Exterm skrev:
nesum skrev:
Test utan RCA skulle ge ett svar på om störningarna kommer från HU, Filter eller de är stegen själva som snappar upp dessa oljud, har du störningar utan RCA kommer dom från något som har med själva steget/kopplingarna till steget att göra, störningarna borde då höras trots att du inte får någon musik. Att du har för klena kablar bör inte alls ha med oljudet att göra, den begränsningen du får av för klena kablar lider du inte av förrän du börjar belasta grejjerna och spänningsfallet är ett faktum, samt att du har olika jordpunkter spelar ingen som helst roll heller sålänge dom är bra. Men som jag förstått det så kommer oljudet ihop med att du koppla in filtret, jag har haft liknande problem med en Alpine EQ, där försvann oljudet med en jordkabel mellan chassit på bilen kopplad till chassit på EQ samt vidarekopplad till signal minus, asså signaljorden va bränd i EQn, koppla in allt utan filtret och se om de blir bättre. Angående ditt steg som inte startar så finns möjligheten att du slitit itu remoten, den kabeln som ligger inbakad i RCA kablaget är inte avsedd att använda som remote, trots att många gör det är de egentligen fel, men vilket fall som helst så brukar den kabeln va otroligt klen och lätt att slita itu, testa att bygla över plus på steget till remoten, startar de då så har du hittat felet...
Aah okej, får testa detta, jag ska alltså dra signalkabel från 12v+ till remoteingången och då borde det starta? Om det är så att remoten är kass på RCA-kabeln, löser jag detta enkelt med en separat remotekabel bara eller? Eller kan fortsätta köra remoten från plusen på steget? Varför gör man inte alltid så isf?

Och ja, ska väl prova med båda stegen utan filtret och se om det blir störningar då. Hoppas verkligen att filtret inte är paj, jag älskar att man kan köra en RCA från stereon och dela ut den till flera olika steg i skuffen, sjukt smidigt

Som EVIL skrev så kommer steget alltid vara igång då du har stående spänning på pluskabln till steget, men som en test kan du bygla o se om steget startar. Och är de så att remotekabeln är kass så löser du detta med o dra en ny separat från HU bak till stegen, förutsatt att remoten på HU funkar som den ska, men de mäter du upp enkelt med en simpel multimeter eller spänningsprovare.
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance