Okej! Då är jag med! Nu skrev du så man förstod . Går det att köra trevägs på BT61 an? Ådå menar jag dela allt i stereon?
Bara om man kör med fullregister eller kan leva med passiva filter mellan mellanregister och diskant. Diskant på toppen är som du själv sagt värdelös i det fallet pga filtren bara går till 250hz. Så ur DEN synvinkeln har du rätt. I det läget (ditt fall) skulle jag kikat efter en begagnad p88, Alpine 9887 eller en Eclipse 8445.
Pga mina steg som bara gick till 250hz så har jag köpt en p88. Känns som ett bra val.
I ditt fall ja. Men för oss som vill kunna dela längre ner är den bara att kasta, eller köra med ful-lösningar som pass och använda stegets filter :S Allt har med användningsområde att göra. Själv kommer jag köra med BitOne nu....kommer dessutom ha två kanaler över Fullregister is the shit säger jag Färre element = färre problem. Kommer ändå ha ett trevägssystem i bilen som är kapabel till att gå över 30KHz trots att diskater saknas
Bara om man kör med fullregister eller kan leva med passiva filter mellan mellanregister och diskant. Diskant på toppen är som du själv sagt värdelös i det fallet pga filtren bara går till 250hz. Så ur DEN synvinkeln har du rätt. I det läget (ditt fall) skulle jag kikat efter en begagnad p88, Alpine 9887 eller en Eclipse 8445.
Pga mina steg som bara gick till 250hz så har jag köpt en p88. Känns som ett bra val.
I ditt fall ja. Men för oss som vill kunna dela längre ner är den bara att kasta, eller köra med ful-lösningar som pass och använda stegets filter :S Allt har med användningsområde att göra. Själv kommer jag köra med BitOne nu....kommer dessutom ha två kanaler över Fullregister is the shit säger jag Färre element = färre problem. Kommer ändå ha ett trevägssystem i bilen som är kapabel till att gå över 30KHz trots att diskater saknas
Menar du att du vill kunna dela midden under 1.25k hz ?
Pga mina steg som bara gick till 250hz så har jag köpt en p88. Känns som ett bra val.
I ditt fall ja. Men för oss som vill kunna dela längre ner är den bara att kasta, eller köra med ful-lösningar som pass och använda stegets filter :S Allt har med användningsområde att göra. Själv kommer jag köra med BitOne nu....kommer dessutom ha två kanaler över Fullregister is the shit säger jag Färre element = färre problem. Kommer ändå ha ett trevägssystem i bilen som är kapabel till att gå över 30KHz trots att diskater saknas
Menar du att du vill kunna dela midden under 1.25k hz ?
Absolut. Bas: LP 40-50Hz Midbas: HP 31.5-50Hz, LP 120-200Hz. Fullregister: HP 120-200Hz.
Hade jag haft fyrvägssystem med aktiv delning hade jag lagt mig runt 3-5KHz LP på mellanreg pch HP på diskant beroende på hur elementen beter sig. Hade jag inte haft den möjligheten med filter så hade jag haft pasiv delning mellan dessa element. Detta då man vill ha mellanregister och diskant så nära varandra som möjligt.
I ditt fall ja. Men för oss som vill kunna dela längre ner är den bara att kasta, eller köra med ful-lösningar som pass och använda stegets filter :S Allt har med användningsområde att göra. Själv kommer jag köra med BitOne nu....kommer dessutom ha två kanaler över Fullregister is the shit säger jag Färre element = färre problem. Kommer ändå ha ett trevägssystem i bilen som är kapabel till att gå över 30KHz trots att diskater saknas
Menar du att du vill kunna dela midden under 1.25k hz ?
Absolut. Bas: LP 40-50Hz Midbas: HP 31.5-50Hz, LP 120-200Hz. Fullregister: HP 120-200Hz.
Hade jag haft fyrvägssystem med aktiv delning hade jag lagt mig runt 3-5KHz LP på mellanreg pch HP på diskant beroende på hur elementen beter sig. Hade jag inte haft den möjligheten med filter så hade jag haft pasiv delning mellan dessa element. Detta då man vill ha mellanregister och diskant så nära varandra som möjligt.
Okej då är jag med!
Hur tycker du jag ska dela min midd samt diskant? Jag tänkte från 100hz till kanske 4000 hz å sen diskant från 3000 och uppåt. Hur låter det?
Menar du att du vill kunna dela midden under 1.25k hz ?
Absolut. Bas: LP 40-50Hz Midbas: HP 31.5-50Hz, LP 120-200Hz. Fullregister: HP 120-200Hz.
Hade jag haft fyrvägssystem med aktiv delning hade jag lagt mig runt 3-5KHz LP på mellanreg pch HP på diskant beroende på hur elementen beter sig. Hade jag inte haft den möjligheten med filter så hade jag haft pasiv delning mellan dessa element. Detta då man vill ha mellanregister och diskant så nära varandra som möjligt.
Okej då är jag med!
Hur tycker du jag ska dela min midd samt diskant? Jag tänkte från 100hz till kanske 4000 hz å sen diskant från 3000 och uppåt. Hur låter det?
Beror på elementen och deras egenskaper.
När jag körde rent trevägs så delade jag basen vid 80Hz LP. Mellanregistren vid 63Hz HP och 3.5KHz LP där diskanten tog vid.
Överlappa helst inte mellan mellanregister och diskant då du kan få utsläckning eller förstärkning i dessa fekvenser. Allt beror på.....du får helt enkelt testa dig fram. Gå inte för långt ner på diskanten för du kan den lätt säga pfffffft och du släpper ut den vita röken som finns i allt vad elektronik heter
Absolut. Bas: LP 40-50Hz Midbas: HP 31.5-50Hz, LP 120-200Hz. Fullregister: HP 120-200Hz.
Hade jag haft fyrvägssystem med aktiv delning hade jag lagt mig runt 3-5KHz LP på mellanreg pch HP på diskant beroende på hur elementen beter sig. Hade jag inte haft den möjligheten med filter så hade jag haft pasiv delning mellan dessa element. Detta då man vill ha mellanregister och diskant så nära varandra som möjligt.
Okej då är jag med!
Hur tycker du jag ska dela min midd samt diskant? Jag tänkte från 100hz till kanske 4000 hz å sen diskant från 3000 och uppåt. Hur låter det?
Beror på elementen och deras egenskaper.
När jag körde rent trevägs så delade jag basen vid 80Hz LP. Mellanregistren vid 63Hz HP och 3.5KHz LP där diskanten tog vid.
Överlappa helst inte mellan mellanregister och diskant då du kan få utsläckning eller förstärkning i dessa fekvenser. Allt beror på.....du får helt enkelt testa dig fram. Gå inte för långt ner på diskanten för du kan den lätt säga pfffffft och du släpper ut den vita röken som finns i allt vad elektronik heter
Ja okej dem värderna är ju vettiga så dela exakt dvs midden spelar upp till 3.5k hz och sen diskanten från 3.5khz, har ganska kraftiga diskanter. eller kanske ha delningen lite högre. man får ju labba sig fram.
Hur tycker du jag ska dela min midd samt diskant? Jag tänkte från 100hz till kanske 4000 hz å sen diskant från 3000 och uppåt. Hur låter det?
Beror på elementen och deras egenskaper.
När jag körde rent trevägs så delade jag basen vid 80Hz LP. Mellanregistren vid 63Hz HP och 3.5KHz LP där diskanten tog vid.
Överlappa helst inte mellan mellanregister och diskant då du kan få utsläckning eller förstärkning i dessa fekvenser. Allt beror på.....du får helt enkelt testa dig fram. Gå inte för långt ner på diskanten för du kan den lätt säga pfffffft och du släpper ut den vita röken som finns i allt vad elektronik heter
Ja okej dem värderna är ju vettiga så dela exakt dvs midden spelar upp till 3.5k hz och sen diskanten från 3.5khz, har ganska kraftiga diskanter. eller kanske ha delningen lite högre. man får ju labba sig fram.
Glömde säga att det hänger även på hur grejerna är monterade. Placeringar osv..... Dessvärre är det så med mkt av bilstereobyggen......man får labba sig fram. Men det är ju även en del av det roliga
När jag körde rent trevägs så delade jag basen vid 80Hz LP. Mellanregistren vid 63Hz HP och 3.5KHz LP där diskanten tog vid.
Överlappa helst inte mellan mellanregister och diskant då du kan få utsläckning eller förstärkning i dessa fekvenser. Allt beror på.....du får helt enkelt testa dig fram. Gå inte för långt ner på diskanten för du kan den lätt säga pfffffft och du släpper ut den vita röken som finns i allt vad elektronik heter
Ja okej dem värderna är ju vettiga så dela exakt dvs midden spelar upp till 3.5k hz och sen diskanten från 3.5khz, har ganska kraftiga diskanter. eller kanske ha delningen lite högre. man får ju labba sig fram.
Glömde säga att det hänger även på hur grejerna är monterade. Placeringar osv..... Dessvärre är det så med mkt av bilstereobyggen......man får labba sig fram. Men det är ju även en del av det roliga
Beror väll på om man är i ett värme garage eller om man är ute i regn, kyla mm.
Har en fråga! HAr ett MDS T1 steg liggandes och undrar om jag verkligen kan köra ett MDS mk-II fram kit på den eller om ifall jag nu måste byta upp till ett T2 steg, nån som har bra svar på detta?
Hur ska jag ställa in mitt steg? Har monterat Emphaser ECX085-G5 på brädan,JL Audio TR650/CWi i dörrarna och allt driver jag med ett MDS GP4.
det sitter monterat i en Saab 900-97
Ring ditt försäljningsställe.
Pierre
Jag ska komma till dig så du får ställa in det men har inte råd i år därför tänkte jag göra en grundinställning nu så jag inte hinner spela sönder grejorna.