3688
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2011
Möjligt, men jag tror att dina element utnyttjar effekten liiite bättre än mina. wink Har dock en känsla av att jag tycker min bil låter bättre också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
20 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Möjligt, men jag tror att dina element utnyttjar effekten liiite bättre än mina. wink Har dock en känsla av att jag tycker min bil låter bättre också.

jo de tycker du säkert smile    du vet de e de där med tycke å smak...

har ca 400wrms per midd å 3500wrms per bas.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

535 Inlägg
20 oktober 2011
Vad är det för middar du kör med då?

Motorer utan turbo.....suger!

16 197 Inlägg
21 oktober 2011
Lemmy_Kilmister skrev:

om de e mig du menar så kör ha med 6st såna:   http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318391

å 2st såna:   http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318868

535 Inlägg
21 oktober 2011
Japp det var dig jag menade! Dom där middarna pallar med lite dom verkar det som!

Motorer utan turbo.....suger!

16 197 Inlägg
21 oktober 2011
Lemmy_Kilmister skrev:
Japp det var dig jag menade! Dom där middarna pallar med lite dom verkar det som!

jo vill man spela HÖGT så e de dom riktigt bra.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
21 oktober 2011
evilaudio skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

om de e mig du menar så kör ha med 6st såna:   http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318391

av ren nyfikenhet så undrar jag vad skillnaden är mellan de 2 basarna smile

16 197 Inlägg
21 oktober 2011
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

den billigare spelar inte alls lika mycke midbas å tål inte lika mycke effekt.

sen är de inge basar utan med mellanregister/middbasar.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
21 oktober 2011
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:

den billigare spelar inte alls lika mycke midbas å tål inte lika mycke effekt.

sen är de inge basar utan med mellanregister/middbasar.

okej, jo att det är middbasar vet jag smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 oktober 2011
Summa summarum är fortfarande:

SQ är fortfarande beroende av öronen som INGEN annan har ett par likadana och ALLA har olika tycke
och smak.

Sätt SAMMA domare i alla bilar, och hoppas att han ALDRIG har en dålig dag eller till och med något så enkelt som mer vax i ena  örat än det andra.. eller gud förbjude att han får en lätt huvudvärk och tycker
att diskanten är onödigt vass.

Det är EN person det.. med en massa möjliga MÄNSKLIGA fel..

Hur många domare finns det på tävlingarna i både sverige och europa?

Säger MINA öron mig att en viss skiva låter precis som den ska med MINA inställningar är det RÄTT enligt
mig.
Så pratet om SQ blir lite moment 22.. Att be någon annan lyssna som trivs med ljud på ett helt ANNAT
vis kan ALDRIG funka då vi som jag sagt tidigare, alla är vi olika och våra öron fungerar på helt olika vis.

Visst det finns protokoll och så vidare men det baseras fortfarande på ett par MÄNSKILGA öron!

Finns INGEN på jorden som kan övertyga mig om att det ALLTID bedöms lika i alla bilar när det är det mänskliga örat inblandat, eller ska det påstås att alla domare har fått sina öron opererade för att ha möjligheten att höra ALLT exakt lika?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 oktober 2011
Tokken skrev:

SQ är fortfarande beroende av öronen som INGEN annan har ett par likadana och ALLA har olika tycke
och smak.

Sätt SAMMA domare i alla bilar, och hoppas att han ALDRIG har en dålig dag eller till och med något så enkelt som mer vax i ena  örat än det andra.. eller gud förbjude att han får en lätt huvudvärk och tycker

Säger MINA öron mig att en viss skiva låter precis som den ska med MINA inställningar är det RÄTT enligt
mig.
Så pratet om SQ blir lite moment 22.. Att be någon annan lyssna som trivs med ljud på ett helt ANNAT
vis kan ALDRIG funka då vi som jag sagt tidigare, alla är vi olika och våra öron fungerar på helt olika vis.

Visst det finns protokoll och så vidare men det baseras fortfarande på ett par MÄNSKILGA öron!

Finns INGEN på jorden som kan övertyga mig om att det ALLTID bedöms lika i alla bilar när det är det mänskliga örat inblandat, eller ska det påstås att alla domare har fått sina öron opererade för att ha möjligheten att höra ALLT exakt lika?

Jag vågar påstå att i 90-95% av fallen kommer deltagarna som tävlar att rangordnas i rätt ordning för en klass, och det gäller även samstämmigheten mellan två domare. Och scorar domare1 den bästa bilen 20p högre än tvåan säger vi, jämfört med domare2, så kommer det vara så väldigt konsekvent för alla bilar, dvs alla bilarna för domare1 kommar ha högre poäng genomgående.

Det är faktiskt mycket mer samstämmighet mellan domare än vad du tror Tokken. Hade du hållt på med SQ och tävla i det hade du också hållit med om det för det hade du sett när du jämförde resultaten. 

Sen måste du också skilja på hur vi är utbildade att sätta poäng, och vad man som domare har som egna preferenser. En bra domare (dvs van lyssnare och rätt utbildad) skulle med lätthet kunna åka runt i en bil själv med 20dB högre bas än vad som vore idealt för tävlingsbruk, men fortfarande så kan den domaren skilja på "sitt eget" ideal, och hur en tävlingsbil skall låta för att få bra poäng.

Om vi tar dig själv som exempel; jag vet tex att du gillar lite mer bas och "pang" än det ideala för att få en bra poäng enligt EMMAs regler. Om du hade gått domarutbildningen skulle du kunna bilar iallafall, om du tog hänsyn till just detta. Dvs att "tänka bort" dina egna ideal. Det är inte dina egna ideal som poängsätts, det är hur EMMAs SQ reglemente säger att det ska vara som man bedömer efter

Sen kan du tycka att det är fel, och det har du all rätt att göra! Men EMMAs regelverk säger att en bra bil skall låta på ett visst sätt för att få bra poäng, och det är liksom bara att acceptera om man vill tävla just i EMMAs SQ klasser.

Det handlar liksom inte om vem som har rätt eller fel, det handlar om att försöka träffa idealljudet så bra som möjligt när man TÄVLAR. 

Sen så har man ju all rätt i världen att skita i att tävla med i SQ om man tycker det verkar bara skit att ens försöka ställa in en bil som låter som EMMA vill. smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 oktober 2011
Om man ska börja hacka på tåvlingsgrenar så är ju inte dB helt rättvist heller, felplacerade och felkalibrerade mickar förekommer, bland annat. Såa ska vi skita i att tävla över huvudtaget och bara åka omkring för oss själva? NEJ! Jag kommer då fortsätta tävla även fast det finns viss "orättvisa", skitdesamma om jag inte får helt rätt poäng, det är kul! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Jag kommer då fortsätta tävla även fast det finns viss "orättvisa", skitdesamma om jag inte får helt rätt poäng, det är kul! smile

PRECIS!! Huvudet på spiken!

Man gör det för att det är kul.. för egentligen bevisar det inte ett skit.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 oktober 2011
jonash skrev:
Tokken skrev:

och smak.

mig.

Jag vågar påstå att i 90-95% av fallen kommer deltagarna som tävlar att rangordnas i rätt ordning för en klass, och det gäller även samstämmigheten mellan två domare. Och scorar domare1 den bästa bilen 20p högre än tvåan säger vi, jämfört med domare2, så kommer det vara så väldigt konsekvent för alla bilar, dvs alla bilarna för domare1 kommar ha högre poäng genomgående.

Det är faktiskt mycket mer samstämmighet mellan domare än vad du tror Tokken. Hade du hållt på med SQ och tävla i det hade du också hållit med om det för det hade du sett när du jämförde resultaten. 

Sen måste du också skilja på hur vi är utbildade att sätta poäng, och vad man som domare har som egna preferenser. En bra domare (dvs van lyssnare och rätt utbildad) skulle med lätthet kunna åka runt i en bil själv med 20dB högre bas än vad som vore idealt för tävlingsbruk, men fortfarande så kan den domaren skilja på "sitt eget" ideal, och hur en tävlingsbil skall låta för att få bra poäng.

Om vi tar dig själv som exempel; jag vet tex att du gillar lite mer bas och "pang" än det ideala för att få en bra poäng enligt EMMAs regler. Om du hade gått domarutbildningen skulle du kunna bilar iallafall, om du tog hänsyn till just detta. Dvs att "tänka bort" dina egna ideal. Det är inte dina egna ideal som poängsätts, det är hur EMMAs SQ reglemente säger att det ska vara som man bedömer efter

Sen kan du tycka att det är fel, och det har du all rätt att göra! Men EMMAs regelverk säger att en bra bil skall låta på ett visst sätt för att få bra poäng, och det är liksom bara att acceptera om man vill tävla just i EMMAs SQ klasser.

Det handlar liksom inte om vem som har rätt eller fel, det handlar om att försöka träffa idealljudet så bra som möjligt när man TÄVLAR. 

Sen så har man ju all rätt i världen att skita i att tävla med i SQ om man tycker det verkar bara skit att ens försöka ställa in en bil som låter som EMMA vill. smile

Här håller vi med om mycket Jonas. smile

MEN.. Vad sägs om att sätta typ James Hetfield i en SQ-bil och fråga om han tycker det låter som det gör i deras studio? smile
Nu kanske det blir lite svårt men lek med tanken, jag har svårt att tro att det låter som det är tänkt i en SQ-bil som i deras studio.

MEN därmed inte sagt att det är FEL med SQ, tvärtom. Gillar man det och tycker det är skitkul så får ni ALLT mitt stöd.

Men vi är överrens om att MITT ljud fortfarande kan låta "korrekt" på sätt och vis men inte enligt EMMA?

Hur som haver det är en sport som alla andra, med allt vad det innebär.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 oktober 2011
Tokken skrev:
Här håller vi med om mycket Jonas. smile

Mer än de flesta tror. Det är bara att ibland så pratar vi "förbi" varandra. smile

MEN.. Vad sägs om att sätta typ James Hetfield i en SQ-bil och fråga om han tycker det låter som det gör i deras studio? smile
Nu kanske det blir lite svårt men lek med tanken, jag har svårt att tro att det låter som det är tänkt i en SQ-bil som i deras studio.

Jo, det gör det nog faktiskt, däremot så låter det möjligen inte tillräckligt högt om vi pratar bedömningsnivån, men hoppa in i tex Jelenseks bil och ös på lite. Det smäller bra i den med. smile

Men vi är överrens om att MITT ljud fortfarande kan låta "korrekt" på sätt och vis men inte enligt EMMA?

Absolut, det låter korrekt så som du definierar det! Och det kommer aldrig nån tycka att du har fel i att säga eller tycka. Och jag har aldrig sagt heller att jag inte gillar det. Du skulle inte få bättre EMMA poäng än tex Jelensek eller Henke Johannesson, men det är "beside the point" som det heter smile

Gick jag förbi din gamla Bubbla när den var som bäst, så blev jag ruggigt imponerad över vad den gjorde. Liksom jag kunde bli imponerad av när man lyssnar i en SQ bil som spelar samma material. Man blir imponerad fast på olika sätt.

Hur som haver det är en sport som alla andra, med allt vad det innebär.

Ja, så är det. smile
Senast redigerat av jonash (21 oktober 2011)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

695 Inlägg
21 oktober 2011
Finns väl inga genvägar till det "perfekta" ljudet, bara olika sätt att bygga för att i betraktarens öron uppnå resultat.. Tex, svärfar hatar ljudet i min bil pga hans tinnitus, själv tycker han bra ljud börjar vid 350 hertz, allt under låter som att skaka en plåtburk full med poppnit. Min egen tinnitus klarar inte de högsta tonerna på lite över 110db, då låter det som att man stoppat ett grisarsle fullt med glassplitter och tvingar honom sätta sig på en spikmatta... Tyvärr... Som tur är tycker jag att bas är kul big_smile ..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

318 Inlägg
21 oktober 2011
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:

fast har du så lite som 12,5 volt nära motorn är igång så e din generator KASS.

Här har jag tagit bilder på för och efter jag kopplat om voltmätaren..

Före:
http://img600.imageshack.us/img600/3547/imag0808.jpg

Efter:
http://img27.imageshack.us/img27/7231/imag0809a.jpg

Ingen större skillnad, den va uppe på 13 en gång, sen sjönk lik förbannat igen..

fast den där mätaren brukar man inte kunna lita på..  känner du ingen som har en bra multimeter?

Nu har jag dragit om kablar ifrån generator till batteri, nu står voltmätaren på ca 13.5-14 volt med motor på big_smile

2 035 Inlägg
21 oktober 2011
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:

Här har jag tagit bilder på för och efter jag kopplat om voltmätaren..

Före:
http://img600.imageshack.us/img600/3547/imag0808.jpg

Efter:
http://img27.imageshack.us/img27/7231/imag0809a.jpg

Ingen större skillnad, den va uppe på 13 en gång, sen sjönk lik förbannat igen..

fast den där mätaren brukar man inte kunna lita på..  känner du ingen som har en bra multimeter?

Nu har jag dragit om kablar ifrån generator till batteri, nu står voltmätaren på ca 13.5-14 volt med motor på big_smile

Mät med multimeter. Mät tex på samma anslutningspunkter som voltmätaren är ansluten till.
Du borde ha lite mer än 13.5v med motor på.

Biljudsveteran sen 1984!

318 Inlägg
21 oktober 2011
bosabengt skrev:
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:

Mät med multimeter. Mät tex på samma anslutningspunkter som voltmätaren är ansluten till.

Ska göra det så fort jag får tag i en multimeter, min har pajjat! smile

2 035 Inlägg
21 oktober 2011
HeavyBass skrev:
bosabengt skrev:
HeavyBass skrev:

Ska göra det så fort jag får tag i en multimeter, min har pajjat! smile

Ja bra, multimeter finns ju att köpa lite varstans.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök