5602
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 april 2012
PatrikAyoub skrev:
schysst! en till fråga bara, jag köpte steget begagnat och fick inte med någon remote som sagt men är slutsteget typ inställt på full bas från början eller är det olika från steg till steg kanske? svårt att förklara men ni kanske förstår ändå smile

Så fort du kopplar ur remoten så är den på "full" smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

16 197 Inlägg
18 april 2012
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:
schysst! en till fråga bara, jag köpte steget begagnat och fick inte med någon remote som sagt men är slutsteget typ inställt på full bas från början eller är det olika från steg till steg kanske? svårt att förklara men ni kanske förstår ändå smile

de e olika på olika fabrikat.. i vissa fall så förbikopplas gainen när man kopplar in en sån remote å på vissa fabrikat så funkar även gainen.

dvs står steget på lägsta gain så spelar de ingen roll om du har max på remoten. utan du måste ställa nivån på gainen först efter vad man tycker är "max" å sen kan man sänka med remoten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 april 2012
evilaudio skrev:
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:

de e olika på olika fabrikat.. i vissa fall så förbikopplas gainen när man kopplar in en sån remote å på vissa fabrikat så funkar även gainen.

dvs står steget på lägsta gain så spelar de ingen roll om du har max på remoten. utan du måste ställa nivån på gainen först efter vad man tycker är "max" å sen kan man sänka med remoten.

Det var så jag menade, kanske skrev lite otydligt.

Vad jag menar är att remotens läge inte "sparas" i steget när den kopplas ut. smile

Det är väl bara riktiga budgetsteg som använder remoten som gain? Jag har bara varit med om att den används för att sänka/stänga av basen vid behov tongue

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

98 Inlägg
18 april 2012
Tjena!

Tänkte om någon här kan förklara hur man räknar ut avstämmning på en baslåda?
Har letat och letat men inte hittat något hmm

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

16 197 Inlägg
18 april 2012
F4S4N skrev:
evilaudio skrev:
F4S4N skrev:

Vad jag menar är att remotens läge inte "sparas" i steget när den kopplas ut. smile

Det är väl bara riktiga budgetsteg som använder remoten som gain? Jag har bara varit med om att den används för att sänka/stänga av basen vid behov tongue

fast remoten gör ju samma sak som gainen..   höjer å sänker signalen.

16 197 Inlägg
18 april 2012
crossboynr1 skrev:
Tjena!

de gör man med program.. eller så får man bygga en låda å sen göra ett frekvenssvep för att veta vart den är avstämd.

98 Inlägg
18 april 2012
evilaudio skrev:
crossboynr1 skrev:
Tjena!

de gör man med program.. eller så får man bygga en låda å sen göra ett frekvenssvep för att veta vart den är avstämd.

Okey,

vet du något sådant program som finns till macbook?

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

16 197 Inlägg
18 april 2012
crossboynr1 skrev:
evilaudio skrev:
crossboynr1 skrev:
Tjena!

Okey,

ingen som helst aning men de borde de göra smile

3 466 Inlägg
18 april 2012
crossboynr1 skrev:
evilaudio skrev:
crossboynr1 skrev:
Tjena!

Okey,

Finns en enkel online-version här
http://www.linearteam.dk/default.aspx?p … calculator

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

152 Inlägg
18 april 2012
evilaudio skrev:
F4S4N skrev:
evilaudio skrev:

fast remoten gör ju samma sak som gainen..   höjer å sänker signalen.

okej då är jag med! Var först lite fundersam ifall remoten sparades på det läge som senast vart inställt ifall någon tidigare gjort det förstås.. men tack för hjälpen smile

Gasglad
3 244 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
OJJ... satan va min tråd blivit stoor smile Kul att den kom till användning! Kanske dags att börja pilla med ljud igen wink

//Carfreak

152 Inlägg
19 april 2012
har nu fått i min baslåda i 142an och är väldigt nöjd men tänkte fråga lite om batteriet. Eftersom jag inte har körkort och endast övningskör så blir det inte speciellt långa sträckor utan mest lite turer fram och tillbaka i stan så jag antar att jag kan behöva underhållsladda batteriet lite då och då.. Det jag har är 3st GAS 12or och dom ligger på 4ohm/bas. slutsteget är ett  SPL s-1200D. Jag har parallelkopplat alla basar så jag kör i ca 1.34ohm. Jag kör med original generator på 35A och endast ett batteri som är ganska nytt. Hur ofta bör jag ladda batteriet tro? Vill ju helst inte åka runt med ett batteri som typ är halvladdat pågrund av att jag har basat lite.. Har volt mätare och multimeter så jag kan mäta batteriet lite då och då men tänkte fråga er ändå som kan dedär smile
Senast redigerat av PatrikAyoub (19 april 2012)

983 Inlägg
19 april 2012
PatrikAyoub skrev:
har nu fått i min baslåda i 142an och är väldigt nöjd men tänkte fråga lite om batteriet. Eftersom jag inte har körkort och endast övningskör så blir det inte speciellt långa sträckor utan mest lite turer fram och tillbaka i stan så jag antar att jag kan behöva underhållsladda batteriet lite då och då.. Det jag har är 3st GAS 12or och dom ligger på 4ohm/bas. slutsteget är ett  SPL s-1200D. Jag har parallelkopplat alla basar så jag kör i ca 1.34ohm. Jag kör med original generator på 35A och endast ett batteri som är ganska nytt. Hur ofta bör jag ladda batteriet tro? Vill ju helst inte åka runt med ett batteri som typ är halvladdat pågrund av att jag har basat lite.. Har volt mätare och multimeter så jag kan mäta batteriet lite då och då men tänkte fråga er ändå som kan dedär smile

Det går ju att byta generator. Annars kan du uppgradera kabelstorleken från generatorn.
Annars gåre ju att sätta i en batteriladdare efter du kört nån gång ibland men det kanske inte är det roligaste.
Finns säkert flera sätt men det är de ja kommer på just nu.

152 Inlägg
19 april 2012
Skoppet skrev:
PatrikAyoub skrev:

Det går ju att byta generator. Annars kan du uppgradera kabelstorleken från generatorn.
Annars gåre ju att sätta i en batteriladdare efter du kört nån gång ibland men det kanske inte är det roligaste.
Finns säkert flera sätt men det är de ja kommer på just nu.

ja egentligen borde jag väl kanske ha en lite större generator men tänkte ifall de funkar att köra med original just nu ett tag.. borde väl även uppgradera kablaget i motorutrymmet men fick i ljudet igår så har inte gjort så mycket mer än att lirat lite big_smile

983 Inlägg
19 april 2012
okej. Men uppgradera kablarna är ett tipps. gjorde det på min 740 efter en vecka och det vart skillnad för mig iaf smile
men bästa sättet är ju som sagt att byta generator. smile Hoppas ljudet spelar bra och att ja kanske kunde hjälpa lite iaf
Mvh

152 Inlägg
19 april 2012
Skoppet skrev:
okej. Men uppgradera kablarna är ett tipps. gjorde det på min 740 efter en vecka och det vart skillnad för mig iaf smile
men bästa sättet är ju som sagt att byta generator. smile Hoppas ljudet spelar bra och att ja kanske kunde hjälpa lite iaf
Mvh

Japp ska försöka göra det! det spelar fint men drar ja på så rasslar det tyvärr ganska rejält, hör plåtskramlet även när ja sitter i kupen.. Jatack de var till hjälp! smile

21 761 Inlägg
19 april 2012
Underhållsladdning skadar aldrig när man har ett hyfsat system i bilen och en klen generator. Med en sån generator kommer laddspänningen att sjunka tydligt även fast du inte spelar alltför högt, mät gärna med en multimeter så ser du själv. smile

Om bilen har stått orörd i tex 1 dygn så har batteriets polspänning stabiliserats tillräckligt för att kunna göra en ganska pålitlig mätning av batteriets aktuella laddstatus, gör så när bilen har stått något dygn så ser du ifall underhållsladdning behövs. Ca 12,4 V eller lägre, då bör du koppla på laddaren.

152 Inlägg
19 april 2012
Drönirettab skrev:
Underhållsladdning skadar aldrig när man har ett hyfsat system i bilen och en klen generator. Med en sån generator kommer laddspänningen att sjunka tydligt även fast du inte spelar alltför högt, mät gärna med en multimeter så ser du själv. smile

Om bilen har stått orörd i tex 1 dygn så har batteriets polspänning stabiliserats tillräckligt för att kunna göra en ganska pålitlig mätning av batteriets aktuella laddstatus, gör så när bilen har stått något dygn så ser du ifall underhållsladdning behövs. Ca 12,4 V eller lägre, då bör du koppla på laddaren.

Okej tack, jag ska försöka hålla koll och underhållsladda med jämna mellanrum. Men ska man ha laddaren inställd på underhållsladdning eller vanlig laddning?

21 761 Inlägg
19 april 2012
Vad har du för laddare?

Är det en elektroniskt styrd, dvs med kontrollerad laddspänning så att det inte blir för hög spänning, så kan du sätta på vanlig laddning och låta den ladda tills den anser att batteriet är fullt. Är det en enklare "garageladdare" så kan billiga varianter ge kanske uppåt 16-17 V eller högre, i så fall bör någon batterikabel plockas loss och laddningen bör stängas av när laddarens mätare visar på 1 A eller däromkring (om den har en sån mätare).

Man ska inte ladda upp ett batteri med inställningen "underhållsladdning", spänningen är inte tillräckligt hög för att batteriet ska bli fulladdat. En sån inställning är mest till för att hålla ett redan fulladdat batteri på samma nivå hela tiden ifall batteriet/bilen blir ståendes oanvänt ett längre tag. smile

152 Inlägg
19 april 2012
Drönirettab skrev:
Vad har du för laddare?

Är det en elektroniskt styrd, dvs med kontrollerad laddspänning så att det inte blir för hög spänning, så kan du sätta på vanlig laddning och låta den ladda tills den anser att batteriet är fullt. Är det en enklare "garageladdare" så kan billiga varianter ge kanske uppåt 16-17 V eller högre, i så fall bör någon batterikabel plockas loss och laddningen bör stängas av när laddarens mätare visar på 1 A eller däromkring (om den har en sån mätare).

Man ska inte ladda upp ett batteri med inställningen "underhållsladdning", spänningen är inte tillräckligt hög för att batteriet ska bli fulladdat. En sån inställning är mest till för att hålla ett redan fulladdat batteri på samma nivå hela tiden ifall batteriet/bilen blir ståendes oanvänt ett längre tag. smile

Det är en ctek multi xs 3600 smile vet inte hur man kollar upp om det är en med kontrollerad laddspänning så den inte laddar på för mycket spänning men det kanske du vet genom att bara höra namnet big_smile

läste intruktionsmanual på internet nu och de står ungefär såhär, "vid början av laddning leverar laddaren maximal inställd ström till batteriet (0,8A eller 3,6A) och batterispänningen ökar stadigt till en inställd nivå 14,4V eller 14,7V och vid denna punkt växlar laddaren till konstant spänning och strömmen till batteriet faller gradvis och när strömmen når 0,4A växlar laddaren till pulsunderhåll"

Så som jag förstått det går det att köra inställt på vanlig laddning? smile
Senast redigerat av PatrikAyoub (19 april 2012)

Sök