5914
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
14 mars 2012
Exterm skrev:
Ännu ett mycket bra tips, kombinerat med F4S4N's idé att skära upp ett hål på mitten så har vi nog en bra lösning. Problemet med det hela var ju att man inte hade nån som helst kontroll över genomföringen i mitten av tunneln, då det som sagt är två böjar i vägen tongue
Men ah, då känner jag mig något mer hoppfull om en snygg lösning, en fin kabeldragning är viktigt wink

Något annat som är grymt bra att dra kabel med, som jag kom på nu, är ju en vanlig bromswire (till t.ex cyklar) med en liten klump i änden. Mycket följsam men samtidigt bestämd gör det väldigt enkelt att använda.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reser … sal-27801/

Va inte så sjukt dyr heller för den delen, hehe big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

130 Inlägg
14 mars 2012
F4S4N skrev:
Exterm skrev:
Aah, då är jag med, och så kunde jag helt klart ha gjort, om det inte vore för att det är ett kit med filter, så det hade blivit sjukt krångligt/omöjligt att få bra eftersom filtrena ligger inne i bilen. Sen vill jag faktiskt ha grövre kablar än original också, känns bättre, you know wink
Men bra att veta till nästa gång smile

Sen har jag även en ruta dämpull liggandes, hur mycket skillnad, om någon, tror du det skulle göra för midbasen om man tryckte in lite ull mellan dörren och dörrsidan, där det finns utrymme vill säga? Få det lite tätare liksom.

Filtret kan du ha i dörren om du vill. Fast du kanske inte ska ha både diskant och bas i dörren, då blir det ändå problem. Kör du på nya kablar. Om inte annat så är det ju kul att pröva något nytt wink

Dämpullen lär inte göra märkbar skillnad. Men som du säger. Mellan dörrsida och dörr. Försök att fylla upp tomrummet. Alternativt så kan du fästa ullen rakt bakom högtalaren om det är möjligt. Ull är såpass luftigt, så det blir svårt att få någon effekt av det i små mängder. Det är ju bättre med t.ex skumplast som har mycket högre täthet och formar sig bra mot dörrsidan!

Precis, diskanterna sitter på samma ställe som original, alltså på instrumentbrädan, och filtrena ligger bakom handskfacket och det andra i utrymmet runt rattstången.

Ah okej, lika bra att prova alltså, kan ju inte gärna bli sämre liksom tongue

Exterm was here m^_^m

130 Inlägg
14 mars 2012
F4S4N skrev:
Exterm skrev:
Ännu ett mycket bra tips, kombinerat med F4S4N's idé att skära upp ett hål på mitten så har vi nog en bra lösning. Problemet med det hela var ju att man inte hade nån som helst kontroll över genomföringen i mitten av tunneln, då det som sagt är två böjar i vägen tongue
Men ah, då känner jag mig något mer hoppfull om en snygg lösning, en fin kabeldragning är viktigt wink

Något annat som är grymt bra att dra kabel med, som jag kom på nu, är ju en vanlig bromswire (till t.ex cyklar) med en liten klump i änden. Mycket följsam men samtidigt bestämd gör det väldigt enkelt att använda.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reser … sal-27801/

Va inte så sjukt dyr heller för den delen, hehe big_smile

That's brilliant! big_smile

Tackar!

Exterm was here m^_^m

280 Inlägg
14 mars 2012
Exterm skrev:

Genomföringen är väl av gummi? Då brukar det gå att känna kabeln med fingrarna genom gummit och på så sätt få i alla fall lite kontroll. Som det låter på din beskrivning av problemen så hade jag börjat med att prova med en så styv kabel som möjligt. Så den inte börjar svänga av sig självt inne i genomföringen.

130 Inlägg
14 mars 2012
BengtK skrev:
Exterm skrev:

Genomföringen är väl av gummi? Då brukar det gå att känna kabeln med fingrarna genom gummit och på så sätt få i alla fall lite kontroll. Som det låter på din beskrivning av problemen så hade jag börjat med att prova med en så styv kabel som möjligt. Så den inte börjar svänga av sig självt inne i genomföringen.

Kanske, ska prova alla tips imorn efter jobbet, så får ni höra sen hur det gick smile
Alltid bra om tekniker förs vidare till andra i samma sits ^^

Exterm was here m^_^m

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 mars 2012
XorcessX skrev:
Focal Acces eller Amgea Q-cox? i SQ syfte

Acces skulle inte jag tittat på då de kan bli lite vassa. Då skulle jag klivit upp på Polyglass istället.

Amegorna är mer förlåtande i det övre registret än Focalerna......men jag uppfattar dem som lite mer "feta" i sin klang...

Så i slutänden.....en fråga om smak...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

709 Inlägg
15 mars 2012
hmm okey, problemet med amegorna är att dom inte har 8" i sitt sortiment, + 3,5" istället för 4" som jag just behöver. jag har oxå hört att Acceserna är lite vassa i diskanten, hur är dem annars? tänkte på detaljrikt och midbas?

7 241 Inlägg
15 mars 2012
XorcessX skrev:
hmm okey, problemet med amegorna är att dom inte har 8" i sitt sortiment, + 3,5" istället för 4" som jag just behöver. jag har oxå hört att Acceserna är lite vassa i diskanten, hur är dem annars? tänkte på detaljrikt och midbas?

Som man kan förvänta sig i den prisklassen......

Jag skulle mkt hellre kikat på Polyglass eller tagit steget upp till K2 Power i det fallet.
Som vanligt får man vad man betalar för.

Dessutom kostar faktiskt Polyglass2 100CVX ngt mindre eller lika mkt som Amega Q-Cox 350 beroende på vart man köper dem. smile

709 Inlägg
15 mars 2012
ja faktiskt, de är några kroner billigare, polyglass serien. smile finns dem i 8" koixal? 

har aldrig hört en Focal högtalare dock, har därimot hört Amgea q-cox och tycker dem spelar riktigt fint.

7 241 Inlägg
15 mars 2012
XorcessX skrev:
ja faktiskt, de är några kroner billigare, polyglass serien. smile finns dem i 8" koixal? 

har aldrig hört en Focal högtalare dock, har därimot hört Amgea q-cox och tycker dem spelar riktigt fint.

Nej. Access är enda som har 8" koax.

Focal är ljusare och luftigare än Amega (om man bortser från Amegas banddiskant som är BRUTAL) överlag enligt min åsikt.
Lite som att jämföra med ett lätt vin kontra rivig whiskey. big_smile
Senast redigerat av Lonefox (15 mars 2012)

709 Inlägg
15 mars 2012
Aha, okey... får väl nöjja mej med 6,5" då. smile       Okey,de låter ju inte som någon nackdel..  tror du man behöver någon midbas till 4" plyglass?    de komemr inte bli något tävlingsljud utan kommer användas dagligen i bilen bara...  men har ändå lite standard wink

7 241 Inlägg
15 mars 2012
XorcessX skrev:
Aha, okey... får väl nöjja mej med 6,5" då. smile       Okey,de låter ju inte som någon nackdel..  tror du man behöver någon midbas till 4" plyglass?    de komemr inte bli något tävlingsljud utan kommer användas dagligen i bilen bara...  men har ändå lite standard wink

Nja.......troligen behövs det ja.
Har dock lyssnat på dem ihop med en 8" bas monterad under brädan där det var delat runt 80Hz delarna emellan och det funkade bra. Men då fick de stöd av en bas där framme......

709 Inlägg
15 mars 2012
jajjemen! kanske blir sådanna ändå då..  Tack så mycket för hjälpen.

7 241 Inlägg
15 mars 2012
XorcessX skrev:
jajjemen! kanske blir sådanna ändå då..  Tack så mycket för hjälpen.

Så lite så....som tur var har jag lyssningserfarenhet av båda märkena. Annars hade jag inte uttalat mig wink

1 727 Inlägg
15 mars 2012
XorcessX skrev:

Nu har jag inte följt/sett vilken bil du har, men adapterplatta till 3.5+6.5 funkar bra och kan i vissa fall fungera bättre än större(8"+4") som får sitta (luft)trångt.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

3 Inlägg
15 mars 2012
Tjenare!

Jag har gått och köpt min första bil, en Mazda 626:a från 1989. I den sitter två 5,25 tums högtalare på hatthyllan och två 4 tummare i instrumentbrädan. Alla är av märket Beltek. Annars är jag inte så petig när det gäller ljud men har tänkt byta ut samtliga högtalare till något nyare för att få bättre ljudkvalitet. Har ni förslag? Tänkte endast köpa högtalare och inte något system med baslådor och slutsteg och grejer, dit räcker inte pengarna...

Är det något jag borde tänka på innan jag väljer högtalare? Med tanke på att bilen är från 89 och stereon från ca 2000, frågar hellre än att jag har förstör nått. Kan tillägga att jag inte sysslat mycket med bilar förut men hade liksom tänkt börja nu när man har nån att greja med. big_smile

//Nicke

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 mars 2012
NickeJ skrev:
Tjenare!

Jag har gått och köpt min första bil, en Mazda 626:a från 1989. I den sitter två 5,25 tums högtalare på hatthyllan och två 4 tummare i instrumentbrädan. Alla är av märket Beltek. Annars är jag inte så petig när det gäller ljud men har tänkt byta ut samtliga högtalare till något nyare för att få bättre ljudkvalitet. Har ni förslag? Tänkte endast köpa högtalare och inte något system med baslådor och slutsteg och grejer, dit räcker inte pengarna...

Är det något jag borde tänka på innan jag väljer högtalare? Med tanke på att bilen är från 89 och stereon från ca 2000, frågar hellre än att jag har förstör nått. Kan tillägga att jag inte sysslat mycket med bilar förut men hade liksom tänkt börja nu när man har nån att greja med. big_smile

//Nicke

Hertz brukar ha bra saker om man bara vill byta ut smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 466 Inlägg
15 mars 2012
NickeJ skrev:
Tjenare!

//Nicke

Börja med att byta stereon, att sätta fina högtalare på en gammal stereo gör inte särskillt mycke skillnad men en ny stereo kan få rejäl fart i ett par gamla högtalare!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

138 Inlägg
15 mars 2012
någon som har testat eller vet något om  ett massive audio n4  slutsteg ? 
// André

Sa du sten?
189 Inlägg
15 mars 2012
NickeJ skrev:
Tjenare!

//Nicke

Gör som M_icke_ skrev, byt stereon så kommer du märka skillnad även om högtalarna är från -89.
Jag gjorde själv så att jag körde med orginalstereo och med nya högtalare märke nästan ingen skillnad alls. sen när jag väl bytte stereon så då blev det fart på grejerna smile

Sök