skulle jbl steget brinna med 300ah + 10F

Jag hoppas att personalen i den butiken inte sa precis så där, i så fall skulle jag rekommendera att byta butik.

jo de va så min morbror sa att dom hade sagt, ett sutsteg mår ju bara ättre av mer ström smile ett väldigt konstigt påstående från brl

7 281 Inlägg
16 juni 2009
crossboy skrev:
ChriZtoffer skrev:
crossboy skrev:

ja de va de jag tänkte, o en hertx hx380d driven av hans två t8002 borde väl hänga med hans framsystem som består av ett jbl gti 5,25 kit ( artnr 285C508GTI på BRL.se) och ett par jbl T-696 (artnr 285T696 på BRL.se) drivet på det fyrkanliga jbl steget och ett par  JBL GTO-427 (artnr 285GTO427 på BRL.se) drivna på stereon, o stegena bryggade i 4ohm ger ju 800wrms till basen (enligt spec men enligt deras egna mätningnar ännu mer) tycker den borde hänga med fint, men BRL sa att den skulle va den svagaste länken? yikes

Ja basen lär då inte ha nå problem att hänga med framsystemet, snarare tvärt om. Bygger han rätt så borde den basen spela på duktigt med den effekten. smile

ja jag tycker också den borde hänga med bra smile

Drönirettab skrev:
crossboy skrev:
för enligt dom skulle jbl steget brinna med 300ah + 10F

Jag hoppas att personalen i den butiken inte sa precis så där, i så fall skulle jag rekommendera att byta butik.

jo de va så min morbror sa att dom hade sagt, ett sutsteg mår ju bara ättre av mer ström smile ett väldigt konstigt påstående från brl

Ett batteri ger inte ström, förbrukarna tar ström.

134 Inlägg
18 juni 2009
Brains skrev:

du citerade fel inlägg men jag fattade vad du mena och det är därför jag tycker BRLs påstående är konstigt för steget tar väl inte mer ström än det behöver? tongue

7 281 Inlägg
18 juni 2009
crossboy skrev:
Brains skrev:

du citerade fel inlägg men jag fattade vad du mena och det är därför jag tycker BRLs påstående är konstigt för steget tar väl inte mer ström än det behöver? tongue

Var nog jävligt trött och är ännu tröttare nu wink
Men som sagt, steget tar det som den vill ha om det går.
Batteriet tvingar inte på amperen, däremot volten är alltid samma sålänge som batteriet orkar hålla den nivån.
Annars sjunker den wink

dARKiE
5 031 Inlägg
19 juni 2009
Nu behöver jag hjälp.

Märkte idag att min baslåda slutat slå basen högt.
Den spelar bara vanligt.

Märkte då att den enas lågnivå kablens stift hade gått av och satt fast i slutsteget..
Så nu undrar jag.. KAN man byta ut bara ÄNDEN på lågnivå kablen??
Känner inte för att riva ner all inredningen igen bara för att dra en ny kabel.. hmm
Senast redigerat av Darkie (19 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

dARKiE
5 031 Inlägg
20 juni 2009
Swedenrockers skrev:
Ja det är relativt lätt att göra, köp en ny kontakt och löd ihop den med sladden. Var noga med att signalledaren och skärmen (ytterhöljet) inte kortsluts.
Darkie skrev:
Nu behöver jag hjälp.

Märkte idag att min baslåda slutat slå basen högt.
Den spelar bara vanligt.

Märkte då att den enas lågnivå kablens stift hade gått av och satt fast i slutsteget..
Så nu undrar jag.. KAN man byta ut bara ÄNDEN på lågnivå kablen??
Känner inte för att riva ner all inredningen igen bara för att dra en ny kabel.. hmm

tack så mycket för svar!!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

37 Inlägg
20 juni 2009
hejsan alla e en kille på 24 som e oerfaren på billjud så nu undrar ja om nån här har byggt nån bas låda i en saab 9-5 kompi söker såfall förslag på vad man kan andvända å så
MVH ted

217 Inlägg
21 juni 2009
Har en fråga angående batteri, har ett Banner Power Bull 74 ah just nu. Funderar på att skaffa ett till batteri, ska jag då köpa ett likadant eller ska jag köpa ett Banner Runnning Bull.

G O O G L E .com - Man's best friend.

21 761 Inlägg
21 juni 2009
Effektiv skrev:
hejsan .
http://www.ground-zero-audio.com/english/05_uw10.htm

På deras hemsida finns förslag på 32 liter med 4" rör som är 26 cm långt. smile

Denxor skrev:
Har en fråga angående batteri, har ett Banner Power Bull 74 ah just nu. Funderar på att skaffa ett till batteri, ska jag då köpa ett likadant eller ska jag köpa ett Banner Runnning Bull.

Du kan gärna köpa ett till Power Bull, kommer säkert att fungera bra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 juni 2009)

Rocknroller
296 Inlägg
21 juni 2009
hej orkar inte kollar alla sidor och undrar om nån kan förklara hur man kopplar ihop två st slutsteg?

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

Sök