5209
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 april 2012
Jo men det är ändå kända rökmaskiner oavsett om ditt fungerar eller ej! smile
Personligen skulle jag inte våga chansa med tanka på att det ändå är någon krona man slänger i sjön!

138 Inlägg
7 april 2012
liten snabb fråga har ett par mds x-ite 10'' i en 50L låda avstämd till ca40hz med ett 18cm 4tums rör med trattar i båda ändarna, men jag tycker det blir blåsljud i röret när jag höjer , något förslag på vad jag ska ändra
// André

21 761 Inlägg
7 april 2012
Om man matar in högst 400 W till basarna så borde det inte bli flåsljud i teorin, men om tex skarven mellan trattar och rör inte är helt jämn så kan en sån sak orsaka flåsljud trots att lufthastigheten egentligen inte är så ruskigt hög. smile

103 Inlägg
8 april 2012
Hej Jag har ett gammalt GAS alpha x5 steg. Som jag undrar om någon vet vilken rms det är på kanalerna?. det står 4x100w. 1x300w. men det är Väl troligast max w.  Finns bild i mina album. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1587251
Mvh

3 187 Inlägg
8 april 2012
Dr3amy skrev:
Hej Jag har ett gammalt GAS alpha x5 steg. Som jag undrar om någon vet vilken rms det är på kanalerna?. det står 4x100w. 1x300w. men det är Väl troligast max w.  Finns bild i mina album. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1587251
Mvh

har för mig att det är hälften av max watten.

20 Inlägg
8 april 2012
Lurven575 skrev:
big-jepp skrev:
Lurven575 skrev:

Delvis rätt jag har original generator på 100 ah och 1 runningbull 70 ah fram o 2 bak

hur grova kablar? testa och mät på steget och se vad spänningen ligger på när det "klipper"

50
Okej ska prova dä sen smile

Tja var ett tag sen men iaf prova nyss o hade bil på tomgång steget låg mellan 12-13 V i runt 5 min sedan gick den ner till runt 11,90 sen stängde jag av när den närma sig 11,80V
Jag spelade inte på Max men runt 80 % förstår att jag behöver större generator , är det nån som vet var man kan köpa en som passar till Volvo 940 B230 (röttblock) årsmod 1995 ? smile sitter 100A generator på nu
Tack i förhand smile

138 Inlägg
8 april 2012
Drönirettab skrev:
Om man matar in högst 400 W till basarna så borde det inte bli flåsljud i teorin, men om tex skarven mellan trattar och rör inte är helt jämn så kan en sån sak orsaka flåsljud trots att lufthastigheten egentligen inte är så ruskigt hög. smile

ger dom 300w/rms totalt skarvarna är väldigt släta, betydligt slätare en som flesta bilarna nere på elmia:D

21 761 Inlägg
8 april 2012
Tratten inuti lådan, hur nära bakre väggen sitter den ungefär?

3 187 Inlägg
8 april 2012
Lurven575 skrev:
Lurven575 skrev:
big-jepp skrev:

hur grova kablar? testa och mät på steget och se vad spänningen ligger på när det "klipper"

50
Okej ska prova dä sen smile

Tja var ett tag sen men iaf prova nyss o hade bil på tomgång steget låg mellan 12-13 V i runt 5 min sedan gick den ner till runt 11,90 sen stängde jag av när den närma sig 11,80V
Jag spelade inte på Max men runt 80 % förstår att jag behöver större generator , är det nån som vet var man kan köpa en som passar till Volvo 940 B230 (röttblock) årsmod 1995 ? smile sitter 100A generator på nu
Tack i förhand smile

testa att mät med bilen på tomgång (utan att ljudet är igång).

extra batteri är det som gäller.

320 Inlägg
8 april 2012
liten snabb fråga... sitter och ska beställa baslåda till polarens bil och har beslutat oss för denna baslåda
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silve … slada.html

men har lite svårt att besluta oss vilket slutsteg vi ska ta.. antingen så är det denna
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro600.html
eller någon av dessa
https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=181
och
https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=181

och är just zachry vi är lite intresserade av då det är så pass mycket billigare men frågan då är vilket av stegen är mest värt sitt pris? känns lite dumt att betala 2500kr för gas steget ifall zachry steget är bättre eller likvärdigt och 1000kr billigare..

så vilket är det bästa valet för oss?

302 Inlägg
8 april 2012
Personligen hade jag inte valt den baslådan ni valt, sedan hade jag tittat mer på dem 2 sista stegen du länkar mellan. Du hittar bättre bas med låda för dem pengarna, men eftersom jag själv är handlare så vill jag inte länka..

B2 brukar göra bra steg, signal till brus känns lite låg på Zachry steget.
Senast redigerat av xciso (8 april 2012)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

320 Inlägg
8 april 2012
xciso skrev:
Personligen hade jag inte valt den baslådan ni valt, sedan hade jag tittat mer på dem 2 sista stegen du länkar mellan. Du hittar bättre bas med låda för dem pengarna, men eftersom jag själv är handlare så vill jag inte länka..

okej men vad skulle vara ett bättre val med låda, bas, steg och kablar för ca 4500kr ?

Edit: kollade lite extra och har nu fastnat på
https://www.blekingebilradio.se/product … audio-as12
och
https://www.blekingebilradio.se/product … udio-quota

men då är det en låda som behövs också.. och stog i manualen att man ska ha 45liters låda men dom säljer bara 35liters lådor så om man kör med en 35 liters låda hur stor skillnad kommer det att bli om man gör det jämfört med 45 liter som det står i manualen att den ska ha?
Senast redigerat av Norrby89 (8 april 2012)

818 Inlägg
8 april 2012
Norrby89 skrev:
xciso skrev:

men då är det en låda som behövs också.. och stog i manualen att man ska ha 45liters låda men dom säljer bara 35liters lådor så om man kör med en 35 liters låda hur stor skillnad kommer det att bli om man gör det jämfört med 45 liter som det står i manualen att den ska ha?

Annars kan du bygga en egen låda smile

320 Inlägg
8 april 2012
rasurbo skrev:
Norrby89 skrev:
xciso skrev:

mjoo men sen ska man ha kunskapen för det också så att man får rätt resonans i lådan osv.. vilket tyvärr ingen av oss har

21 761 Inlägg
8 april 2012
Nu verkar det som att blekingebilradio har missat litegrann i produktbeskrivningen till deras färdigbyggda portade låda, det står att den är sluten och har ingen portangivelse. Då är det svårt att veta vilken avstämning den har.

Kollar man på 35 liters byggvolym i ett beräkningsprogram så märks det dock ganska snabbt att om det ska få plats med 4" port så ligger avstämningen troligtvis över 45 Hz, vilket i mitt tycke är lite väl högt om man vill ha djupare bas i en kombi. smile

Att maila dem är förstås säkraste sättet att få reda på hur det ligger till, annars föreslår även jag att bygga egen låda.

138 Inlägg
8 april 2012
Drönirettab skrev:

har hela röret utåt, så 2cm in i låda är röret, har skjutit det fram å till baka ingen skillnad, ska jag ringa mds å be dom räkna om till ett 6''rör ist?big_smile
så ca 17cm till bakväggen
Senast redigerat av andre_Oopel (8 april 2012)

3 187 Inlägg
8 april 2012
Norrby89 skrev:
rasurbo skrev:
Norrby89 skrev:

mjoo men sen ska man ha kunskapen för det också så att man får rätt resonans i lådan osv.. vilket tyvärr ingen av oss har

en fyrkantlig låda är ingen konst att bygga.. du frågar "drönirettab" (läs det baklänges) om hur stor låda du ska ha samt vilken port du ska köpa.

3 187 Inlägg
8 april 2012
andre_Oopel skrev:
Drönirettab skrev:

har hela röret utåt, så 2cm in i låda är röret, har skjutit det fram å till baka ingen skillnad, ska jag ringa mds å be dom räkna om till ett 6''rör ist?big_smile

har du ingen tratt på röret?

du kan inte bara öka port arean till lådan..

138 Inlägg
8 april 2012
big-jepp skrev:
andre_Oopel skrev:
Drönirettab skrev:

har du ingen tratt på röret?

du kan inte bara öka port arean till lådan..

trattar i båda ändarna , blir ingen skillnad om jag tor bort dom eller har dom på som vanligt,
okej bara en fundering

21 761 Inlägg
8 april 2012
Att det inte blir någon skillnad när du plockar bort trattarna låter konstigt, det ska rimligtvis bli betydligt mer flåsljud i så fall. hmm

Även om min teoretisk beräkning visar att flåsljud inte borde uppstå så kan naturligtvis verkligheten vara annorlunda, det får man vara beredd på. 6" port kommer att bli ungefär dubbelt så lång, kanske aningen mer än så. Under förutsättning att mesta delen av porten sitter utanför lådan alltså. smile

Är du säker på att det inte läcker luft i själva hålet på lådväggen som röret sitter i?

Sök