2239
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 november 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

hur är steget ställt? dämpad dörr eller original?

Jag har samma "problem" i en 740 med samma modell. Har ställt in i huvudenheten på 70hz med -12db branthet. Totalt dämpade dörrar med STP gold

de e helt enkelt så att dörren är för stor..

Skitbil! Må hända att jag inte är direkt bäst. Men är inte helt enkelt. Miden är ju helt felplacerad. Skulle en större bas som kräver en större "låda" göra sig bättre eller skulle jag skallra sönder mina elhissar istället?
Vad är det för volym på en "740-dörr" egentligen?

318 Inlägg
30 november 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

hur är steget ställt? dämpad dörr eller original?

Jag har samma "problem" i en 740 med samma modell. Har ställt in i huvudenheten på 70hz med -12db branthet. Totalt dämpade dörrar med STP gold

Okej, tack för svaret! smile Men vad är lösningen helt enkelt? Hur mycket volym ska en midbas ha för att de ska pumpa på bra?

16 197 Inlägg
30 november 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Skitbil! Må hända att jag inte är direkt bäst. Men är inte helt enkelt. Miden är ju helt felplacerad. Skulle en större bas som kräver en större "låda" göra sig bättre eller skulle jag skallra sönder mina elhissar istället?

tror att den sån dörr är säkert på 30 liter om inte mer..

ja har ju 3st 8" i framdörrarna på min vita jetta å de funkar skit bra..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
30 november 2011
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Okej, tack för svaret! smile Men vad är lösningen helt enkelt? Hur mycket volym ska en midbas ha för att de ska pumpa på bra?

antingen bygga en låda till högtalaren(minst 5-8 liter typ) eller stoppa in fler middar..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 november 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

Vinterprojekt för mig med andra ord... Är det ungefär samma storlek på den? Borde man inte kunna "fylla" dörrarna med något? För att få det bokstavligen tillfälligt bättre

16 197 Inlägg
30 november 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Vinterprojekt för mig med andra ord... Är det ungefär samma storlek på den? Borde man inte kunna "fylla" dörrarna med något? För att få det bokstavligen tillfälligt bättre

jo de gör de säkert, har aldrig testat.. MEN du lär ju inte kunna veva ner rutan sen.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 november 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

jo de gör de säkert, har aldrig testat.. MEN du lär ju inte kunna veva ner rutan sen.

Blir ju antingen det eller 3st B2 middar till eller byta igen smile

16 197 Inlägg
30 november 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

eller bygga en låda på/i dörrsidan.. borde inte va nå problem i en 740.

318 Inlägg
30 november 2011
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:

antingen bygga en låda till högtalaren(minst 5-8 liter typ) eller stoppa in fler middar..

Okej, funderat på att köpa fler middar.. är rätt sugen på SPL:s 8" middar.. Men det är en senare fråga.
Ang. göra en låda till den, det är ju något förbannat trångt där den sitter just nu, plåt o skit i vägen. Men jag antar att det bara är att skära bort den biten som är ivägen o bygga dit en låda bakom själva högtalaren?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 november 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

eller bygga en låda på/i dörrsidan.. borde inte va nå problem i en 740.

går ju det också wink får se vad de blir!

16 197 Inlägg
30 november 2011
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:

Okej, funderat på att köpa fler middar.. är rätt sugen på SPL:s 8" middar.. Men det är en senare fråga.
Ang. göra en låda till den, det är ju något förbannat trångt där den sitter just nu, plåt o skit i vägen. Men jag antar att det bara är att skära bort den biten som är ivägen o bygga dit en låda bakom själva högtalaren?

bygga en låda där den sitter original går inte.. de får man bygga längre ner på dörren där facket sitter.

318 Inlägg
30 november 2011
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:

bygga en låda där den sitter original går inte.. de får man bygga längre ner på dörren där facket sitter.

Okej, antar att de blir lite plastande o spacklande då wink bygga upp en baffel o sedan stretcha ut med ett tyg, sedan plasta o spackla är o föredra då?

Ang. mitt slutsteg = Infinity dpa-275. Vet du något om de? Lite specs. står att det ska vara ett klass D slutsteg, och har hört att de kostade runt 4-5k när de såldes. Måste vara rätt hyffsat antar jag?

16 197 Inlägg
1 december 2011
man behöver inte plasta.. eftersom en 740 dörr e typ helt rak/platt oroginal så ser de bara "korkar" ut om man plastar en massa former på den.

318 Inlägg
1 december 2011
evilaudio skrev:
man behöver inte plasta.. eftersom en 740 dörr e typ helt rak/platt oroginal så ser de bara "korkar" ut om man plastar en massa former på den.

Okej wink Men bygger en rak "baffel" i mdf på något sätt då o sätter i högtalaren? Det måste ju bli tätt med, o de är ju såna otroliga vinklar på vissa ställen på dessa dörrar så man blir ju helt slut i huvudet.. sämsta dörrarna asså tongue

16 197 Inlägg
1 december 2011
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:

Okej wink Men bygger en rak "baffel" i mdf på något sätt då o sätter i högtalaren? Det måste ju bli tätt med, o de är ju såna otroliga vinklar på vissa ställen på dessa dörrar så man blir ju helt slut i huvudet.. sämsta dörrarna asså tongue

740 e nog en av de enklaste bilar man kan bygga dörrsidor i..

318 Inlägg
1 december 2011
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:
evilaudio skrev:

740 e nog en av de enklaste bilar man kan bygga dörrsidor i..

Har aldrig byggt dörrsidor förrut, så har inte så mycket att säga om de wink
Men har just nu tagit bort "lådorna" i framdörrarna där nertill, så är tomt där just nu. Förslagsvis fästa en mdf skiva där på något sätt o sätta i högtalare alltså? om du förstår hur jag menar

954 Inlägg
1 december 2011
hej ja har en re-se15" och ett dragster daa2201 kopplat i 2 ohm så ger basen ca 1100 rms och har en soundstream bx-15 men de låter SKIT med bx-15 saken tongue lådan e avstämd till 30hz  HJÄLP mig blir galen big_smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 december 2011
http://www.vagcat.com/p/B118/867000.png

har köpt mig  ett focal ps 165 kitt  men  har inte haft ork att tänka ut  hur jag ska göra maed montering  av dom  då org högt är 4"  och  jag har  just nu  5,25 med baffel baki org gallret. men har funderat lite yterst lite om att försöka få 6,5 högre upp  och med en liten vinkel så den blir mer "onaxis"
och de jag har funderat på  är att baffla ut högtalaren där fönsterveven suttit  då de är ett fult hål där nu när jag monterat elhissar..

MEN hur ska jag få de snyggt

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
1 december 2011
För att klämma stora kabelskor (upp till 50mm2) vad använder ni för klämverktyg?
Köpte dessa kabelskor: http://www.autohifi.se/?category_id=265 … id=HE-1200
och måste kunna klämma dom på något sätt.

Sedan märkte jag att dom gick jävligt bra på min 21mm2 kabel men inte alls på min 50mm2... hmm. Får ordna till det sen tror jag.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 december 2011
Thunderbird88 skrev:
För att klämma stora kabelskor (upp till 50mm2) vad använder ni för klämverktyg?
Köpte dessa kabelskor: http://www.autohifi.se/?category_id=265 … id=HE-1200
och måste kunna klämma dom på något sätt.

Sedan märkte jag att dom gick jävligt bra på min 21mm2 kabel men inte alls på min 50mm2... hmm. Får ordna till det sen tror jag.

jag brukar klämma den typen av kabel skor  till en början med skruvstäd så de överlappar varan  sen in i skruvstädet

Sök