4096
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

BagarN
1 179 Inlägg
18 februari 2012
Jacken92 skrev:
big-jepp skrev:
Jacken92 skrev:
Imorgon tänkte jag dra iväg och handla material till mitt baslådebygge och har några funderingar smile

1. Byggmax säljer golvspånskiva för ett bra pris, men det står att den är 60cm bred.. Är det med eller utan sponten?

2. Finns det någon speciell sorts högtalarterminaler som rekommenderas och bör dom tätas?

på fråga 2.

skit i terminalen, borra hål i lådan bara och täta sen ordentligt.

Okej. Vad rekommenderas att täta med, ska man ha samma som i resten av lådan?

Kan tillägga att jag ringde och pratade med byggmax men fick inget vettigt svar på min fråga angående sponten.
Annars borde jag bara kunna åka dit med ritning och få allting uppkapat till ett m2/pris samt lite extra för sågningen då?

Byggmax har inte den servicen (vilket är därför de har så billiga priser)
Jag handlar ifrån min lokala brädgård, man säger vad man vill ha och det kommer hem på några minuter, beroende på vad man och hur mycket man ska ha smile

247 Inlägg
18 februari 2012
Hm.. Då kanske jag ska handla från någon annan brädgård eller så får jag kapa det själv.
Vad kan det kosta att få 6 bitar kapade?

BagarN
1 179 Inlägg
18 februari 2012
Jacken92 skrev:
Hm.. Då kanske jag ska handla från någon annan brädgård eller så får jag kapa det själv.

Kapa själv är ett alternativ smile
Inte så jättemycket, tror jag... Jag behöver inte betala så mycket men det är ju för att sommarjobbat där när man va liten och för att jag bor grannar me dom tongue

16 197 Inlägg
18 februari 2012
Mohawwk skrev:
Jacken92 skrev:

Kapa själv är ett alternativ smile
Inte så jättemycket, tror jag... Jag behöver inte betala så mycket men det är ju för att sommarjobbat där när man va liten och för att jag bor grannar me dom tongue

de kostar allt imellan 20-60kr PER snitt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

247 Inlägg
18 februari 2012
evilaudio skrev:
de kostar allt imellan 20-60kr PER snitt..

Oj är det så mycket så kapar jag nog det själv!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
18 februari 2012
tror jag betalade 120 kr för att få bitarna till en baslåda uppkapade.. detta var på optimera

BagarN
1 179 Inlägg
18 februari 2012
CHEEVA skrev:
tror jag betalade 120 kr för att få bitarna till en baslåda uppkapade.. detta var på optimera

På optimera i Täby (Norra stockholm) har dom såg o hela skiten så det är bara o fråga om man får låna den smile

247 Inlägg
18 februari 2012
När man vill ha det kapat.. Betalar man per skiva som används eller per m2?

2 656 Inlägg
18 februari 2012
Jacken92 skrev:
När man vill ha det kapat.. Betalar man per skiva som används eller per m2?

per m2

16 197 Inlägg
18 februari 2012
dock så brukar dom inte kunna såga vinklar.

138 Inlägg
18 februari 2012
har inhandlat ett kit-system från mds idag , håller på att koppla in detta och undrar om jag behöver delnings filtret om dom är kopplade på stereons slutsteg liksom inbyggda?yikes

om jag behöver , villka kablar ska jag då sätta filtert på , 'opel astra bertone'

// André

16 197 Inlägg
18 februari 2012
andre_Oopel skrev:
har inhandlat ett kit-system från mds idag , håller på att koppla in detta och undrar om jag behöver delnings filtret om dom är kopplade på stereons slutsteg liksom inbyggda?yikes

om jag behöver , villka kablar ska jag då sätta filtert på , 'opel astra bertone'

// André

ja du måste använda filtret..     

man brukar ju få med en instruktion om hur/vad som ska kopplas vart.. å sen står de på filtret-

138 Inlägg
18 februari 2012
evilaudio skrev:
andre_Oopel skrev:

// André

man brukar ju få med en instruktion om hur/vad som ska kopplas vart.. å sen står de på filtret-

det strå  amp på ensa idan å tweet + sub på andra sidan ,
men tänkte det kommer upp 2 plus och 2 minus ur kabelhärvan från stereon som går till middarna samt diskanterna.
vet inte villka jag ska sätta på ingången på filtret
// André

Voodoo
1 444 Inlägg
18 februari 2012
andre_Oopel skrev:
evilaudio skrev:
andre_Oopel skrev:

// André

men tänkte det kommer upp 2 plus och 2 minus ur kabelhärvan från stereon som går till middarna samt diskanterna.
// André

sitter nog filter till org högt..
ta då och dra ny kabel direkt från steget/stereon  till delnings filtret sen vidare  till respektive element

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

138 Inlägg
18 februari 2012
Stripz skrev:
andre_Oopel skrev:
evilaudio skrev:

// André

sitter nog filter till org högt..
ta då och dra ny kabel direkt från steget/stereon  till delnings filtret sen vidare  till respektive element

kan det vara så att det sitter små delings filter på diskanten ?

44 Inlägg
18 februari 2012
Någon som kan räkna ut en lådvolym på dessa värden?

Revc : 3,5
Levc : 0,25
Sd : 0,0117
Bl : 6,69
Vas : 7,9
Cms : 405
Mms : 18,21
Mmd : 17,48
Fs : 58,61
Qms : 9,01
Qes : 0,52
Qts : 0,5

Tack i förhand.

Mvh Erik.
Senast redigerat av bad_boy89 (18 februari 2012)

16 197 Inlägg
18 februari 2012
bad_boy89 skrev:

Tack i förhand.

Mvh Erik.

va är de för bas?

695 Inlägg
18 februari 2012
Jacken92 skrev:
big-jepp skrev:
Jacken92 skrev:
Imorgon tänkte jag dra iväg och handla material till mitt baslådebygge och har några funderingar smile

1. Byggmax säljer golvspånskiva för ett bra pris, men det står att den är 60cm bred.. Är det med eller utan sponten?

2. Finns det någon speciell sorts högtalarterminaler som rekommenderas och bör dom tätas?

på fråga 2.

skit i terminalen, borra hål i lådan bara och täta sen ordentligt.

Okej. Vad rekommenderas att täta med, ska man ha samma som i resten av lådan?

Kan tillägga att jag ringde och pratade med byggmax men fick inget vettigt svar på min fråga angående sponten.
Annars borde jag bara kunna åka dit med ritning och få allting uppkapat till ett m2/pris samt lite extra för sågningen då?

Den är 60cm räknat utan sponten, man lägger juh enligt svensk standard reglarna på cc 60cm. Sponten överlappar varandra så blir de cc 60 mellan skarvarna. Skulle man räknat med sponten blir juh regelavståndet spontens bredd kortare för varje skiva som läggs, och är de då en bit som ska läggas hamnar skarven mitt i mellan reglarna till slut eftersom de är cc 60cm som gäller när man sätter reglar..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

21 761 Inlägg
18 februari 2012
bad_boy89 skrev:

Tack i förhand.

Mvh Erik.

Verkar gälla ett 6-6,5" element, men med de parametrarna så gissar jag på midbas. smile

Vad är du ute efter?
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2012)

44 Inlägg
18 februari 2012
Jag ska bygga en låda för två stycken 6,5" JBL c608 gti.

Sök