7537
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

329 Inlägg
25 april 2012
Gronwalls skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:
Gronwalls skrev:

ibak har jag ett litet slutsteg redan som bara behövs koppla kablar till mellan slutsteg och högtalare..

Skulle nog ganska säkert vilja påstå att du har ett originalslutsteg som driver högtalarna i hatthyllan

Vart sittr det då?

inte hundra säker men tror det är placerat under passagerarstolen

282 Inlägg
25 april 2012
gustafzon skrev:
Har märkt en del 10" som kan spela i ganska små utrymmen, men behöver mer kräm verkar de som?
Och djupet i en "normal" 10" borde nog gå.  mer om man får tillräckligt med volym, hällre mäta på maxmått och förhoppningsvis komma ner lite i storlek på lådan smile
Men är ny på det här, med mer skymda och mindre lådor.
Man har väll snickrat ihop 2-3st raggarlådor ( inte mycket tanke på liter, vilken bas osv )
wink
Kanske ska tillägga att det inte ska skaka bilen av vägen, en lagom allroundbas och lite bättre framsystem är målet smile

En sån här kanske?
http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=19

Nu har jag INTE hört den basen, så hör dig för innan så jag inte kommer med dåliga förslag smile
Den ska ha 14l sluten låda enligt butiken och det borde gå att få till tycker jag.
Du kanske redan hade kollat ut bas och sånt redan men tänkte bara visa en plattare bas som inte kräver så mycket utrymme då det kan bli tajt med andra basar.

Ahaaa...
132 Inlägg
25 april 2012
Om jag nu köper denna 855an så första jag ska göra är att bygga en smidig och "praktisk" baslåda. Hela högra sidan ska vara täckt, om nu badlådan blir för liten så får jag helt enkelt bygga så den ser större ut och kanske lyckas fälla in steget snyggt smile
Men vill inte börja leta basar än, förens jag har mätt och räknat lite på volym smile

Jaha du menar nu?

1 808 Inlägg
25 april 2012
Mattias_Vejdeland skrev:
Gronwalls skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:

Skulle nog ganska säkert vilja påstå att du har ett originalslutsteg som driver högtalarna i hatthyllan

Vart sittr det då?

inte hundra säker men tror det är placerat under passagerarstolen

Får slänga mig under och kolla smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 april 2012
gustafzon skrev:
Om jag nu köper denna 855an så första jag ska göra är att bygga en smidig och "praktisk" baslåda. Hela högra sidan ska vara täckt, om nu badlådan blir för liten så får jag helt enkelt bygga så den ser större ut och kanske lyckas fälla in steget snyggt smile
Men vill inte börja leta basar än, förens jag har mätt och räknat lite på volym smile

Vad var det du ville veta då?

3 466 Inlägg
25 april 2012
gustafzon skrev:

Finns ett enkelt sätt att göra ett bygge på:

1. Köp bilen du ska bygga i
2. Mät!
3. Fråga på forum angående passade element om du är osäker
4. Beställ element o köp material
5. Bygg!

Det är alltid svårare att planera ett ljudbygge i en bil om man inte har tillgång till den eller en likadan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Fattig student
1 282 Inlägg
25 april 2012
Nån som kan göra en ritning på en låda på 57 liter, ska passa i en golf 3 variant och det blir 22 mm spån

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 april 2012
Tiger1978 skrev:
Nån som kan göra en ritning på en låda på 57 liter, ska passa i en golf 3 variant och det blir 22 mm spån

Fyrkantig, trekantig, rektangulär, basstorlek, portad?

Eller vill du bara ha mått på en rektangulär låda.
Isf vilka mått har du begränsat?

Ahaaa...
132 Inlägg
25 april 2012
M_icke_ skrev:
gustafzon skrev:

Finns ett enkelt sätt att göra ett bygge på:

1. Köp bilen du ska bygga i
2. Mät!
3. Fråga på forum angående passade element om du är osäker
4. Beställ element o köp material
5. Bygg!

Det är alltid svårare att planera ett ljudbygge i en bil om man inte har tillgång till den eller en likadan.

Haha jag vet att det är bästa sättet och ska göra det så smile Undrade mer om någon har gjort som jag har tänkt mig och visste ungefär hur det blir ( Med liter osv). Har en tendens att börja söka osv vad det kan kosta, vad som funkar och inte. smile

Jaha du menar nu?

152 Inlägg
25 april 2012
tjena, hade problem tidigare med att slutsteget stängde av sig när jag vred på hög volym men jag skruvade åt säkringen som tydligen inte satt riktigt och då gick det att spela högre utan att steget klippte.. vet inte om det hade med att säkringen satt löst menmen.

Nu har jag iallafall kopplat in ett extra batteri i bagaget som har fått 50mm2 kabel.. När bilen är igång mäter jag 14,5 volt på batteriet bak och det är väl som det ska vara? Har provat spela lite nu på kvällen och voltmätaren verkar inte sjunka lika mycket som när jag hade ett batteri, har inte provat så mycket dock.

Är det något jag ska kolla efter extra mycket eller är det bara spela på? Borde kanske underhållsladda batterierna till och från men kan man sätta laddaren på ena batteriet så båda laddas eller måste man ladda en och en? Något mer jag bör tänka på
Senast redigerat av PatrikAyoub (25 april 2012)

21 761 Inlägg
25 april 2012
Fortfarande ha koll på batteriernas vilospänning och koppla på laddaren om spänningen efter ett dygn är nere i 12,4 V, det är iaf ett råd. Båda batterierna får laddning ifall man kopplar laddaren på ena batteriet, det fungerar bra. smile

152 Inlägg
25 april 2012
Drönirettab skrev:
Fortfarande ha koll på batteriernas vilospänning och koppla på laddaren om spänningen efter ett dygn är nere i 12,4 V, det är iaf ett råd. Båda batterierna får laddning ifall man kopplar laddaren på ena batteriet, det fungerar bra. smile

ska hålla koll på batterierna som du säger och ladda när det behövs smile

152 Inlägg
25 april 2012
men att ha ett extrabatteri gör att man får stabilare spänning som jag förstått det? Är det något mer man får av ett extrabatteri? kommer jag kunna spela högre eller är det bara att man får mindre spänningsfall när jag spelar högt?

3 187 Inlägg
26 april 2012
PatrikAyoub skrev:
men att ha ett extrabatteri gör att man får stabilare spänning som jag förstått det? Är det något mer man får av ett extrabatteri? kommer jag kunna spela högre eller är det bara att man får mindre spänningsfall när jag spelar högt?

dessto högre spänning du har på steget ju mer effekt får du ut.

596 Inlägg
26 april 2012
Är en oxygen stereo bra

908 Inlägg
26 april 2012
Någon som har tips på låda till dessa basar? smile hade tänkt mig imellan 250L - 300L, vad tros om det?
Läs tråden för information.

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29595

1 400 Inlägg
26 april 2012
Emiiilz skrev:
Någon som har tips på låda till dessa basar? smile hade tänkt mig imellan 250L - 300L, vad tros om det?

Fortfarande 220L wink
Senast redigerat av micke7406 (26 april 2012)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

908 Inlägg
26 april 2012
micke7406 skrev:
Emiiilz skrev:

Fortfarande 220L wink

Haha nej jag tror inget på den lådan cool
har fasvänt basarna och fått ut portarna längre ut ur lådan så lådvolymen just nu är på ungefär 180L.
Känns som om det inte kommer bli så stor skillnad, ökar trottsallt inte så mycket på volymen.
Bygger hellre lite större och sen kan jag isf förminska lådan en aning om de skulle behövas smile
menmen, jag är ju ingen "expert" heller.
Senast redigerat av Emiiilz (26 april 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 april 2012
Emiiilz skrev:
micke7406 skrev:
Emiiilz skrev:

Fortfarande 220L wink

Haha nej jag tror inget på den lådan cool
har fasvänt basarna och fått ut portarna längre ut ur lådan så lådvolymen just nu är på ungefär 180L.
Känns som om det inte kommer bli så stor skillnad, ökar trottsallt inte så mycket på volymen.
Bygger hellre lite större och sen kan jag isf förminska lådan en aning om de skulle behövas smile
menmen, jag är ju ingen "expert" heller.

Du får ett förslag men "tror inget på den lådan" "menmen, jag är ju ingen expert"

Vad är det du vill ha egentligen, om du inte tror på lådan, bygg en större som du tror på.

2 024 Inlägg
26 april 2012
Emiiilz skrev:

Nyfiken på vad lådvolymen har att göra med att du fasvänt basarna?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök