3384
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

DLS
1 147 Inlägg
22 oktober 2011
Jaha, jag körde utan trattar. Jag har aldrig köpt någon färdig port.. Men det går skruva dit trattarna på avloppsrören också?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2011
Ja jag har testat med både 3" och 4", passar perfekt rakt på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DLS
1 147 Inlägg
22 oktober 2011
Gott då tar jag ju trattarna jag får i kittet och tar ett annat rör bara smile

21 761 Inlägg
22 oktober 2011
Flåsljud kan det bli oavsett vilken typ av rör man använder. Det är de "skarpa" kanterna i rörmynningen som orsakar flåsljudet, inte att det är ett "avloppsrör" eller "äkta basreflexrör". Trattarna gör att det inte ska uppstå luftvirvlar vid rörmynningens kanter, vilket är orsaken till flåsljudet. smile

1 215 Inlägg
22 oktober 2011
Hur räknar man längden på ett rör med trattar?

Säg att varje tratt bygger 7cm på ett 3"x20cm rör. Hur mäter man då? Om man räknar in trattarna så blir ju röret sammanlagt 34cm långt.

21 761 Inlägg
22 oktober 2011
Generellt sett brukar man räkna att varje tratt motsvarar 4 cm rörlängd, dvs för varje tratt ska 4 cm kapas bort av röret. Nu skiljer det sig faktiskt mellan olika trattillverkare och trattstorlek, men utgår man ifrån 4 cm per tratt så blir avstämningen troligen inom 1-2 Hz ändå.

Personligen räknar jag på:

6" = 4 cm per tratt
4" = 3 cm per tratt
3" = 2 cm per tratt

Fast som sagt blir avstämningen antagligen någorlunda rätt. smile

1 215 Inlägg
22 oktober 2011
okey tack för svaret smile

709 Inlägg
23 oktober 2011
vad skiljer igentligen en "SQ" bas som DLS nordica från en "vanlig" bas? låt oss säga Hertz hx?  vilja gärna ha en beskrivning. smile

376 Inlägg
23 oktober 2011
XorcessX skrev:
vad skiljer igentligen en "SQ" bas som DLS nordica från en "vanlig" bas? låt oss säga Hertz hx?  vilja gärna ha en beskrivning. smile

Nu gissar jag här..
Men när de utvecklar en bas som Nordican, så prioriterar de välljud och kontroll på normal lyssningsvolym.
Och bryr sig inte så mycket om hur mycket effekt det går att mata den med, eller hur den låter i 150dB..
Men det betyder inte att det inte går att spela högt, bara att man kanske inte vinner några dB-race. wink

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 oktober 2011
Det är inte så att en SQ bas spelar mer linjärt, är mer lättdriven och återger bastonerna mer korrekt? smile På kostnad av DB givetvis!

709 Inlägg
23 oktober 2011
Simon76, jag vet att jag frågat dej förut, men låter nordican så mycket mer korrekt än en vanlig bas? smile Du som har en wink Min bild av nordican är typ som  en hemmabio sub.

376 Inlägg
23 oktober 2011
Jag är absolut ingen expert..
Men den är den bästa basen jag har hört.
En hemmabio-sub står väl mest och mullrar? Brukar bli katastrof att ha en sådan till musik.
Nordica-basen däremot, är vädigt snabb och distinkt.
Jag är inte så bra på att förklara. hmm
Men man hör väldigt tydligt när en baston ändras lite upp eller ner..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 oktober 2011
Simon76 skrev:
En hemmabio-sub står väl mest och mullrar? Brukar bli katastrof att ha en sådan till musik.

Den spelar både linjärt o snyggt utan det minsta dist eller hur?

709 Inlägg
23 oktober 2011
Simon76 skrev:

gött.smile jodå jag tror jag förstår. smile

376 Inlägg
23 oktober 2011
Jag har aldrig hört den dista.
Enligt DLS så behöver man inget subsonic (ell HP)-filter heller.
I mitt system är det middarna som sätter gränsen för hur högt jag kan spela.
Jag kan givetvis ändra delningen, så att middarna tål mer. Men då på bekostnad av trycket i middbasen..
Senast redigerat av Simon76 (23 oktober 2011)

BagarN
1 179 Inlägg
23 oktober 2011
Har tänkt skaffa mig ett nytt monoblock (har ett MDS T5 nu)
det ska driva denna bas: http://www.rockfordfosgate.com/products … m_id=91837
har kollat lite på - http://dbakuten.se/detail-item_id-318346 eller ska man köra på ett sånt här - http://dbakuten.se/detail-item_id-318347 när det nu ändå bara kostar en 500kr mer? ELLER ska man testa: http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181 ?

Och jag en till fråga: Lägga underredsmassa och sen dämpmatta i golvet eller bara dämpmatta? Tänkte om dämpmattan kanske inte fäster lika bra om det ligger underredsmassa där?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 oktober 2011
Ice 1500 eller B2 skulle jag säga.

Underredsmassa har man UNDER bile,inte inne i den wink
Dämpmattor skall ha så ren yta sommöjligt för att fästa så bra sommöjligtsånej, du skall INTE ha underredsmatta pågolvet innan du sätter pådämpmatta. Glöm inte att göra rent noga och pressa fast mattan riktigt hårt.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
23 oktober 2011
jag hade testat b2 steget smile ICE stegen är det många som redan provat och bevisat att de är bra, prova något nytt alltid kul smile

BagarN
1 179 Inlägg
23 oktober 2011
Lonefox skrev:
Ice 1500 eller B2 skulle jag säga.

Underredsmassa har man UNDER bile,inte inne i den wink
Dämpmattor skall ha så ren yta sommöjligt för att fästa så bra sommöjligtsånej, du skall INTE ha underredsmatta pågolvet innan du sätter pådämpmatta. Glöm inte att göra rent noga och pressa fast mattan riktigt hårt.....

Okej, jo jag vet men förra ägaren har lagt jag skojar inte om jag säger 1cm lager underredsmassa på förarsidan, suttit och försökt skrubba bort skiten ett tag nu.. Blir nog åka o köpa tjärrlösning imorn...
Jo det vet jag! Dom sa att ville jag att det skulle bli extrabra så skulle jag köpa lim men det verkar lite överkurs?

BagarN
1 179 Inlägg
23 oktober 2011
CHEEVA skrev:
jag hade testat b2 steget smile ICE stegen är det många som redan provat och bevisat att de är bra, prova något nytt alltid kul smile

Visst är det kul o prova nått nytt men jag köper nog något som folk redan testat och kommit fram till att det är bra tongue är inte gjord av pengar lol

Sök