evilaudio skrev:
fast när jag rekomenderar saker till folk så utgår ja ifrån att dom lyssnar på hyffsat vanlig musik å inte vid en volym av ca 85db..
för man måste ju utgå ifrån att man ska köra å lyssna på musik å inte sitta still på en parkering.
För vardagsbruk så är det ju helt rätt! Och det är ju en av anledningarna till varför många som tävlar i SQ har olika inställningar att välja emellan. Jag använder ALDRIG en tävlingskurva när jag är ute och åker, för min bil är för odämpad för det.
Men vill man försöka hävda att man har sverigest mest korrekta bil ur ett SQ perspektiv, så kommer man inte ifrån att det reglemente som EMMA har och som evolverat fram under ca 30 års tid faktiskt är en bra referens.
(EMMAs SQ regler är framtagna med IASCA's regelverk de hade på 80-90 talet som startpunkt)
Det betyder dock inte att det är vad man själv helst föredrar. Men det är vad som kommer ge högst poäng i ett SQ tävlingssammanhang. Det är så jäkla viktigt att alla som läser detta förstår just den här skillnaden;
att tävla i SQ innebär precis det: du skall uppnå det ideal som finns beskrivet och då kommer bilen återge det korrekt och du får bra poäng SQ för en person kan vara precis det idealet (typiskt sett nån som är hemma HiFi nörd), medans SQ för en annan person är nåt annat (säg Tokken för att bara ta ett namn). Och vem har fel? INGEN.
Men för att få bra
tävlingspoäng och därmed ha ett system som återger skivor så korrekt som möjligt, dvs så som studiomannen ville, så hemma HiFi nördens bil mer rätt.
Som med Whisky; en del gillar det rent, några vill ha några droppar vatten, några vill ha is, nån vill ha Baileys i etc etc. Alla tycker om samma sak whickey (eller ljud i vårat fall), och alla har rätt. Men om man frågar hur destilleraren och whiskeymakaren säger att det skall smaka, och han säger "3 droppar vatten" så ligger den med Baileys inte så bra till vad gäller "korrekthet" mot vad som var tänkt