Jacken92 skrev:
Jag håller på och försöker mig på tidskompen på min nya Kenwood 6051, men blir inte riktigt klok på den.
Som jag lärt mig ska man fördröja framsystemet för att få det i fas med basen sen justera på förarsidan för att få en bra ljudbild. Men jag upplever att jag får bäst ljudbild när jag justerar högersidan ca 30cm.. Är det någon som kan förklara hur det fungerar på min maskin?
Kenwoodens tidskomp är lite bakvänd.
Du skall inte mata in avståndet du har till högtalaren utan skillnaden mellan avstånden till högtalarna.
Sedan är det inte alltid som basen skall lämnas okompad heller även om den är längst ifrån.
Dessutom så har tidskompet inget med fasen att göra utan kompet handlar enbart om att ljudet skall nå dina öron samtidigt.
Betänk även att du kan behöva dämpa nivån ngt på vänstersidan då de har ngt högre ljudnivå än höger då de är närmare dig.
Tid (att ljudet når öronen samtidigt)
Nivå (att elementen spelar lika högt för öronen)
Fas (akustisk fas och inte elektrisk (inkoppling) (påverkas rätt kraftigt av filter, ca: 90 grader per 6db/okt))
Får man till dessa tre så har man en riktigt bar grund att stå på och det är sällan man behöver sväva ut alltför mkt med EQn.
Delningar är med ngt att leka lite med, överlapp, underlapp, ren brytning osv osv. Det hänger på hur frekvenser förstärks/dämpas i kupén innan de når öronen.