2028
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

215 Inlägg
23 januari 2012
Horsyhorse skrev:
Hoppa över hatthyllehögtalarna, driv dom på cd:n.
Låt Hertzsteget driva brädan+dörrar.
Lägg lite tid på justering delning/nivåer.

Pierre

Okej! Tack för svaret:) men blir det inte Väldigt ojämt med ljudet? Jag hör ju knappt dem i hatthyllan som det är nu..

"Lägg lite tid på justering delning/nivåer." ? Vad menar du där?
Är ganska ny med ljud och sånt men du menar justeringarna som finns på slutsteget eller?

Voodoo
1 444 Inlägg
23 januari 2012
Fasvredet på vissa steg som har 0-180° är de typ on off lr mellan 0-180°¿?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

215 Inlägg
23 januari 2012
Stripz skrev:

Finns några rattar men kan skruva på, får testa och se vad som händer, har inte rört dem innan.. det kanske man ska? wink

1 727 Inlägg
23 januari 2012
jemtegrannen skrev:
Stripz skrev:

Finns några rattar men kan skruva på, får testa och se vad som händer, har inte rört dem innan.. det kanske man ska? wink

Är det knapp on-off så är det 0 eller 180grader.
Har man ingen knapp kan man skifta plus och minus till basen. Slå av stereon medans du gör det!
Har man ratt är det bara att skruva tills man tycker det blir "det bästa".

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

215 Inlägg
23 januari 2012
Horsyhorse skrev:
jemtegrannen skrev:
Stripz skrev:

Är det knapp on-off så är det 0 eller 180grader.
Har man ingen knapp kan man skifta plus och minus till basen. Slå av stereon medans du gör det!
Har man ratt är det bara att skruva tills man tycker det blir "det bästa".

Pierre

Tack, ska hem och skruva lite på dem rattarna som finns ( Ej on-off knapp ).
Tips på någon låt/ljudslinga man kan använda sig av för att höra de tydligaste signalerna så man vet när det är som bäst inställt?

MVh
Joel

1 727 Inlägg
23 januari 2012
jemtegrannen skrev:
Okej! Tack för svaret:) men blir det inte Väldigt ojämt med ljudet? Jag hör ju knappt dem i hatthyllan som det är nu..

Är ganska ny med ljud och sånt men du menar justeringarna som finns på slutsteget eller?

Rätt justerat så kommer du att glömma allt vad hatthyllehögtalare är, om än för lite rearfill när polarna åker med.

Dom som sålt steget borde ge dig support på justering. smile

Fattade jag rätt att du har orginalhögtalarna kvar?
Annars kan jag starkt rekommendera ett par fräscha koaxialer. Det blir mkt bra i Saab.

Tips:
Handlar man på rätt ställe får man hjälp hela vägen, inte bara hjälp att "bära ut kartongen". wink

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (23 januari 2012)

215 Inlägg
23 januari 2012
Horsyhorse skrev:
jemtegrannen skrev:

Rätt justerat så kommer du att glömma allt vad hatthyllehögtalare är, om än för lite rearfill när polarna åker med.

Dom som sålt steget borde ge dig support på justering. smile

Fattade jag rätt att du har orginalhögtalarna kvar?
Annars kan jag starkt rekommendera ett par fräscha koaxialer. Det blir mkt bra i Saab.

Tips:
Handlar man på rätt ställe får man hjälp hela vägen, inte bara hjälp att "bära ut kartongen". wink

Pierre

Köpte det från blekingebilradio så att hålla handen var det inte riktigt, men över nätet kan man ju inte räkna med det smile
Läste lite manualer men när jag kopplade in steget så blev ljudet så bra att jag glömde helt enkelt bort att justera, kom på det nu i efterhand. Typ 6 månader senare..
Det skrev jag inte men på instrumentbrädan har jag bytt ut till 3.5" nya koaxialer, i dörrarna är det dock orginal.

Men som sagt, för att justera rätt så behöver man väl lyssna på något samtigit så man hör förändringen direkt?
Vad är bäst att lyssna på, det finns ingen typisk låt eller så för det? smile

Voodoo
1 444 Inlägg
23 januari 2012
jemtegrannen skrev:
Stripz skrev:

Hehe här vart de lite fel smile  jag undrade om fasvredet på dom steg som har ett vred iställe för knapp går att fas förskjuta mellan 0-180° eller är de bara on/off iprincip. hur funkar de där?

577 Inlägg
23 januari 2012
M_icke_ skrev:
risodlarn skrev:
Streethawk skrev:

Spec på ovanstående bas

Impedanz (Z) 4Ω
Resonanzfrequenz (fs) 43Hz
Max. Frequenzbereich f3-300Hz
Maximale Belastbarkeit 1500WMAX
Nennbelastbarkeit (P) 1000WRMS
Mittl. Schalldruck (1W/1m) 87dB
Nachgiebigkeit (Cms) 0,07mm/N
Bewegte Masse (Mms) 180g
Mechanische Güte (Qms) 9,04
Elektrische Güte (Qes) 0,58
Gesamtgüte (Qts) 0,55
Äquivalentvolumen (Vas) 22,5l
Gleichstromwiderst. (Re) 3,3Ω
Kraftfaktor (BxL) 16,5 Tm
Schwingspulenind. (Le) 1,1mH
Schwingspulendurchm. 77mm
Schwingspulenträger GSV
Lineare Auslenkung (XMAX) ±13,5mm
Eff. Membranfläche (Sd) 470cm2
Magnetgewicht 172oz.
Gewicht 13kg

Tack för specen men ska jag ha 22,5l portad låda? Samt va stor ska porten vara?

Nej, basen vill ha en lådvolym på 65l enligt carpowers hemsida. Slänger du i en 4" aeroport på 18cm, alltså 10cm rör + trattar i varje ände så kommer du få en avstämning runt 40hz. För att få lägre stämning så kan du förlänga porten och vice versa. Detta gäller om du använder äkta aeroport http://shop.seastreamsgarage.se/produkt … goryid=25.

Okej, tack så mycket ! Har exakt en sån där port på 4" så det blir nog bra.
apropå det där med avstämning finns det några riktlinjer eller är det bara o testa sig fram efter tycke och smak? smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 727 Inlägg
23 januari 2012
jemtegrannen skrev:
Men som sagt, för att justera rätt så behöver man väl lyssna på något samtigit så man hör förändringen direkt?

Lite halvlugna låtar med Dire Straits duger bra.

Pierre

16 197 Inlägg
23 januari 2012
Horsyhorse skrev:
jemtegrannen skrev:

Pierre

Som även funkar om man vill spela högt ;-)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

215 Inlägg
23 januari 2012
evilaudio skrev:
Horsyhorse skrev:
jemtegrannen skrev:

Pierre

Som även funkar om man vill spela högt ;-)

Hehe får testa det då :-)

3 466 Inlägg
23 januari 2012
risodlarn skrev:
M_icke_ skrev:
risodlarn skrev:

Tack för specen men ska jag ha 22,5l portad låda? Samt va stor ska porten vara?

Nej, basen vill ha en lådvolym på 65l enligt carpowers hemsida. Slänger du i en 4" aeroport på 18cm, alltså 10cm rör + trattar i varje ände så kommer du få en avstämning runt 40hz. För att få lägre stämning så kan du förlänga porten och vice versa. Detta gäller om du använder äkta aeroport http://shop.seastreamsgarage.se/produkt … goryid=25.

apropå det där med avstämning finns det några riktlinjer eller är det bara o testa sig fram efter tycke och smak? smile

Runt 40Hz brukar funka som en "allround"-låda o spela hyffsat till det mesta, sen sänker du avstämningen om du förlänger porten och ökar om du kortar den så de e bara o prova sig fram. Ska du spela mycket hardstyle-hiphop-dubstep eller liknande så är djup avstämning att rekommendera, alltså runt 35-40hz, detta är en portlängd på mellan 18-25cm. Ska du däremot spela typ metal eller liknande så kan du stämma av lådan lite högre, alltså 40-45hz, detta är en portlängd på 12-18cm.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

577 Inlägg
23 januari 2012
M_icke_ skrev:
risodlarn skrev:
M_icke_ skrev:

Runt 40Hz brukar funka som en "allround"-låda o spela hyffsat till det mesta, sen sänker du avstämningen om du förlänger porten och ökar om du kortar den så de e bara o prova sig fram. Ska du spela mycket hardstyle-hiphop-dubstep eller liknande så är djup avstämning att rekommendera, alltså runt 35-40hz, detta är en portlängd på mellan 18-25cm. Ska du däremot spela typ metal eller liknande så kan du stämma av lådan lite högre, alltså 40-45hz, detta är en portlängd på 12-18cm.

Kanon då blir det att snickra låda!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

3 466 Inlägg
23 januari 2012
risodlarn skrev:
M_icke_ skrev:
risodlarn skrev:

Kanon då blir det att snickra låda!

Lycka till! smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2012
Stripz skrev:
jemtegrannen skrev:
Stripz skrev:

Hehe här vart de lite fel smile  jag undrade om fasvredet på dom steg som har ett vred iställe för knapp går att fas förskjuta mellan 0-180° eller är de bara on/off iprincip. hur funkar de där?

Har man bara ett vred så är det "avstängt" när det står på 0.
0-180 visar att det är steglöst mellan 0 till 180 grader (180 graders fasförskjutning får man genom att helt enkelt skifta polaritet)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Voodoo
1 444 Inlägg
23 januari 2012
vad  tror ni skulle spela finast?   min xtr380d2 i rätt låda  lr en Re audio SE 15" d2 alt d4
http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=RE-331
känner ett redigt sug efter den basen  fast d2  då  jag ägt en sådan för några år sen  men fick den stulen + annat ljud just när jag fått inställt allt .. saknar de sköna basgången i den.

vad jag förstått  nu så är inte xtr nån vidare finlirs bas ?  kanske då se skulel funka bättre för mig?

https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-af28f7dd17e55d3008b76d0b6bf96f4e.jpg
Senast redigerat av Stripz (23 januari 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 januari 2012
Stripz skrev:
vad  tror ni skulle spela finast?   min xtr380d2 i rätt låda  lr en Re audio SE 15" d2 alt d4
känner ett redigt sug efter den basen  fast d2  då  jag ägt en sådan för några år sen  men fick den stulen + annat ljud just när jag fått inställt allt .. saknar de sköna basgången i den.

vad jag förstått  nu så är inte xtr nån vidare finlirs bas ?  kanske då se skulel funka bättre för mig?

Köp en funkypup, är nog enda lösningen för dig smile

Voodoo
1 444 Inlägg
23 januari 2012
Nitromast skrev:
Stripz skrev:

ööh va ?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 januari 2012
Stripz skrev:
Nitromast skrev:
Stripz skrev:

ööh va ?

http://youtu.be/IZllYbwz5Tw

Sök