5693
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 mars 2012
Jacken92 skrev:
Jag håller på och försöker mig på tidskompen på min nya Kenwood 6051, men blir inte riktigt klok på den.
Som jag lärt mig ska man fördröja framsystemet för att få det i fas med basen sen justera på förarsidan för att få en bra ljudbild. Men jag upplever att jag får bäst ljudbild när jag justerar högersidan ca 30cm.. Är det någon som kan förklara hur det fungerar på min maskin?

Kenwoodens tidskomp är lite bakvänd.
Du skall inte mata in avståndet du har till högtalaren utan skillnaden mellan avstånden till högtalarna.
Sedan är det inte alltid som basen skall lämnas okompad heller även om den är längst ifrån.

Dessutom så har tidskompet inget med fasen att göra utan kompet handlar enbart om att ljudet skall nå dina öron samtidigt.

Betänk även att du kan behöva dämpa nivån ngt på vänstersidan då de har ngt högre ljudnivå än höger då de är närmare dig.

Tid (att ljudet når öronen samtidigt)
Nivå (att elementen spelar lika högt för öronen)
Fas (akustisk fas och inte elektrisk (inkoppling) (påverkas rätt kraftigt av filter, ca: 90 grader per 6db/okt))
Får man till dessa tre så har man en riktigt bar grund att stå på och det är sällan man behöver sväva ut alltför mkt med EQn.
Delningar är med ngt att leka lite med, överlapp, underlapp, ren brytning osv osv. Det hänger på hur frekvenser förstärks/dämpas i kupén innan de når öronen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

98 Inlägg
27 mars 2012
Firetunez skrev:
djstiv skrev:
biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Jordkabel-351782/

600 mm    70 mm²

Funkar den att köra med när man ska koppla ihop 3 batterier?(grovheten)

Och jag hittar ingen +kabel på biltemas hemsida(med sko), så tanken slog mig att man kunde köra likadana kablar, dock  vara noggrann och märka den med eltejp...dålig ide?

om du vill ha med sko så kan jag säga att det är olika storlek på plus och minus

Där sprack den ideén.
Får komma på någon annan bra lösning wink

edit;
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=201

Den och sen 50mm2 mellan alla batterier, det måste ju funka?

Dock blir det jävligt dyrt att koppla ihop dom, finns det billigare sådana skor eller kanske en bättre lösning?
Senast redigerat av djstiv (27 mars 2012)

130 Inlägg
27 mars 2012
Snoogiloo skrev:
Exterm skrev:
huntelaar skrev:
Om man inte klarar av att fixa en ordentlig jord och bränner signaljorden förstår inte jag varför brl ska ersätta det.

Det skummaste är faktiskt att jag använt den jordpunkten i över ett år nu till basen, och inget har hänt hittills. Det var inget problem alls tills jag bytte RCA-kabel. Det KAN ju bero på att två steg kräver grövre än ett ensamt, och då klarade inte den jorden av det längre. Men ändå, det har ju funkat, så jag trodde inte det skulle behöva bytas. Det är direkt mot karossen, slipat plåtrent och ordentlig mutter. Men som sagt, får se hur illa skadan är imorgon.

Det behöver inte vara att jordningen är dålig i sig som bränner signal jorden. Om man kopplar in RCA och plus till steget innan man kopplar in jord så finns det risk att du bränner signaljorden då den isåfall jordar genom RCA kabeln.

man skall ALLTID koppla in jorden först! och den skall även kopplas ur SIST!

Jorden var aldrig ens urkopplad medan jag höll på och pillade med RCA'n. Och när vi höll på med elkablaget så drog vi ur säkringen vid batteriet för att vara säkra.

Därför min fundering på om det kan ha blivit glappt nånstans, har ju ett delningsblock för att dela Batteri+ och Jorden till två steg.

Sen en fundering, bara för att vara framtidssäker:
Just nu går det en 8mm2 plus från batteriet, och en 8mm2 jord som då ska flyttas till bältesfästet idag. Dessa två går till en Biltema fördelarblock, som skickar 8mm2 av allt till två steg. Ena är ett DLS X-A10 200W @4Ohm och det andra kommer bli ett Sony XM-3060 4/5/6 kanal på 55W per kanal. Räcker 1 8mm2+ och jord till båda dessa? Även om det är ett block som delar ut, delar de ju i grunden på 1 kabel från batteriet och jorden.

Det funkar ju, och spelar, men är det spänningsfall som väntar på att hända om man råkar kräma på för mycket? tongue

Exterm was here m^_^m

610 Inlägg
27 mars 2012
Tjenna!

Har en liten snabb fråga här.
Vart är det lättast att få tag på en 140amp generator som passar volvo 940?

Mvh
Rickard

90 Inlägg
27 mars 2012
Ljud-fan skrev:
Tjenna!

Mvh
Rickard

Prova bildelsbasen.se om det duger med begagnat

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
27 mars 2012
Berggren79 skrev:
Ljud-fan skrev:
Tjenna!

Mvh
Rickard

Prova bildelsbasen.se om det duger med begagnat

Annars har du http://www.startmotor.se .. Dom har ett stor utbud av Generatorer

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

409 Inlägg
27 mars 2012
djstiv skrev:
Där sprack den ideén.
Får komma på någon annan bra lösning wink

edit;

Den och sen 50mm2 mellan alla batterier, det måste ju funka?

Dock blir det jävligt dyrt att koppla ihop dom, finns det billigare sådana skor eller kanske en bättre lösning?

247 Inlägg
27 mars 2012
Lonefox skrev:
Jacken92 skrev:
Jag håller på och försöker mig på tidskompen på min nya Kenwood 6051, men blir inte riktigt klok på den.
Som jag lärt mig ska man fördröja framsystemet för att få det i fas med basen sen justera på förarsidan för att få en bra ljudbild. Men jag upplever att jag får bäst ljudbild när jag justerar högersidan ca 30cm.. Är det någon som kan förklara hur det fungerar på min maskin?

Kenwoodens tidskomp är lite bakvänd.
Du skall inte mata in avståndet du har till högtalaren utan skillnaden mellan avstånden till högtalarna.
Sedan är det inte alltid som basen skall lämnas okompad heller även om den är längst ifrån.

Dessutom så har tidskompet inget med fasen att göra utan kompet handlar enbart om att ljudet skall nå dina öron samtidigt.

Betänk även att du kan behöva dämpa nivån ngt på vänstersidan då de har ngt högre ljudnivå än höger då de är närmare dig.

Tid (att ljudet når öronen samtidigt)
Nivå (att elementen spelar lika högt för öronen)
Fas (akustisk fas och inte elektrisk (inkoppling) (påverkas rätt kraftigt av filter, ca: 90 grader per 6db/okt))
Får man till dessa tre så har man en riktigt bar grund att stå på och det är sällan man behöver sväva ut alltför mkt med EQn.
Delningar är med ngt att leka lite med, överlapp, underlapp, ren brytning osv osv. Det hänger på hur frekvenser förstärks/dämpas i kupén innan de når öronen.

Jag var lite trött när jag skrev det där, självklart vet jag skillnaden på tidskomp och fas. Jag har redan testat den metod du säger och set blir bara en sämre ljudbild då än att stänga av kompet helt! Bäst ljud får jag som sagt om jag bara ställer in komp på passagerarsidan och låter det vara på noll på förarsidan, tvärt emot allt jag lärt mig.

Har inte gett mig på basen än, vill få till framsystemet först och framförallt förstå vad man egentligen SKA mata in för värden. yikes

7 241 Inlägg
27 mars 2012
Jacken92 skrev:
Bäst ljud får jag som sagt om jag bara ställer in komp på passagerarsidan och låter det vara på noll på förarsidan, tvärt emot allt jag lärt mig.

Det är det jag säger....den är bakvänd.

1 727 Inlägg
27 mars 2012
djstiv skrev:
finns det billigare sådana skor eller kanske en bättre lösning?

Kolla efter Skyllermarks batteripolskor, suveräna. 95:- för mellanmodellen (70-95mm2)

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (27 mars 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

247 Inlägg
27 mars 2012
Lonefox skrev:
Jacken92 skrev:
Bäst ljud får jag som sagt om jag bara ställer in komp på passagerarsidan och låter det vara på noll på förarsidan, tvärt emot allt jag lärt mig.

Du skrev också att man skulle mata i skillnaden. Menar inte du att man ska ta avståndet till basen minus avståndet till högtalare och sedan mata in det värdet på just den högtalaren. Om man gör på det viset så blir det ju ett högre värde på vänster fram och på så vis blir ljudbilden ännu mer fel än helt okompat i mitt fal.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
Jacken92 skrev:
Lonefox skrev:
Jacken92 skrev:

Du skrev också att man skulle mata i skillnaden. Menar inte du att man ska ta avståndet till basen minus avståndet till högtalare och sedan mata in det värdet på just den högtalaren. Om man gör på det viset så blir det ju ett högre värde på vänster fram och på så vis blir ljudbilden ännu mer fel än helt okompat i mitt fal.

Kollar du i instruktionsboken så beskrivs det ganska bra.

"Car type" ska man ge fan i att ändra. Den är länkad till "Car type adjustment" (sid 40-41). Där kan man ställa in hur långt det är till alla högtalare i förhållande till en referenspunkt i mitten bilen. Jag tycker det fungerar bra att börja så. Framför allt basen är bekväm att ställa in på det sättet. När man sedan gjort det så är det dags att gå in och finjustera avståndet till varje högtalare. Detta gör du i "position" menyn (sid 38). Där lägger du till avstånd för hur långt (utöver det som du tidigare angett i "Car type adjustment") du vill kompensera. Jag lämnar vänster fram på 0cm här och justerar dom övriga. Även basen lämnas på 0cm då den redan är inställd i "Car type adjust".

Kolla på sidan 41 så ser du en bild som beskriver det bra! smile

http://images.kenwood.eu/files/prod/206 … 8EN%29.pdf

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

247 Inlägg
27 mars 2012
F4S4N skrev:

"Car type" ska man ge fan i att ändra. Den är länkad till "Car type adjustment" (sid 40-41). Där kan man ställa in hur långt det är till alla högtalare i förhållande till en referenspunkt i mitten bilen. Jag tycker det fungerar bra att börja så. Framför allt basen är bekväm att ställa in på det sättet. När man sedan gjort det så är det dags att gå in och finjustera avståndet till varje högtalare. Detta gör du i "position" menyn (sid 38). Där lägger du till avstånd för hur långt (utöver det som du tidigare angett i "Car type adjustment") du vill kompensera. Jag lämnar vänster fram på 0cm här och justerar dom övriga. Även basen lämnas på 0cm då den redan är inställd i "Car type adjust".

Jag tycker faktiskt att det beskrivs väldigt illa i instruktionsboken tongue

För att få alla högtalare att spela ihop så ändrar jag alltså på front och rear inne på "Car type adjustment" och sedan för att få till ljudbilden mellan höger och vänster går jag in i position?
Senast redigerat av Jacken92 (27 mars 2012)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
Jacken92 skrev:
F4S4N skrev:

Jag tycker faktiskt att det beskrivs väldigt illa i instruktionsboken tongue

För att få alla högtalare att spela ihop så ändrar jag alltså på front och rear inne på "Car type adjustment" och sedan för att få till ljudbilden mellan höger och vänster går jag in i position?

"Car type adjustment" kan du se som en grovinställning. Sedan finjustera det med "position".

Håller med om att beskrivningen är kass, men bilden säger en del wink

7 241 Inlägg
27 mars 2012
F4S4N skrev:
Jacken92 skrev:
Lonefox skrev:

Bakvänt...

21 761 Inlägg
27 mars 2012
Exterm skrev:
Sen en fundering, bara för att vara framtidssäker:
Just nu går det en 8mm2 plus från batteriet, och en 8mm2 jord som då ska flyttas till bältesfästet idag. Dessa två går till en Biltema fördelarblock, som skickar 8mm2 av allt till två steg. Ena är ett DLS X-A10 200W @4Ohm och det andra kommer bli ett Sony XM-3060 4/5/6 kanal på 55W per kanal. Räcker 1 8mm2+ och jord till båda dessa? Även om det är ett block som delar ut, delar de ju i grunden på 1 kabel från batteriet och jorden.

Det funkar ju, och spelar, men är det spänningsfall som väntar på att hända om man råkar kräma på för mycket? tongue

Vilken impedans kommer du att belasta varje steg med?

8 mm2 kabel får enligt EMMAs säkringstabell avsäkras med högst 50 A, däremot tycker jag personligen att man inte bör driva saker som drar mer än 30-35 A ifall kabeln är 5 m lång. Orsaken är det teoretiska spänningsfallet. smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
Jacken92 skrev:

Bakvänt...

Det beror på vilket håll du ser det från, haha! lol

Man talar ju om för enheten hur långt före den ska spela upp musiken. Så det blir ju tidsförtidning istället för tidsfördröjning tongue

Designer.
1 260 Inlägg
27 mars 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Bakvänt...

Det beror på vilket håll du ser det från, haha! lol

Man talar ju om för enheten hur långt före den ska spela upp musiken. Så det blir ju tidsförtidning istället för tidsfördröjning tongue

Så har man en kenwood får man nyheterna på radion innan alla andra? ^^

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

709 Inlägg
27 mars 2012
hur gör man en bild på vad man använder för grejjer i bilen?  tex, HU´n längst upp och så går de streck till steg, högtalare osv? tongue grym beskrivning, jag vet

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
27 mars 2012
XorcessX skrev:
hur gör man en bild på vad man använder för grejjer i bilen?  tex, HU´n längst upp och så går de streck till steg, högtalare osv? tongue grym beskrivning, jag vet

Paint eller något liknande?

Sök