3136
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

367 Inlägg
2 februari 2012
evilaudio skrev:
Warsore skrev:
evilaudio skrev:

snarare att den tar mer "stryk" av 200watt eftersom men höjjer volymen mer för att spela högt..

om du menar den mattsvarta så tog de ca 18 månader å bygga hela bilen.

Aha! då va det löst. Trodde det va vad den tålde att spelas i, inte vad den trivs bäst i.

Där ser man! fräsh som fan va den iaf. Vart har du fått tag på kjol kittet? inte hittat sånt till nån jetta innan.
En del jobb på 18 månader, och fint blev det!

kan säga att de kitet kommer du aldrig hitta vart du än letar för jag har byggt ALLT själv..tongue

Damn! hmm Plastat det själv då eller vad är det gjort av? Flickvännen har en jetta 89:a som borde behöva ruskas upp så tänkte till hennes bil.

More Bass To The People!

1 215 Inlägg
2 februari 2012
Appropå dedär med slutsteg och resistans o sånt..

jag har ju två gas alpha 500.1 till var sin jbl gt5 12".

Eftersom basarna är specade på 275 wrms 4ohm och stegen på (kommer inte ihåg exakta siffror i skallen) ca250wrms @4ohm/500wrms @2ohm så borde den ju spela mer eller mindre precis likadant om jag driver dom bryggkopplat med ett steg (@2 ohm)?

Hoppas ni förstår vad jag menar smile

21 761 Inlägg
2 februari 2012
Om steget verkligen ger ut 500 WRMS i 2 Ohm så ska basarna teoretiskt sett spela ungefär likadant, ja. smile

Men då driver du basarna parallellkopplade, inte bryggkopplade. Två basar som kopplas ihop på det sättet heter parallellkopplade.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2012)

1 215 Inlägg
2 februari 2012
Drönirettab skrev:
Om steget verkligen ger ut 500 WRMS i 2 Ohm så ska basarna teoretiskt sett spela ungefär likadant, ja. smile

Okey för jag funderar på att sälja det andra smile

Fast jag kan spela "högt jättelänge" utan att stegen blir varma (Det är bra, va?), kan det bero på att jag lastar dom med 4ohm ? Fast det kanske inte gör så stor skillnad om jag lastar dom med 2ohm tongue

Jag köpte två slutsteg för jag fick dom för bra pris och jag tänkte använda två 2x4ohm element men jag fick oväntade utgifter så det blev inget med det.. tongue
Senast redigerat av Pavva (2 februari 2012)

1 215 Inlägg
2 februari 2012
Drönirettab skrev:
Men då driver du basarna parallellkopplade, inte bryggkopplade. Två basar som kopplas ihop på det sättet heter parallellkopplade.

Okey då hade jag missuppfattat dedär tongue

Låg ohm = parallellkopplade och hög ohm = seriekopplade, ellerhur? Och att när man kopplar på nåt av visen så är det bryggat tänkte jag.. Men jag får väl ta på mig dumstruten och skylla på att jag e lite trött såhär på kvällskvisten xD

Nu e dom ju kopplare "normalt" (jag kan inte så många fackord inom bilstereo) eftersom jag driver dom med var sitt monoblock tongue

21 761 Inlägg
2 februari 2012
Pavva skrev:
Fast jag kan spela "högt jättelänge" utan att stegen blir varma (Det är bra, va?), kan det bero på att jag lastar dom med 4ohm ? Fast det kanske inte gör så stor skillnad om jag lastar dom med 2ohm tongue

Att du kan spela högt under lång tid beror antagligen på att de bara belastas med 4 Ohm, det tror jag också. Om ett sånt steg driver 2 Ohms belastning så kommer det att bli varmare eftersom belastningen ökar, dessutom är ju 2 Ohm den lägsta tillåtna belastningen och man får då räkna med att steget kan bli ordentligt varmt när man spelar högt. smile

Ett slutsteg (nästan vilket som helst) som belastas med sin lägsta tillåtna impedans blir helt enkelt varmare än när det belastas med en högre impedans, det är en generell regel man kan tänka på.

1 215 Inlägg
2 februari 2012
Drönirettab skrev:
Pavva skrev:

Att du kan spela högt under lång tid beror antagligen på att de bara belastas med 4 Ohm, det tror jag också. Om ett sånt steg driver 2 Ohms belastning så kommer det att bli varmare eftersom belastningen ökar, dessutom är ju 2 Ohm den lägsta tillåtna belastningen och man får då räkna med att steget kan bli ordentligt varmt när man spelar högt. smile

Ett slutsteg (nästan vilket som helst) som belastas med sin lägsta tillåtna impedans blir helt enkelt varmare än när det belastas med en högre impedans, det är en generell regel man kan tänka på.

Jo det var det jag misstänkte men jag vill inte ta något förgivet smile Ska jag fortsätta använda båda slutstegen tycker du? Det lär ju knappast vara sämre än att använda ett tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 februari 2012
Warsore skrev:
Nitromast skrev:
DanielAsplund skrev:

Aa okej nu börjar jag hänga med men det var en som sa igår att 1ohm gav sämre ljud än 4ohm? yikes

Rent generellt är det så! Det är oftast större distortion för ett steg vid 1 ohm än 4ohm. Det är dock helt beroende på steg. En del steg klarar inte av att köras i 1ohm heller!

EN snabb fråga här då med. Hur spelar HU in på distortion? Tänkt på detta innan men inte hittat nån info osv. Mest med tanke på folk alltid snackar om HU som kostar upp emot 2-3k för bästa ljud. Kör man allt via slutsteg så borde HU inte vara viktigast om den nu inte avgör/ hjälper till med distortion. Och detta är bara hur jag tänkt! så inga dumma påhopp nu.

Som det har förklarats.......dyrare enhet = bättre komponenter = lägre feltoleranser osv osv.....
Men 2-3K?
Ptja där finns ju slit o släng-maskinerna...kanske på sin höjd kan funka till vardags (fast jag själv lägger mig på minst 5K för att få ngt vettigt i mina ögon)
Själv har jag en enhet som listar 19K och en processor som listar 7-8K......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
2 februari 2012
Pavva skrev:
Jo det var det jag misstänkte men jag vill inte ta något förgivet smile Ska jag fortsätta använda båda slutstegen tycker du? Det lär ju knappast vara sämre än att använda ett tongue

Du vinner ju ingenting på att bara använda ett steg, då är det väl lika bra att fortsätta med båda. smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 februari 2012
Lonefox skrev:
Warsore skrev:
Nitromast skrev:

Rent generellt är det så! Det är oftast större distortion för ett steg vid 1 ohm än 4ohm. Det är dock helt beroende på steg. En del steg klarar inte av att köras i 1ohm heller!

EN snabb fråga här då med. Hur spelar HU in på distortion? Tänkt på detta innan men inte hittat nån info osv. Mest med tanke på folk alltid snackar om HU som kostar upp emot 2-3k för bästa ljud. Kör man allt via slutsteg så borde HU inte vara viktigast om den nu inte avgör/ hjälper till med distortion. Och detta är bara hur jag tänkt! så inga dumma påhopp nu.

Som det har förklarats.......dyrare enhet = bättre komponenter = lägre feltoleranser osv osv.....
Men 2-3K?
Ptja där finns ju slit o släng-maskinerna...kanske på sin höjd kan funka till vardags (fast jag själv lägger mig på minst 5K för att få ngt vettigt i mina ögon)

är väl endel som tävlar med både kenwoods 6051u och alpines 117 ?

536 Inlägg
2 februari 2012
CHEEVA skrev:
Lonefox skrev:
Warsore skrev:

Men 2-3K?

Jag använder mig av alpine 117 iaf

536 Inlägg
3 februari 2012
qingtian skrev:
Oj, vad vacker hi-fi:http://711.la/ilidk

Sluta lägga upp såna här skit saker -.-' börjar tröttna redigt på o se de överallt!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 februari 2012
CHEEVA skrev:
Lonefox skrev:
Warsore skrev:

Men 2-3K?

Ja.....men då snackar vi instegsmaskiner i instegsklasser vilket fall som helst wink
Senast redigerat av Lonefox (3 februari 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

247 Inlägg
3 februari 2012
Skepp och hoj alla glada!

Jag står och suktar efter lite nytt basmässigt att ha i bakluckan på min E34 sedan.
Det jag har kikat mest på är DD 1512 d4 och driva det i 2 ohm.
Annars är jag väldigt sugen på 2xB2 ES8MK2 och då driva det i 1 ohm.

Steget mitt är ett DLS Ultimate A5 som lämnar 500W @ 2 ohm och 780W @ 1 ohm, driver även framsystemet på detta steg i 4 ohm på 2x85W och tycker redan nu när jag kör basen i 2 ohm att strömmen verkar dippa lite väl mycket. Har inga siffror på det men jag ska nog ut i helgen och förbättra jordpunkten och mäta vad spänningen egentligen ligger på under poppning.

Tankar tips och funderingar skadar icke, tack på förhand!

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Mät gärna både på batteriet och på stegts plint där strömkablarna sitter, då ser du om det uppstår spänningsfall från batteriet fram till steget. smile

247 Inlägg
3 februari 2012
Drönirettab skrev:
Mät gärna både på batteriet och på stegts plint där strömkablarna sitter, då ser du om det uppstår spänningsfall från batteriet fram till steget. smile

I will smile Under vila är det inget större spänningsfall vill jag minnas iallafall!

137 Inlägg
3 februari 2012
hej!

Jag har en fråga? det finns ju en massa slutsteg som monoblock, 2/4 channels osv. Men kan man köra 2 st basar på ett monoblock? bara undrar, alltså 2 st basar på 1 utgång?

Tack på förhand!

10 Inlägg
3 februari 2012
Tja!

Har köpt 2x 12"Gas basar 1225. och ett mono slutsteg.
Hade tänkt att bygga mig en låda hemma. är det någon som har ev, ritning på låda eller tips om volym och mått?
Eller tror ni att det enklaste är att åka till brl och fråga om ev. ritning till låda smile

Tack

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Jacken92 skrev:
Under vila är det inget större spänningsfall vill jag minnas iallafall!

Det får jag hoppas, utan belastning ska det inte ens vara någon tiondels skillnad om allting har korrekt kontakt. smile

EnterSandman skrev:
Men kan man köra 2 st basar på ett monoblock? bara undrar, alltså 2 st basar på 1 utgång?

Om basarnas impedans inte blir lägre än vad steget tål så fungerar det helt utan problem. smile

Daaaviid skrev:
Hade tänkt att bygga mig en låda hemma. är det någon som har ev, ritning på låda eller tips om volym och mått?
Eller tror ni att det enklaste är att åka till brl och fråga om ev. ritning till låda smile

Tack

BRL borde förstås ha koll på det där och kunna ge råd om basarna kan tänkas passa för hemmabruk. Ur ljudkvalitetssynpunkt är de inte så lämpliga att sätta i basreflexlåda enligt folk som har provat (i bil dock, men antagligen i hemmet också).

I bil fungerar bandpasslåda bra till dem däremot, jag tror även att det ska funka i hemmet. Jag kan ge teoretiska lådförslag om du vill (har inte provat basarna själv), eller så frågar du BRL. smile

247 Inlägg
3 februari 2012
Drönirettab skrev:
Jacken92 skrev:
Under vila är det inget större spänningsfall vill jag minnas iallafall!

Det får jag hoppas, utan belastning ska det inte ens vara någon tiondels skillnad om allting har korrekt kontakt. smile

Haha nej då borde det icke vara det heller! smile

Sök