2868
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
29 december 2011
#12121
primeramannen skrev:
primeramannen skrev:
Fick ett skumt fel idag.
jag var ute till bilen och tog bort en dörrsida för att högtalaren inte låter nått,skruvade bort den och såg att en kabel hade släppt från högtalaren satte tillbaka den och prov lyssnade innan jag monterade tillbaka dörrsidan och den lätt fortfarande ingenting så jag provade att skifta kablarna på steget,slog på stereon och då slog båda högtalarna men det kom inget ljud skiftade tillbaka då lätt det som det ska förutom att högtalaren i dörren är tyst igen!
vad kan felet vara?
Allt är kopplat som det ska har 35mm2 från batteriet till en split och sen 8mm2 från den in i stegen har jordat ordentligt i renslipad plåt,högtalarna har suttit i en annan bil innan så dom fungerar även steget som driver högtalarna har suttit i en annan bil

Steget är ett MDS GP4 och högtalarna är JL Audio TR650-CWI

istället för att gnälla på varann kan ni inte försöka hjälpa mig istället

testa å byt plats på lågnivåkablarna å se om felet flyttar på sig.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2011
#12122
evilaudio skrev:
primeramannen skrev:
primeramannen skrev:
Fick ett skumt fel idag.
jag var ute till bilen och tog bort en dörrsida för att högtalaren inte låter nått,skruvade bort den och såg att en kabel hade släppt från högtalaren satte tillbaka den och prov lyssnade innan jag monterade tillbaka dörrsidan och den lätt fortfarande ingenting så jag provade att skifta kablarna på steget,slog på stereon och då slog båda högtalarna men det kom inget ljud skiftade tillbaka då lätt det som det ska förutom att högtalaren i dörren är tyst igen!
vad kan felet vara?
Allt är kopplat som det ska har 35mm2 från batteriet till en split och sen 8mm2 från den in i stegen har jordat ordentligt i renslipad plåt,högtalarna har suttit i en annan bil innan så dom fungerar även steget som driver högtalarna har suttit i en annan bil

Steget är ett MDS GP4 och högtalarna är JL Audio TR650-CWI

istället för att gnälla på varann kan ni inte försöka hjälpa mig istället

testa å byt plats på lågnivåkablarna å se om felet flyttar på sig.

Gör det inte det så lutar det åt kortslutning ngnstans på kabel på dne sidan som högtalaren inte funkar.
Tänker på det han skrev om att när han bytte plats på kablarna på steget så slog båda högtalarna men sedna var där inget ljud....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Voodoo
1 444 Inlägg
29 december 2011
#12123
Nitromast skrev:
Stripz skrev:
Nitromast skrev:

Låter vettigt när det går sönder. Kul att skicka tillbaka det. Då kan man ju lika gärna köra caraudiosecurity o få något vettigare för dessa 2000...

en bilstereo butik har beställt hem  steget åt mig  å den butiken ligger 6 mil ifrån mig.
så de blir inga problem

och vad säger att de inte är vettigt då ?   har du testat steget ?

Hur vet jag att funkypups är bland top 5 till det värsta som konstruerats i billjudsvärldens historia. Har jag testat dem? Nej.. Så du tror själv att den butiken kommer reparera ditt trasiga steg?.. Spelar väl ingen roll vem som beställer det? Lär väl skickas ändå. Lät ju inte som något de hade på hyllan.

Men jag ska väl inte dömma då jag inte provat. Men lycka till med det!

varfr skulle steget pajja ?  och om de gör de då får de väll bli ett annat steg

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
30 december 2011
#12124
Kan man ha ett batteri i reservhjulet liggandes ner?
Stinger SPV35 - 35 ah - 1050w är det jag pratar om.

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

3 466 Inlägg
30 december 2011
#12125
MadeByMe skrev:
Kan man ha ett batteri i reservhjulet liggandes ner?
Stinger SPV35 - 35 ah - 1050w är det jag pratar om.

Japp de går hur bra som helst. Glöm inte säkringarna bara!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
30 december 2011
#12126
M_icke_ skrev:
MadeByMe skrev:
Kan man ha ett batteri i reservhjulet liggandes ner?
Stinger SPV35 - 35 ah - 1050w är det jag pratar om.

Japp de går hur bra som helst. Glöm inte säkringarna bara!

Härligt, då får jag plats med det i baljan! Var osäker!

Då lite andra saker
Nu har jag inget batteri där bak så undrar jag hur jag ska koppla det sen.

Har 50 mm²  kabel från batteri fram och där sitter även glas/spole säkring ( amp osäker på just nu)
Sen går kabeln till bagaget, där sitter en utdelare från 50 mm²  till 2st 22 mm² med varsin 60 amp säkring (http://www.bilradiohuset.se/sv/product/714/DPL-9957-80 en sådan fast inte 80 amp)

Dom två 22 mm² går till varsitt steg.

Nu är frågan, vart ska jag koppla på batteriet här?
Har 2st batteriterminaler som ska sitta på batteriet och då förstår jag att pluskabeln från batteriet fram ska på plus på batteriet bak, Men ska den andra som går från batteribak in till utdelaren då?

Sen tänkte jag på, måste jag dra minus kabel från batteriet fram? och sedan dra den minuskabeln till jord?
Eftersom slutstegens Jord sitter på jordadplats..

Blir lite förvirrad, Tacksam för hjälp! smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

3 466 Inlägg
31 december 2011
#12127
MadeByMe skrev:
M_icke_ skrev:
MadeByMe skrev:
Kan man ha ett batteri i reservhjulet liggandes ner?
Stinger SPV35 - 35 ah - 1050w är det jag pratar om.

Japp de går hur bra som helst. Glöm inte säkringarna bara!

Härligt, då får jag plats med det i baljan! Var osäker!

Då lite andra saker
Nu har jag inget batteri där bak så undrar jag hur jag ska koppla det sen.

Har 50 mm²  kabel från batteri fram och där sitter även glas/spole säkring ( amp osäker på just nu)
Sen går kabeln till bagaget, där sitter en utdelare från 50 mm²  till 2st 22 mm² med varsin 60 amp säkring (http://www.bilradiohuset.se/sv/product/714/DPL-9957-80 en sådan fast inte 80 amp)

Dom två 22 mm² går till varsitt steg.

Nu är frågan, vart ska jag koppla på batteriet här?
Har 2st batteriterminaler som ska sitta på batteriet och då förstår jag att pluskabeln från batteriet fram ska på plus på batteriet bak, Men ska den andra som går från batteribak in till utdelaren då?

Sen tänkte jag på, måste jag dra minus kabel från batteriet fram? och sedan dra den minuskabeln till jord?
Eftersom slutstegens Jord sitter på jordadplats..

Blir lite förvirrad, Tacksam för hjälp! smile

Med tanke på att jag utan problem fick ner 2st SPV-70 i baljan på min saab så ska ett SPV-35 inte va några problem. Är det A3an de gäller så har du ganska stor balja vill jag minnas.

Om jag fattat de rätt hur du vill koppla så e de som denna ritning?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42153/1034757_mlccqo.jpg
Senast redigerat av M_icke_ (31 december 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
31 december 2011
#12128
M_icke_ skrev:
MadeByMe skrev:
M_icke_ skrev:

Japp de går hur bra som helst. Glöm inte säkringarna bara!

Härligt, då får jag plats med det i baljan! Var osäker!

Då lite andra saker
Nu har jag inget batteri där bak så undrar jag hur jag ska koppla det sen.

Har 50 mm²  kabel från batteri fram och där sitter även glas/spole säkring ( amp osäker på just nu)
Sen går kabeln till bagaget, där sitter en utdelare från 50 mm²  till 2st 22 mm² med varsin 60 amp säkring (http://www.bilradiohuset.se/sv/product/714/DPL-9957-80 en sådan fast inte 80 amp)

Dom två 22 mm² går till varsitt steg.

Nu är frågan, vart ska jag koppla på batteriet här?
Har 2st batteriterminaler som ska sitta på batteriet och då förstår jag att pluskabeln från batteriet fram ska på plus på batteriet bak, Men ska den andra som går från batteribak in till utdelaren då?

Sen tänkte jag på, måste jag dra minus kabel från batteriet fram? och sedan dra den minuskabeln till jord?
Eftersom slutstegens Jord sitter på jordadplats..

Blir lite förvirrad, Tacksam för hjälp! smile

Med tanke på att jag utan problem fick ner 2st SPV-70 i baljan på min saab så ska ett SPV-35 inte va några problem. Är det A3an de gäller så har du ganska stor balja vill jag minnas.

Om jag fattat de rätt hur du vill koppla så e de som denna ritning?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/42153/1034757_mlccqo.jpg

Stående får man inte ner ett SPV-35 i baljan om man inte höjer golvet, Har testat, därav min första fråga om det kunde vara liggande! smile Reservhjulet är 18", men tyvärr inte så djup då bagaget ligger ganska djupt redan.

Ang ditt kopplingschema:
JA det stämmer smile

Ang säkringen bak så är det denna, http://www.sonicelectronix.com/item_168 … -Gold.html
Vilket då jag undrar, ska bakre batteriet sitta precis före denna? Och måste man ha en säkring till isf före batteriet?

Ang koppling, Stegen är ju jordade i bilen nu, men måste dom sitta på minus polen på bakre batteriet?

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Voodoo
1 444 Inlägg
31 december 2011
#12129
polaren har porblem med att basen slår när han stänger av och ibland när han slår på. har kollat jorden och slipade plåtrent där han jordat och  har testat dra ut lågnivån  samma sak.. kommer inte på nå som skulle kunna  vara fel..  nån som har nå tips? steget är ett jbl gto350.1 som jag get honom. han säger att de vart så efter att  hans brud varit och tagit lös stereon

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2011
#12130
MadeByMe skrev:
M_icke_ skrev:
MadeByMe skrev:

Härligt, då får jag plats med det i baljan! Var osäker!

Då lite andra saker
Nu har jag inget batteri där bak så undrar jag hur jag ska koppla det sen.

Har 50 mm²  kabel från batteri fram och där sitter även glas/spole säkring ( amp osäker på just nu)
Sen går kabeln till bagaget, där sitter en utdelare från 50 mm²  till 2st 22 mm² med varsin 60 amp säkring (http://www.bilradiohuset.se/sv/product/714/DPL-9957-80 en sådan fast inte 80 amp)

Dom två 22 mm² går till varsitt steg.

Nu är frågan, vart ska jag koppla på batteriet här?
Har 2st batteriterminaler som ska sitta på batteriet och då förstår jag att pluskabeln från batteriet fram ska på plus på batteriet bak, Men ska den andra som går från batteribak in till utdelaren då?

Sen tänkte jag på, måste jag dra minus kabel från batteriet fram? och sedan dra den minuskabeln till jord?
Eftersom slutstegens Jord sitter på jordadplats..

Blir lite förvirrad, Tacksam för hjälp! smile

Med tanke på att jag utan problem fick ner 2st SPV-70 i baljan på min saab så ska ett SPV-35 inte va några problem. Är det A3an de gäller så har du ganska stor balja vill jag minnas.

Om jag fattat de rätt hur du vill koppla så e de som denna ritning?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/42153/1034757_mlccqo.jpg

Stående får man inte ner ett SPV-35 i baljan om man inte höjer golvet, Har testat, därav min första fråga om det kunde vara liggande! smile Reservhjulet är 18", men tyvärr inte så djup då bagaget ligger ganska djupt redan.

Ang ditt kopplingschema:
JA det stämmer smile

Ang säkringen bak så är det denna, http://www.sonicelectronix.com/item_168 … -Gold.html
Vilket då jag undrar, ska bakre batteriet sitta precis före denna? Och måste man ha en säkring till isf före batteriet?

Ang koppling, Stegen är ju jordade i bilen nu, men måste dom sitta på minus polen på bakre batteriet?

Den säkringshållaren kan du använda tillstegen ja.
Dock skulle jag letat upp mindre hållare för dne mindre typen AFS/ASF (beroende på vad tillverkarn valt att använda för beneämning). Dessa tar mindre plats, kan vara nra med tanke på vart du skall ha dem.

Kabeln mellan batterierna skall säkras av vid båda batterierna. Så nära anslutnngen som möjligt, dock max 40cm ifrån. Varför vid båda batterierna? Jo för vid en ev. kortslutning (su kan bli allvarligt påkörd tex.) så går båda säkringarna istället för att tex. bakre säkringen går men främre batteriet skapar kortslutningen.
Och kortslutningsströmmen i batterier är inte att leka med. Höljet kan börja brinna pga värmen som skapas, kabel kan tom. börja glöda om det vill sig illa. Och ja......då kan du tänka dig vad som kan hända.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
31 december 2011
#12131
Lonefox skrev:
MadeByMe skrev:
M_icke_ skrev:

Med tanke på att jag utan problem fick ner 2st SPV-70 i baljan på min saab så ska ett SPV-35 inte va några problem. Är det A3an de gäller så har du ganska stor balja vill jag minnas.

Om jag fattat de rätt hur du vill koppla så e de som denna ritning?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/42153/1034757_mlccqo.jpg

Stående får man inte ner ett SPV-35 i baljan om man inte höjer golvet, Har testat, därav min första fråga om det kunde vara liggande! smile Reservhjulet är 18", men tyvärr inte så djup då bagaget ligger ganska djupt redan.

Ang ditt kopplingschema:
JA det stämmer smile

Ang säkringen bak så är det denna, http://www.sonicelectronix.com/item_168 … -Gold.html
Vilket då jag undrar, ska bakre batteriet sitta precis före denna? Och måste man ha en säkring till isf före batteriet?

Ang koppling, Stegen är ju jordade i bilen nu, men måste dom sitta på minus polen på bakre batteriet?

Den säkringshållaren kan du använda tillstegen ja.
Dock skulle jag letat upp mindre hållare för dne mindre typen AFS/ASF (beroende på vad tillverkarn valt att använda för beneämning). Dessa tar mindre plats, kan vara nra med tanke på vart du skall ha dem.

Kabeln mellan batterierna skall säkras av vid båda batterierna. Så nära anslutnngen som möjligt, dock max 40cm ifrån. Varför vid båda batterierna? Jo för vid en ev. kortslutning (su kan bli allvarligt påkörd tex.) så går båda säkringarna istället för att tex. bakre säkringen går men främre batteriet skapar kortslutningen.
Och kortslutningsströmmen i batterier är inte att leka med. Höljet kan börja brinna pga värmen som skapas, kabel kan tom. börja glöda om det vill sig illa. Och ja......då kan du tänka dig vad som kan hända.

är det inte 30 cm som gäller?


Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
31 december 2011
#12132
Lonefox skrev:
MadeByMe skrev:
M_icke_ skrev:

Med tanke på att jag utan problem fick ner 2st SPV-70 i baljan på min saab så ska ett SPV-35 inte va några problem. Är det A3an de gäller så har du ganska stor balja vill jag minnas.

Om jag fattat de rätt hur du vill koppla så e de som denna ritning?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/42153/1034757_mlccqo.jpg

Stående får man inte ner ett SPV-35 i baljan om man inte höjer golvet, Har testat, därav min första fråga om det kunde vara liggande! smile Reservhjulet är 18", men tyvärr inte så djup då bagaget ligger ganska djupt redan.

Ang ditt kopplingschema:
JA det stämmer smile

Ang säkringen bak så är det denna, http://www.sonicelectronix.com/item_168 … -Gold.html
Vilket då jag undrar, ska bakre batteriet sitta precis före denna? Och måste man ha en säkring till isf före batteriet?

Ang koppling, Stegen är ju jordade i bilen nu, men måste dom sitta på minus polen på bakre batteriet?

Den säkringshållaren kan du använda tillstegen ja.
Dock skulle jag letat upp mindre hållare för dne mindre typen AFS/ASF (beroende på vad tillverkarn valt att använda för beneämning). Dessa tar mindre plats, kan vara nra med tanke på vart du skall ha dem.

Kabeln mellan batterierna skall säkras av vid båda batterierna. Så nära anslutnngen som möjligt, dock max 40cm ifrån. Varför vid båda batterierna? Jo för vid en ev. kortslutning (su kan bli allvarligt påkörd tex.) så går båda säkringarna istället för att tex. bakre säkringen går men främre batteriet skapar kortslutningen.
Och kortslutningsströmmen i batterier är inte att leka med. Höljet kan börja brinna pga värmen som skapas, kabel kan tom. börja glöda om det vill sig illa. Och ja......då kan du tänka dig vad som kan hända.

Tack så mycket, just därför jag undrade om jag skulle ha det, vill ju inte att det ska bli kortslutning! smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

BagarN
1 179 Inlägg
31 december 2011
#12133
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:
MadeByMe skrev:

Stående får man inte ner ett SPV-35 i baljan om man inte höjer golvet, Har testat, därav min första fråga om det kunde vara liggande! smile Reservhjulet är 18", men tyvärr inte så djup då bagaget ligger ganska djupt redan.

Ang ditt kopplingschema:
JA det stämmer smile

Ang säkringen bak så är det denna, http://www.sonicelectronix.com/item_168 … -Gold.html
Vilket då jag undrar, ska bakre batteriet sitta precis före denna? Och måste man ha en säkring till isf före batteriet?

Ang koppling, Stegen är ju jordade i bilen nu, men måste dom sitta på minus polen på bakre batteriet?

Den säkringshållaren kan du använda tillstegen ja.
Dock skulle jag letat upp mindre hållare för dne mindre typen AFS/ASF (beroende på vad tillverkarn valt att använda för beneämning). Dessa tar mindre plats, kan vara nra med tanke på vart du skall ha dem.

Kabeln mellan batterierna skall säkras av vid båda batterierna. Så nära anslutnngen som möjligt, dock max 40cm ifrån. Varför vid båda batterierna? Jo för vid en ev. kortslutning (su kan bli allvarligt påkörd tex.) så går båda säkringarna istället för att tex. bakre säkringen går men främre batteriet skapar kortslutningen.
Och kortslutningsströmmen i batterier är inte att leka med. Höljet kan börja brinna pga värmen som skapas, kabel kan tom. börja glöda om det vill sig illa. Och ja......då kan du tänka dig vad som kan hända.

är det inte 30 cm som gäller?

MAX 30cm har jag fått höra men vissa säger 20 eller 40...


16 197 Inlägg
31 december 2011
#12134
Mohawwk skrev:
big-jepp skrev:
Lonefox skrev:

Den säkringshållaren kan du använda tillstegen ja.
Dock skulle jag letat upp mindre hållare för dne mindre typen AFS/ASF (beroende på vad tillverkarn valt att använda för beneämning). Dessa tar mindre plats, kan vara nra med tanke på vart du skall ha dem.

Kabeln mellan batterierna skall säkras av vid båda batterierna. Så nära anslutnngen som möjligt, dock max 40cm ifrån. Varför vid båda batterierna? Jo för vid en ev. kortslutning (su kan bli allvarligt påkörd tex.) så går båda säkringarna istället för att tex. bakre säkringen går men främre batteriet skapar kortslutningen.
Och kortslutningsströmmen i batterier är inte att leka med. Höljet kan börja brinna pga värmen som skapas, kabel kan tom. börja glöda om det vill sig illa. Och ja......då kan du tänka dig vad som kan hända.

är det inte 30 cm som gäller?

MAX 30cm har jag fått höra men vissa säger 20 eller 40...

så länge de inte finns nån risk att kabeln mellan batteriet å säkringshållaren kan på nåt vis kortslutas så e de ingen fara.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

149 Inlägg
31 december 2011
#12135
Är detta rör 35cm plus dom konade ändarna? http://dbakuten.se/detail-item_id-16009
Eller 35cm inklusive dem konade ändarna?

Visst bygger en konad ände ca 4cm på röret? Eller har jag förstått det fel.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2011
#12136
evilaudio skrev:
Mohawwk skrev:
big-jepp skrev:

är det inte 30 cm som gäller?

MAX 30cm har jag fått höra men vissa säger 20 eller 40...

så länge de inte finns nån risk att kabeln mellan batteriet å säkringshållaren kan på nåt vis kortslutas så e de ingen fara.

Jag utgår från EMMAs regelverk som säger 40cm.

Örjan> Tja........bygger man TQs som inte används på vägarna och inte skall tävla så skiter man i säkringar ändå....eller hur var det nu? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Voodoo
1 444 Inlägg
1 januari 2012
#12137
Undrar lite om mitt framsystem kmr klara av att spela med  en 15" bas?
de jag har fram är  Focal PS165  drivet av ett Focal solid 4  och de spelar högt och rent och har  en rejäl "kick".
men kmr dom klara av att spela med en SPL Dynamics XTR-380D2S drivet av ett AutoStudio REFERENCE 1500.1?
har en dd1508D4 i bilen nu som drivs av ett Spl Dynamics ICE-800 som jag funderar i värsta fall om de behövs?
montera den bak i bilen för att ta de övre "bas" tonena ? Typ sluten låda till dd riktat framåt och spl basen kmr jag nog bygga efter spls egna "volym" 38hz.

PS.
fram  finns inte plats för 8" i alla fall så där kmr jag ej kunna ha nån bas.
är ju en bruks bil så hands fack måste finnas kvar och på golvet finns inte plats heller kupevärmaren ligger där
"världensbästa kupevärmare" calix 2000W svart orange fetovärmare med stativ som jag aldrig kmr byta bort .
så enda är bak för 8" om de behövs? för att möta upp 15" ?




https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-246367779120446f10c9ac5199aa4daf.jpg

kan detta funka lr  blir de bara fel ?
båda basarna drivs av egna steg
och tänkte ha  olika frekvensgångar
Senast redigerat av Stripz (2 januari 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

35 Inlägg
2 januari 2012
#12138
Någon här som kan svara mig vart fan jag får tag i en sockerbit? tongue Sökt på nätet men hittar inte, eller får man med en när man köper ny stereo?

Mvh Sane:)


31 Inlägg
2 januari 2012
#12139
Har golf golf III med 2 st 12"or i bagaget, allt har funkar felfritt sedan i somras men ca 2 veckor så låste sig bilstereon och gick inte att stänga av, nästa morgon samma sak så kör till jobbet, på kvällen är batteriet tomt. Åker någon dag senare dit med en annan bil å kör startkablar, allt funkar som det ska. knapp vecka efter det är jag ute å tar en rondell lite väl snabbt/snävt och basen dör plötsligt, kablarna ser okej ut men när jag byter säkring bränner dem direkt. Som sagt jag är urusel på allt som har med el att göra, hoppas nån har tips
Senast redigerat av Rskoogh (2 januari 2012)

Voodoo
1 444 Inlägg
2 januari 2012
#12140
SANE skrev:
Någon här som kan svara mig vart fan jag får tag i en sockerbit? tongue Sökt på nätet men hittar inte, eller får man med en när man köper ny stereo?

Mvh Sane:)

sockerbit?   vad ska du med de till ?  finns på okq8

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum


Sök