5223
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
16 mars 2012
vw_nicko skrev:
nu har ja läst alla svar men ni räknar ju som FAN xD så de skulle funka med en biltema? ja elle nej nu xD o inte massor ohms lag osv xD

Skit i biltemas billiga lågnivåkablar, är ett rent helvete när som går av i stereon eller steget! Skaffa hellre några andra billiga kablar, http://www.autohifi.se/?category_id=186 … id=HE-2400 denna funkar utmärkt.. Har haft den i min bil i 2 år nu o den funkar hur bra som helst

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

15 Inlägg
16 mars 2012
MOVIT skrev:
Högtalare:

MDS eller Rockford Fosgate?
Vilket märke är mest värt att investera i?

Hade väl tänkt ca 5.000kr för högtalarna.

Vad tror ni om man kör:
Rockford Fosgate P1652S - fram
Rockford Fosgate P1653 - bak
Rockford Fosgate P1694 - hatthylla

Eller

MDS FC6 - fram
MDS FGP623 - bak
MDS FGP693 - hatthylla

Har även tänkt köpa en ny huvudenhet t.ex:
Alpine CDE 112Ri

Va tycker ni? Har ni nån annan setup man borde införskaffa? smile

Ska förövrigt in i en Golf IV GTI -01

Inga fler synpunkter på detta?
Någon som har erfarenhet av Rockford Fosgate?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
16 mars 2012
MOVIT skrev:
MOVIT skrev:
Massa text
Ska förövrigt in i en Golf IV GTI -01

Inga fler synpunkter på detta?
Någon som har erfarenhet av Rockford Fosgate?

Jag har bara erfarenhet utav Rockfords p1 12" basar och där kan jag säga att dom spelade väldigt bra.
Framsystem har jag absolut ingen aning om. Dock skulle jag själv struntat i 6'9or helt.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

15 Inlägg
16 mars 2012
Streethawk skrev:
Jag har bara erfarenhet utav Rockfords p1 12" basar och där kan jag säga att dom spelade väldigt bra.
Framsystem har jag absolut ingen aning om. Dock skulle jag själv struntat i 6'9or helt.

Tack för svar!

Varför hade du struntat i 6x9?
Ska man bara köra fram & bak högtalare?
Tänkte efter att man kanske skulla köpa ett slutsteg på samma gång till 6x9?

139 Inlägg
16 mars 2012
MOVIT skrev:
Streethawk skrev:

Tack för svar!

Varför hade du struntat i 6x9?
Ska man bara köra fram & bak högtalare?
Tänkte efter att man kanske skulla köpa ett slutsteg på samma gång till 6x9?

skippa 6x9or och köp ett slutsteg till framhögtalarna istället, 6x9:orna sabbar ljudbilden tycker många.

750 Inlägg
16 mars 2012
någon som använt Amraflex som dämpmatta i bilen och som vet om den ''snor'' några db i och med att det är ljudisolering?

tacksam för svar! smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

130 Inlägg
17 mars 2012
F4S4N skrev:
Exterm skrev:
Aha, ah det *såg* ju simpelt ut ja, vi kanske kollar på det i helgen. Vi har dock kommit fram till att det absolut enklaste att göra att skarva ihop sladden från delningsfiltret på originalkablarna, som då tas loss från stereon, så att högtalarna inte får ström från både stereon och slutsteget. Inte den snyggaste lösningen, och originalkablarna är ju rätt klena, men för ett par 70W-högtalare duger det nog tongue

Plus att kablarna ni förde igenom där är nästan lika tunna som original, och mina är 2,5mm2, så vi skulle behöva borra mycket större hål, och det känns osannolikt att det funkar bra.

Får bli som F4S4N sade från första början, skarva på original tongue

Tro mig, dom räcker. Om effekten till högtalarna är t.ex 100W och slutsteget ger ut en spänning på 40V så går det ju endast 2.5A i kabeln, som mest dvs. En 0.75mm2 kabel brukar säkras vid 5A (rätta mig om jag har fel!) så det klara ju det dubbla smile

Låter bra det, tack för all hjälp big_smile Hoppas vi kan göra klart det imorn, så det blir färdigt nån gång och vi kan börja klura på en fin baslåda till AS12'an tongue

Exterm was here m^_^m

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
17 mars 2012
Sydeken skrev:
någon som använt Amraflex som dämpmatta i bilen och som vet om den ''snor'' några db i och med att det är ljudisolering?

tacksam för svar! smile

Det är väl VVS-isolering? För värmens skull? Armaflex... Eller? roll

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

10 Inlägg
17 mars 2012
Några funderigar ang montering av basrör + Tratt och bas,anslutnings panel

MDS 3" Aeroport

- Förstått det rätt att det är rörets diameter och inte tratten (som var betydligt större än väntat) som ska vara minsta avstånd till vägg,sidorna i lådan?

- Spelar det någon roll om porten placeras uppe,nere eller i mitten om man har porten på samma sida/skiva som högtalaren?

Fastsättning av högtalare och panel.

- Låda kläs inte utan lackas. Ska man använda en tunn tätningslist mellan låda och högtalare,anslutnings panelen? Eller räcker det att man skruvar. Känns som att man behöver nåt lite mjukt för att det ska bli helt tätt.

Så länge man har rätt volym och längd på porten så har själva placeringen av dessa ingen större roll så länge de är på samma sida.?

16 197 Inlägg
17 mars 2012
F4S4N skrev:
Sydeken skrev:

tacksam för svar! smile

arnaflex dämpar riktigt bra.. sånt sätter man ju på ventkanaler för att få bort oljud som fläktaggregatet skapar.

har kört med de i mina 3 senaste byggen... dock får man INTE tävla med bilen om man dämpat me de de då de inte är godkänt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 mars 2012
evilaudio skrev:
F4S4N skrev:
Sydeken skrev:

tacksam för svar! smile

arnaflex dämpar riktigt bra.. sånt sätter man ju på ventkanaler för att få bort oljud som fläktaggregatet skapar.

har kört med de i mina 3 senaste byggen... dock får man INTE tävla med bilen om man dämpat me de de då de inte är godkänt.

Dämpmaterial som inte är godkänt? Whaaaat. av vilken anledning då?

16 197 Inlägg
17 mars 2012
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
F4S4N skrev:

Dämpmaterial som inte är godkänt? Whaaaat. av vilken anledning då?

jepp så illa e de.. ska man tävla i bilstereoförbundets tävlingar så får man bara använda de produkter som dom godkänt.

anledningen e väl för att det inte är framtaget till just att dämpa bilar (vilken e helt åt helvete, anser att man ska få dämpa med vad man vill)

750 Inlägg
17 mars 2012
evilaudio skrev:
F4S4N skrev:
Sydeken skrev:

tacksam för svar! smile

okej ja den verkar ju vara bra smile men du vet inte om den ''snor'' några dB eller det är bara bullshit?

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

16 197 Inlägg
17 mars 2012
ALLT som e mjukt i en bli "snor" db..     sen hur mycke går inte att svara på utan att mäta upp de i just DEN bilen du bygger i å med just de prylar du har.

21 761 Inlägg
17 mars 2012
Andreas527 skrev:
Förstått det rätt att det är rörets diameter och inte tratten (som var betydligt större än väntat) som ska vara minsta avstånd till vägg,sidorna i lådan?

Spelar det någon roll om porten placeras uppe,nere eller i mitten om man har porten på samma sida/skiva som högtalaren?

Ska man använda en tunn tätningslist mellan låda och högtalare,anslutnings panelen? Eller räcker det att man skruvar.

Så länge man har rätt volym och längd på porten så har själva placeringen av dessa ingen större roll så länge de är på samma sida.?

Det är rörets innerdiameter man menar, stämmer.

Portens placering är inte kritisk så länge den sitter på samma sida som elementet, inte för "medelsvensson" iaf. Däremot kan portplaceringen spela en viss roll ifall man är ute efter att få ut högsta möjliga ljudtryck vid decibelmätningar på tävling.

Någon form av tätningslist kan vara bra för att få helt tätt vid elementet, då är det dessutom lätt att plocka bort elementet vid behov. Använder man tex silikon eller annat "kladdigt" tätningsmaterial så kan det bli svårt att ta loss elementet om man skulle behöva. Anslutningspanelen kan man lika gärna använda använda kladdiga tätningsmaterial till tycker jag, en sån grej ska väl normalt sett inte behöva plockas bort om man vill göra lådändringar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 mars 2012)

10 Inlägg
17 mars 2012
Drönirettab skrev:
Andreas527 skrev:
Förstått det rätt att det är rörets diameter och inte tratten (som var betydligt större än väntat) som ska vara minsta avstånd till vägg,sidorna i lådan?

Spelar det någon roll om porten placeras uppe,nere eller i mitten om man har porten på samma sida/skiva som högtalaren?

Ska man använda en tunn tätningslist mellan låda och högtalare,anslutnings panelen? Eller räcker det att man skruvar.

Det är rörets innerdiameter man menar, stämmer.

Portens placering är inte kritisk så länge den sitter på samma sida som elementet, inte för "medelsvensson" iaf. Däremot kan portplaceringen spela en viss roll ifall man är ute efter att få ut högsta möjliga ljudtryck vid decibelmätningar på tävling.

Någon form av tätningslist kan vara bra för att få helt tätt vid elementet, då är det dessutom lätt att plocka bort elementet vid behov. Använder man tex silikon eller annat "kladdigt" tätningsmaterial så kan det bli svårt att ta loss elementet om man skulle behöva. Anslutningspanelen kan man lika gärna använda använda kladdiga tätningsmaterial till tycker jag, en sån grej ska väl normalt sett inte behöva plockas bort om man vill göra lådändringar. smile

Tackar så mycket. Är nog snäppet under "medelsvensson" men har lätt för att över analysera och fundera på saker och vill få det rätt. Gör det svårare än vad det är.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2012
Andreas527 skrev:

MDS 3" Aeroport

- Förstått det rätt att det är rörets diameter och inte tratten (som var betydligt större än väntat) som ska vara minsta avstånd till vägg,sidorna i lådan?

- Spelar det någon roll om porten placeras uppe,nere eller i mitten om man har porten på samma sida/skiva som högtalaren?

- Låda kläs inte utan lackas. Ska man använda en tunn tätningslist mellan låda och högtalare,anslutnings panelen? Eller räcker det att man skruvar. Känns som att man behöver nåt lite mjukt för att det ska bli helt tätt.

Det är rörets diameter som gäller för avstånd till bakre vägg ja. Enligt mig borde det dock fungera med betydligt mindre eftersom arean runtom blir så mycket större än rörets area, men kör på rördiametern du så blir det bra. Porten kan placeras vart som helst egentligen men ju längre från högtalaren den hamnar desto större risk för fasfel & utsläckning av vissa frekvenser.

En gummilist borde duga för att täta mellan låda och bas, alternativt en bit högtalarmatta eller liknande, eller en latexfog.

EDIT: Äsh då, för seg...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
17 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Andreas527 skrev:

MDS 3" Aeroport

Det är rörets diameter som gäller för avstånd till bakre vägg ja. Enligt mig borde det dock fungera med betydligt mindre eftersom arean runtom blir så mycket större än rörets area, men kör på rördiametern du så blir det bra. Porten kan placeras vart som helst egentligen men ju längre från högtalaren den hamnar desto större risk för fasfel & utsläckning av vissa frekvenser.

En gummilist borde duga för att täta mellan låda och bas, alternativt en bit högtalarmatta eller liknande, eller en latexfog.

EDIT: Äsh då, för seg...

Tack.

Trodde  det var dåligt att ha porten för nära högtalaren. Men det gör alltså inget att Tratten hamnar ca 2-3 cm från högtalaren.
Trattens diameter är 15 cm. Så den tar upp lite plats. Speciellt då jag försökt rita lådan så det ska bli ett bra avstånd mellan tratt och högtalare.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2012
Ju närmare desto bättre, du minskar som sagt risken för fasfel och därmed utsläckning av vissa frekvenser. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
17 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Ju närmare desto bättre, du minskar som sagt risken för fasfel och därmed utsläckning av vissa frekvenser. smile

Lysnde. Saker och ting blev genast lättare. Tackar.

Sök