3645
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
17 februari 2012
Jacken92 skrev:
jag har två snabba frågor smile

1. Är det någon stor musikalisk skillnad om man ändrar proportionerna men behåller samma volym på en baslåda?
2. Hur bra är det egentligen att fästa slutsteget på lådan?

1.nej, så länge volymen är samma.

2. det är inga problem att göra det.

3 466 Inlägg
17 februari 2012
Jacken92 skrev:

1. Är det någon stor musikalisk skillnad om man ändrar proportionerna men behåller samma volym på en baslåda?

1. Jag antar att du menar att göra lådan ex bredare men lägre eller liknande, spelar ingen roll så länge volym o port är samma!

2. Så länge lådan är stum så kan du montera det där. Använd gärna gummi mellanlägg för säkerhets skull men annars e de inga problem.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
17 februari 2012
big-jepp skrev:
Jacken92 skrev:

Någon va lite snabbare än mej wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
17 februari 2012
M_icke_ skrev:
big-jepp skrev:
Jacken92 skrev:

Någon va lite snabbare än mej wink

haha det är nog fan första gången jag e det wink

247 Inlägg
17 februari 2012
Okej då vet jag, tack för snabba och bra svar! smile

Jag ska bygga låda till en bas med 147 mm inbyggnadsdjup, skulle jag då teoretiskt kunna bygga en låda som är endast 20 cm djup då?

Jag ska bygga sluten låda och spela in igenom skidluckan på min bmw, ska man täta så nära inpå skidluckan som möjligt eller ska man täta hela baffeln mot ryggstödet?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 februari 2012
Jacken92 skrev:

Jag ska bygga låda till en bas med 147 mm inbyggnadsdjup, skulle jag då teoretiskt kunna bygga en låda som är endast 20 cm djup då?

Jag ska bygga sluten låda och spela in igenom skidluckan på min bmw, ska man täta så nära inpå skidluckan som möjligt eller ska man täta hela baffeln mot ryggstödet?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215379
Tycker du kan läsa där smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

247 Inlägg
17 februari 2012
Lonefox skrev:
Jacken92 skrev:

Jag har läst den tråden ett antal gånger faktiskt! tongue
Men eftersom jag ska ha baselementet precis mittför skidluckan så tycker jag det låter mer rimligt att täta så tätt inpå där som möjligt.

Annars blir det väl nästan som en bandpass med utrymmet mellan baffel och vägg yikes

Jag vet inte om jag förklarar så någon förstår, kanske borde försöka skissa på de wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 februari 2012
Jacken92 skrev:
Lonefox skrev:
Jacken92 skrev:

Jag har läst den tråden ett antal gånger faktiskt! tongue
Men eftersom jag ska ha baselementet precis mittför skidluckan så tycker jag det låter mer rimligt att täta så tätt inpå där som möjligt.

Annars blir det väl nästan som en bandpass med utrymmet mellan baffel och vägg yikes

Jag vet inte om jag förklarar så någon förstår, kanske borde försöka skissa på de wink

Enda du behöver tänka på är att ge elementet utrymme att röra sig.
En ram på 3-4cm runt kanten pålådan mot ryggstödet borde funka bra.
Annars blev det såhär då jag drog skruvar genom plåten rakt in i baffeln och använde bilens egna bagerumsdämpning för att täta:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032923_h1fagw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032924_a4fp7i.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032926_7cvxfd.jpg

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 Inlägg
17 februari 2012
Tjena. Ska byta ut stereon i min 850 och sätta in nya högtalare, slutsteg och bygga en basslåda i bakluckan.
Undrar om nån vet nån guide man kan gå efter om hur man kollar in allt, gärna med bilder.
Ge gärna förslag på bra ljud.

3 187 Inlägg
17 februari 2012
Rnau skrev:
Tjena. Ska byta ut stereon i min 850 och sätta in nya högtalare, slutsteg och bygga en basslåda i bakluckan.
Undrar om nån vet nån guide man kan gå efter om hur man kollar in allt, gärna med bilder.
Ge gärna förslag på bra ljud.

testa att söka på google samt i forumet så kommer du hitta massa nyttiga grejer.

287 Inlägg
17 februari 2012
Tjoo!

Ska börja bygga lite ljud i polarens passat imorgon, Har kollat lite snabbt efter ställen att dra in +/- men hittade inget bra ställe.
Så för att spara lite tid imorgon så tänkte jag kolla här vart man kan dra smile
Bilen är en passat variant 02a.
//Martin!

Voodoo
1 444 Inlägg
18 februari 2012
QuattroMartin skrev:
Tjoo!

Ska börja bygga lite ljud i polarens passat imorgon, Har kollat lite snabbt efter ställen att dra in +/- men hittade inget bra ställe.
Så för att spara lite tid imorgon så tänkte jag kolla här vart man kan dra smile
//Martin!

har bilen kupevärmar utag inne så följ kabeln genom torpedväggen  kanske kommer åt och klämma in  en kabel igenomförningen

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

287 Inlägg
18 februari 2012
Stripz skrev:
QuattroMartin skrev:
Tjoo!

//Martin!

har bilen kupevärmar utag inne så följ kabeln genom torpedväggen  kanske kommer åt och klämma in  en kabel igenomförningen

Jodå det har jag för mig att det sitter ett, att jag inte tänkte på det. Får hoppas att det går igenom där smile

2 024 Inlägg
18 februari 2012
Men varför dra in en minus???

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

287 Inlägg
18 februari 2012
Expoze skrev:

Jordar i karossen nu istället smile

695 Inlägg
18 februari 2012
QuattroMartin skrev:
Expoze skrev:

Jordar i karossen nu istället smile

Istället? Det finns bara 2 alternativ när de gäller jordning. Jorda med så grov kabel som möjligt, så nära steget som möjligt, i en balk. Eller, Så grov kabel som möjligt, så nära steget som möjligt, i en annan balk. Att göra de rätt från början har man igen både i plånboken och arbete. Detta har skrivits oerhört många gånger, men säkerhetsbältesinfästningen är en bra jordpunkt... Glöm inte uppgradera orginaljorden..wink
Senast redigerat av nesum (18 februari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

247 Inlägg
18 februari 2012
Imorgon tänkte jag dra iväg och handla material till mitt baslådebygge och har några funderingar smile

1. Byggmax säljer golvspånskiva för ett bra pris, men det står att den är 60cm bred.. Är det med eller utan sponten?

2. Finns det någon speciell sorts högtalarterminaler som rekommenderas och bör dom tätas?

3 187 Inlägg
18 februari 2012
Jacken92 skrev:
Imorgon tänkte jag dra iväg och handla material till mitt baslådebygge och har några funderingar smile

1. Byggmax säljer golvspånskiva för ett bra pris, men det står att den är 60cm bred.. Är det med eller utan sponten?

2. Finns det någon speciell sorts högtalarterminaler som rekommenderas och bör dom tätas?

på fråga 2.

skit i terminalen, borra hål i lådan bara och täta sen ordentligt.

247 Inlägg
18 februari 2012
big-jepp skrev:
Jacken92 skrev:

på fråga 2.

skit i terminalen, borra hål i lådan bara och täta sen ordentligt.

Okej. Vad rekommenderas att täta med, ska man ha samma som i resten av lådan?

Kan tillägga att jag ringde och pratade med byggmax men fick inget vettigt svar på min fråga angående sponten.
Annars borde jag bara kunna åka dit med ritning och få allting uppkapat till ett m2/pris samt lite extra för sågningen då?

Voodoo
1 444 Inlägg
18 februari 2012
Jacken92 skrev:

2. Jag har dragit igenom 2 bultari min låda och de funka fint

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Sök