PatrikAyoub skrev:
Drönirettab skrev:
Ja, det kan skilja mellan olika steg hur låg spänning de tolererar.

En sak som är lite lurigt är att när strömförsörjningen är för klen i förhållande till anläggningen så sjunker systemspänningen successivt när man spelar, vilket gör att även om det i början funkade med en viss volyminställning på stereon så kanske det helt plötsligt slutar fungera när man har spelat ett tag.
Orsaken är att eftersom spänningen gradvis sjunker så nås till slut gränsen för vad steget tolererar, då stängs det av. När steget stänger av sig så hinner batteriet återhämtat sig en del, därför fungerar det igen när man startar om stereon.

det är alltså så det är! då hänger jag med

Men om jag spelar under den gränsen där steget stänger av sig så borde det väl inte vara nån fara? eller det kanske sjunker så jag knappt kan ha någon volym på stereon överhuvudtaget men det borde väl inte bli så om jag håller batteriet laddat? Håller koll på batteriet, spänningen så mycket som möjligt för att inte råka åka runt med klent batteri.
Inte lätt med ljud har jag märkt, det är inte bara stoppa i ett skapligt slutsteg sen spela fullt och vara glad utan det ska ju gå ihop med strömtillförsel och hela köret men det är ju de som är lite spännande att få allt att gå ihop

Jag mätte senast idag, jag har ca 0.1v spänningsfall mellan batteri och steg dock med en billig multimeter, jag tycker egentligen inte spänningen i sig är det intressanta, att spänningen sjunker vid hög last är inget konstigt, men den skillnaden du har mellan batteri och steg borde inte förekomma. Du borde ha ungefär samma spänningsfall fram som bak minus kanske 0.3v kan vara rimligt vid steget.. En orolig koppling behöver inte göra sig påmind förrän man lägger på lasten om man har otillräcklig kontakt mot tex karossen. Blir steget varmt?...
Senast redigerat av nesum (21 april 2012)
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance