2864
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

409 Inlägg
10 februari 2012
#13561
Finns jue en anledning till att ritningen är på 114L och 2x4" portar på 250mm och inte 114L +-20L och 1x4" port...
roll


Älskar Emelie<3
339 Inlägg
10 februari 2012
#13562
nesum skrev:
Tokken skrev:
saab_tompa skrev:

ne lät hur gött som helst så höjde jag o då "låste sej" basen i "utslaget" läge så nu kan jag inte röra basen för den sitter fast xD

Distorsion som eldade upp talspolen.. En klassiker.

Som sagt, friskt vågat hälften brunnet...

grejen e ju att jag vet att jag har eldat upp min bas, gjorde lika dant med en lika dan fast i höstas jord och ström finns.

jag ville mest ha svar på ifall steget kan gå sönde genom att elda talspolarna?

steget ska ju lämna 960WRMS vid 2 ohm
och basen ligger på 400WRMS

men fattar inte att steget kan gå sönder genom att man gör sönder basen :S


695 Inlägg
10 februari 2012
#13563
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

http://www.bilstereoshopen.se/mutant-mt1210-12-/1435-0

2 st då alltså. (såg att stod längst nere på sidan nu... men är ändå fundersam på vilken som blir bäst?)

och sedan tänkte jag på slutsteg:

http://www.brc.se/slutsteg/sinus-live-sl-a1500-v2/

sedan som man kopplar mina basar till 2ohm och kör det på 900w?

sen har jag köpt också 1 st 3farads kondensator och 1 på 0,5 farad.

De blir nog bra, dock kommer du inte klara dig fullt ut utan att uppgradera batterikapaciteten i bilen, och då gör tyvärr inte kondensatorerna någon nytta, jag hade sålt dom och köpt kablar och ett batteri till, de har du ut bra mycket mer utav.. Sen angående lådan, vad för musik ska du lira? Samt vad för bil ska de sitta i? För de lådförslagen som finns på den sida du länkade till basarna kommer funka bra, dvs: 114L med 2x4" aeroport 250mm Långa vardera, Eller slutet 70Liter, räknat på 2 element. Beror som sagt på din musiksmak och bil..

men har man inte samma problem då? ska man inte skaffa en större generator? jag har 35mm2 kablar.
asså, jag lirar det mesta, allt ifrån rock, metall till dunk dunk fest låtar, och bass boost låtar så att man känner basen.
Det är ju en Volvo 855. Så det finns gott om plats! men ett till batteri är nog bättre då? men då måste ju generatorn ladda upp 2 st batteri? blir inte det för mycket för generatorn? eller?
men skulle det funka med en låda +/- 20L med bara 1 st 4"aeroport?

Ett batteri till är 10ggr bättre än ett gäng kondingar, kondensatorn kan inte kompensera spänningsfallet från källan, spänningen på kondingen håller ALLTID samma spänning som ingångsspänningen dvs, får du 3 volt spänningsfall vid full mutter så innehar kondingen också 3volt mindre. Nä de funkar fint o köra orginalgenerator, ett batteri till är absolut inga problem, dock brukar jag rekommendera att man har någon form utav spänningstestare inkopplad så man har konstant koll på spänningen. Vart har du jordat? Att man har kraftig kabel gör ingen nytta om jorden är dåligt bultad, säkerhetsbältet bak är alltid ett säkert kort att jorda på. Och många glömmer att uppdatera orginaljorden vilket gör att den kraftigaste kabel inte blir kraftigare än vad just orginaljorden är. Din musiksmak kräver en allroundlåda, detta är riktigt svårt att få till, jag brukar rekommendera att man går på tillverkarens lådförslag, detta brukar vara en låda anpassad till lite allt möjligt.. 20L är mycket diff, 5-6L diff brukar funka men 20 L är mycket. Och sen ska du inte plocka bort en port utan att räkna på de först, ska en bas ha 1X4" aeroport 250mm lång så ska 2 basar i samma låda ha 2x4" aeroport 250mm vardera, tar du bort en port bara sådär så kommer blåsljud att uppstå. Man kan plocka bort en port och ersätta bägge med en som är större, men då blir denna även längre för att nå samma avstämning, problemet då kan bli att hela porten inte får plats i lådan och de blir kanske inte så snyggt alla gånger att ha halva längden utanför lådan, smaken är juh som baken, men man ska alltid räkna på de innan man gör sådan ändringar..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

695 Inlägg
10 februari 2012
#13564
saab_tompa skrev:
nesum skrev:
Tokken skrev:

Distorsion som eldade upp talspolen.. En klassiker.

Som sagt, friskt vågat hälften brunnet...

grejen e ju att jag vet att jag har eldat upp min bas, gjorde lika dant med en lika dan fast i höstas jord och ström finns.

jag ville mest ha svar på ifall steget kan gå sönde genom att elda talspolarna?

steget ska ju lämna 960WRMS vid 2 ohm
och basen ligger på 400WRMS

men fattar inte att steget kan gå sönder genom att man gör sönder basen :S

Man kan mycket väl elda steg när man eldar talspolar, resistansen förändras oerhört snabbt i takt med att talspolen blir varm, normalt sett brukar steget gå i protectläge, men de kan hända att även säkerhetskretsar inte hinner med. Har du möjlighet att testa steget i en annan bil, för de känns ändå som att du KAN ha eldat signaljord och på riktigt höga volymer med basen i en nästan överbelasta situation hinner man inte reagera innan disten tar död på grejjerna..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

137 Inlägg
10 februari 2012
#13565
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

De blir nog bra, dock kommer du inte klara dig fullt ut utan att uppgradera batterikapaciteten i bilen, och då gör tyvärr inte kondensatorerna någon nytta, jag hade sålt dom och köpt kablar och ett batteri till, de har du ut bra mycket mer utav.. Sen angående lådan, vad för musik ska du lira? Samt vad för bil ska de sitta i? För de lådförslagen som finns på den sida du länkade till basarna kommer funka bra, dvs: 114L med 2x4" aeroport 250mm Långa vardera, Eller slutet 70Liter, räknat på 2 element. Beror som sagt på din musiksmak och bil..

men har man inte samma problem då? ska man inte skaffa en större generator? jag har 35mm2 kablar.
asså, jag lirar det mesta, allt ifrån rock, metall till dunk dunk fest låtar, och bass boost låtar så att man känner basen.
Det är ju en Volvo 855. Så det finns gott om plats! men ett till batteri är nog bättre då? men då måste ju generatorn ladda upp 2 st batteri? blir inte det för mycket för generatorn? eller?
men skulle det funka med en låda +/- 20L med bara 1 st 4"aeroport?

Ett batteri till är 10ggr bättre än ett gäng kondingar, kondensatorn kan inte kompensera spänningsfallet från källan, spänningen på kondingen håller ALLTID samma spänning som ingångsspänningen dvs, får du 3 volt spänningsfall vid full mutter så innehar kondingen också 3volt mindre. Nä de funkar fint o köra orginalgenerator, ett batteri till är absolut inga problem, dock brukar jag rekommendera att man har någon form utav spänningstestare inkopplad så man har konstant koll på spänningen. Vart har du jordat? Att man har kraftig kabel gör ingen nytta om jorden är dåligt bultad, säkerhetsbältet bak är alltid ett säkert kort att jorda på. Och många glömmer att uppdatera orginaljorden vilket gör att den kraftigaste kabel inte blir kraftigare än vad just orginaljorden är. Din musiksmak kräver en allroundlåda, detta är riktigt svårt att få till, jag brukar rekommendera att man går på tillverkarens lådförslag, detta brukar vara en låda anpassad till lite allt möjligt.. 20L är mycket diff, 5-6L diff brukar funka men 20 L är mycket. Och sen ska du inte plocka bort en port utan att räkna på de först, ska en bas ha 1X4" aeroport 250mm lång så ska 2 basar i samma låda ha 2x4" aeroport 250mm vardera, tar du bort en port bara sådär så kommer blåsljud att uppstå. Man kan plocka bort en port och ersätta bägge med en som är större, men då blir denna även längre för att nå samma avstämning, problemet då kan bli att hela porten inte får plats i lådan och de blir kanske inte så snyggt alla gånger att ha halva längden utanför lådan, smaken är juh som baken, men man ska alltid räkna på de innan man gör sådan ändringar..

okej, jordar gör jag till batteriet. så det är inga problem. hmm.. det där med lådan. den jag tänker köpa i sådana fall är ca: 7-10L mindre, så de borde inte göra något (fick precis dom exakta måtten) men annars är det väll inte mera att jag borrar upp för en till areoport? aa men ett batteri till får det bli! tack smile


Älskar Emelie<3
339 Inlägg
10 februari 2012
#13566
nesum skrev:
saab_tompa skrev:
nesum skrev:

Som sagt, friskt vågat hälften brunnet...

grejen e ju att jag vet att jag har eldat upp min bas, gjorde lika dant med en lika dan fast i höstas jord och ström finns.

jag ville mest ha svar på ifall steget kan gå sönde genom att elda talspolarna?

steget ska ju lämna 960WRMS vid 2 ohm
och basen ligger på 400WRMS

men fattar inte att steget kan gå sönder genom att man gör sönder basen :S

Man kan mycket väl elda steg när man eldar talspolar, resistansen förändras oerhört snabbt i takt med att talspolen blir varm, normalt sett brukar steget gå i protectläge, men de kan hända att även säkerhetskretsar inte hinner med. Har du möjlighet att testa steget i en annan bil, för de känns ändå som att du KAN ha eldat signaljord och på riktigt höga volymer med basen i en nästan överbelasta situation hinner man inte reagera innan disten tar död på grejjerna..

kan prova i en annan bil, steget gick i protect men kanske tyvärr hjälpte inte det  då sad
vad e signaljord då? på stereon menar du?


695 Inlägg
10 februari 2012
#13567
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

men har man inte samma problem då? ska man inte skaffa en större generator? jag har 35mm2 kablar.
asså, jag lirar det mesta, allt ifrån rock, metall till dunk dunk fest låtar, och bass boost låtar så att man känner basen.
Det är ju en Volvo 855. Så det finns gott om plats! men ett till batteri är nog bättre då? men då måste ju generatorn ladda upp 2 st batteri? blir inte det för mycket för generatorn? eller?
men skulle det funka med en låda +/- 20L med bara 1 st 4"aeroport?

Ett batteri till är 10ggr bättre än ett gäng kondingar, kondensatorn kan inte kompensera spänningsfallet från källan, spänningen på kondingen håller ALLTID samma spänning som ingångsspänningen dvs, får du 3 volt spänningsfall vid full mutter så innehar kondingen också 3volt mindre. Nä de funkar fint o köra orginalgenerator, ett batteri till är absolut inga problem, dock brukar jag rekommendera att man har någon form utav spänningstestare inkopplad så man har konstant koll på spänningen. Vart har du jordat? Att man har kraftig kabel gör ingen nytta om jorden är dåligt bultad, säkerhetsbältet bak är alltid ett säkert kort att jorda på. Och många glömmer att uppdatera orginaljorden vilket gör att den kraftigaste kabel inte blir kraftigare än vad just orginaljorden är. Din musiksmak kräver en allroundlåda, detta är riktigt svårt att få till, jag brukar rekommendera att man går på tillverkarens lådförslag, detta brukar vara en låda anpassad till lite allt möjligt.. 20L är mycket diff, 5-6L diff brukar funka men 20 L är mycket. Och sen ska du inte plocka bort en port utan att räkna på de först, ska en bas ha 1X4" aeroport 250mm lång så ska 2 basar i samma låda ha 2x4" aeroport 250mm vardera, tar du bort en port bara sådär så kommer blåsljud att uppstå. Man kan plocka bort en port och ersätta bägge med en som är större, men då blir denna även längre för att nå samma avstämning, problemet då kan bli att hela porten inte får plats i lådan och de blir kanske inte så snyggt alla gånger att ha halva längden utanför lådan, smaken är juh som baken, men man ska alltid räkna på de innan man gör sådan ändringar..

okej, jordar gör jag till batteriet. så det är inga problem. hmm.. det där med lådan. den jag tänker köpa i sådana fall är ca: 7-10L mindre, så de borde inte göra något (fick precis dom exakta måtten) men annars är det väll inte mera att jag borrar upp för en till areoport? aa men ett batteri till får det bli! tack smile

Asså, ibland kan man vara lite seg i kolan, menar du att du jordar steget med en kabel från batteriet? eller du menar att du jordar batteriet riktigt i chassit.. Var man gör som han vill, är den på 104L  med 1X4" port så måste du iallafall sätta i en till port, sen om 7-10L för liten kommer funka kan bara praktiken tala om, jag tror de blir gränsfall. Att bygga lådan själv är juh trots allt inget svårt wink

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

695 Inlägg
10 februari 2012
#13568
saab_tompa skrev:
nesum skrev:
saab_tompa skrev:

grejen e ju att jag vet att jag har eldat upp min bas, gjorde lika dant med en lika dan fast i höstas jord och ström finns.

jag ville mest ha svar på ifall steget kan gå sönde genom att elda talspolarna?

steget ska ju lämna 960WRMS vid 2 ohm
och basen ligger på 400WRMS

men fattar inte att steget kan gå sönder genom att man gör sönder basen :S

Man kan mycket väl elda steg när man eldar talspolar, resistansen förändras oerhört snabbt i takt med att talspolen blir varm, normalt sett brukar steget gå i protectläge, men de kan hända att även säkerhetskretsar inte hinner med. Har du möjlighet att testa steget i en annan bil, för de känns ändå som att du KAN ha eldat signaljord och på riktigt höga volymer med basen i en nästan överbelasta situation hinner man inte reagera innan disten tar död på grejjerna..

kan prova i en annan bil, steget gick i protect men kanske tyvärr hjälpte inte det  då sad
vad e signaljord då? på stereon menar du?

Signaljorden är en liten klen tråd i HU som jordar lågnivån. Kort och gott....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
10 februari 2012
#13569
nesum skrev:
saab_tompa skrev:
nesum skrev:

Man kan mycket väl elda steg när man eldar talspolar, resistansen förändras oerhört snabbt i takt med att talspolen blir varm, normalt sett brukar steget gå i protectläge, men de kan hända att även säkerhetskretsar inte hinner med. Har du möjlighet att testa steget i en annan bil, för de känns ändå som att du KAN ha eldat signaljord och på riktigt höga volymer med basen i en nästan överbelasta situation hinner man inte reagera innan disten tar död på grejjerna..

kan prova i en annan bil, steget gick i protect men kanske tyvärr hjälpte inte det  då sad
vad e signaljord då? på stereon menar du?

Signaljorden är en liten klen tråd i HU som jordar lågnivån. Kort och gott....

ok får kolla på den smile men ska prova steget i annan bil först smile


137 Inlägg
10 februari 2012
#13570
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

men har man inte samma problem då? ska man inte skaffa en större generator? jag har 35mm2 kablar.
asså, jag lirar det mesta, allt ifrån rock, metall till dunk dunk fest låtar, och bass boost låtar så att man känner basen.
Det är ju en Volvo 855. Så det finns gott om plats! men ett till batteri är nog bättre då? men då måste ju generatorn ladda upp 2 st batteri? blir inte det för mycket för generatorn? eller?
men skulle det funka med en låda +/- 20L med bara 1 st 4"aeroport?

Ett batteri till är 10ggr bättre än ett gäng kondingar, kondensatorn kan inte kompensera spänningsfallet från källan, spänningen på kondingen håller ALLTID samma spänning som ingångsspänningen dvs, får du 3 volt spänningsfall vid full mutter så innehar kondingen också 3volt mindre. Nä de funkar fint o köra orginalgenerator, ett batteri till är absolut inga problem, dock brukar jag rekommendera att man har någon form utav spänningstestare inkopplad så man har konstant koll på spänningen. Vart har du jordat? Att man har kraftig kabel gör ingen nytta om jorden är dåligt bultad, säkerhetsbältet bak är alltid ett säkert kort att jorda på. Och många glömmer att uppdatera orginaljorden vilket gör att den kraftigaste kabel inte blir kraftigare än vad just orginaljorden är. Din musiksmak kräver en allroundlåda, detta är riktigt svårt att få till, jag brukar rekommendera att man går på tillverkarens lådförslag, detta brukar vara en låda anpassad till lite allt möjligt.. 20L är mycket diff, 5-6L diff brukar funka men 20 L är mycket. Och sen ska du inte plocka bort en port utan att räkna på de först, ska en bas ha 1X4" aeroport 250mm lång så ska 2 basar i samma låda ha 2x4" aeroport 250mm vardera, tar du bort en port bara sådär så kommer blåsljud att uppstå. Man kan plocka bort en port och ersätta bägge med en som är större, men då blir denna även längre för att nå samma avstämning, problemet då kan bli att hela porten inte får plats i lådan och de blir kanske inte så snyggt alla gånger att ha halva längden utanför lådan, smaken är juh som baken, men man ska alltid räkna på de innan man gör sådan ändringar..

okej, jordar gör jag till batteriet. så det är inga problem. hmm.. det där med lådan. den jag tänker köpa i sådana fall är ca: 7-10L mindre, så de borde inte göra något (fick precis dom exakta måtten) men annars är det väll inte mera att jag borrar upp för en till areoport? aa men ett batteri till får det bli! tack smile

aa jag drar en kabel från steget till batteriet (i motor utrymmet) minus kabeln då. (men i det här fallet blir det väll från "batteri nr 2" i bagagen) och sedan jodar slutsteget i batteri nr2. (så att man parallell kopplar batterierna) så att det blir mera kräm, så att säga smile aa men en till aeroport till får det bli då smile (har inte riktigt den tiden att bygga lådan och installera allt) är en kompis som har den här lådan så får den billigt smile


695 Inlägg
10 februari 2012
#13571
EnterSandman skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

Ett batteri till är 10ggr bättre än ett gäng kondingar, kondensatorn kan inte kompensera spänningsfallet från källan, spänningen på kondingen håller ALLTID samma spänning som ingångsspänningen dvs, får du 3 volt spänningsfall vid full mutter så innehar kondingen också 3volt mindre. Nä de funkar fint o köra orginalgenerator, ett batteri till är absolut inga problem, dock brukar jag rekommendera att man har någon form utav spänningstestare inkopplad så man har konstant koll på spänningen. Vart har du jordat? Att man har kraftig kabel gör ingen nytta om jorden är dåligt bultad, säkerhetsbältet bak är alltid ett säkert kort att jorda på. Och många glömmer att uppdatera orginaljorden vilket gör att den kraftigaste kabel inte blir kraftigare än vad just orginaljorden är. Din musiksmak kräver en allroundlåda, detta är riktigt svårt att få till, jag brukar rekommendera att man går på tillverkarens lådförslag, detta brukar vara en låda anpassad till lite allt möjligt.. 20L är mycket diff, 5-6L diff brukar funka men 20 L är mycket. Och sen ska du inte plocka bort en port utan att räkna på de först, ska en bas ha 1X4" aeroport 250mm lång så ska 2 basar i samma låda ha 2x4" aeroport 250mm vardera, tar du bort en port bara sådär så kommer blåsljud att uppstå. Man kan plocka bort en port och ersätta bägge med en som är större, men då blir denna även längre för att nå samma avstämning, problemet då kan bli att hela porten inte får plats i lådan och de blir kanske inte så snyggt alla gånger att ha halva längden utanför lådan, smaken är juh som baken, men man ska alltid räkna på de innan man gör sådan ändringar..

okej, jordar gör jag till batteriet. så det är inga problem. hmm.. det där med lådan. den jag tänker köpa i sådana fall är ca: 7-10L mindre, så de borde inte göra något (fick precis dom exakta måtten) men annars är det väll inte mera att jag borrar upp för en till areoport? aa men ett batteri till får det bli! tack smile

aa jag drar en kabel från steget till batteriet (i motor utrymmet) minus kabeln då. (men i det här fallet blir det väll från "batteri nr 2" i bagagen) och sedan jodar slutsteget i batteri nr2. (så att man parallell kopplar batterierna) så att det blir mera kräm, så att säga smile aa men en till aeroport till får det bli då smile (har inte riktigt den tiden att bygga lådan och installera allt) är en kompis som har den här lådan så får den billigt smile

Då är de ju tyvärr såhär, en jordkabel SKA vara så kort som möjligt, så är steget jordat med en 5 meter lång kabel fram till batteriet så har du med stor sanolikhet en bidragande orsak till problem där, detta kan leda till uppeldade basar, brända steg, eldad signaljord mm.. Du måste göra om jorden annars kommer du få fler problem i framtiden. Extrabatteriet du ska koppla in drar du bara en pluskabel, gärna 50 kvadrats, mellan orginalbatteriet och det nya extra batteriet, minusen jordar du direkt i chassit, och glöm för 17 inte att sätta en kraftigare orginaljord mellan orginalbatteriet och chassit, och säkring både fram och bak. Bra jord har du som sagt i bältesinfästningen bak.. Angående lådan, du får helt enkelt testa, de kan bli skit, kan bli lagom..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

137 Inlägg
10 februari 2012
#13572
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
EnterSandman skrev:

okej, jordar gör jag till batteriet. så det är inga problem. hmm.. det där med lådan. den jag tänker köpa i sådana fall är ca: 7-10L mindre, så de borde inte göra något (fick precis dom exakta måtten) men annars är det väll inte mera att jag borrar upp för en till areoport? aa men ett batteri till får det bli! tack smile

aa jag drar en kabel från steget till batteriet (i motor utrymmet) minus kabeln då. (men i det här fallet blir det väll från "batteri nr 2" i bagagen) och sedan jodar slutsteget i batteri nr2. (så att man parallell kopplar batterierna) så att det blir mera kräm, så att säga smile aa men en till aeroport till får det bli då smile (har inte riktigt den tiden att bygga lådan och installera allt) är en kompis som har den här lådan så får den billigt smile

Då är de ju tyvärr såhär, en jordkabel SKA vara så kort som möjligt, så är steget jordat med en 5 meter lång kabel fram till batteriet så har du med stor sanolikhet en bidragande orsak till problem där, detta kan leda till uppeldade basar, brända steg, eldad signaljord mm.. Du måste göra om jorden annars kommer du få fler problem i framtiden. Extrabatteriet du ska koppla in drar du bara en pluskabel, gärna 50 kvadrats, mellan orginalbatteriet och det nya extra batteriet, minusen jordar du direkt i chassit, och glöm för 17 inte att sätta en kraftigare orginaljord mellan orginalbatteriet och chassit, och säkring både fram och bak. Bra jord har du som sagt i bältesinfästningen bak.. Angående lådan, du får helt enkelt testa, de kan bli skit, kan bli lagom..

öhhmmm... okej?? förstår inte skillnaden mellan en 2M och en 5M kabel kan göra så mycket.. men aja..? (utbildar mig till elektriker, MEN! inte inom 12V sidan eller om ljud)  hmm. okej aa men testar smile mer kan ju inte hända så.


296 Inlägg
10 februari 2012
#13573
Nitromast skrev:
davidburman skrev:
Fast nu snackar vi ju el, inte mekanik. Och jag frågade vad som är dåligt med den jordpunkten?

Den är dålig, egentligen borde det ju vara "punkt" där. Men eftersom du inte verkar förstå så får man väl lägga till att precis som stripz sa så är det mer än säkerligen punktat och tunn plåt vilket gör att det är frukstansvärt dålig jordförbindelse med övriga karossen!

Tack! Det var det jag ville veta!

Har nu flyttat jorden till bältesfästet istället smile skulle någon nu kunna svara på min föregående fråga om hur jag ska koppla högtalarna? smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

3 466 Inlägg
10 februari 2012
#13574
nesum skrev:
Tokken skrev:
saab_tompa skrev:

ne lät hur gött som helst så höjde jag o då "låste sej" basen i "utslaget" läge så nu kan jag inte röra basen för den sitter fast xD

Distorsion som eldade upp talspolen.. En klassiker.

Som sagt, friskt vågat hälften brunnet...

Friskt spelat, hälften brunnet menar du? wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
10 februari 2012
#13575
davidburman skrev:
Nitromast skrev:
davidburman skrev:
Fast nu snackar vi ju el, inte mekanik. Och jag frågade vad som är dåligt med den jordpunkten?

Den är dålig, egentligen borde det ju vara "punkt" där. Men eftersom du inte verkar förstå så får man väl lägga till att precis som stripz sa så är det mer än säkerligen punktat och tunn plåt vilket gör att det är frukstansvärt dålig jordförbindelse med övriga karossen!

Tack! Det var det jag ville veta!

Har nu flyttat jorden till bältesfästet istället smile skulle någon nu kunna svara på min föregående fråga om hur jag ska koppla högtalarna? smile

Slipat plåtrent?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 februari 2012
#13576
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

aa jag drar en kabel från steget till batteriet (i motor utrymmet) minus kabeln då. (men i det här fallet blir det väll från "batteri nr 2" i bagagen) och sedan jodar slutsteget i batteri nr2. (så att man parallell kopplar batterierna) så att det blir mera kräm, så att säga smile aa men en till aeroport till får det bli då smile (har inte riktigt den tiden att bygga lådan och installera allt) är en kompis som har den här lådan så får den billigt smile

Då är de ju tyvärr såhär, en jordkabel SKA vara så kort som möjligt, så är steget jordat med en 5 meter lång kabel fram till batteriet så har du med stor sanolikhet en bidragande orsak till problem där, detta kan leda till uppeldade basar, brända steg, eldad signaljord mm.. Du måste göra om jorden annars kommer du få fler problem i framtiden. Extrabatteriet du ska koppla in drar du bara en pluskabel, gärna 50 kvadrats, mellan orginalbatteriet och det nya extra batteriet, minusen jordar du direkt i chassit, och glöm för 17 inte att sätta en kraftigare orginaljord mellan orginalbatteriet och chassit, och säkring både fram och bak. Bra jord har du som sagt i bältesinfästningen bak.. Angående lådan, du får helt enkelt testa, de kan bli skit, kan bli lagom..

öhhmmm... okej?? förstår inte skillnaden mellan en 2M och en 5M kabel kan göra så mycket.. men aja..? (utbildar mig till elektriker, MEN! inte inom 12V sidan eller om ljud)  hmm. okej aa men testar smile mer kan ju inte hända så.

Kabelresistans kallas det.
Ju längre kabel ju mer av den varan vilket försvårar för elektronerna att ta sig fram.
Samma sak ju klenare kabel man har, så således: Så korta och grova kablar man kan använda sig av är ALLTID att föredra....plua att anslutningarna skall vara BRA gjorda med.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

137 Inlägg
10 februari 2012
#13577
Lonefox skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

Då är de ju tyvärr såhär, en jordkabel SKA vara så kort som möjligt, så är steget jordat med en 5 meter lång kabel fram till batteriet så har du med stor sanolikhet en bidragande orsak till problem där, detta kan leda till uppeldade basar, brända steg, eldad signaljord mm.. Du måste göra om jorden annars kommer du få fler problem i framtiden. Extrabatteriet du ska koppla in drar du bara en pluskabel, gärna 50 kvadrats, mellan orginalbatteriet och det nya extra batteriet, minusen jordar du direkt i chassit, och glöm för 17 inte att sätta en kraftigare orginaljord mellan orginalbatteriet och chassit, och säkring både fram och bak. Bra jord har du som sagt i bältesinfästningen bak.. Angående lådan, du får helt enkelt testa, de kan bli skit, kan bli lagom..

öhhmmm... okej?? förstår inte skillnaden mellan en 2M och en 5M kabel kan göra så mycket.. men aja..? (utbildar mig till elektriker, MEN! inte inom 12V sidan eller om ljud)  hmm. okej aa men testar smile mer kan ju inte hända så.

Kabelresistans kallas det.
Ju längre kabel ju mer av den varan vilket försvårar för elektronerna att ta sig fram.
Samma sak ju klenare kabel man har, så således: Så korta och grova kablar man kan använda sig av är ALLTID att föredra....plua att anslutningarna skall vara BRA gjorda med.

jojo, de förstår jag, men på 3M !?!?!?!?!? det är där jag är lite fundersam? yikes men aja. de e bara att lyssna o ta åt sig smile man tackar så mycket för eran hjälp! smile


577 Inlägg
10 februari 2012
#13578
En grej jag undrar över är lådvolym, när man kikar speccen på ett element så finns där något som heter Vas. Är inte det volymen i sluten låda som man bör ha eller är jag helt ute o cyklar nu? samt, om det är så finns det några generella regler för hur man omvandlar det till tex en portad låda ? Vill lära mig hur det fungerar big_smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

296 Inlägg
10 februari 2012
#13579
M_icke_ skrev:
davidburman skrev:
Nitromast skrev:

Den är dålig, egentligen borde det ju vara "punkt" där. Men eftersom du inte verkar förstå så får man väl lägga till att precis som stripz sa så är det mer än säkerligen punktat och tunn plåt vilket gör att det är frukstansvärt dålig jordförbindelse med övriga karossen!

Tack! Det var det jag ville veta!

Har nu flyttat jorden till bältesfästet istället smile skulle någon nu kunna svara på min föregående fråga om hur jag ska koppla högtalarna? smile

Slipat plåtrent?

Jag må vara okunnig inom billjud, men jag är inte dum wink  så ja är svaret smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 februari 2012
#13580
davidburman skrev:
Nitromast skrev:
davidburman skrev:
Fast nu snackar vi ju el, inte mekanik. Och jag frågade vad som är dåligt med den jordpunkten?

Den är dålig, egentligen borde det ju vara "punkt" där. Men eftersom du inte verkar förstå så får man väl lägga till att precis som stripz sa så är det mer än säkerligen punktat och tunn plåt vilket gör att det är frukstansvärt dålig jordförbindelse med övriga karossen!

Tack! Det var det jag ville veta!

Har nu flyttat jorden till bältesfästet istället smile skulle någon nu kunna svara på min föregående fråga om hur jag ska koppla högtalarna? smile

Vad var det för steg, samt högtalare?


Sök