1693
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

149 Inlägg
23 januari 2012
Någon som har tips på hyffsade diskanter?
Prisklass 0-500kr

Är dessa något att ha?
http://www.dnbilradio.se/produkt/MA-Audio-MA589

16 197 Inlägg
23 januari 2012
tung_man skrev:
Prisklass 0-500kr

Är dessa något att ha?

har du supit bort dina?  hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

149 Inlägg
23 januari 2012
evilaudio skrev:
tung_man skrev:
Prisklass 0-500kr

Är dessa något att ha?

har du supit bort dina?  hehe

Ja verkar så.. dock skyller jag på hunden och det ser ju inte riktigt klokt ut om jag sätter en diskant i mitten på intrumentbrädan så söker några som låter bättre än inga alls.

Inga tips?

1 808 Inlägg
23 januari 2012
Är dom inte för, ja starka för mitt lilla slutsteg? För det är inte så möe Watt på steget

HÖGTALARE: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=168
SLUTSTEG: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553.4697/

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
Nitromast skrev:
Stripz skrev:
rasurbo skrev:
Jag tycker du ska ge xtr basen en chans.. Bygg en ny låda som folk har tipsat dig om innan du köper nya grejer

o tänkte de men vilken av låderna ?  är inte ute efter djup bas och en låda som inte peakar som har en redigt rak kurva

Hifi, nu vet du, bygg o återkom smile

jo men då var ju de  hur skulle de vara:)  om jag kör lådan 70 liter bygg volym så blir den mindre än lådan jag har idag är de netto  dde ska vara?  detta framgår ju inte på nån sida yikes

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
nesum skrev:
Stripz skrev:
rasurbo skrev:
Jag tycker du ska ge xtr basen en chans.. Bygg en ny låda som folk har tipsat dig om innan du köper nya grejer

o tänkte de men vilken av låderna ?  är inte ute efter djup bas och en låda som inte peakar som har en redigt rak kurva

Vad är "djup bas"?... Tjusningen är väl att återge de frekvenser/ljud som låten man spelar innehåller? Om låten man lyssnar på innehåller MASSA djup bas, Då ska de liras MASSA djup bas, men om man hatar djup bas, BYT LÅT eller fundera på om de är en baslåda man ska ha.... Angående dina krav på lådan=lycka till. Har för mig dessa diskussioner tagits upp tidigare med dig, och personligen tycker jag det är skittråkigt att upprepa. Har du ens testat något av de tips, ideér du redan fått?..  Troligen va jag onödig nu, sorry readers och sorry ifall DU (strips) tog illa upp.....

jo men  lyssnar man på mesta dels rock meltall osv  och gillar  de dära riktiga stampet  duvet när man känner dubbel kaggen i bröstet  sådan bas  älskar jag  sen dom som vet vad de de är  för bas på tex Eurodance  de är inge  djup bas som rekomenderas så är de den dära 114 liters lådan  som visst är hemmabiosublåda avstämd nånstans kring 29-30hz  och de är väll lite väl lågt  jag vill  som minst iaf  ha lådan 38-40hz avstämt

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 januari 2012
Stripz skrev:
nesum skrev:
Stripz skrev:

Vad är "djup bas"?... Tjusningen är väl att återge de frekvenser/ljud som låten man spelar innehåller? Om låten man lyssnar på innehåller MASSA djup bas, Då ska de liras MASSA djup bas, men om man hatar djup bas, BYT LÅT eller fundera på om de är en baslåda man ska ha.... Angående dina krav på lådan=lycka till. Har för mig dessa diskussioner tagits upp tidigare med dig, och personligen tycker jag det är skittråkigt att upprepa. Har du ens testat något av de tips, ideér du redan fått?..  Troligen va jag onödig nu, sorry readers och sorry ifall DU (strips) tog illa upp.....

jo men  lyssnar man på mesta dels rock meltall osv  och gillar  de dära riktiga stampet  duvet när man känner dubbel kaggen i bröstet  sådan bas  älskar jag  sen dom som vet vad de de är  för bas på tex Eurodance  de är inge  djup bas som rekomenderas så är de den dära 114 liters lådan  som visst är hemmabiosublåda avstämd nånstans kring 29-30hz  och de är väll lite väl lågt  jag vill  som minst iaf  ha lådan 38-40hz avstämt

När man inte riktigt har koll på lådtyper så ska man inte utgå ifrån en låda med så rak kurva som möjligt..
Inte med din musiksmak.

Du säger bestämt att du ska ha låda som ska spela med en sån hääär kurva och allt vad det är..
När du faktiskt inte vet riktigt vad du talar om.

Du kan fortfarande bygga en låda som är på 114 liter med en avstämning på typ 40Hz om du vill det.

Om du vill spela dubbelkagge som känns med ett stort element behöver du ordentligt med effekt.
Mer effekt än du kan frambringa just nu.
Du ställer krav på basen du har när du inte kan ge den det den behöver och nej det hjälper inte att
byta till en RE bas.. problemen med effekt kommer kvarstå.

Du har också pengaproblem säger du.. Det gäller att PRIORITERA! Håll dig till ETT projekt som du kan lägga
pengarna på.

Du behöver LYSSNA på de råd du får.

1. Bygg NY låda, jag skulle satsa på en stor låda runt MINST 100 liter med en ORDENTLIG port avstämd till
någonstans runt 38-40Hz.

2. EFFEKT.. inte roligt men effekt kostar pengar. Du behöver ett bättre steg innan du kan börja ställa krav på
resultatet. Du får inte 1500 riktiga watt för 2000:-

3. Stabil batteribank.. kan inte sägas för många gånger.

4. Ordentliga anslutningar och BRA jordpunkter, snåla inte med kablarna.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

158 Inlägg
24 januari 2012
Börjar bli lite småvan med att fixa billjud.. Men gör några snabba frågor här som nån säkert svarar enkelt på..

Har nu skaffat en GOLF mk3.. Har inte haft "halvkombi" innan men i vilket fall har jag planer på att göra följande.

Slänga i en 10 tums mds i portad låda, ( Vilket håll skall den spela mot? Säte/lucka? )

Kommer även ha Hatthyllan kvar, för där i kommer jag hänga två st åttatums 3vägs pioneer.. Är det nödvändigt att "Porta" hatthyllan för mds basens skull? Den är ju inte särskilt kraftigt tilltagen så den kanske inte direkt hindrar på något sätt..

Mitt framsystem har tidigare bestått av Delningsfilter från mds, random tweeters och Gas 6,5 tums koaxialer..
Läst på mig lite ang delningsfilter nu, och frågan är då om diskanten på Gas högtalaren tar stryk för att jag kopplat den som "mid" på delningsfiltret?
Vad skulle hända om jag kopplar en 4 tums tvåvägs koaxial som diskant på delningsfiltret?

Frågorna kan kanske anses aningen retard, men försöker bygga det bästa med dem medel man har!

Tanken är att det ska vara såhär när allt är klart..

Pioneer ngt huvudenhet. Den är gofika iaf!

Två riesen tvåvägs koaxialer kopplade på front.
Två mds delningsfilter kopplade på rear,
som i sin tur ska försörja två skrikare, och förslagsvis mina 6,5 tvåvägs gas.

Dubbla lågnivå, en för sub och en från rear.
Pluskabel 35 mm2 kopplat till ett powerblock, som skall försörja
ett 2kanals mtx steg ala 200 watt till mina pioneer i hatthyllan, ( Som visserligen tål 300w, ajjabajja men man tager vad man haver )
Och ett Mds 4 kanals fanatic steg, där två kanaler bryggas till en MDS 10,a ala 500w i portad låda, som iaf får rätt mängd kräm..

Eller skall jag skippa mtx steget, och passa på att utnyttja de andra två kanalerna på mds steget? 

Ev en kondensator om de skenar iväg med blinkande lampor osv, för vill inte tillbringa mer tid under huven än nödvändigt..

Kom med mängder av kritik, tips om vad jag ska lägga pengar på är lönlöst, för det finns inga. utan detta är vad jag har! så kom med förslag på förbättringar isf..  smile  Tack!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
Tokken skrev:
Stripz skrev:
nesum skrev:

När man inte riktigt har koll på lådtyper så ska man inte utgå ifrån en låda med så rak kurva som möjligt..
Inte med din musiksmak.

Du säger bestämt att du ska ha låda som ska spela med en sån hääär kurva och allt vad det är..
När du faktiskt inte vet riktigt vad du talar om.

Du kan fortfarande bygga en låda som är på 114 liter med en avstämning på typ 40Hz om du vill det.

Om du vill spela dubbelkagge som känns med ett stort element behöver du ordentligt med effekt.
Mer effekt än du kan frambringa just nu.
Du ställer krav på basen du har när du inte kan ge den det den behöver och nej det hjälper inte att
byta till en RE bas.. problemen med effekt kommer kvarstå.

Du har också pengaproblem säger du.. Det gäller att PRIORITERA! Håll dig till ETT projekt som du kan lägga
pengarna på.

Du behöver LYSSNA på de råd du får.

1. Bygg NY låda, jag skulle satsa på en stor låda runt MINST 100 liter med en ORDENTLIG port avstämd till
någonstans runt 38-40Hz.

2. EFFEKT.. inte roligt men effekt kostar pengar. Du behöver ett bättre steg innan du kan börja ställa krav på
resultatet. Du får inte 1500 riktiga watt för 2000:-

3. Stabil batteribank.. kan inte sägas för många gånger.

4. Ordentliga anslutningar och BRA jordpunkter, snåla inte med kablarna.

vill få  de första projektet  bra  sen gå vidare på andra  dehära ljudet vill jag få klart innan jag går på ett långtids projekt med resten av bilen och motornsom kmr  kosta mer än ljudet  är inte billigt att renovera en audi  med en låg medel lön.

1. Ny låda  hade jag i planer att göramen cvet itne alls vad för liter jag ska gå efter re sen har jag redan ritnong på som jag vett att kmr  låta bra  men xtr verkar ju  få så många  att välja bland å  vissa vet inte  enns om de funka min musik smak. och vad mena du med ordentlig port?? 4",6",8" ,Slotport de är de jag klarar av.

2. Så du erkänner att Spl dynamics ice-1500 inte är riktiga Watt?????? Eller?

3.batteri bank har jag så de räcker till dehära spänningen ligger stabilt. Är ju inte nä värsting grejjer dehära.

4.jag anser att mina Jordningar på bilen är bra. och snåla med kablage menar du att jag har gjort de ??
först och främst org batteriet är bytt  till 75ah batteri från 55ah.
sen har jag bytt gen från95ah till 120ah  och hur ofta byter folk generator för bilbyggen  tex sånna som bara ska ha musik i brukisbilen som mig. 100ah extra i reservhjulsbaljan.
motor/generator jordad med 4 50mm2 kablar.org gen och en extra gen+ på 35mm2 till 75ah batteriet.
75ah batteriet har fått sig nya polskor med fler anslutningar  jorden till de batteriet är uppgraderad från dubbla 35mm2 till enkel 50mm2 och focal steget är kopplat på 75ah batteriet med 25mm2 kablar  som max är 1,5meter lång.
100ah batteriet som sitter bak  har då 50mm2 +/- och 50mm2 korta kablar  till steget som sitter just ovanför batteriet. monterade härom dan en  volt mätare  på bakre batteriet för skojjs skull  vet att  man inte kan lita på den men  man får ungefär  ett hum  hur spänningen ligger  nå mätarn är ialla fall kopplat genom relä från bakre batteriet.. och vad jag kan då se på den så ligger spänningen  stabilt aldrig under 13.5v ligger mestadelen och hoppar mellan 14-14.5v..

ska nåndag testa och mäta med en ordentlig  fluke  som då borde visa  exakta värdet..

de flesta anslutningar har jag gått igenom med fluken och de har visat bra

ps vill inte ha en låda där basen peakar märkbart om man kan säga så?
Senast redigerat av Stripz (24 januari 2012)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 januari 2012
Stripz skrev:

menar du ALLVAR!??!

Det kostar för det första 3000:- och är redan nedsatt ganska kraftigt i pris tack vare få mellanhänder.

Köp det i Sverige min vän, så får du supporten i Sverige också.

Förstår inte varför jag ger dig råd om jag ska vara helt ärlig.
Senast redigerat av Tokken (24 januari 2012)

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 januari 2012
Stripz skrev:
1. Ny låda  hade jag i planer att göramen cvet itne alls vad för liter jag ska gå efter re sen har jag redan ritnong på som jag vett att kmr  låta bra  men xtr verkar ju  få så många  att välja bland å  vissa vet inte  enns om de funka min musik smak. och vad mena du med ordentlig port?? 4",6",8" ,Slotport de är de jag klarar av.

Hur stor är lådan till RE basen?

Stor låda 100 liter med en slotport på 314cm2 som är 42cm lång, Börja där MEN du behöver fortfarande
ett betydligt bättre steg, om du fortfarande bara har ditt autostudiosteg och ICE 800.1.

Ett ICE1500.1 skulle fungera mycket bra till den basen.

Avstämning på lådan på drygt 40Hz..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
Tokken skrev:
Stripz skrev:

menar du ALLVAR!??!

Det kostar för det första 3000:- och är redan nedsatt ganska kraftigt i pris tack vare få mellanhänder.

Srry om ja va spydig lr nå. men böt bort ice 800 och autostudio mot ett nytt ice 1500 smile
ta ett steg i sverige är som lite dummt för mig näe närmaste butiken är i finland och har bättre priser + bra support men min finska e inte så bra.
va jag kmr ihåg nu påså va re lådan 87liter avstämd kring 42hz slotporten kmr ja inte ihåg.

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
Tokken skrev:
Stripz skrev:

menar du ALLVAR!??!

Srry om ja va spydig lr nå. men böt bort ice 800 och autostudio mot ett nytt ice 1500 smile
ta ett steg i sverige är som lite dummt för mig näe närmaste butiken är i finland och har bättre priser + bra support men min finska e inte så bra.
va jag kmr ihåg nu påså va re lådan 87liter avstämd kring 42hz slotporten kmr ja inte ihåg.

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
Tokken skrev:
Stripz skrev:

Stor låda 100 liter med en slotport på 314cm2 som är 42cm lång, Börja där MEN du behöver fortfarande
ett betydligt bättre steg, om du fortfarande bara har ditt autostudiosteg och ICE 800.1.

är de byggvolym lr  är de netto ?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 januari 2012
Stripz skrev:
Tokken skrev:
Stripz skrev:

Lägg på volym för porten..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
Tokken skrev:
Stripz skrev:
Tokken skrev:

och basen ?  dvs netto ?  5 liter för basen ?

hittar inge info alls på hur många liter basen tar upp .. ska jag lägga den i en stor hink och se hor mkt vattnet stiger upp  xD haha

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 januari 2012
Stripz skrev:
Tokken skrev:
Stripz skrev:

hittar inge info alls på hur många liter basen tar upp .. ska jag lägga den i en stor hink och se hor mkt vattnet stiger upp  xD haha

Så noga är de inte men räkna med att basen tar 5-6 liter i alla fall.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
Tokken skrev:
Stripz skrev:
Tokken skrev:

Så noga är de inte men räkna med att basen tar 5-6 liter i alla fall.

Så de äe netto?

Voodoo
1 444 Inlägg
24 januari 2012
Fick ett litet projekt nu ska sälja dd1508d4 ill polarn som ska ha den i sin transporter 05 under mitten framsäte så då är väll sluten låda enda altenativet? han tänkte driva me ett mds fanatic power f-3002. lr om jag. ger mitt mutant m1 steg som borde kunna driva basen? men vad för låda ska vi bygga till den? hur stor sluten?

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
24 januari 2012
Lonefox skrev:
CHEEVA skrev:
någon som har provat roadkill mattan som autohifi säljer ? har endast provat sc innan och tycker den funkar bra

HE Roadkill har jag inte testat......
Men Stinger Roadkill (dessa skall tydligen vara samma matta) har jag testat och den tillhör den högre skolan av dämpmattor....

MEN som vanligt så är det ett BRA montage som gäller.
Rolla fast dem eller använd en träbit för att pressa dit dem. (Forma den typ som en spackelspade)

låter ju kalas smile ca samma pris per kvm som sc ju smile

Sök