6192
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Voodoo
1 444 Inlägg
3 maj 2012
M_icke_ skrev:
Stripz skrev:
evilaudio skrev:

men de e väl klart att de blir mono om du bryggar de...

du får ju koppla så att du BARA har vänster signal in på front å höger signal in på rear.

Testat med ysplitar och utan utan nå vidare resultat. De e som alla kanaler går i mono.. dvs drar jag balansen höger eller vänster såsänks ljudet på båda sidor .

Om du kör höger lågnivå på kanal 1-2 och vänster på 3-4 o sen har steget bryggat så du kör högtalarna till höger på kanal 1-2 och vänster på 3-4 så kommer du kunna fade:a mellan höger o vändster.

Gjort funkar inte. Kollar man bilderna på bryggning då har de använt basar och inte vanliga fullregister högtalare.

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

318 Inlägg
3 maj 2012
HeavyBass skrev:
F4S4N skrev:
HeavyBass skrev:

Där ser man smile Då är det väl ändå kört med att kunna koppla in den någonstans nu.Vet inte om jag har någon växlare wink Har en Kenwood KDC-BT50U.

Nästan alla har växlar-ingång. Står på hemsidan att den funkar med maskiner bak till 1998 smile

Försökte hitta någon bild på en Kenwood KDC-BT50U baktill på google, men hittade inte. Har inte huvudenheten framför mig just nu så kan tyvärr inte kolla. Men står det så så får man ju hoppas på det. wink
Då behövs det alltså bara en konverterar sladd till USB då? Från pinkontakten till USB, eller från dosans uttag till USB?

http://s3images.coroflot.com/user_files/individual_files/11727_DTJUfxnZ7rgOM4Md25TB1Zzw8.jpg

KDC-BT50U ser ju ut såhär baktill.
Lågnivåutgångar. Ska dessa kopplas till stereons lågnivå? Eller är det bara USB "headunit" som ska kopplas till stereon?

3 466 Inlägg
3 maj 2012
Stripz skrev:
M_icke_ skrev:
Stripz skrev:

Testat med ysplitar och utan utan nå vidare resultat. De e som alla kanaler går i mono.. dvs drar jag balansen höger eller vänster såsänks ljudet på båda sidor .

Om du kör höger lågnivå på kanal 1-2 och vänster på 3-4 o sen har steget bryggat så du kör högtalarna till höger på kanal 1-2 och vänster på 3-4 så kommer du kunna fade:a mellan höger o vändster.

Gjort funkar inte. Kollar man bilderna på bryggning då har de använt basar och inte vanliga fullregister högtalare.

Då är något riktigt galet. Steget förstärker ju signalen på lågnivån och när du då fadear till höger kommer vänster lågnivå att ge mindre och därmed så kommer kanal 3-4 lämna mindre effekt. Om du fadear över hel så kommer vänster bli tyst eftersom det inte kommer någon signal till de. Annars e de ngt som är helgalet.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Voodoo
1 444 Inlägg
3 maj 2012
M_icke_ skrev:
Stripz skrev:
M_icke_ skrev:

Då är något riktigt galet. Steget förstärker ju signalen på lågnivån och när du då fadear till höger kommer vänster lågnivå att ge mindre och därmed så kommer kanal 3-4 lämna mindre effekt. Om du fadear över hel så kommer vänster bli tyst eftersom det inte kommer någon signal till de. Annars e de ngt som är helgalet.

de e  som  alla lågnivå delarna är sammanlänkade på  bryggatläge   för  fadar jag åt vänster tex så sänker jag  volymen på våda sidor och de låter  skommt som fan  ingen  stereobild i ljudet  hat  testat med lågnivå på 1och 2  sen  testa jag med knappen fader i åxå  sen med  y-split..

21 761 Inlägg
3 maj 2012
Har du kollat så att knappen "FADER" på steget är i rätt läge?

Enligt manualen ska den knappen stå i "OFF" när man utnyttjar alla fyra lågnivåingångar, men om man bara utnyttjar två ingångar så ska knappen stå i "ON". Finns dock väldigt dåligt med info vad denna knapp egentligen gör. smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 maj 2012
Drönirettab skrev:

Enligt manualen ska den knappen stå i "OFF" när man utnyttjar alla fyra lågnivåingångar, men om man bara utnyttjar två ingångar så ska knappen stå i "ON". Finns dock väldigt dåligt med info vad denna knapp egentligen gör. smile

Som jag har förstått det hela så har steget en funktion som gör att man endast behöver använda t.ex Front-lågnivån från stereon, ÄVEN om man kör både fram och bak. Steget splittar då automatiskt signalen till 2st left och 2st right. Det gör att man kan köra fader fram/bak även om man bara kör via en stereoutgång. Fader ersätter alltså en gain kan man säga.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 maj 2012
Om jag tänkt "prova" driva en Hertz es300d med 190w får jag ut mest med sluten eller portad? Eller har det bara med återgivning att göra?
Vet att 190w kanske är lite klent men provade brorsans baslåda och det lät mer än jag hade hoppats på så är lite sugen på att bygga ihop någonting till min bas nu.

Om effekten inte skulle räcka till. Klarar min 20mm2 kabel att driva ett Hertz ep5 +ett lämpligt steg för min bas eller måste jag uppgradera kabeln då?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 maj 2012
Tribbe skrev:
Om jag tänkt "prova" driva en Hertz es300d med 190w får jag ut mest med sluten eller portad? Eller har det bara med återgivning att göra?
Vet att 190w kanske är lite klent men provade brorsans baslåda och det lät mer än jag hade hoppats på så är lite sugen på att bygga ihop någonting till min bas nu.

Om effekten inte skulle räcka till. Klarar min 20mm2 kabel att driva ett Hertz ep5 +ett lämpligt steg för min bas eller måste jag uppgradera kabeln då?

Vad är det du driver med ditt ep5? Det är ju ett en baskanal på det steget redan som lämnar 250Wrms vid 2Ohm. Det klara du dig lätt med till en ES-bas!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

21 761 Inlägg
3 maj 2012
Tribbe skrev:
Om jag tänkt "prova" driva en Hertz es300d med 190w får jag ut mest med sluten eller portad?

Portad ger normalt sett högre ljudtryck än sluten om lådan är någorlunda rätt gjord iaf. smile

Tribbe skrev:
Klarar min 20mm2 kabel att driva ett Hertz ep5 +ett lämpligt steg för min bas eller måste jag uppgradera kabeln då?

Om det största teoretiska spänningsfallet ska ligga på högst 0,4 V i 5 meter lång 20 mm2 kabel så bör totala slutstegseffekten vara ca 700 WRMS med klass AB steg och ca 950-1000 WRMS med klass D steg. Räknat utifrån att effekten är angiven vid 14,4 V.

Diverse kabelrekommendationstabeller brukar dock ha 0,5 V som maxgräns i teoretiskt spänningsfall.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 maj 2012
Just nu driver jag bara ett esk 6.5 kit på kanal a.
Men funderar på ett par koaxialer på kanal b..

Jag använder inte steget fullt ut med andra ord tongue

Mina 190w jag svamlade om är bara några siffror jag hade i huvudet... tittade i manualen till steget nu och anar att 190 inte stämmer.. dock så förstår jag inte riktigt siffrorna där... jag har kopplat så att kanal a+b har en remote och c en egen.. då bör jag klara driva min bas på det här steget? Vore riktigt skönt isåfall för har inte så jätte stor lust att lägga ut mer pengar just nu på ljudet.

Vet inte vad AB och D klass på steg är för någonting.. och har ingen aning om vad jag själv har. Försöker hitta i manualen men står inget om det.

Men har jag fattat rätt i att jag borde kunna klara mig fint med den elektroniken jag redan har?

21 761 Inlägg
3 maj 2012
Ditt steg arbetar troligast i klass AB, de flesta flerkanalssteg gör så. Steget kan användas fullt ut med 20 mm2 kabel utan bekymmer med spänningsfall. smile

Voodoo
1 444 Inlägg
3 maj 2012
Drönirettab skrev:

jooda testade  on off  när jag  testa med y-split och utan smile

har du manualen  till steget i pdf?   eller var har du hittat?   för om du ser på ena bilden när man  bryggar 1-2  och sen  3-4  så är de basar de använder inte  nå kitt/koax  men på andra bilder så visar de vanliga högt tongue  så börjar lite  fundera om de är att den  körs på månå på båda  bryggade delar när de gör på de viset när jag testat ? tongue  kanske bi-ampa framsystemet är de enda sättet med detta steg smile
Senast redigerat av Stripz (3 maj 2012)

Voodoo
1 444 Inlägg
3 maj 2012
hur är cerwinvega nu för tiden  med  deras nya basar ??

318 Inlägg
3 maj 2012
HeavyBass skrev:
Fråga 1:
Sen har jag även ett Vortex Ultimate VX4175 liggandes. Det är ett 4 kanals steg vad jag vet. 4x175Wrms. "2ohm stable 700w" står det på framsidan av det.
Är detta steget något att ha? Tänkte driva mina fram och bakhögtalare i så fall.
http://www.tuning.fr/ts_shop/tsimages/p … vortex.jpg
Lite specs.
http://staff.wetterhoff.hamk.fi/~skapan … vx4075.htm

Fråga 2:
Någon som hört talas om Kenwood KCA-L100 ? Vad är det för manick?
Till den är det kopplad en dosa som det står "Illumination" på sen en knapp "On/Off).
Samt är det en "ratt" där man kan välja olika Modes (Mode 1, Mode 2, Mode 3, User).
Det finns även en "ratt" som det står "Colour" undertill.

Hittar ingen bild på denna.

Tacksam för svar

bump smile

137 Inlägg
4 maj 2012
Hej! Tänkte höra om någon kunnig kunde hjälpa mig.

Det är så att på min huvudenhet så finns det två RCA utgångar, en till Subwoofern och en till fram systemet. så jag har ju givetvis kopplat in mina slutsteg på RCA kablarna. Men när jag spelar visa låtar så försvinner gitarren (t.ex.) för att den ska vara mer dov eller mera i bakgrunden i själva låten. Men man hör den piss dåligt i ljud systemet. Sedan fråga nr 2. när jag går in på Stereon och ändrar Sub volymen så går den över båda systemen, fram och bas slutsteget, och mitt framsystem dunkar satan om man ökar sub volymen även så ökar ju basarna mer i tryck. men sub volymen ska väll bara gå på sub utgången på RCA kablarna?

Snällt om någon kunde hjälpa mig om någon har haft samma problem?

Tackar om någon kunde hjälpa mig.

Ps. Stereon är en Clarion.

http://www.caraudiocentre.co.uk/product … -26422.htm

Länk på den. Läste om den, står ju att det ska vara separata? men förstår inte hur mitt fel kan uppstå i sådana fall?

954 Inlägg
4 maj 2012
hej någon som vet nån bra lådvolym samt port till 4 st gas alpha 6,5" middar elle kanske en sluten????

3 187 Inlägg
4 maj 2012
Tribbe skrev:
Just nu driver jag bara ett esk 6.5 kit på kanal a.
Men funderar på ett par koaxialer på kanal b..

Jag använder inte steget fullt ut med andra ord tongue

Mina 190w jag svamlade om är bara några siffror jag hade i huvudet... tittade i manualen till steget nu och anar att 190 inte stämmer.. dock så förstår jag inte riktigt siffrorna där... jag har kopplat så att kanal a+b har en remote och c en egen.. då bör jag klara driva min bas på det här steget? Vore riktigt skönt isåfall för har inte så jätte stor lust att lägga ut mer pengar just nu på ljudet.

Vet inte vad AB och D klass på steg är för någonting.. och har ingen aning om vad jag själv har. Försöker hitta i manualen men står inget om det.

Men har jag fattat rätt i att jag borde kunna klara mig fint med den elektroniken jag redan har?

remote? antar du menar lågnivå?

aja driv basen på baskanalen, sen kan du koppla in 2 koaxialer på dom övriga kanalerna.

130 Inlägg
4 maj 2012
EnterSandman skrev:
Hej! Tänkte höra om någon kunnig kunde hjälpa mig.

Det är så att på min huvudenhet så finns det två RCA utgångar, en till Subwoofern och en till fram systemet. så jag har ju givetvis kopplat in mina slutsteg på RCA kablarna. Men när jag spelar visa låtar så försvinner gitarren (t.ex.) för att den ska vara mer dov eller mera i bakgrunden i själva låten. Men man hör den piss dåligt i ljud systemet. Sedan fråga nr 2. när jag går in på Stereon och ändrar Sub volymen så går den över båda systemen, fram och bas slutsteget, och mitt framsystem dunkar satan om man ökar sub volymen även så ökar ju basarna mer i tryck. men sub volymen ska väll bara gå på sub utgången på RCA kablarna?

Snällt om någon kunde hjälpa mig om någon har haft samma problem?

Tackar om någon kunde hjälpa mig.

Ps. Stereon är en Clarion.

http://www.caraudiocentre.co.uk/product … -26422.htm

Länk på den. Läste om den, står ju att det ska vara separata? men förstår inte hur mitt fel kan uppstå i sådana fall?

Jag hade samma problem med min stereo med dubbla RCA-utgångar. Problemet är att man på min får välja Line-Out i stereons inställningar mellan fullregister eller sub. Jag hade dock tur genom att jag har ett gammalt aktivt delningsfilter med tre olika Line-In, som skickar vidare signalen till Sub, Rear och Front Out. Sen kopplar jag bara stegen på separata kanaler från filtret.

http://www.michnicki.com/forsale/caraud … EC1000.jpg

Tyvärr görs inte denna typ av filter längre, då tillverkarna (och användarna) tycker det är smidigare att trycka in allt sånt i stegen. Och då uppstår krångel av den här typen tongue

Men om du har tur kanske du kan hitta ett riktigt filter på Tradera/eBay. Jag tycker i alla fall att det hjälper sjukt mycket, finns massor med inställningar att pilla runt med, utöver stereons EQ smile

Exterm was here m^_^m

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 maj 2012
Har nu köpt den billigaste 12" jag hittat... 400 spänn på tradera Inkl. frakt. Enbart i testsyfte.
Jag vet att det säkerligen är skräp. Men jag ville prova ändå.. bara för att vara bångstyrig..
Den vägde trots allt 5kg, vilket inte säger mycket, men tycker den inte känns så billig som den var.. vi får se.
Finns bara ett stort problem, hittar inte en enda parameter.
Basen betecknas "ELC domination 650" är en mchammer och ser ut så:
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-6796de617245604d1f0bb225231d5b58.jpg
Upphängningen är som en gammal orange GAS dock med grymt mycket större magnet.
Enda spec jag har:
375Wrms
650Wmusic
96dB (antar jag är känsligheten)
25-1,800Hz
Någon som är duktig på gissningslek eller bokstavligen lyckas hitta någonting? smile

318 Inlägg
4 maj 2012
Jag har ett Vortex Ultimate VX4175 liggandes. Det är ett 4 kanals steg vad jag vet. 4x175Wrms. "2ohm stable 700w" står det på framsidan av det.
Man kan även driva 1, 2 och 3 kanals på det.
Är detta steget något att ha? Tänkte driva mina fram och bakhögtalare i så fall, alternativt 2x2 högtalare fram!

Lite specs.
http://staff.wetterhoff.hamk.fi/~skapan … vx4075.htm

http://www.tuning.fr/ts_shop/tsimages/products_big/ampli/vortex.jpg

Sök