Mazda6sex skrev:
Snoogiloo skrev:
risodlarn skrev:
tjo! köpte en baslåda med 2x 12" gas, gissar på att det är alpha serien konen är iaf orange. Följde även med ett gas alpha x1600m det är ett monoblock och basarna är kopplade + till + och - till -.
Jag har en 8 kvadrats kabel från batteri bak till slutsteget med en agu säkring på 40 amp vid batteriet. Jordkabeln är också en 8:a och sitter fastskruvad i bulten som håller i kofångaren. Det är en 744 -90.
Problemet: När jag höjer volymen så bryter inte steget men det börjar dista och den gröna powerlampan och det fräna blåa ljuset vid gas loggan börjar lysa svagare och slocknar tillslut helt. sänker jag så börjar det spela igen och ljuset kommer tillbaks, protect lampan tänds inte. jag kan även ställa ner basen helt och hållet och det behöver inte vara någon baston i låten bara jag vrider upp volymen på stereon så slocknar steget sakta.
Antar att steget helt enkelt får för lite ström. Men frågan är hur jag kontrollerar detta vart ska jag mäta hur ska jag mäta. Vad kan jag testa osv. Har tillgång till multimeter och alla möjliga verktyg som kan behövas.
Följdfråga, hur mycket ska generatorn ladda och ska jag mäta direkt på generatorn eller på batteripolerna?
Behövs ytterligare info så kan jag fixa det
Tack på förhand.
Som dom andra redan har sagt så mät spänningen medans du spelar. med bilen avstängd så bör den aldrig dippa under 12V bak vid slutsteget.
Har du mycket spänningsfall så byt jordplatsen till ett av bältesfästena där bak då det brukar vara en väldigt bra jordpunkt. Glöm inte att skrapa bort färgen bara så det blir plåtrent!
Nu hittar jag ingen information om ditt slutsteg direkt men antar att det inte levererar så mycket effekt då du har 8mm2 kabel? en 8mm2 kan man ha till ca 300W RMS. Och kom ihåg att ju mindre kabel man har ju mer spänningsfall får du!
Jag använder 21 kabel på samma steg med 80 AGU. Det ska leverera 500RMS vid 2ohm. Vilket du får ut om du använder 2 Gas 12"
Vet du några mer specifikationer till det steget? och det du säger är alltså att jag bör ha grövre kabel?
Spelar det vid 2 ohm om man kopplar ++ tilll steg + och -- till steg - ?
Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.