6856
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

535 Inlägg
29 augusti 2009
Drönirettab skrev:
Nej, man kan inte koppla elantennen till en CD-växlare. Kabeln till elantennen ger bara spänning till elantennens motor, den har inget med ljudsignaler att göra. smile

Okey, det var lite synd. Då får det duga med kassettband och radio!

Har dragit en 35mm kabel från batteriet till ett powerblock. Vill nu dra en till 35mm kabel från powerblocket till slutsteget, men, största ingången på blocket är 21mm nu. Kan jag då klippa av några kardeler av en 35mm kabel för att få in den i blocket utan att strömmen "upplever" kabeln som mindre(kvadrat)?
Hoppas ni fattar.

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
29 augusti 2009
Om du klipper av kardeler så kan strömmen bara flyta i de kardeler som inte är klippta, alltså fungerar kabeln då som en 21 mm2 kabel. smile

Strömmen lurar man inte så lätt inte. wink

7 281 Inlägg
29 augusti 2009
Drönirettab skrev:
Om du klipper av kardeler så kan strömmen bara flyta i de kardeler som inte är klippta, alltså fungerar kabeln då som en 21 mm2 kabel. smile

Strömmen lurar man inte så lätt inte. wink

Men eftersom kardellerna nuddar mot varandra så bör strömmen fortfarande flyta på som en 35mm² hela vägen till kardellerna tar slut eller?

21 761 Inlägg
29 augusti 2009
Det borde inte bli så, men jag kan inte säga till 100% att jag har rätt.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
29 augusti 2009
Tjena!

Har en s40 och undrar om det är bäst med 4" i instrumentbrädan eller ska jag skaffa diskanter istället?  Sen undrar jag dessutom om det är nödvändig med slutsteg till mina högtalare, 4xjvc 5,25" 190w max och en jvc 4x50w enhet smile   tacksam för svar smile

7 281 Inlägg
29 augusti 2009
Äh jag vet inte, chansa bara lite smile  Men tänkte eftersom dom har ju kontakt med varandra så bör väl strömmen kunna färdas i allihopa så långt som det går.
Sen blir det en liten flaskhals precis där han klipper av dom och trycker in resten i steget.

48 Inlägg
29 augusti 2009
glöm inte att ha en lika tjock pluskabel ifrån batteriet till steget som jordkabel ifrån steget till kaross samt säkring max 30min ifrån batteriet smile

535 Inlägg
29 augusti 2009
Brains skrev:
Äh jag vet inte, chansa bara lite smile  Men tänkte eftersom dom har ju kontakt med varandra så bör väl strömmen kunna färdas i allihopa så långt som det går.
Sen blir det en liten flaskhals precis där han klipper av dom och trycker in resten i steget.

Min hypotes är samma som din. Att just vid flaskhalsen blir resistansen lika som i en 21mm, sen återgår den till samma som i 35mm. Resistansen i 2cm 21mm kan inte vara mycket högre än i 2cm 35mm alltså bör inte spänningsfallet bli allt för stort. Right? roll
Min flaskhals blir däremot mitt emellan batteriet och steget, vid powerblocket.

Motorer utan turbo.....suger!

5 Inlägg
29 augusti 2009
Jag gjorde en egen tråd med min fråga men det kanske var dumt, jag är helt färsk på billjud och därför kanske jag borde ha frågat här istället. Lovar bättring till nästa gång!

Om du känner att du kan hjälpa mig med lite kommentarer på ett första köp får ni gärna kika in i min tråd HÄR!

Skulle verkligen uppskatta om nån hade tid att kommentera! smile

21 761 Inlägg
29 augusti 2009
danne9108 skrev:
Sen undrar jag dessutom om det är nödvändig med slutsteg till mina högtalare, 4xjvc 5,25" 190w max och en jvc 4x50w enhet smile

Nödvändigt kan man väl diskutera, men du kan utnyttja dem bättre om de drivs av ett slutsteg jämfört med stereon. smile

1 808 Inlägg
30 augusti 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/34695/751955_u4ci8t.jpg
Koppla så ?

Hej
Kan jag koppla så eller hur ska jag koppla ??
För jag har 4 st Sep. lådor och om jag ska koppla så då eller bränner ja basarna då?
Senast redigerat av Gronwalls (30 augusti 2009)

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

4 074 Inlägg
30 augusti 2009
Gronwalls skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/34695/751955_u4ci8t.jpg
Koppla så ?

Hej
För jag har 4 st Sep. lådor och om jag ska koppla så då eller bränner ja basarna då?

Du får en ohms last på steget om du kopplar så,och ja du kan koppla så! smile
Mvh

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 808 Inlägg
30 augusti 2009
BJonsson skrev:
Gronwalls skrev:
Koppla så ?

Hej

Mvh

Men ska de vara så? smile ska de spelas i 1 ohm eller 2 ohm eller 4 ohm? vad är bäst för basar å steget?
Ska man "spela" in basarna, alltså spela inte allt för högt? för steget är inte uppvridit nånstans iaf.

Haha nu vart de många frågor smile

MOTÖRHEAD <3

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 augusti 2009
BJonsson skrev:
Gronwalls skrev:
Koppla så ?

Hej

Mvh

Det beror ju på vad det sitter för talspolar på basarna dock.... wink

Så till Gronwalls, vad är det för spolar på basarna? Om det är enkel 4Ohms eller dubbla 2Ohms på vardera bas så fungerar en sån koppling ja! Då får dom nog med effekt och bör spela på bra, men bränna dom kan du ändå göra, det handlar om att ha kontroll på volymen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

I brist på annat :)
526 Inlägg
30 augusti 2009
Polarn hade ett konstigt problem: en högtalare knäpper högt som f*n, typ snärtar skithögt trots att volymen är inte så superhög. beror det på att gainen är för hög och elementet slår igenom eller?

1 808 Inlägg
30 augusti 2009
ChriZtoffer skrev:
BJonsson skrev:
Gronwalls skrev:
Koppla så ?

Hej

Mvh

Så till Gronwalls, vad är det för spolar på basarna? Om det är enkel 4Ohms eller dubbla 2Ohms på vardera bas så fungerar en sån koppling ja! Då får dom nog med effekt och bör spela på bra, men bränna dom kan du ändå göra, det handlar om att ha kontroll på volymen. wink

De står på blekingebilradio.se hemsida att de är 4 ohm på dom.
Hur ska ja koppla in då? smile

MOTÖRHEAD <3

4 074 Inlägg
30 augusti 2009
Gronwalls skrev:
ChriZtoffer skrev:
BJonsson skrev:

Mvh

då ska du koppla in som du gjort på ritningen då får du 1ohm last på steget och du får ut max av steget! se till att ha rejält med ström bara för dom stegen vill ha möe ström... Lycka till!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 808 Inlägg
30 augusti 2009
BJonsson skrev:
Gronwalls skrev:
ChriZtoffer skrev:

då ska du koppla in som du gjort på ritningen då får du 1ohm last på steget och du får ut max av steget! se till att ha rejält med ström bara för dom stegen vill ha möe ström... Lycka till!

Men om basarna är på 4 Ohm, ska inte slutsteget kopplas så de ger 4 ohm med ? ja vet inte inget om hur de ska kopplas.

MOTÖRHEAD <3

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 augusti 2009
Njaa det är inte riktigt så det fungerar. wink Slutsteget ger ingen impedans, det är basarna som bestämmer impedansen (beroende på talpolarna och hur man kopplar), sen så beroende på impedansen så ger steget ut olika effekt. Ett SLA1500 ger ut mest effekt i 1Ohm så då är det den impedansen man strävar efter (om man vill spela högt). När du då parallellkopplar basarnas talspolar (så som på bilden) så får du en 1Ohms impedans. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 808 Inlägg
30 augusti 2009
ChriZtoffer skrev:
Njaa det är inte riktigt så det fungerar. wink Slutsteget ger ingen impedans, det är basarna som bestämmer impedansen (beroende på talpolarna och hur man kopplar), sen så beroende på impedansen så ger steget ut olika effekt. Ett SLA1500 ger ut mest effekt i 1Ohm så då är det den impedansen man strävar efter (om man vill spela högt). När du då parallellkopplar basarnas talspolar (så som på bilden) så får du en 1Ohms impedans. smile

ahaa, fick man lektion i de. de tackar ja för smile
Så då är de alltså SKIT rätt kopplat av mig som aldrig har hållt på med ljud förr smile

MOTÖRHEAD <3

Sök