6977
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

689 Inlägg
13 juli 2009
Drönirettab skrev:
Tänk på att du måste ställa in två gainkontroller eftersom du använder alla kanaler på steget, kan vara knepigt att få lika högt på båda basarna fastän båda kontrollerna står likadant. smile

Det är sant ja,  tur du sa det så man inte kliar sig i huvudet och inte fattar någonting tongue
Vad tror du om en låda på ~60L sluten låda till basarna?

21 761 Inlägg
14 juli 2009
BRL rekommenderar ju 29 liter till en bas, då borde 60 liter för två basar fungera kan jag tänka mig. smile

I brist på annat :)
526 Inlägg
15 juli 2009
Kan det vara så att  signalen kom huvudenheten ger ifrån sig kan vara så pass bra att det inte behöver förstärkas?

Jag har gain (LEVEL) på MIN och det brusar när huvudenheten står på max.....

Eller bör jag ställa in på annat vis?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
nuffe skrev:
Kan det vara så att  signalen kom huvudenheten ger ifrån sig kan vara så pass bra att det inte behöver förstärkas?

Jag har gain (LEVEL) på MIN och det brusar när huvudenheten står på max.....

Eller bör jag ställa in på annat vis?

Ja......ställ enheten på runt 70-75% av max och gaina in steget efter det.
Enkelt tillvägagångsätt är att gaina upp tills det låter illa och då sänka ner gainen tills det låter rent igen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

I brist på annat :)
526 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
Enkelt tillvägagångsätt är att gaina upp tills det låter illa och då sänka ner gainen tills det låter rent igen.

Kanske kan hjälpa med att säga att det är 3,5v lågnivå (äkta volt) och ett Carpower HP-604.

Har också sett att det inte finns någon indikator på hur hög volymen är (Delphi Grundig DVD) så har helt enkelt suttit o klurat ut att det är 100 steg tongue Men nu är jag på rätt väg iaf smile

7 241 Inlägg
15 juli 2009
nuffe skrev:
Lonefox skrev:

Kanske kan hjälpa med att säga att det är 3,5v lågnivå (äkta volt) och ett Carpower HP-604.

Har också sett att det inte finns någon indikator på hur hög volymen är (Delphi Grundig DVD) så har helt enkelt suttit o klurat ut att det är 100 steg tongue Men nu är jag på rätt väg iaf smile

Dåså... Vrid den till max och vrid ner 25 steg då wink

Själv har jag 8V ut på min enhet roll
Men det är inte ngt man skall stirra sig blind på....

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Jag har 6 volt smile

Booyakasha!

787 Inlägg
16 juli 2009
Softis skrev:
Jag har 6 volt smile

137.7 med musik, vad annars tongueroll Spelar inte alla musik.. Haha

7 241 Inlägg
16 juli 2009
AlvereZ skrev:
Softis skrev:
Jag har 6 volt smile

Eh nej.....
I vissa db-klasser spelar de bara en ren ton wink

787 Inlägg
16 juli 2009
Lonefox skrev:
AlvereZ skrev:
Softis skrev:
Jag har 6 volt smile

Eh nej.....
I vissa db-klasser spelar de bara en ren ton wink

Ajdå smile jag som ville va lite smart tongue
Men en ren ton kan väl också va musik ? wink

787 Inlägg
16 juli 2009
Tänkte på en sak idag när jag låg och la dämp matta i bilen .

Tänkte på såna här studios där dom har som dämpmatta med pyramider på typ eller hur man ska förklara.
Kan man inte klä hela bilen med sånt tongue

21 761 Inlägg
16 juli 2009
På utsidan också menar du? wink

Den sortens dämpmatta är inte rätt typ av dämpning man vill uppnå i bilen. I bilkupen är man mest ute efter att få bort vibrationer och stabilisera karossens ytor, inte dämpa bort stående vågor. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2009)

7 241 Inlägg
16 juli 2009
AlvereZ skrev:
Tänkte på en sak idag när jag låg och la dämp matta i bilen .

Tänkte på såna här studios där dom har som dämpmatta med pyramider på typ eller hur man ska förklara.
Kan man inte klä hela bilen med sånt tongue

De är till för att dämpa oönskade reflexer. Visst...du kan klä hela isidan av bilen med det..men det blir väldigt opraktiskt och du får nog inte önskad effekt heller...

787 Inlägg
16 juli 2009
Jaha okey . bäst att fråga iaf smile

Tänkte på en annan sak med.

Hur mycket förstörs ljud vågorna av utstickande saker som tex lampan mitt i taket som sticker ner en bit och plastbitar som sticker ut eller skapar en kant ?

Det bästa vore väl ifall allt va stumt och plant va ?

PKW
115 Inlägg
16 juli 2009
Jag har köpt en bil med fördragna kablar.. jag var och fick hjälp idag med att koppla in en del.. vi koppla in alla högtalare till slutsteget som ska driva dom... sen koppla vi kondensatorn till slutsteget som ska driva basarna.. APX 15" och ngn kenwood 12"... allt är i princip i kopplat.. men jag var tvungen att byta batteri i skuffen bara .. så därför kunde vi göra klart allt.. de kan inte hjälpa mig imorgon.. så tänkte fråga er..

http://data.fuskbugg.se/skalman01/----- … C00107.JPG

Jag har två sådana säkringar.... jag tror jag vet vilka sladdar som ska i på "plus" sidan.. men de som installerade ljudet sa att det var några sladdar som skulle "ut" alltså det närmast på bild... vet ni vad det kan vara för sladdar? Förlåt om jag är otydlig då jag inte är så jätte high-tech på detta

Stegen jag har är MDS D6 och Torque T5 tror jag det heter..

De sa också att de sladdarna som skulle in där var för tjocka... så man skulle få koppla på något annat sätt.. eller kanske byta dem..
Senast redigerat av Miztr (16 juli 2009)

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Jag vill nog påpeka att det inte brukar bli bra resultat när man har två olika basar som ska spela samma frekvensområde.

Vilka högtalare ska MDS D6 driva, vilken impedans har de?
Ska MDS T5 bara driva APX eller ska den driva både Kenwood och APX?
Vilket modellnamn har Kenwoodbasen?

Allt det där är nödvändiga saker att veta för oss så att vi ska kunna ge vettiga råd. smile

4 693 Inlägg
16 juli 2009
Hade nog satsat på APXbasen smile

Booyakasha!

PKW
115 Inlägg
16 juli 2009
Ska spela både basarna på torque T5.. APX 15" och kenwood KFCW3514DVC  BAS, dubbel tal..

de i affären sa att det skulle gå i alla fall. jag bad dem välja ut lite bra grejjer..

Har löst mitt problem nu... de användes bara som förgrening, talade med han som drog kablarna.... men tror ni att Torque T5 klarar att driva dessa? sitter väll ett org batteri i motorn och sen sa de i butiken att jag skulle köpa Optima röd / gul imorgon.. och sätta i bagaget.. för de gamla batteriet i skuffen är slut kört.. de dödar det vanliga batteriet...

förresten fick jag 50% rabbat på APX 15" .. 3000 ist för 5999... bara vänligt gjort ? eller är de något skumt med de basarna?

De sa att denna stereon funkade också..

Dubbel DIN - Alpine CDEW203RI

Radio: FM RDS-tuner. Förstärkare: Uteffekt 4x50W. 2-kanals lågnivåutgång (subutgång med nivå). Högpass filter (60, 80, 100Hz). Bas-/diskantkontroll med parametrisk EQ (60, 80, 100, 200Hz Q-värde 1-4, diskant 10, 12,5, 15, 17,5kHz). Balans-/fader-kontroll. USB format: FAT 12/16/32. Ström max 500mA. CD: CD-R, CD-RW, MP3/WMA/AAC-kompatibel. Övrigt: LCD-display. Klar för bilens rattfjärrkontroll (tillval). Förberedd för Parrot Bluetooth Audio (tillval KCE-400BT). USB 2.0 ingång på fronten. AUX-ingång på fronten (3,5mm). iPod/iPhone ingång (kabel ingår (KCE-433iV). Fjärrkontroll (tillval RUE-4202). Mått: Ram 178x100x160mm.

Den funkar eller? inget skumt så att man sitter där sen och har en icke fungerande sak..tongue
Senast redigerat av Miztr (16 juli 2009)

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Jag tycker det är väldigt konstigt att en butik rekommenderar att använda två olika stora basar samtidigt och dessutom att basarna ska drivas av samma steg. Mitt råd är att bara använda APX och låta Kenwoodbasen vara till något annat.

Om butiken rekommenderade dessa basar, då ska de även kunna beskriva precis hur det ska gå till att få den kombinationen att fungera bra. Det är min åsikt iaf. smile

MDS APX har jag inte hört, men de ska tydligen kunna spela på ordentligt enligt folk som har testat dem. Jag hoppas att du fick med något bra lådförslag också.

Om batteriet i skuffen är dåligt så ska det bytas ut förstås, helt klart. Om du tänker välja mellan det röda och gula Optima så bör du välja det gula, det tål djupurladdningar ifall du spelar en del med motorn avslagen. smile

Vilken storlek är det på säkringarna i kopplingsblocket?

Den där stereon har bara ett par lågnivåutgångar, då måste du koppla båda slutstegen på samma kabel, alternativt använda högnivåingångarna på MDS D6. Den där stereon gillar jag inte riktigt eftersom den bara har ett par lågnivåutgångar.

Sade de i butiken hur du skulle koppla två steg till den stereon fastän den bara har ett par lågnivåutgångar?
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2009)

Evolution Garage!
188 Inlägg
16 juli 2009
Jag har en fråga till min framtida anläggning i Celican.

Jag har tänkt köpa ett DLS monosteg (CA12) och med detta driva 2 basar. som basar har jag valt RW10 som kommer sitta i 2 separata lådor på 20 liter styck.

det jag undrar är:
Hur ska jag koppla in högtalarna för bästa resultat?
funkar överhuvudtaget denna kombination av bas och slutsteg?

//Erik_Falk

projekt 2012/2013: Hjulupphängen på Supran
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851

Sök