2699
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
3 januari 2012
#12181
SANE skrev:
TT-Avant skrev:
SANE skrev:

Tackar smile

vad ska du ha dem till? Hoppas inte du ska ha det till att koppla billjud med det?
Använd ist. skarvkabelskor, elle om du har möjlighet, löd ihop skarven.

Jag suger på billjud, därför behöver jag hjälp, skall koppla stereon till bilen. Fick höra att jag behövde en sockerbit:S

Funkar mycket väl med sockerbitar, man ska vara medveten om att det finns vissa förluster i den sortens koppling men tror inte att de e många normala användare som märker skillnad.. En annan sak om man bygger seriöst.

Dock skulle jag aldrig använda det själv och jag avråder att använda det till allt annat än att koppla ihop stereons sladdar med bilens om någon har varit där o klippt innan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

35 Inlägg
3 januari 2012
#12182
M_icke_ skrev:
SANE skrev:
TT-Avant skrev:
vad ska du ha dem till? Hoppas inte du ska ha det till att koppla billjud med det?
Använd ist. skarvkabelskor, elle om du har möjlighet, löd ihop skarven.

Jag suger på billjud, därför behöver jag hjälp, skall koppla stereon till bilen. Fick höra att jag behövde en sockerbit:S

Funkar mycket väl med sockerbitar, man ska vara medveten om att det finns vissa förluster i den sortens koppling men tror inte att de e många normala användare som märker skillnad.. En annan sak om man bygger seriöst.

Dock skulle jag aldrig använda det själv och jag avråder att använda det till allt annat än att koppla ihop stereons sladdar med bilens om någon har varit där o klippt innan.

Det skall inte byggas något ljud i bilen. Skall in med stereon så jag kan lyssna musik.
Köper väl en universal ISO-kabel? Alla nöjda glada?
Senast redigerat av SANE (3 januari 2012)


6 851 Inlägg
3 januari 2012
#12183
SANE skrev:
M_icke_ skrev:
SANE skrev:

Jag suger på billjud, därför behöver jag hjälp, skall koppla stereon till bilen. Fick höra att jag behövde en sockerbit:S

Funkar mycket väl med sockerbitar, man ska vara medveten om att det finns vissa förluster i den sortens koppling men tror inte att de e många normala användare som märker skillnad.. En annan sak om man bygger seriöst.

Dock skulle jag aldrig använda det själv och jag avråder att använda det till allt annat än att koppla ihop stereons sladdar med bilens om någon har varit där o klippt innan.

Det skall inte byggas något ljud i bilen. Skall in med stereon så jag kan lyssna musik.
Köper väl en universal ISO-kabel? Alla nöjda glada?

Ska du skarva ISO kablaget med lösa trådar i bilen då? Antar att allt är avklippt?
Men fortfarande, använd isf. skarvhyllsor att skarva kablarna med.
Gärna ska man ju pressa dem med en riktig tång oxå, och detta kanske blir värre isf?
Dock funkar ju den där billiga röd/svarta som ibland följer med olika set när man köper kabelskor.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
3 januari 2012
#12184
Vad är det som är så¨dåligt med sockerbit?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

6 851 Inlägg
3 januari 2012
#12185
_Performance_ skrev:
Vad är det som är så¨dåligt med sockerbit?

Enligt mej så har de väldigt dålig kontakt, man vrider lätt av kardelarna då man använder tunna trådar vilket sedan medför att dem lossnar, eller så skruvar man lösare, men även då riskerar man att dem lossnar eller hoppar loss.

Sockerbitar är gjorda för att användas i hemma installationer, där man ofta använder kabel med grövre kardelar, den ligger stilla (gör det inte i en bil som skakar konstant) och man har 230V ist. för 12V, lite bättre kraft där va wink


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
3 januari 2012
#12186
TT-Avant skrev:
_Performance_ skrev:
Vad är det som är så¨dåligt med sockerbit?

Enligt mej så har de väldigt dålig kontakt, man vrider lätt av kardelarna då man använder tunna trådar vilket sedan medför att dem lossnar, eller så skruvar man lösare, men även då riskerar man att dem lossnar eller hoppar loss.

Sockerbitar är gjorda för att användas i hemma installationer, där man ofta använder kabel med grövre kardelar, den ligger stilla (gör det inte i en bil som skakar konstant) och man har 230V ist. för 12V, lite bättre kraft där va wink

Okej tack för info big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2012
#12187
TT-Avant skrev:
_Performance_ skrev:
Vad är det som är så¨dåligt med sockerbit?

Enligt mej så har de väldigt dålig kontakt, man vrider lätt av kardelarna då man använder tunna trådar vilket sedan medför att dem lossnar, eller så skruvar man lösare, men även då riskerar man att dem lossnar eller hoppar loss.

Sockerbitar är gjorda för att användas i hemma installationer, där man ofta använder kabel med grövre kardelar, den ligger stilla (gör det inte i en bil som skakar konstant) och man har 230V ist. för 12V, lite bättre kraft där va wink

Det finns sockerbitar med pressbleck som skruven skruvas mot. Dessa sabbar inte kardelerna, men likväl har vi vibrationsproblemen som du tar upp.
Så inte ens dessa är att rekomendera.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
3 januari 2012
#12188
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
_Performance_ skrev:
Vad är det som är så¨dåligt med sockerbit?

Enligt mej så har de väldigt dålig kontakt, man vrider lätt av kardelarna då man använder tunna trådar vilket sedan medför att dem lossnar, eller så skruvar man lösare, men även då riskerar man att dem lossnar eller hoppar loss.

Sockerbitar är gjorda för att användas i hemma installationer, där man ofta använder kabel med grövre kardelar, den ligger stilla (gör det inte i en bil som skakar konstant) och man har 230V ist. för 12V, lite bättre kraft där va wink

Det finns sockerbitar med pressbleck som skruven skruvas mot. Dessa sabbar inte kardelerna, men likväl har vi vibrationsproblemen som du tar upp.
Så inte ens dessa är att rekomendera.

Jajo, men som du skriver, det är ändå inte att rekomendera. Hur som så kan man konstatera att sockerbitar hör INTE hemma i en ljudinstallation i bil, enligt mej iaf.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2012
#12189
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Enligt mej så har de väldigt dålig kontakt, man vrider lätt av kardelarna då man använder tunna trådar vilket sedan medför att dem lossnar, eller så skruvar man lösare, men även då riskerar man att dem lossnar eller hoppar loss.

Sockerbitar är gjorda för att användas i hemma installationer, där man ofta använder kabel med grövre kardelar, den ligger stilla (gör det inte i en bil som skakar konstant) och man har 230V ist. för 12V, lite bättre kraft där va wink

Det finns sockerbitar med pressbleck som skruven skruvas mot. Dessa sabbar inte kardelerna, men likväl har vi vibrationsproblemen som du tar upp.
Så inte ens dessa är att rekomendera.

Jajo, men som du skriver, det är ändå inte att rekomendera. Hur som så kan man konstatera att sockerbitar hör INTE hemma i en ljudinstallation i bil, enligt mej iaf.

Vi är fullständigt överens smile
Och fler med oss wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dumpersförare.
970 Inlägg
3 januari 2012
#12190
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Enligt mej så har de väldigt dålig kontakt, man vrider lätt av kardelarna då man använder tunna trådar vilket sedan medför att dem lossnar, eller så skruvar man lösare, men även då riskerar man att dem lossnar eller hoppar loss.

Sockerbitar är gjorda för att användas i hemma installationer, där man ofta använder kabel med grövre kardelar, den ligger stilla (gör det inte i en bil som skakar konstant) och man har 230V ist. för 12V, lite bättre kraft där va wink

Det finns sockerbitar med pressbleck som skruven skruvas mot. Dessa sabbar inte kardelerna, men likväl har vi vibrationsproblemen som du tar upp.
Så inte ens dessa är att rekomendera.

Jajo, men som du skriver, det är ändå inte att rekomendera. Hur som så kan man konstatera att sockerbitar hör INTE hemma i en ljudinstallation i bil, enligt mej iaf.

användt mycket sockerbitar inget som har varit några problem med det

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

16 197 Inlägg
3 januari 2012
#12191
opelcoffe skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Det finns sockerbitar med pressbleck som skruven skruvas mot. Dessa sabbar inte kardelerna, men likväl har vi vibrationsproblemen som du tar upp.
Så inte ens dessa är att rekomendera.

Jajo, men som du skriver, det är ändå inte att rekomendera. Hur som så kan man konstatera att sockerbitar hör INTE hemma i en ljudinstallation i bil, enligt mej iaf.

användt mycket sockerbitar inget som har varit några problem med det

fast de e inte rätt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
3 januari 2012
#12192
opelcoffe skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Det finns sockerbitar med pressbleck som skruven skruvas mot. Dessa sabbar inte kardelerna, men likväl har vi vibrationsproblemen som du tar upp.
Så inte ens dessa är att rekomendera.

Jajo, men som du skriver, det är ändå inte att rekomendera. Hur som så kan man konstatera att sockerbitar hör INTE hemma i en ljudinstallation i bil, enligt mej iaf.

användt mycket sockerbitar inget som har varit några problem med det

*SUCK* fortsätt du med det då.


16 197 Inlägg
3 januari 2012
#12193
TT-Avant skrev:
opelcoffe skrev:
TT-Avant skrev:

Jajo, men som du skriver, det är ändå inte att rekomendera. Hur som så kan man konstatera att sockerbitar hör INTE hemma i en ljudinstallation i bil, enligt mej iaf.

användt mycket sockerbitar inget som har varit några problem med det

*SUCK* fortsätt du med det då.

de finns ju folk som åker med dubbade vinterdäck på sommaren oxå å de "funkar fint"...   men de e LÅNGT ifrån rätt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
3 januari 2012
#12194
ja och sommardäck på vintern..funkar bra tills man ska stanna, typ *om det är snö, som det inte är denna vinter wink*


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
3 januari 2012
#12195
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:
opelcoffe skrev:

användt mycket sockerbitar inget som har varit några problem med det

*SUCK* fortsätt du med det då.

de finns ju folk som åker med dubbade vinterdäck på sommaren oxå å de "funkar fint"...   men de e LÅNGT ifrån rätt.

trodde du skulle skriva det är många som kör Volvo, men de e långt ifrån rätt. Eller MDS hade ju oxå gått hahahaha tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

6 851 Inlägg
3 januari 2012
#12196
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

*SUCK* fortsätt du med det då.

de finns ju folk som åker med dubbade vinterdäck på sommaren oxå å de "funkar fint"...   men de e LÅNGT ifrån rätt.

trodde du skulle skriva det är många som kör Volvo, men de e långt ifrån rätt. Eller MDS hade ju oxå gått hahahaha tongue

sånna fula ord använder varken jag eller evil wink hahaha


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 januari 2012
#12197
Att använda sockerbitarna i detta fall kan väl snarare jämföras med dessa åretrunt däck. Funkar gör det. Men knappast bra.

Ålänning!
533 Inlägg
3 januari 2012
#12198
Tillbaka till sockerbitarna så finns det sockerbitar (eller kronkopplingar som de egentligen heter) som har "tungor" och är gjorda för kablar med flera kardeler. Då skruvar man på en skruv som trycker ner en tunga som klämmer åt ledaren.


16 197 Inlägg
3 januari 2012
#12199
Pexi92 skrev:
Tillbaka till sockerbitarna så finns det sockerbitar (eller kronkopplingar som de egentligen heter) som har "tungor" och är gjorda för kablar med flera kardeler. Då skruvar man på en skruv som trycker ner en tunga som klämmer åt ledaren.

fast antingen så kör man med riktiga kabelskor eller så löder man om man ska göra de helt rätt.
Senast redigerat av evilaudio (3 januari 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ålänning!
533 Inlägg
3 januari 2012
#12200
evilaudio skrev:
Pexi92 skrev:
Tillbaka till sockerbitarna så finns det sockerbitar (eller kronkopplingar som de egentligen heter) som har "tungor" och är gjorda för kablar med flera kardeler. Då skruvar man på en skruv som trycker ner en tunga som klämmer åt ledaren.

fast anringen så kör man med riktiga kabelskor eller så löder man om man ska göra de helt rätt.

Helt sant! Löda och krympslang!



Sök