2676
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

695 Inlägg
9 februari 2012
#13501
Fr3dd3OlSSoN skrev:
nesum skrev:
Fr3dd3OlSSoN skrev:

Jag har ett annat steg kopplat till basarna, det spelar utan problem. såå, spänningen borde väl vara ok? Men ska kolla! Kopplat ifrån högtalarkablarna och fortfarande samma problem.

Mät på de aktuella steget, man ska aldrig anta. Kopplade du från kablarna på plinten till steget?..

Yes, det gjorde jag. Men ska mäta!

Mäta kommer man långt med cool
Kan koppla loss lågnivåkablarna också för att se om steget håller sig igång, har varit med om en kortsluten lågnivå som gjorde att steget inte ville starta, som en "säkerhetsgrejj", vet dock inte ifall Hertz stegen gör detta. Kolla även som "big-jepp" skrev jorden och remoten.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

23 Inlägg
9 februari 2012
#13502
Jag skulle vilja ha en snabb-lektion i det här med kondensator. Hur dem funkar, kopplar, laddar upp dem etc.. Jag har hört att man ska ladda upp dem med jämna mellanrum eller så.. kan allt annat men inte det här med kondensator, tacksam för svar smile

MVH


3 466 Inlägg
9 februari 2012
#13503
HK_power skrev:
Jag skulle vilja ha en snabb-lektion i det här med kondensator. Hur dem funkar, kopplar, laddar upp dem etc.. Jag har hört att man ska ladda upp dem med jämna mellanrum eller så.. kan allt annat men inte det här med kondensator, tacksam för svar smile

MVH

Enkelt. Man skiter i att koppla in den innan man har ström så de räcker redan, sen kopplar man den till steget som driver framsystemet då de e där den gör nytta. Plus till plus, minus till minus, enklare blir de inte.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
9 februari 2012
#13504
Men i första hand måste du veta vad en kondning är och vad den gör innan du kopplar in den.

Kondningen hjälper INTE mot strömproblem, alltså att spänningen sjunker så lamporna blinkar. Då är det batteri som gäller.
Kondningen är inte heller särskillt bra till att hjälpa upp bassteg, snarare framsystem.

Kondningen laddar/laddar ur på någon millisekund. Ett basslag vid 50Hz är 2 hundradelar långt, hur tror du detta går ihop?
Däremot kan den användas till framsystemet då den hjälper enormt mycket att få ett bättre mellanregister och övre midbas.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

296 Inlägg
9 februari 2012
#13505
tujbo skrev:
Vad är det för prylar du köpt och hur har du kopplat samt var har du jordat?

Jag har en Kenwood dubbeldin, två kicker ds 6x9 och ett gammalt Panasonic M1002 steg. Jag har kopplat jorden på en jortpunkt vid bakljuset och högtalarna är kopplade var för sig till var sin kanal på steget. Ska man koppla annorlunda?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

16 197 Inlägg
9 februari 2012
#13506
davidburman skrev:
tujbo skrev:
Vad är det för prylar du köpt och hur har du kopplat samt var har du jordat?

Jag har en Kenwood dubbeldin, två kicker ds 6x9 och ett gammalt Panasonic M1002 steg. Jag har kopplat jorden på en jortpunkt vid bakljuset och högtalarna är kopplade var för sig till var sin kanal på steget. Ska man koppla annorlunda?

Du bör hitta en bättre jordpunkt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

296 Inlägg
9 februari 2012
#13507
evilaudio skrev:
davidburman skrev:
tujbo skrev:
Vad är det för prylar du köpt och hur har du kopplat samt var har du jordat?

Jag har en Kenwood dubbeldin, två kicker ds 6x9 och ett gammalt Panasonic M1002 steg. Jag har kopplat jorden på en jortpunkt vid bakljuset och högtalarna är kopplade var för sig till var sin kanal på steget. Ska man koppla annorlunda?

Du bör hitta en bättre jordpunkt.

Det är bara temporärt kopplat just nu, men det var inte jordpunkten som var frågan tongue Jag undrar hur jag ska koppla högtalarna för bästa resultat med det steget jag har smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

Team dBakuten
3 453 Inlägg
9 februari 2012
#13508
davidburman skrev:
evilaudio skrev:
davidburman skrev:

Jag har en Kenwood dubbeldin, två kicker ds 6x9 och ett gammalt Panasonic M1002 steg. Jag har kopplat jorden på en jortpunkt vid bakljuset och högtalarna är kopplade var för sig till var sin kanal på steget. Ska man koppla annorlunda?

Du bör hitta en bättre jordpunkt.

Det är bara temporärt kopplat just nu, men det var inte jordpunkten som var frågan tongue Jag undrar hur jag ska koppla högtalarna för bästa resultat med det steget jag har smile

Om vi säger så här då.. Jordpunkten du har är KASS. Vill du att ditt slutsteg ska överleva så flyttar du
på den BUMS!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

296 Inlägg
9 februari 2012
#13509
Tokken skrev:
davidburman skrev:
evilaudio skrev:

Du bör hitta en bättre jordpunkt.

Det är bara temporärt kopplat just nu, men det var inte jordpunkten som var frågan tongue Jag undrar hur jag ska koppla högtalarna för bästa resultat med det steget jag har smile

Om vi säger så här då.. Jordpunkten du har är KASS. Vill du att ditt slutsteg ska överleva så flyttar du
på den BUMS!

Kom gärna med ett bättre förslag, men det hade varit najs om någon kunde svara på min fråga istället för att tala om att jag har en dålig jordpunkt tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

296 Inlägg
9 februari 2012
#13510
tujbo skrev:
Vad är det för prylar du köpt och hur har du kopplat samt var har du jordat?

Jag har en Kenwood dubbeldin, två kicker ds 6x9 och ett gammalt Panasonic M1002 steg. Jag har kopplat jorden på en jortpunkt vid bakljuset och högtalarna är kopplade var för sig till var sin kanal på steget. Ska man koppla annorlunda?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

356 Inlägg
9 februari 2012
#13511
nesum skrev:
Fr3dd3OlSSoN skrev:
nesum skrev:

Mät på de aktuella steget, man ska aldrig anta. Kopplade du från kablarna på plinten till steget?..

Yes, det gjorde jag. Men ska mäta!

Mäta kommer man långt med cool
Kan koppla loss lågnivåkablarna också för att se om steget håller sig igång, har varit med om en kortsluten lågnivå som gjorde att steget inte ville starta, som en "säkerhetsgrejj", vet dock inte ifall Hertz stegen gör detta. Kolla även som "big-jepp" skrev jorden och remoten.

Har redan kollat utan lågnivå och högtalarkablar men slår ifrån ändå.
Tror det är steget som är sönder..  Men ska mäta och återkomma tongue

3 466 Inlägg
9 februari 2012
#13512
davidburman skrev:
Tokken skrev:
davidburman skrev:

Det är bara temporärt kopplat just nu, men det var inte jordpunkten som var frågan tongue Jag undrar hur jag ska koppla högtalarna för bästa resultat med det steget jag har smile

Om vi säger så här då.. Jordpunkten du har är KASS. Vill du att ditt slutsteg ska överleva så flyttar du
på den BUMS!

Kom gärna med ett bättre förslag, men det hade varit najs om någon kunde svara på min fråga istället för att tala om att jag har en dålig jordpunkt tongue

Så länge du har en kass jordpunkt tror jag inte någon seriös och kunnig vill hjälpa dej.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

296 Inlägg
9 februari 2012
#13513
Jag kan ju åtgärda den samtidigt som jag kopplar om högtalarna, men inget jag kan göra just nu eftersom jag är på jobbet tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

Team dBakuten
3 453 Inlägg
9 februari 2012
#13514
davidburman skrev:
Jag kan ju åtgärda den samtidigt som jag kopplar om högtalarna, men inget jag kan göra just nu eftersom jag är på jobbet tongue

Nu är det så att det inte finns något som heter temporärkopplat i min värld.
Gör det rätt eller inte alls.

Första du skall göra om du ska göra NÅGONTING i bilen så är det att jorda steget på en ordentligt plats.
Bulten till säkerhetsbältet är en mycket bra plats.

När du gjort det kan du få vidare hjälp med eventuella problem.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 024 Inlägg
9 februari 2012
#13515
Ett litet välment tips till alla som vill flytta sina jordanslutningar till bättre platser, dra ur lågnivåkablarna innan ni lossar jorden, sätt tillbaka dem när jorden sitter korrekt igen. Allt för att minska risken för att bränna signaljorden.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

296 Inlägg
9 februari 2012
#13516
Tokken skrev:
davidburman skrev:
Jag kan ju åtgärda den samtidigt som jag kopplar om högtalarna, men inget jag kan göra just nu eftersom jag är på jobbet tongue

Nu är det så att det inte finns något som heter temporärkopplat i min värld.
Gör det rätt eller inte alls.

Första du skall göra om du ska göra NÅGONTING i bilen så är det att jorda steget på en ordentligt plats.
Bulten till säkerhetsbältet är en mycket bra plats.

När du gjort det kan du få vidare hjälp med eventuella problem.

Får jag fråga då vad som är så akut dåligt med den jordpunkten, mitt steg ligger på 2x50 watt, alltså ingen monsterpjäs tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

3 466 Inlägg
9 februari 2012
#13517
davidburman skrev:
Tokken skrev:
davidburman skrev:
Jag kan ju åtgärda den samtidigt som jag kopplar om högtalarna, men inget jag kan göra just nu eftersom jag är på jobbet tongue

Nu är det så att det inte finns något som heter temporärkopplat i min värld.
Gör det rätt eller inte alls.

Första du skall göra om du ska göra NÅGONTING i bilen så är det att jorda steget på en ordentligt plats.
Bulten till säkerhetsbältet är en mycket bra plats.

När du gjort det kan du få vidare hjälp med eventuella problem.

Får jag fråga då vad som är så akut dåligt med den jordpunkten, mitt steg ligger på 2x50 watt, alltså ingen monsterpjäs tongue

Så du tror inte att de kan brinna för de e litet?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
9 februari 2012
#13518
davidburman skrev:
Tokken skrev:
davidburman skrev:
Jag kan ju åtgärda den samtidigt som jag kopplar om högtalarna, men inget jag kan göra just nu eftersom jag är på jobbet tongue

Nu är det så att det inte finns något som heter temporärkopplat i min värld.
Gör det rätt eller inte alls.

Första du skall göra om du ska göra NÅGONTING i bilen så är det att jorda steget på en ordentligt plats.
Bulten till säkerhetsbältet är en mycket bra plats.

När du gjort det kan du få vidare hjälp med eventuella problem.

Får jag fråga då vad som är så akut dåligt med den jordpunkten, mitt steg ligger på 2x50 watt, alltså ingen monsterpjäs tongue

Risken är rätt överhängande att du eldar upp steget pga av en kass jordpunkt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 februari 2012
#13519
davidburman skrev:
Tokken skrev:
davidburman skrev:
Jag kan ju åtgärda den samtidigt som jag kopplar om högtalarna, men inget jag kan göra just nu eftersom jag är på jobbet tongue

Nu är det så att det inte finns något som heter temporärkopplat i min värld.
Gör det rätt eller inte alls.

Första du skall göra om du ska göra NÅGONTING i bilen så är det att jorda steget på en ordentligt plats.
Bulten till säkerhetsbältet är en mycket bra plats.

När du gjort det kan du få vidare hjälp med eventuella problem.

Får jag fråga då vad som är så akut dåligt med den jordpunkten, mitt steg ligger på 2x50 watt, alltså ingen monsterpjäs tongue

Man kan ju säga, stor eller liten motor utan olja går båda sönder.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

296 Inlägg
9 februari 2012
#13520
Fast nu snackar vi ju el, inte mekanik. Och jag frågade vad som är dåligt med den jordpunkten?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här


Sök