2998
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
9 november 2011
odega skrev:
Sådär, ställt in steget till de värden ni sa, och resultatet blev självklart ännu mindre bas (eftersom level drogs ner en hel del.

Det jobbiga är att elementet jobbar ordentligt med stora rörelser. När jag spelar Bass i love you så blir det extra tydligt att basen slår som den ska, men det känns som att det kommer alldeles för lite ljud i förhållande till rörelserna. hmm

fel avstämmning på lådan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

709 Inlägg
9 november 2011
japp bygg ny låda,

55 Inlägg
9 november 2011
Satan, nån som har förslag på hur jag ska bygga då?

Untzuntz

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
16 197 Inlägg
9 november 2011
va e de för bil du bygger i?

709 Inlägg
9 november 2011
_Performance_ skrev:
Byggde du efter ritning?.

verkar som han byggde efter rekomderat som är 45liter 4" port på 28cm, men dock tror jag dom menar en aeroport? inte slotport som han har

Team dBakuten
3 453 Inlägg
9 november 2011
odega skrev:
Sådär, ställt in steget till de värden ni sa, och resultatet blev självklart ännu mindre bas (eftersom level drogs ner en hel del.

Det jobbiga är att elementet jobbar ordentligt med stora rörelser. När jag spelar Bass i love you så blir det extra tydligt att basen slår som den ska, men det känns som att det kommer alldeles för lite ljud i förhållande till rörelserna. hmm

Bass I love you är en otroligt krävande låt att spela för det första.. Något din bas överhuvudtaget kommer ha
svårt att återge i de lägsta frekvenserna. Mest en massa konfladder med andra ord.
Det är kanske inte så konstigt att basen slår massor. Samt som tidigare sagts, avstämningen är inte direkt
skitbra kan jag garantera om du vill spela den djupaste basen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

55 Inlägg
9 november 2011
Precis som XorcessX säger, bygger i en Passat 1.8T -00. smile

Untzuntz

16 197 Inlägg
9 november 2011
sedan eller?

55 Inlägg
9 november 2011
Kombi. smile

Untzuntz

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 november 2011
Vet inte om jag missat detta eller om denna fråga inte ställts. Är lådan tät? Har du tätat alla kanter o hörn? Självfallet allt utom porten!

21 761 Inlägg
9 november 2011
dito_92 skrev:
Hejsan!
Jag är inte så duktig på ljud och har ett problem. Idag när jag körde hem från jobbet i min hyundai sonata gls v6 -99, så dog ljudet rätt som det var! Jag har för ett par månader sedan satt i en ny stereo (denver cad-473) som har fungerat utmärkt till idag. Jag kollade säkringen till ljudet, och den var hel. Någon som vet vad som är fel eller vad jag ska kolla efter?

Kan ju vara flera olika orsaker, tex glapp i ISO-kontakterna eller så. smile

Lyser stereon eller är den "stendöd"?

Om stereon i övrigt verkar vara igång så kan tex någon högtalarkabel ligga och kortsluta så att stereon stänger av ljudet (för att skydda sig själv). Bara ett av flera exempel på felorsaker.

21 761 Inlägg
9 november 2011
odega skrev:

Nettovolymen kan fortfarande ligga på 45 liter tycker jag, det ser ut att kunna spela med hyfsat tryck och även ganska allround. Porten kan däremot göras både större och längre, har räknat på 112 cm2 (32x3,5 cm) slotport som är totalt 60 cm lång (35 Hz avstämning).

Jag vet inte hur du exakt menar med "tryck", men om du vill att det ska spela mera "snärtdunk" så är det framsystemet som ska sköta den saken. Baslådan spelar till viss del "basdunk" och låga bastoner, men inte det där rappa snärtiga basdunket. Det är därför folk har rekommenderat typ 70-80 Hz delningsfrekvens. smile

55 Inlägg
9 november 2011
Drönirettab skrev:
odega skrev:

Nettovolymen kan fortfarande ligga på 45 liter tycker jag, det ser ut att kunna spela med hyfsat tryck och även ganska allround. Porten kan däremot göras både större och längre, har räknat på 112 cm2 (32x3,5 cm) slotport som är totalt 60 cm lång (35 Hz avstämning).

Jag vet inte hur du exakt menar med "tryck", men om du vill att det ska spela mera "snärtdunk" så är det framsystemet som ska sköta den saken. Baslådan spelar till viss del "basdunk" och låga bastoner, men inte det där rappa snärtiga basdunket. Det är därför folk har rekommenderat typ 70-80 Hz delningsfrekvens. smile

Är mer ute efter djup bas med tryck, lite  svårt att förklara hur ja menar men. tongue

Porten är räknad på 81cm2, 32x2,53cm, du påstår alltså att jag skulle kunna få ett bättre resultat bara genom att bygga om porten? yikes

Untzuntz

695 Inlägg
9 november 2011
odega skrev:
Drönirettab skrev:
odega skrev:

Är mer ute efter djup bas med tryck, lite  svårt att förklara hur ja menar men. tongue

Porten är räknad på 81cm2, 32x2,53cm, du påstår alltså att jag skulle kunna få ett bättre resultat bara genom att bygga om porten? yikes

81cm2, 32x2,53cm...... Men hur lång är den totalt?..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

21 761 Inlägg
9 november 2011
Huvudproblemet är kanske att basen inte är helt inspelad ännu, men lådan bör ändå ha en lägre avstämning för att kunna spela djupbas utan att konen börjar fladdra iväg okontrollerat. En lite större låda går att göra om man vill, då ska den ge mer tryck men inte lika "allround" i återgivningen. Exempelvis 55 liter netto med samma portarea, fast totala portlängden ska vara ca 48 cm lång. smile

Fast om "Bass I love you" ska spelas så får man finna sig i att subsonicfiltret kopplas in, lådans avstämning bör säkert ligga nedåt 20 Hz för att basen inte ska få frispel vid lägsta tonen (en bra bit under 20 Hz).
Senast redigerat av Drönirettab (9 november 2011)

3 466 Inlägg
9 november 2011
Drönirettab skrev:
Huvudproblemet är kanske att basen inte är helt inspelad ännu, men lådan bör ändå ha en lägre avstämning för att kunna spela djupbas utan att konen börjar fladdra iväg okontrollerat. En lite större låda går att göra om man vill, då ska den ge mer tryck men inte lika "allround" i återgivningen. Exempelvis 55 liter netto med samma portarea, fast totala portlängden ska vara ca 48 cm lång. smile

Fast om "Bass I love you" ska spelas så får man finna sig i att subsonicfiltret kopplas in, lådans avstämning bör säkert ligga nedåt 20 Hz för att basen inte ska få frispel vid lägsta tonen (en bra bit under 20 Hz).

Kollade den låten och de lägsta tonerna är nere på 3Hz... så subsonicfilter är ett måste...!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

376 Inlägg
9 november 2011
M_icke_ skrev:
Drönirettab skrev:

Kollade den låten och de lägsta tonerna är nere på 3Hz... så subsonicfilter är ett måste...!

Den låten måste jag testa smile
Tror ni min Nordica10 klarar den bra? Lådan är på lite under 18liter, inget hp..

16 197 Inlägg
9 november 2011
va rädd om basen...

376 Inlägg
9 november 2011
Hmm. kollade precid specen på min bas. 25-2500Hz. Kanske inte någon bra ide iaf..
Tycker ni jag ska ha hp inkopplat, alltså vid normala låtar då? Isf var och branthet?

Sök