6390
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

130 Inlägg
27 mars 2012
Drönirettab skrev:
Exterm skrev:
Sen en fundering, bara för att vara framtidssäker:
Just nu går det en 8mm2 plus från batteriet, och en 8mm2 jord som då ska flyttas till bältesfästet idag. Dessa två går till en Biltema fördelarblock, som skickar 8mm2 av allt till två steg. Ena är ett DLS X-A10 200W @4Ohm och det andra kommer bli ett Sony XM-3060 4/5/6 kanal på 55W per kanal. Räcker 1 8mm2+ och jord till båda dessa? Även om det är ett block som delar ut, delar de ju i grunden på 1 kabel från batteriet och jorden.

Det funkar ju, och spelar, men är det spänningsfall som väntar på att hända om man råkar kräma på för mycket? tongue

Vilken impedans kommer du att belasta varje steg med?

8 mm2 kabel får enligt EMMAs säkringstabell avsäkras med högst 50 A, däremot tycker jag personligen att man inte bör driva saker som drar mer än 30-35 A ifall kabeln är 5 m lång. Orsaken är det teoretiska spänningsfallet. smile

Ena steget driver just nu ett kitsystem på 2Ohm per kanal, de högtalarna har 70WRMS det andra en 12" bas på dubbla 4Ohms spolar 600WRMS, kopplad så det blir 4Ohm tror jag. Stegplus till ena pluspol, basminus till andra basminus, minuspol till stegminus, om du förstår tongue

Så det är alltså inga monstruösa effekter vi pratar om i sammanhanget billjud tongue

Exterm was here m^_^m

174 Inlägg
27 mars 2012
Om min förstärkare blir överhettad så att man till och med bränner sig.. Är det fel på den eller kopplingarna??
dock så fungerar min andra förstärkare felfritt i samma bil, men inte denna som jag använder just nu SPL Dynamics ICE 150.2?

Audi A5 3.0TDI Steg 2

329 Inlägg
27 mars 2012
lenti skrev:
Om min förstärkare blir överhettad så att man till och med bränner sig.. Är det fel på den eller kopplingarna??
dock så fungerar min andra förstärkare felfritt i samma bil, men inte denna som jag använder just nu SPL Dynamics ICE 150.2?

Vad för något driver du med steget??? kablar???

709 Inlägg
27 mars 2012
Tribbe skrev:
XorcessX skrev:
hur gör man en bild på vad man använder för grejjer i bilen?  tex, HU´n längst upp och så går de streck till steg, högtalare osv? tongue grym beskrivning, jag vet

Paint eller något liknande?

Jo, men jag får itne till detta i Paint, (lånad bild av putteliten)
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-b9e25bceb284efb4a25c91db6f0fafff.jpg

174 Inlägg
27 mars 2012
Mattias_Vejdeland skrev:
lenti skrev:

lite osäker på tjockleken men dem är nästan dubbelt så tjocka än 10mm2 tror det är 20mm2

Audi A5 3.0TDI Steg 2

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
27 mars 2012
XorcessX skrev:
Tribbe skrev:
XorcessX skrev:
hur gör man en bild på vad man använder för grejjer i bilen?  tex, HU´n längst upp och så går de streck till steg, högtalare osv? tongue grym beskrivning, jag vet

Paint eller något liknande?

Jo, men jag får itne till detta i Paint, (lånad bild av putteliten)
http://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-b9e25bceb284efb4a25c91db6f0fafff.jpg

Det där klarar du väll lätt i paint?

709 Inlägg
27 mars 2012
haha nej, får väl försöka lite mera tongue

329 Inlägg
27 mars 2012
lenti skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:
lenti skrev:

lite osäker på tjockleken men dem är nästan dubbelt så tjocka än 10mm2 tror det är 20mm2

Ok.. högtalare då ??

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
MIKK0 skrev:
Så har man en kenwood får man nyheterna på radion innan alla andra? ^^

Hahahaha, ja precis! Det är därför jag aldrig stått i en bilkö roll

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

174 Inlägg
27 mars 2012
Mattias_Vejdeland skrev:
lenti skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:

Ok.. högtalare då ??

Har testat med 3 stk olika, samma sak händer med alla 3.. detta hände även om ljudet är på nr 10 av 40

har testat emd
DLS OA8 8"
Mutant 600W 10" Bas en äldre variant
och ett tyskt märke som min vän har som är ganska stark på 15"

Audi A5 3.0TDI Steg 2

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
XorcessX skrev:

Skala ner bilderna osv innan du klickar i bakgrunden inne i paint så går det. Man fäster ju bilden om man råkar klicka på bakgrunden tongue

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
lenti skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:
lenti skrev:

Ok.. högtalare då ??

Har testat med 3 stk olika, samma sak händer med alla 3.. detta hände även om ljudet är på nr 10 av 40

har testat emd
DLS OA8 8"

Hur har du kopplat då?

13 Inlägg
27 mars 2012
Hej,

Jag har idag ett par 6x9 mds fgp693 högtalare som jag driver direkt på min stereo.

Bilstereo butiken hävdar att jag kommer få ut dubbeleffekt med hjälp av ett steg""

Högtalarna sitter 1,5m längre bak i bilen i en saab 93a 2002 årsmodell. Har idag ett hyfsat framsystem som drivs på steg, kommer jag märka mycket skillnad om jag kopplar mina 6x9 högtalare på steg, även fast dom sitter så långt bak??

Eller skulle ni satsat på en en baslåda istället, vill egentligen åt lite bättre ljudtryck både bas + mellan register..

MVH

Hampus

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
Hampe18 skrev:
Hej,

Jag har idag ett par 6x9 mds fgp693 högtalare som jag driver direkt på min stereo.

Bilstereo butiken hävdar att jag kommer få ut dubbeleffekt med hjälp av ett steg""

Högtalarna sitter 1,5m längre bak i bilen i en saab 93a 2002 årsmodell. Har idag ett hyfsat framsystem som drivs på steg, kommer jag märka mycket skillnad om jag kopplar mina 6x9 högtalare på steg, även fast dom sitter så långt bak??

Eller skulle ni satsat på en en baslåda istället, vill egentligen åt lite bättre ljudtryck både bas + mellan register..

MVH

Hampus

Vad har du för system fram? Och vad är det för bas du är ute efter?

174 Inlägg
27 mars 2012
F4S4N skrev:
lenti skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:

Ok.. högtalare då ??

har testat emd
DLS OA8 8"

Hur har du kopplat då?

alla Basar skulle kopplas på samma sätt pga att dem kör 4 ohm och uppåt

så om kopplingarna är såhär

+- +- så kopplade jag ena plus på ena sidan och andra minus från andra sidan. så +- +-

Audi A5 3.0TDI Steg 2

329 Inlägg
27 mars 2012
Hampe18 skrev:
Hej,

MVH

Hampus

Det ger absolut ett lyft i ljudet från 6x9:orna sen är det upp till var och en att avgöra om det räcker cool

13 Inlägg
27 mars 2012
Hej,

Framsystemet är MDS Fanatic, om jag skulle bas så kollar jag på en enkel 10a eller 12a ifrån mds x-ite serien

21 761 Inlägg
27 mars 2012
Exterm skrev:
Ena steget driver just nu ett kitsystem på 2Ohm per kanal, de högtalarna har 70WRMS det andra en 12" bas på dubbla 4Ohms spolar 600WRMS, kopplad så det blir 4Ohm tror jag. Stegplus till ena pluspol, basminus till andra basminus, minuspol till stegminus, om du förstår tongue

Så det är alltså inga monstruösa effekter vi pratar om i sammanhanget billjud tongue

Om du har parallellkopplat basens talspolar så blir det 2 Ohm, då kan X-A10 ge ut 300 WRMS. Hur mycket XM-3060 kan ge ut i 2 Ohm får jag inget grepp om, hittar inte så mycket info om det steget.

Men om vi räknar ihop det som hittills finns så kan effekten komma upp i 410 WRMS, vilket kan dra omkring 50 A ifall stegens verkningsgrad ligger på 55%. För att utnyttja nuvarande saker maximalt så tycker jag att kabeln är i klenaste laget och jag rekommenderar hellre 16 mm2, fast 21 mm2 är inte så tokigt.

I mitt tycke är inte 21 mm2 något "superöverdimensionerat", den arean fungerar egentligen till ganska hyfsade saker och brukar inte kosta så ruskigt mycket. smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2012
Hampe18 skrev:
Hej,

Framsystemet är MDS Fanatic, om jag skulle bas så kollar jag på en enkel 10a eller 12a ifrån mds x-ite serien

Du kan ju köpa ett steg till dina 6x9or. Är du inte nöjd så kan du ju ha steget till att driva en bas med. Det är ju lättdrivna basar! smile

709 Inlägg
27 mars 2012
F4S4N skrev:
XorcessX skrev:

Skala ner bilderna osv innan du klickar i bakgrunden inne i paint så går det. Man fäster ju bilden om man råkar klicka på bakgrunden tongue

haha, jag får fan itne till det tongue har faktiskt istort sett aldrig använt paint tongue så fort jag infogar en bild så kan jag inte flytta på den, går bara att måla på den typ...

Sök