Tokken skrev:
Summa summarum är fortfarande:
SQ är fortfarande beroende av öronen som INGEN annan har ett par likadana och ALLA har olika tycke
och smak.
Sätt SAMMA domare i alla bilar, och hoppas att han ALDRIG har en dålig dag eller till och med något så enkelt som mer vax i ena örat än det andra.. eller gud förbjude att han får en lätt huvudvärk och tycker
att diskanten är onödigt vass.
Det är EN person det.. med en massa möjliga MÄNSKLIGA fel..
Hur många domare finns det på tävlingarna i både sverige och europa?
Säger MINA öron mig att en viss skiva låter precis som den ska med MINA inställningar är det RÄTT enligt
mig.
Så pratet om SQ blir lite moment 22.. Att be någon annan lyssna som trivs med ljud på ett helt ANNAT
vis kan ALDRIG funka då vi som jag sagt tidigare, alla är vi olika och våra öron fungerar på helt olika vis.
Visst det finns protokoll och så vidare men det baseras fortfarande på ett par MÄNSKILGA öron!
Finns INGEN på jorden som kan övertyga mig om att det ALLTID bedöms lika i alla bilar när det är det mänskliga örat inblandat, eller ska det påstås att alla domare har fått sina öron opererade för att ha möjligheten att höra ALLT exakt lika?
Jag vågar påstå att i 90-95% av fallen kommer deltagarna som tävlar att rangordnas i rätt ordning för en klass, och det gäller även samstämmigheten mellan två domare. Och scorar domare1 den bästa bilen 20p högre än tvåan säger vi, jämfört med domare2, så kommer det vara så väldigt konsekvent för alla bilar, dvs alla bilarna för domare1 kommar ha högre poäng genomgående.
Det är faktiskt mycket mer samstämmighet mellan domare än vad du tror Tokken. Hade du hållt på med SQ och tävla i det hade du också hållit med om det för det hade du sett när du jämförde resultaten.
Sen måste du också skilja på hur vi är utbildade att sätta poäng, och vad man som domare har som egna preferenser. En bra domare (dvs van lyssnare och rätt utbildad) skulle med lätthet kunna åka runt i en bil själv med 20dB högre bas än vad som vore idealt för tävlingsbruk, men fortfarande så kan den domaren skilja på "sitt eget" ideal, och hur en tävlingsbil skall låta för att få bra poäng.
Om vi tar dig själv som exempel; jag vet tex att du gillar lite mer bas och "pang" än det ideala för att få en bra poäng enligt EMMAs regler. Om du hade gått domarutbildningen skulle du kunna bilar iallafall, om du tog hänsyn till just detta. Dvs att "tänka bort" dina egna ideal. Det är inte dina egna ideal som poängsätts, det är hur EMMAs SQ reglemente säger att det ska vara som man bedömer efter
Sen kan du tycka att det är fel, och det har du all rätt att göra! Men EMMAs regelverk säger att en bra bil skall låta på ett visst sätt för att få bra poäng, och det är liksom bara att acceptera om man vill tävla just i EMMAs SQ klasser.
Det handlar liksom inte om vem som har rätt eller fel, det handlar om att försöka träffa idealljudet så bra som möjligt när man TÄVLAR.
Sen så har man ju all rätt i världen att skita i att tävla med i SQ om man tycker det verkar bara skit att ens försöka ställa in en bil som låter som EMMA vill.