3887
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
9 februari 2012
sellstedt1 skrev:
Hej är det här ett bra steg?? Denver 4100 4kanals på sk 800w

Svar NEJ.

Och det lämnar inte i närheten av 800W, får du ut hälften av de ska du vara riktigt glad!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

73 Inlägg
9 februari 2012
Någon som har lyssnat på Infinity 6532i 6,5"? Hur är dom jämfört med Kenwood KFC-S1793 6,5"?

596 Inlägg
9 februari 2012
M_icke_ skrev:
sellstedt1 skrev:
Hej är det här ett bra steg?? Denver 4100 4kanals på sk 800w

Svar NEJ.

Och det lämnar inte i närheten av 800W, får du ut hälften av de ska du vara riktigt glad!

Ok men jag läste på nån sida att det lämnar 4*120w rms så de stämer inte då?

21 761 Inlägg
9 februari 2012
Enligt bruksanvisningen ger steget ut 4x60 WRMS vid 4 Ohm, i det fallet tror jag mer på bruksanvisningen än det som vissa försäljningsställen skriver i produktbeskrivningen. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 februari 2012
Warsore skrev:
big-jepp skrev:
Warsore skrev:

Okej. :S Så som det är nu så har jag bara plats till en 4" på var sida där framme då jag inte har tid eller ork just nu att stå i kylan och modda framdörrarna. Sen är mina 6x9 jag har där bak nu torr spruckna och påväg att ge upp tongue
Vad för HU hade ni rekomenderat då? USB osv är att rekomendera samt 2-3 låg nivå. Inte hittat en endå sådan för runt 1000:-

du tänkte ju köpa 6x9or och bassremote för 900, skippa det och lägg det på en annan stereo då har du ju 1600 att handla för istället.

Så inget ljud bak alls förutom bas?. Hade det i saaben och tycker det va lite sisådär.. men ja. tack för svaren smile

Fokusera på huvudenheten. Bättre att köpa en ordentlig bra från början.

596 Inlägg
9 februari 2012
Drönirettab skrev:
Enligt bruksanvisningen ger steget ut 4x60 WRMS vid 4 Ohm, i det fallet tror jag mer på bruksanvisningen än det som vissa försäljningsställen skriver i produktbeskrivningen. smile

Ok de va på netonnet jag läste 120w rms tror ja

596 Inlägg
9 februari 2012
Men är de nån som vet nå bra 4 kanals steg i runt 1000 kroners klassen??

Voodoo
1 444 Inlägg
9 februari 2012
sellstedt1 skrev:

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16308

vad ska du driva?

men för bättre steg så kolla blocket  där kan du fynda
Senast redigerat av Stripz (9 februari 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

2 024 Inlägg
9 februari 2012
sellstedt1 skrev:

För den budgeten hade jag letat begagnat.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

596 Inlägg
9 februari 2012
Stripz skrev:
sellstedt1 skrev:

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16308

vad ska du driva?

men för bättre steg så kolla blocket  där kan du fynda

De ska driva 2st pioneer 200w 3-vägs 8or och 2st pioneer 60w 5.25or

367 Inlägg
9 februari 2012
Nitromast skrev:
Warsore skrev:
big-jepp skrev:

du tänkte ju köpa 6x9or och bassremote för 900, skippa det och lägg det på en annan stereo då har du ju 1600 att handla för istället.

Så inget ljud bak alls förutom bas?. Hade det i saaben och tycker det va lite sisådär.. men ja. tack för svaren smile

Fokusera på huvudenheten. Bättre att köpa en ordentlig bra från början.

Okej. Sist jag frågade här så skrev någon att den Hillman var bra. Den uppfyller de kraven jag har och verkar ha gott om valmöjligheter. Dock vet jag inte om den har så man kan sänka basen genom den och på så sätt slippa bass remote.

More Bass To The People!

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
10 februari 2012
Tjenare tror jag råkat ut för en tråkig sak nämligen bränt mitt slutsteg sad
Slutsteg: MUTANT 1500.1xxx
Bas: GAS Silver GS1022
Bryggat basen till 2 OHM

Jag satt o spelade som jag alltid gjort inga problem alls o låter bra men sen fick jag för mej att jag skulle prova höja lite.
Fläskade på ganska bra o sen när låten byter ton brinner båda talsolarna fast och steget går i protect så jag drar ut säkringen o fortsätter spela utan bas.
Dock när jag kommer hem o byter bas så låter det helt konstigt alltså oljud från basen typ pruttljud o provar en annas bas med samma resultat,
Betyder detta att steget är bränt? vad gör man åt det?

695 Inlägg
10 februari 2012
Jag får en känsla av att du kört med för dålig jord... Vet inte riktigt hur du menar med "pruttljud", men signaljorden kan juh ha bränt... Antar att de lät illa/distade en del innan de brann i elementen?!

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

695 Inlägg
10 februari 2012
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
tja!
hur stor betydelse har det med lådan och på hur många liter den är på?
Har precis skaffat mig en 855 GLT och ska bygga en baslåda med dubbla 12" i. Undrar bara om någon har något förslag? 

Tack på förhand!

Lådan är avgörande för hur elementen kommer prestera. Blir lådan fel avstämd i förhållande till volymliter och musiksmak samt vad elementen är specade för är sannolikheten att elementen brinner upp stor, i bästa fall låter det så pass illa att du hinner göra om göra rätt innan förödelsen är ett faktum... Alla 12" basar har bara den likheten att den är just 12" i diameter, förövrigt är dom helt olika när man kollar specen. Finns 12" basar som klarar sig i 20liter slutet medans en annan vill ha 50liter portat för bra prestation, olikheterna är oändliga och de är inte helt lätt att hitta en bas samt ett steg som passar in på den enskildes krav och förväntan. Ge oss namnet på de tänkta elementen samt vad för steg du tänkt mata dom med så kan många här hjälpa till med en bra låda... Det finns inga genvägar tyvärr, bara olika sätt att bygga rätt..

http://www.bilstereoshopen.se/mutant-mt1210-12-/1435-0

2 st då alltså. (såg att stod längst nere på sidan nu... men är ändå fundersam på vilken som blir bäst?)

och sedan tänkte jag på slutsteg:

http://www.brc.se/slutsteg/sinus-live-sl-a1500-v2/

sedan som man kopplar mina basar till 2ohm och kör det på 900w?

sen har jag köpt också 1 st 3farads kondensator och 1 på 0,5 farad.

De blir nog bra, dock kommer du inte klara dig fullt ut utan att uppgradera batterikapaciteten i bilen, och då gör tyvärr inte kondensatorerna någon nytta, jag hade sålt dom och köpt kablar och ett batteri till, de har du ut bra mycket mer utav.. Sen angående lådan, vad för musik ska du lira? Samt vad för bil ska de sitta i? För de lådförslagen som finns på den sida du länkade till basarna kommer funka bra, dvs: 114L med 2x4" aeroport 250mm Långa vardera, Eller slutet 70Liter, räknat på 2 element. Beror som sagt på din musiksmak och bil..

®™ Nuclear Performance

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
10 februari 2012
nesum skrev:
Jag får en känsla av att du kört med för dålig jord... Vet inte riktigt hur du menar med "pruttljud", men signaljorden kan juh ha bränt... Antar att de lät illa/distade en del innan de brann i elementen?!

ne lät hur gött som helst så höjde jag o då "låste sej" basen i "utslaget" läge så nu kan jag inte röra basen för den sitter fast xD

695 Inlägg
10 februari 2012
saab_tompa skrev:
nesum skrev:

ne lät hur gött som helst så höjde jag o då "låste sej" basen i "utslaget" läge så nu kan jag inte röra basen för den sitter fast xD

Då har det garanterat låtit illa, och inget illa menat, men de är tyvärr långt ifrån alla som är bra på att höra "dist", det kan nämligen dista långt innan många hör det. Och har du garanterad jord, garanterat med ström, så har du helt enkelt spelat så pass att antingen steget eller basen bottnat, dvs du har maxat grejjerna och lite till... Ett annat bekymmer till att detta har hänt kan mycket väl vara lådan till basen, har inte den rätt volym, avstämning mm kan du elda en bas långt innan man börjar pressa den. Och en tanke till, hur har du delat LPF och ev subsonic? och vet du liter och avstämning på lådan?. Alternativ 2: vad för grejjer spelar du med, och hur stor är lådan och är den portad isf hur stora är portarna? var har du jordat samt hur många batterier kör du med?.

®™ Nuclear Performance

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 februari 2012
saab_tompa skrev:
nesum skrev:

Distorsion som eldade upp talspolen.. En klassiker.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

73 Inlägg
10 februari 2012
Någon som har lyssnat på Infinity 6532i 6,5"? Hur är dom jämfört med Kenwood KFC-S1793 6,5"?

695 Inlägg
10 februari 2012
Tokken skrev:
saab_tompa skrev:
nesum skrev:

Distorsion som eldade upp talspolen.. En klassiker.

Som sagt, friskt vågat hälften brunnet...

®™ Nuclear Performance

137 Inlägg
10 februari 2012
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

Lådan är avgörande för hur elementen kommer prestera. Blir lådan fel avstämd i förhållande till volymliter och musiksmak samt vad elementen är specade för är sannolikheten att elementen brinner upp stor, i bästa fall låter det så pass illa att du hinner göra om göra rätt innan förödelsen är ett faktum... Alla 12" basar har bara den likheten att den är just 12" i diameter, förövrigt är dom helt olika när man kollar specen. Finns 12" basar som klarar sig i 20liter slutet medans en annan vill ha 50liter portat för bra prestation, olikheterna är oändliga och de är inte helt lätt att hitta en bas samt ett steg som passar in på den enskildes krav och förväntan. Ge oss namnet på de tänkta elementen samt vad för steg du tänkt mata dom med så kan många här hjälpa till med en bra låda... Det finns inga genvägar tyvärr, bara olika sätt att bygga rätt..

http://www.bilstereoshopen.se/mutant-mt1210-12-/1435-0

2 st då alltså. (såg att stod längst nere på sidan nu... men är ändå fundersam på vilken som blir bäst?)

och sedan tänkte jag på slutsteg:

http://www.brc.se/slutsteg/sinus-live-sl-a1500-v2/

sedan som man kopplar mina basar till 2ohm och kör det på 900w?

sen har jag köpt också 1 st 3farads kondensator och 1 på 0,5 farad.

De blir nog bra, dock kommer du inte klara dig fullt ut utan att uppgradera batterikapaciteten i bilen, och då gör tyvärr inte kondensatorerna någon nytta, jag hade sålt dom och köpt kablar och ett batteri till, de har du ut bra mycket mer utav.. Sen angående lådan, vad för musik ska du lira? Samt vad för bil ska de sitta i? För de lådförslagen som finns på den sida du länkade till basarna kommer funka bra, dvs: 114L med 2x4" aeroport 250mm Långa vardera, Eller slutet 70Liter, räknat på 2 element. Beror som sagt på din musiksmak och bil..

men har man inte samma problem då? ska man inte skaffa en större generator? jag har 35mm2 kablar.
asså, jag lirar det mesta, allt ifrån rock, metall till dunk dunk fest låtar, och bass boost låtar så att man känner basen.
Det är ju en Volvo 855. Så det finns gott om plats! men ett till batteri är nog bättre då? men då måste ju generatorn ladda upp 2 st batteri? blir inte det för mycket för generatorn? eller?
men skulle det funka med en låda +/- 20L med bara 1 st 4"aeroport?

Sök