5975
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 mars 2012
MIKK0 skrev:
Lonefox skrev:
Exterm skrev:

Problemet är ju att min stereo inte har tidskomp, jag vet inte riktigt vad fas innebär utom att det har att göra med hur basen slår, och nivå vet jag inte heller riktigt vad det innebär, iaf inte i mitt fall tongue

Fasen kan ses både som akustisk (hur de spelar kontra de andra elementen i bilen) och elektriskt (hur de är kopplade med positiv och negativ anslutning).
Nivån avser nivål elementen emellan så att alla spelar med en ballans rent akustiskt för örat. smile

Dvs. Att det låter som att alla högtalarna spelar i samma lag, och inte står i sarghörnet och försöker döda varandra.

Typ big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 Inlägg
13 mars 2012
tjena, jag har en 940 classic (98) och har köpt ljud till den , Kenwood steg 4-kanaligt på 500W(4ohm), kenwood 5.25" 240W(4ohm) som ja ska ha i framdörrarna och en kenwood 12" baslåda på 1200W(4ohm).
En pioneer 8300SD stereo har jag även kopplat in så det låter mycket bättre med den.

jag har dragit bak strömkabeln till bagageluckan, lågnivåkablarna på andra sidan bilen samt remote kabeln , men har fått lite problem när ja ska dra in högtalar kablarna till dörrarna , ngt tips på hur jag ska göra på enklast sätt ?
Senast redigerat av sastah (13 mars 2012)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
13 mars 2012
Lonefox skrev:
Tribbe skrev:
Hejsan.

Jag har väll kanske inte riktigt någon ren billjudsfråga.. Men så här är det, jag byggde i helgen 2st identiskt lika bafflar i mdf och nu har jag monterat dit mina högtalare på prov och sen dragit dit batteriet och provat att stänga rutorna. På passagerar sidan så är det på millimetern att det går att stänga rutan, men på förar sidan så slår en skruv som sitter i rutan i högtalaren.

Min igentliga fråga är hur länge kommer högtalare och ruta att hålla ifall det tar emot på det där viset?
Eftersom att jag har fungerande ac osv i bilen så är ju rutorna stänga till 99% av fallen.. så tror inte jag skulle lida så jätte mycket av det här men det känns ju inte så bra ifall rutan skulle spricka ifall man glömmer bort sig någon gång och drar ner rutan fullt..

Beroende på hur skenen sitter fast så kan du flytta in den lite i dörrsidan ganska enkelt med en längre skruv och en distans så är problemet ur världen.
I värsta fall får du kanske borra loss en punktsvetsad konsol och sätta skruv och distans i den....

Okej, får kolla lite på det imorgon.. Vet inte riktigt hur mycket jag vågar hålla på med rutan dock. Men om jag nu skulle lyckas flytta in skenan bör jag flytta in den på andra sidan också så att rutan går jämnt hela vägen?

7 241 Inlägg
13 mars 2012
Tribbe skrev:
Lonefox skrev:
Tribbe skrev:
Hejsan.

Jag har väll kanske inte riktigt någon ren billjudsfråga.. Men så här är det, jag byggde i helgen 2st identiskt lika bafflar i mdf och nu har jag monterat dit mina högtalare på prov och sen dragit dit batteriet och provat att stänga rutorna. På passagerar sidan så är det på millimetern att det går att stänga rutan, men på förar sidan så slår en skruv som sitter i rutan i högtalaren.

Min igentliga fråga är hur länge kommer högtalare och ruta att hålla ifall det tar emot på det där viset?
Eftersom att jag har fungerande ac osv i bilen så är ju rutorna stänga till 99% av fallen.. så tror inte jag skulle lida så jätte mycket av det här men det känns ju inte så bra ifall rutan skulle spricka ifall man glömmer bort sig någon gång och drar ner rutan fullt..

Beroende på hur skenen sitter fast så kan du flytta in den lite i dörrsidan ganska enkelt med en längre skruv och en distans så är problemet ur världen.
I värsta fall får du kanske borra loss en punktsvetsad konsol och sätta skruv och distans i den....

Okej, får kolla lite på det imorgon.. Vet inte riktigt hur mycket jag vågar hålla på med rutan dock. Men om jag nu skulle lyckas flytta in skenan bör jag flytta in den på andra sidan också så att rutan går jämnt hela vägen?

Det behövde jag inte göra i min 240 jag gjorde det med för herrans massa år sedan....
Men du märker om det börjar gå för trögt när rutan går ner, gör den det så bör du göra samma operation bak ja. OM det går. En del lösningar är omöjliga att göra ngt med sad
Som Fiat......plastskenor som bara håller kvar rutan nertill som fladdrar hej vilt när rutan inte är där big_smile

Sa du sten?
189 Inlägg
13 mars 2012
sastah skrev:
tjena, jag har en 940 classic (98) och har köpt ljud till den , Kenwood steg 4-kanaligt på 500W(4ohm), kenwood 5.25" 240W(4ohm) som ja ska ha i framdörrarna och en kenwood 12" baslåda på 1200W(4ohm).
En pioneer 8300SD stereo har jag även kopplat in så det låter mycket bättre med den.

jag har dragit bak strömkabeln till bagageluckan, lågnivåkablarna på andra sidan bilen samt remote kabeln , men har fått lite problem när ja ska dra in högtalar kablarna till dörrarna , ngt tips på hur jag ska göra på enklast sätt ?

Är det problem vid gummi tätningen?
Kanske ta en blompinne eller nått starkare och tejpa fast ena änden av kabeln i toppen o dra igenom den.

eller experimentera tongue

Lycka till!

7 241 Inlägg
13 mars 2012
sastah skrev:

Stål/svetstråd o eltape säger jag bara.....
Böj den i ena änden först bara så att du har en mjuk "kant" som inte fastnar i gummibälgen....

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
13 mars 2012
Lonefox skrev:
Tribbe skrev:
Lonefox skrev:

Det behövde jag inte göra i min 240 jag gjorde det med för herrans massa år sedan....
Men du märker om det börjar gå för trögt när rutan går ner, gör den det så bör du göra samma operation bak ja. OM det går. En del lösningar är omöjliga att göra ngt med sad
Som Fiat......plastskenor som bara håller kvar rutan nertill som fladdrar hej vilt när rutan inte är där big_smile

Okej, får se hur långt modet tar mig imorgon. Annars får jag väll sätta distanser på adaptern men då blir det ju fina lufthål runt högtalaren neutral Är dock osäker på om jag får dit dörrsidan om jag bygger ut adaptern mera.

409 Inlägg
13 mars 2012
Eller, om orginalkablaget finns kvar i bilen och du inte vill ha kvar det så fäster du din nya kabel i orginalen och drar igenom.

907 Inlägg
13 mars 2012
Lonefox skrev:
primeramannen skrev:
har en liten fråga.
Så här är det jag kopplade in mitt ljud i bilen och allt lät som det skulle men efter ett par dar så började det låta sämre och nu låter bara högtalarna på brädan,men igår läste jag i nån tråd om en kille som hade provat koppla sin mobil till steget så idag köpte jag en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =164028619 och prövade det jag också och då fick jag alla högtalare att låta så nu undrar jag vad som kan vara felet hu:n eller lågnivåkablarna.
Stereon är en Jvc KD-R800
Högtalarna på brädan heter Emphaser ECX085-G5
Högtalarna i dörrarna heter JL Audio TR650-CWi
Basarna är några billiga i en färdig låda
Slutstegen är Mds gp3 och gp4
kablarna heter hollywood nånting och var helt nya när jag monterade dom.
Nån som kan hjälpa mig?

Nollställ alla delningsfilter och byt plats på kablarna.
Eftersom du vet att de i brädan funkar så prova kablarna i dessa kanaler.
Funkar alla kablarna med dessa kan du utesluta kablarna och börka fukusera på andra problem. Som att koppla in högtalarna på dessa kanaler du har de i brädan på, just för att eliminera fel efter fel.
Se till att ha amläggningen avstängd när du gör det, annars finns det risk för att pajja grejerna.

Det är det enda tips jag kan ge dig.....prova sakerna på de kanaler du VET funkar.

jag har ju redan provat med den här http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =164028619 och konstaterat att det antingen är lågnivåkablarna eller hu:n som är felet,och nu vill jag bara veta hur jag tar reda på vilken av dom som är fel.

Sa du sten?
189 Inlägg
13 mars 2012
primeramannen skrev:
Lonefox skrev:
primeramannen skrev:
har en liten fråga.
Så här är det jag kopplade in mitt ljud i bilen och allt lät som det skulle men efter ett par dar så började det låta sämre och nu låter bara högtalarna på brädan,men igår läste jag i nån tråd om en kille som hade provat koppla sin mobil till steget så idag köpte jag en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =164028619 och prövade det jag också och då fick jag alla högtalare att låta så nu undrar jag vad som kan vara felet hu:n eller lågnivåkablarna.
Stereon är en Jvc KD-R800
Högtalarna på brädan heter Emphaser ECX085-G5
Högtalarna i dörrarna heter JL Audio TR650-CWi
Basarna är några billiga i en färdig låda
Slutstegen är Mds gp3 och gp4
kablarna heter hollywood nånting och var helt nya när jag monterade dom.
Nån som kan hjälpa mig?

Funkar alla kablarna med dessa kan du utesluta kablarna och börka fukusera på andra problem. Som att koppla in högtalarna på dessa kanaler du har de i brädan på, just för att eliminera fel efter fel.
Se till att ha amläggningen avstängd när du gör det, annars finns det risk för att pajja grejerna.

Det är det enda tips jag kan ge dig.....prova sakerna på de kanaler du VET funkar.

jag har ju redan provat med den här http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =164028619 och konstaterat att det antingen är lågnivåkablarna eller hu:n som är felet,och nu vill jag bara veta hur jag tar reda på vilken av dom som är fel.

Testa med andra Lågnivå kablar, funkar det så var det fel på kablarna. funkar det inte så är det fel på HU'n.

907 Inlägg
13 mars 2012
WhySoSerious skrev:
primeramannen skrev:
Lonefox skrev:

Testa med andra Lågnivå kablar, funkar det så var det fel på kablarna. funkar det inte så är det fel på HU'n.

Då måste jag ju köpa nya för att kanske konstatera att det inte var dom som är fel

Sa du sten?
189 Inlägg
13 mars 2012
primeramannen skrev:
WhySoSerious skrev:
primeramannen skrev:

Då måste jag ju köpa nya för att kanske konstatera att det inte var dom som är fel

Ja? kostar väl inte särskilt mycket.. annars kan du ju köpa ny HU.

1 727 Inlägg
13 mars 2012
primeramannen skrev:

"Emphasersupport?" wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2012
primeramannen skrev:
WhySoSerious skrev:
primeramannen skrev:

Eller så gör du som Lonefox föreslog och skiftar så du använder kablarna som är till 3,5orna, för dom fungerade väl eller hur?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

907 Inlägg
13 mars 2012
Horsyhorse skrev:
primeramannen skrev:

"Emphasersupport?" wink

Pierre

det är ju inte fel på högtalarna smile

907 Inlägg
13 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
primeramannen skrev:
WhySoSerious skrev:

Eller så gör du som Lonefox föreslog och skiftar så du använder kablarna som är till 3,5orna, för dom fungerade väl eller hur?

ja just ja skifta lågnivåkablarna som sitter på fram högtalarna till dom andra det har jag inte tänkt på,får pröva det imorgon

7 241 Inlägg
13 mars 2012
primeramannen skrev:
ChriZtoffer skrev:
primeramannen skrev:

ja just ja skifta lågnivåkablarna som sitter på fram högtalarna till dom andra det har jag inte tänkt på,får pröva det imorgon

Det var precis det här jag menade wink
Därför du skall nolla filtren, spec i enheten.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 mars 2012
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:

Behöver inte vara tio cm du...räcker att elementet inte tar i vid fullt konutslag wink

Jag tycker dock själv att jag upplever för mycket "slag" i baksätet om den står för nära. Tyckte det hjälpte att flytta bak den lite.

Testade för övrigt att sätta mig i baksätet framför basen. Herregud vad det vibrerar. Man får ju andningsproblem tongue

Kolla hur Hedde hade det i sin alfa wink

http://www1.garaget.org/archive/74/7349 … 512873.jpg

Måste med andra ord vara......ett individuellt problem smile

Fast den basen spelas ju rakt genom skidluckan. Mitt element spelar ju parallellt med ryggstödet, medan själva porten siktas in genom luckan smile

Lite svårt att få plats med en 12"-yta och en 6" port i skidluckan samtidigt lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 mars 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Både bas och element. Håll dig ca 10cm ifrån ryggstödet bara smile

Behöver inte vara tio cm du...räcker att elementet inte tar i vid fullt konutslag wink

Jag tycker dock själv att jag upplever för mycket "slag" i baksätet om den står för nära. Tyckte det hjälpte att flytta bak den lite.

Testade för övrigt att sätta mig i baksätet framför basen. Herregud vad det vibrerar. Man får ju andningsproblem tongue

Isåfall så lär du ju ha läckage nånstans, för om det vore tätt så skulle det ju röra sig lika mycket i ryggstödet oavsett hur nära basen står (inom vissa gränser såklart). Eller menar du att själva ryggstödet lät illa?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
14 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:

Isåfall så lär du ju ha läckage nånstans, för om det vore tätt så skulle det ju röra sig lika mycket i ryggstödet oavsett hur nära basen står (inom vissa gränser såklart). Eller menar du att själva ryggstödet lät illa?

Nej jag menade att det blev en högre "punch" i ryggstödet. Det blir ju mer dämpat "slag" från basen om det finns mer luft framför den. Hade lådan stått t.ex 1 meter från ryggstödet så hade den fortfarande tryckt in lika mycket luft genom porten, men elementet hade inte haft lika kort och koncentrerad tryckpelare framför sig. Om du är med på min förklaring? lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Sök