big-jepp skrev:
Robbs_ skrev:
big-jepp skrev:
att du jordade i chassit säger ju inte så mycket om din jordning.. men att jorda i en skruv till baklyktan är INTE bra. ja det kan uppkomma grova störningar om inte jorden är bra, du bränner även troligtvis signaljorden i stereon..
En balk under golvet i skuffen ala 945.. hade då störningar. Och då fick jag en liten uppläxning ang baklyktan där ja.. Skall inte lyssna ngt mer på polare som kan dehär med billjud isf

..
Men
Tack för varningen ang signaljorden där! hade jag inte en aning om, så slapp väl lära mig det den hårda vägen för än sålänge funkar stereon prima..
Du verkar vara kunnig, finns det någon guide i forumet jag missat eller kan du komma med ngt tips på bästa sätt att hitta bra jordpunkt?

stereon fungerar äve om signaljorden är gången på den, det kan dock bli störningar i ljudet t.ex. tjut eller brus.
ett bra ställe att jorda på brukar vara bältesbulten, (slipa även plåtrent så det får bra kontakt)!

Ok, kopplar jag in koaxialer på steget får jag riktigt tjutande störningar.. Men inte några som helst störningar på högtalarna som drivs på stereon, så min signaljorden borde vara intakt då va?

Har två dörras golf3 så bältesbulten bak råkar ju faktiskt sitta grymt bra till för att jorda på.. Slipa plåtrent har jag alltid varit noga med!

Kanske dock inte med vilka jordpunkter som är bäst

..
ska genast slita bort jorden från baklyktan, be en liten bön för att stereon inte tagit skada ännu!
OBS en liten snabb fråga till, jag har gjort en specialare på min remote.. förra ägaren hade högtalar kablar dragna på högersidan för han hade haft 6,5or i hatthyllan, men jag använde mig inte av dessa kablar i det syftet nu.. Däremot tog jag två av dessa kablar, och kopplade en till plus på steg, och den andra till remot.. dessa kablar går jämnsmed lågnivån ända fram till stereon, där jag tänkt sätta en strömbrytare, i nuläget bara en säkring och kabelskor.. Är det möjligt att lågnivån kan plocka upp störningar från remote dragen på detta sätt? Ligger det till så överväger jag att dra en ny i mitten av bilen och inte ens i närheten av stereon

Nitromast skrev:
Bältet

Tack!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.