2654
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 oktober 2011
http://www.backesljud.se/produkter_visa … _no=VOLVO2
mån som vet hur jag ska koppla denna?  volvos hu650 och den har 200w org steg

BagarN
1 179 Inlägg
20 oktober 2011
Jag koppla min voltmätare på batteriet.. Och det är Biltemas egna och den funkar galant smile

7 281 Inlägg
20 oktober 2011
christofer_k skrev:
http://www.backesljud.se/produkter_visa.php?code_no=VOLVO2

Den går väl in i bak på stereon?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 oktober 2011
Brains skrev:
christofer_k skrev:
http://www.backesljud.se/produkter_visa.php?code_no=VOLVO2

Den går väl in i bak på stereon?

jo de i din kontakten där orginal steget sitter  men  hur blir de sen ?   är denna adapter typ  en din förlängare med greningar ut till 4st rca ?  isf  går den lättare att ta ut lågnivå signal från steget  så man slipper lossa stereon ?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 oktober 2011
evilaudio skrev:
en bok med sanning?  du menar att du ska skriva om  hela reglementesboken för SQ..;P

Du skulle ändå aldrig fatta det där med bra ljud oavsett vem som skrev den wink tongue

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

16 197 Inlägg
20 oktober 2011
jonash skrev:
evilaudio skrev:
en bok med sanning?  du menar att du ska skriva om  hela reglementesboken för SQ..;P

Du skulle ändå aldrig fatta det där med bra ljud oavsett vem som skrev den wink tongue

av den ENKLA anledningen till att ALLAS öron är olika..    de finns ingen som kan tala om för mig att de SKA låta på ett visst vis för att de ska låta bra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 oktober 2011
evilaudio skrev:
jonash skrev:
evilaudio skrev:

av den ENKLA anledningen till att ALLAS öron är olika..    de finns ingen som kan tala om för mig att de SKA låta på ett visst vis för att de ska låta bra.

Helt sant! Men SQ går ut på att det skall låta som rätt som möjligt, att anläggningen skall återge det exakt så som det var tänkt där när producenten satte soundet på skivan. 

Men gillar man att det INTE låter som det är tänkt, dvs med mer dist. mer sub, mer diskant, mindre....osv, så skall man definitivt inte tävla i SQ.

Det finns många som tycker att Cervin Vegas hemmahögtalare låter kanon. Sure, det kan dem tycka, men det är definitivt inte korrekt eller SQ mässigt rätt.

Många tycker SQ är hokuspokus, men det beror mest på att dem inte fattar vad SQ egentligen innebär. Det har ingenting med "din personliga smak" att göra. Det har med hur det skall återges så rätt som möjligt. Men det är svårt för många att greppa... smile
Senast redigerat av jonash (20 oktober 2011)

16 197 Inlägg
20 oktober 2011
jonash skrev:
evilaudio skrev:
jonash skrev:

Helt sant! Men SQ går ut på att det skall låta som rätt som möjligt, att anläggningen skall återge det exakt så som det var tänkt där när producenten satte soundet på skivan. 

Men gillar man att det INTE låter som det är tänkt, dvs med mer dist. mer sub, mer diskant, mindre....osv, så skall man definitivt inte tävla i SQ.

Det finns många som tycker att Cervin Vegas hemmahögtalare låter kanon. Sure, det kan dem tycka, men det är definitivt inte korrekt eller SQ mässigt rätt.

Många tycker SQ är hokuspokus, men det beror mest på att dem inte fattar vad SQ egentligen innebär. Det har ingenting med "din personliga smak" att göra. Det har med hur det skall återges så rätt som möjligt. Men det är svårt för många att greppa... smile

å hur vet man hur producenten tänkt sig att de skulle låta utan att man just varit me när dom spelade in albumet?

Sa du sten?
189 Inlägg
20 oktober 2011
Hej!

Såg att ni skrev lite i tråden angående volt och så från batteriet.. kommer jag behöva oroa mig över det med detta slutsteg?
http://www.ljudstudion.se/dls-classic-c … f=prisjakt

eller beror det på vad jag har för bas också? hade tänkt mig en sådan:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -l3-2.html

Samt vad tycker ni för övrigt om dessa? kommer dom lira bra tillsammans? smile

MVH Victor

3 187 Inlägg
20 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
Hej!

Såg att ni skrev lite i tråden angående volt och så från batteriet.. kommer jag behöva oroa mig över det med detta slutsteg?

MVH Victor

ska du köra den i 1 ohm så är det gränsfall, extra batteri är att föredra. man brukar säga 1 batteri/ 1000 watt rms.

Sa du sten?
189 Inlägg
20 oktober 2011
big-jepp skrev:
WhySoSerious skrev:
Hej!

MVH Victor

ska du köra den i 1 ohm så är det gränsfall, extra batteri är att föredra. man brukar säga 1 batteri/ 1000 watt rms.

Okey i början är det väl 1ohm som gäller för att sedan köra med 2 ohm om jag köper ett likadant element.

Då kanske jag får fixa ett till batteri då. dock vetefan hur jag ska koppla då men det ordnar sig nog när man får hemgrejerna och ritar upp ett schema smile

21 761 Inlägg
20 oktober 2011
Det finns bra råd om hur man kopplar extra batteri, sök så hittar du ett flertal trådar. smile

3 187 Inlägg
20 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
big-jepp skrev:
WhySoSerious skrev:
Hej!

MVH Victor

Okey i början är det väl 1ohm som gäller för att sedan köra med 2 ohm om jag köper ett likadant element.

Då kanske jag får fixa ett till batteri då. dock vetefan hur jag ska koppla då men det ordnar sig nog när man får hemgrejerna och ritar upp ett schema smile

du kommer inte kunna nyttja basarna fullt ut med det steget om du ska ha 2 st, dom är även rätt tungdrivna.

Sa du sten?
189 Inlägg
20 oktober 2011
big-jepp skrev:
WhySoSerious skrev:
big-jepp skrev:

du kommer inte kunna nyttja basarna fullt ut med det steget om du ska ha 2 st, dom är även rätt tungdrivna.

är rätt novice på detta så du har säkert rätt men basarna har ju en RMS på 400w och max på 800w och steget pumpar ut 750w på 2ohm så borde väl ändå vara helt okey? eller hur mycket w ska man ha på steget om basarnas max ligger på 800?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 oktober 2011
evilaudio skrev:
jonash skrev:
evilaudio skrev:

å hur vet man hur producenten tänkt sig att de skulle låta utan att man just varit me när dom spelade in albumet?

Därför, att det finns dels förklarat via ett 68 sidor långt (eller nåt i den stilen) kompendium till skivan, SAMT att man utbildas utav personer som direkt eller indirekt varit med.

Jag säger ALDRIG åt nån att den har rätt eller fel om hur det skall låta för dem. Men om de TÄVLAR i SQ så SKALL det låta på ett visst sätt, eller snarare; din ANLÄGGNING skall återge skivorna så exakt som möjligt. Dvs, en SQ bil som är redigt bra enligt en utbildad domare kommer återge skivorna så som de var tänkta att återges.

Sen kan man personligen vilja ha mer eller mindre utav nåt, men det är en helt annan grej. MEN, det är INTE FEL det heller.

Är du med på skillnaden? Jag tror den är rätt viktig, för det känns inte så schysst mot alla dem som sysslar med SQ att alltid idiotförklara det när det faktiskt finns fullt logiska och sanna förklaringar till hela SQ som tävlingsgren.

Jag skulle med samma logik som några av "er" använder kunna idiotförklara all form av tävlande inom ljud, likaså demande av ljud. Eller hur. Men det gör jag inte; jag hyser den största respekt för alla formaten och alla har sina svårigheter och utmaningar. Och, alla kan man säga är helt fel (om man vill vara sån) eller så fattar man vad TÄVLANDET handlar om, och så inser man att det faktiskt är likvärdigt, SQ, dBdrag eller vad man nu jämför.

16 197 Inlägg
20 oktober 2011
jonash skrev:
evilaudio skrev:
jonash skrev:

Därför, att det finns dels förklarat via ett 68 sidor långt (eller nåt i den stilen) kompendium till skivan, SAMT att man utbildas utav personer som direkt eller indirekt varit med.

Jag säger ALDRIG åt nån att den har rätt eller fel om hur det skall låta för dem. Men om de TÄVLAR i SQ så SKALL det låta på ett visst sätt, eller snarare; din ANLÄGGNING skall återge skivorna så exakt som möjligt. Dvs, en SQ bil som är redigt bra enligt en utbildad domare kommer återge skivorna så som de var tänkta att återges.

Sen kan man personligen vilja ha mer eller mindre utav nåt, men det är en helt annan grej. MEN, det är INTE FEL det heller.

Är du med på skillnaden? Jag tror den är rätt viktig, för det känns inte så schysst mot alla dem som sysslar med SQ att alltid idiotförklara det när det faktiskt finns fullt logiska och sanna förklaringar till hela SQ som tävlingsgren.

Jag skulle med samma logik som några av "er" använder kunna idiotförklara all form av tävlande inom ljud, likaså demande av ljud. Eller hur. Men det gör jag inte; jag hyser den största respekt för alla formaten och alla har sina svårigheter och utmaningar. Och, alla kan man säga är helt fel (om man vill vara sån) eller så fattar man vad TÄVLANDET handlar om, och så inser man att det faktiskt är likvärdigt, SQ, dBdrag eller vad man nu jämför.

fast när jag rekomenderar saker till folk så utgår ja ifrån att dom lyssnar på hyffsat vanlig musik å inte vid en volym av ca 85db..

för man måste ju utgå ifrån att man ska köra å lyssna på musik å inte sitta still på en parkering.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 oktober 2011
evilaudio skrev:
fast när jag rekomenderar saker till folk så utgår ja ifrån att dom lyssnar på hyffsat vanlig musik å inte vid en volym av ca 85db..

för man måste ju utgå ifrån att man ska köra å lyssna på musik å inte sitta still på en parkering.

För vardagsbruk så är det ju helt rätt! Och det är ju en av anledningarna till varför många som tävlar i SQ har olika inställningar att välja emellan. Jag använder ALDRIG en tävlingskurva när jag är ute och åker, för min bil är för odämpad för det.

Men vill man försöka hävda att man har sverigest mest korrekta bil ur ett SQ perspektiv, så kommer man inte ifrån att det reglemente som EMMA har och som evolverat fram under ca 30 års tid faktiskt är en bra referens.

(EMMAs SQ regler är framtagna med IASCA's regelverk de hade på 80-90 talet som startpunkt)

Det betyder dock inte att det är vad man själv helst föredrar. Men det är vad som kommer ge högst poäng i ett SQ tävlingssammanhang. Det är så jäkla viktigt att alla som läser detta förstår just den här skillnaden; att tävla i SQ innebär precis det: du skall uppnå det ideal som finns beskrivet och då kommer bilen återge det korrekt och du får bra poäng

SQ för en person kan vara precis det idealet (typiskt sett nån som är hemma HiFi nörd), medans SQ för en annan person är nåt annat (säg Tokken för att bara ta ett namn). Och vem har fel? INGEN.

Men för att få bra tävlingspoäng och därmed ha ett system som återger skivor så korrekt som möjligt, dvs så som studiomannen ville, så hemma HiFi nördens bil mer rätt.

Som med Whisky; en del gillar det rent, några vill ha några droppar vatten, några vill ha is, nån vill ha Baileys i etc etc. Alla tycker om samma sak whickey (eller ljud i vårat fall), och alla har rätt. Men om man frågar hur destilleraren och whiskeymakaren säger att det skall smaka, och han säger "3 droppar vatten" så ligger den med Baileys inte så bra till vad gäller "korrekthet" mot vad som var tänkt smile

297 Inlägg
20 oktober 2011
evilaudio skrev:
jonash skrev:
evilaudio skrev:

hehe , fast 85db är ju bara vid tävlingssammanhang . givetvis drar man på lite emellanåt när man känner för det , jag tex. har 560w till bas 270 w till middarna 270w till mellanregister o 270w till diskanterna . så bara för att man tävlar i sq så  betyder det inte att anläggningen inte går o spela tillräckligt högt med .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2011
Bra skrivet Jonas! Jag hör till dom som kör med olika kurvor till vardags kontra tävling. Den som används vid tävling tycker jag låter lite tråkigt och det går dessutom inte att spela så värst högt med den, medans den som används till vardags är bra mycket roligare men låter inte så korrekt som SQ-kurvan. Ingen av dom låter dock riktigt så som jag vill.

Och om vi nu ska snacka effekt så, 150Wrms till mellan och diskant, 150Wrms per midbas samt 1200Wrms till sub (ska bli 100Wrms per diskant och mellanregister samt 300Wrms per midbas).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
20 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Bra skrivet Jonas! Jag hör till dom som kör med olika kurvor till vardags kontra tävling. Den som används vid tävling tycker jag låter lite tråkigt och det går dessutom inte att spela så värst högt med den, medans den som används till vardags är bra mycket roligare men låter inte så korrekt som SQ-kurvan. Ingen av dom låter dock riktigt så som jag vill.

Och om vi nu ska snacka effekt så, 150Wrms till mellan och diskant, 150Wrms per midbas samt 1200Wrms till sub (ska bli 100Wrms per diskant och mellanregister samt 300Wrms per midbas).

då e du nästan ikapp mig när de gäller effekt per element wink

Sök