5397
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
19 mars 2012
TixTax93 skrev:
hej, har en s40 sedan årm. 99 jag undrar nu om det finns något sätt att få slutsteget att starta då bilen startar. har kopplat ström jord lågnivå omvandlare lågnivå alla kablar utom den som startar steget var ska jag ta ifrån? en kompis har säkringar bak han har tagit ifrån har jag någe liknande eller hur ska jag göra?

steget ska starta när stereon startas, kopplas då på stereons remote (oftast blå/vit kabel) kan även heta nånting med antenn.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

custom lover
227 Inlägg
19 mars 2012
hur är märke Massive audio? har haft tanken länge och köpt ett 4 kanals( nx4) och ett mono steg(n3) värt och köpa??
pga av deras små storlekar  så är intresset stort vill glömma mina steg denna gången i BMWn....

104 Inlägg
19 mars 2012
Hej igen!

Nu har jag fifflat med mitt relä för att koppla in fläktarna till steget. Innan jag började koppla in i relät så provade jag snabbt så allting fungerade med att jag snabbkopplade in fläktarna i remoten utan relä, och det funkade fint förutom att remoten inte orkade driva allt samtidigt (vilket jag redan visste).

Då till problemet.. När jag kopplat in i relät (remoten in på stift 85, jord på stift 86, +12v på stift 87 och remote ut på stift 30) så fungerade ingenting, varken steg eller fläktar..

Då undrar jag om det jag gjort fel är att jag tog fläktarnas +12v och fläktarnas jord i stiften på relät? Eller ska man ha stegets plus och jord i relät? Det är där jag börjar fundera om jag gjorde helt fel? tongue

Om någon kan, vill och orkar så förklara gärna exakt vad som ska kopplas vart osv, ni förstår säker vad jag menar?! Det skulle vara sjukt snällt om någon snäll orkade det! smile

//K

2 024 Inlägg
19 mars 2012
KryckanB skrev:
Hej igen!

Nu har jag fifflat med mitt relä för att koppla in fläktarna till steget. Innan jag började koppla in i relät så provade jag snabbt så allting fungerade med att jag snabbkopplade in fläktarna i remoten utan relä, och det funkade fint förutom att remoten inte orkade driva allt samtidigt (vilket jag redan visste).

Då till problemet.. När jag kopplat in i relät (remoten in på stift 85, jord på stift 86, +12v på stift 87 och remote ut på stift 30) så fungerade ingenting, varken steg eller fläktar..

Då undrar jag om det jag gjort fel är att jag tog fläktarnas +12v och fläktarnas jord i stiften på relät? Eller ska man ha stegets plus och jord i relät? Det är där jag börjar fundera om jag gjorde helt fel? tongue

Om någon kan, vill och orkar så förklara gärna exakt vad som ska kopplas vart osv, ni förstår säker vad jag menar?! Det skulle vara sjukt snällt om någon snäll orkade det! smile

//K

Prova att bara koppla slutsteget till remoten. Funkar inte det så har du bränt remoten på stereon.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

75 Inlägg
19 mars 2012
30 - +12V
87 - Remote ut
86- styrström remote in
85 - jord

25 Inlägg
19 mars 2012
Skulle behöva lite hjälp med felsökning av min ljudanläggning, då jag inte förstår vad felet kan vara.

Efter att inte ha spelat något vidare högt på ett tag, så skulle jag vrida på lite idag, och märker att basen slår inte alls nästan "knappt märkbar".

ställde in ljudet för ungefär en vecka sen, så jag trodde först att jag hade ställt gainen på steget för lågt, men den visade de sig att jag inte hade rört "står inte på max".

Har kollat över lågnivå kablar, strömkablar, jordkablar samt högtalarkablar inuti lådan.

och nu är min sista slutsats ingången till sub rca på huvudenheten?

Bas:Orion hcca 12.2

Steg till bas:DD M2B

Huvudenhet: Kenwood BT61u

tacksam för förslag Som kan ha orsakat detta!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 mars 2012
Garre_89 skrev:
hur är märke Massive audio? har haft tanken länge och köpt ett 4 kanals( nx4) och ett mono steg(n3) värt och köpa??
pga av deras små storlekar  så är intresset stort vill glömma mina steg denna gången i BMWn....

Har hört deras monosteg och koaxer bara. Drev då en hertz bas. Men det lät bra och det fanns trycka i steget.
Massive Audio är ju relativt nytt! smile Men tror definitivt inte att det är någon skit
Deras middar har fått väldigt bra recensioner. (kanske inte det du vill veta dock).

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 mars 2012
Neco skrev:
Skulle behöva lite hjälp med felsökning av min ljudanläggning, då jag inte förstår vad felet kan vara.

Efter att inte ha spelat något vidare högt på ett tag, så skulle jag vrida på lite idag, och märker att basen slår inte alls nästan "knappt märkbar".

ställde in ljudet för ungefär en vecka sen, så jag trodde först att jag hade ställt gainen på steget för lågt, men den visade de sig att jag inte hade rört "står inte på max".

Har kollat över lågnivå kablar, strömkablar, jordkablar samt högtalarkablar inuti lådan.

Orion basar rör sig väl knappt? wink
Bara för att testa kan du ju tex prova att använda rearkanalen? (om det skulle vara RCAn)
Du har inte råkat pilla om något inne i själva stereon då?

104 Inlägg
19 mars 2012
MitZu skrev:
30 - +12V
87 - Remote ut
86- styrström remote in
85 - jord

Denna koppling fungerade inte heller.. Men visst är det fläktarnas kablar som ska kopplas in i relät?

Expoze nej remoten är inte bränd då den fungerade när jag provade den snabbt innan jag började koppla relät..

75 Inlägg
19 mars 2012
KryckanB skrev:
MitZu skrev:
30 - +12V
87 - Remote ut
86- styrström remote in
85 - jord

Denna koppling fungerade inte heller.. Men visst är det fläktarnas kablar som ska kopplas in i relät?

Expoze nej remoten är inte bränd då den fungerade när jag provade den snabbt innan jag började koppla relät..

Fläktarna pluskabel ska sitta på stift 87 och sen jorda fläktarna i chassit

Batteri 12v till stift 30
87 till fläktar
86 styrström, remote från stereon tex
85 jord i chassi
Senast redigerat av MitZu (19 mars 2012)

104 Inlägg
19 mars 2012
MitZu skrev:
KryckanB skrev:
MitZu skrev:
30 - +12V
87 - Remote ut
86- styrström remote in
85 - jord

Okej, så alltså en kabel från chassit till stift 85 och skippa fläktarnas jord kabel? Och ska inte remote kabeln gå från stereon in i ett stift och sen ut ur ett annat stift vidare till steget?
Senast redigerat av KryckanB (19 mars 2012)

409 Inlägg
19 mars 2012
Nej.. Fläktarna jordar du i chassit och du jordar reläets stift 85 i chassit. 12V+ på stift 30, remote IN på 86, remote UT (Alltså det som styr fläktarna) på stift 87.

75 Inlägg
19 mars 2012
KryckanB skrev:
MitZu skrev:
KryckanB skrev:

Okej, så alltså en kabel från chassit till stift 85 och skippa fläktarnas jord kabel? Och ska inte remote kabeln gå från stereon in i ett stift och sen ut ur ett annat stift vidare till steget?

Fläktens ska jordas i chassit också. 87 går till remoten på steget den med.

104 Inlägg
19 mars 2012
Ojojoj, detta var mer komplicerat än jag räknat med! Eller så e jag bara lite trög tongue men nu tror jag att jag förstått hur det går till! Så tack så mycket jag återkommer om jag inte fixar det big_smile

//K

25 Inlägg
19 mars 2012
Nitromast skrev:
Neco skrev:

Bara för att testa kan du ju tex prova att använda rearkanalen? (om det skulle vara RCAn)

Haha nej precis de e inte mkt dom kan röra sig wink, om jag säger såhär, han bouncar inte en tjugodel av vad han har gjort tongue.

Har kollat igenom allting verkligen, och kan absolut inte fatta vad det är som hänt hmm.

Men satte nyss in basen i lådan igen så ska ut o testa med rearen.

32 Inlägg
19 mars 2012
Streethawk skrev:
TixTax93 skrev:
hej, har en s40 sedan årm. 99 jag undrar nu om det finns något sätt att få slutsteget att starta då bilen startar. har kopplat ström jord lågnivå omvandlare lågnivå alla kablar utom den som startar steget var ska jag ta ifrån? en kompis har säkringar bak han har tagit ifrån har jag någe liknande eller hur ska jag göra?

steget ska starta när stereon startas, kopplas då på stereons remote (oftast blå/vit kabel) kan även heta nånting med antenn.

ok perfekt! hoppas jag hittar skiten då!

Voodoo
1 444 Inlägg
20 mars 2012
Tribbe skrev:
I mitt fall gäller det en Kenwood DPX503UY enhet.

Då får du nog köra med extärnströmkälla

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
20 mars 2012
Stripz skrev:
Tribbe skrev:
I mitt fall gäller det en Kenwood DPX503UY enhet.

Då får du nog köra med extärnströmkälla

Detta har du redan svarat en gång cool Men jag tänkte prova beställa ett litet minne det är ju inga tusenlappar vi pratar om. Ska även prova mitt egna minne i en kompis bil han har dock inte en Kenwood.

25 Inlägg
20 mars 2012
Neco skrev:
Nitromast skrev:
Neco skrev:

Haha nej precis de e inte mkt dom kan röra sig wink, om jag säger såhär, han bouncar inte en tjugodel av vad han har gjort tongue.

Har kollat igenom allting verkligen, och kan absolut inte fatta vad det är som hänt hmm.

Men satte nyss in basen i lådan igen så ska ut o testa med rearen.

Testade med en annan huvudenhet idag, men med samma resultat.

Verkar nästan som om steget är gånget, konstigt då ström har de varit gott om samt att det är ordentligt jordat.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
20 mars 2012
Skyddsplasten som sitter i dörrarna är hur viktig? Kom på idag att min plast åkt till tippen.. hmm

Sök