8291
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 maj 2012
HeavyBass skrev:
Jag har ett Vortex Ultimate VX4175 liggandes. Det är ett 4 kanals steg vad jag vet. 4x175Wrms. "2ohm stable 700w" står det på framsidan av det.
Man kan även driva 1, 2 och 3 kanals på det.
Är detta steget något att ha? Tänkte driva mina fram och bakhögtalare i så fall, alternativt 2x2 högtalare fram!

Lite specs.
http://staff.wetterhoff.hamk.fi/~skapan … vx4075.htm

http://www.tuning.fr/ts_shop/tsimages/p … vortex.jpg

Du kan driva fram plus baksystem, fram plus bas eller brygga det till ett system

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

20 Inlägg
4 maj 2012
Funderar om det går att driva min bas över båda kanalerna på steget mitt.
http://www.multimedia-import.se/product … Ampire1000
Kör en MDS Fanatic 12" till den.

Står så här i intruktionsboken: Use only one output if only one Subwoofer is in use.

Är lite tveksam huruvida jag ska koppla basen över alla "kanaler" eller spela på en kanal.

Mvh

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 maj 2012
Stelt skrev:

Står så här i intruktionsboken: Use only one output if only one Subwoofer is in use.

Är lite tveksam huruvida jag ska koppla basen över alla "kanaler" eller spela på en kanal.

Mvh

Det finns bara en kanal på det steget, så du kan i princip inte koppla fel. smile
och som svar på din fråga, ja..
Finns kanske dubbla utgångar, men detta är endast för att förenkla inkoppling av fler basar.

20 Inlägg
4 maj 2012
Nitromast skrev:
Stelt skrev:

Mvh

Det finns bara en kanal på det steget, så du kan i princip inte koppla fel. smile
och som svar på din fråga, ja..
Finns kanske dubbla utgångar, men detta är endast för att förenkla inkoppling av fler basar.

Det jag misstänkte, då är allt som det ska!

21 761 Inlägg
4 maj 2012
Stripz skrev:
jooda testade  on off  när jag  testa med y-split och utan smile

har du manualen  till steget i pdf?   eller var har du hittat?   för om du ser på ena bilden när man  bryggar 1-2  och sen  3-4  så är de basar de använder inte  nå kitt/koax  men på andra bilder så visar de vanliga högt tongue  så börjar lite  fundera om de är att den  körs på månå på båda  bryggade delar när de gör på de viset när jag testat ? tongue  kanske bi-ampa framsystemet är de enda sättet med detta steg smile

Någonting måste ändå ha blivit knepigt kopplat tycker jag, kan inte komma på annat.

Det är PDF-manualen på deras hemsida som jag kikar i och där visas iaf två vanliga högtalare på bilden med bryggade kanaler, dessutom används bara lågnivåingångarna för "FRONT" och knappen "FADER" ska vara intryckt. smile

Voodoo
1 444 Inlägg
4 maj 2012
Drönirettab skrev:
Stripz skrev:

har du manualen  till steget i pdf?   eller var har du hittat?   för om du ser på ena bilden när man  bryggar 1-2  och sen  3-4  så är de basar de använder inte  nå kitt/koax  men på andra bilder så visar de vanliga högt tongue  så börjar lite  fundera om de är att den  körs på månå på båda  bryggade delar när de gör på de viset när jag testat ? tongue  kanske bi-ampa framsystemet är de enda sättet med detta steg smile

Någonting måste ändå ha blivit knepigt kopplat tycker jag, kan inte komma på annat.

Det är PDF-manualen på deras hemsida som jag kikar i och där visas iaf två vanliga högtalare på bilden med bryggade kanaler, dessutom används bara lågnivåingångarna för "FRONT" och knappen "FADER" ska vara intryckt. smile

skumt  att jag inte fick till de:S  men  ska  köpa imorgon  25meter 2x4mm2 kabel  och dra till fram dörrarna   så jag kan köra biamp smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

16 197 Inlägg
4 maj 2012
Stripz skrev:
Drönirettab skrev:
Stripz skrev:

skumt  att jag inte fick till de:S  men  ska  köpa imorgon  25meter 2x4mm2 kabel  och dra till fram dörrarna   så jag kan köra biamp smile

varför så tjock kabel till dörrarna?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Voodoo
1 444 Inlägg
4 maj 2012
evilaudio skrev:
Stripz skrev:
Drönirettab skrev:

varför så tjock kabel till dörrarna?

Ingen aning känns bäst att ha redigt när man lika ska dra

16 197 Inlägg
4 maj 2012
dock är 4mm överkurs men visst om du tycker de känns bättre så.

Voodoo
1 444 Inlägg
4 maj 2012
evilaudio skrev:
dock är 4mm överkurs men visst om du tycker de känns bättre så.

just nu kör jag lite   epa stuk på kabeldragningen  har lött om  från en såndära isokablöage baki stereon  sen  4x 2x4mm2 kablar  till steget och  från iso går de  genom orgkablage.. vill byta ut de  och har alltid kört 2x4mm2 kabel till högtalare både hemma och bil bruk ..

men om de är overkill kommer denna kabel funka ? http://nardik.se/produkt/SC2X25-svart
kör samma till basen fast 2x4mm2

16 197 Inlägg
4 maj 2012
2,5mm räcker utan tvekan..

Voodoo
1 444 Inlägg
4 maj 2012
evilaudio skrev:
2,5mm räcker utan tvekan..

okej  då får jag väll köra på de smile  tycker  dls kabeln dära  är  riktigt bra  då den  är riktigt  fexibel

318 Inlägg
4 maj 2012
Har ett litet problem när jag kopplat in mitt Vortex Ultimate VX4175 till främre högtalarna.
När jag sätter igång ljudet, låter det mindre på vänster sida än höger.. Men när jag drar på lite volym, så "släpper" det och låter hyffsat bra iaf i vänster igen.

Vad är problemet? :S Har kollat kablarna osv men har inte hittat nåt som kan vara fel.
Kollat inställningarna på slutsteget också. Samma inställningar på både vänster och höger kanal.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av HeavyBass (4 maj 2012)

3 466 Inlägg
5 maj 2012
Någon mer än jag som har insett att denna tråden just passerat 800 sidor? wink

Och för övrig blev detta mitt 2501:a inlägg tongue
Senast redigerat av M_icke_ (5 maj 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

207 Inlägg
5 maj 2012
Jag har två slutsteg i min bil, ett till framsystemet och ett till baslådan, det steget till basen fungerar och låter bra
Men steget till framsystemet har ett "vinande" ljud, typ generatorljud, och lite knaster och orenhet, vad kan/brukar detta bero på?

Det bakre steget sitter med en kondensator, det gör inte det främre (vad jag vet)
Jag är inte 100% på kabeldragningen då jag inte har gjort den själv utan köpt bilen med färdigbyggt ljud

Jordkabeln till steget som låter dåligt verkar väldigt rejäl och sitter bra ser det ut som, den sitter bara någon decimeter från slutsteget skruvad i en rejäl bult som hör till ett baksäte

Remoten som kommer från stereon är skarvad med en ful-hylsa, men om remoten var dålig borde det väl inte knastra, plus att då borde båda stegen ha problem?

Det jag kan tänka mig är 1) Dålig lågnivåkabel eller 2) Dålig Plus
Men jag är ju inte så duktig på sånt här så jag tänkte jag kan fråga big_smile

21 761 Inlägg
5 maj 2012
HeavyBass skrev:
Har ett litet problem när jag kopplat in mitt Vortex Ultimate VX4175 till främre högtalarna.
När jag sätter igång ljudet, låter det mindre på vänster sida än höger.. Men när jag drar på lite volym, så "släpper" det och låter hyffsat bra iaf i vänster igen.

Vad är problemet? :S Har kollat kablarna osv men har inte hittat nåt som kan vara fel.
Kollat inställningarna på slutsteget också. Samma inställningar på både vänster och höger kanal.

Tacksam för svar!

Prova att byta plats på högtalarkablarna vid steget. Flyttas felet till andra sidan så kan det vara steget som bråkar, men om felet är kvar (troligast) så är det nog högtalaren som du får kika närmare på.

Du kan också testa att försiktigt trycka in konen (bara typ 1 mm) på den vänstra högtalaren när du har låg volym och lyssna om den spelar bättre då. Tryck i så fall med fingrarna över "hela" konen så att den inte går snett. smile

3 187 Inlägg
5 maj 2012
Znurf skrev:
Jag har två slutsteg i min bil, ett till framsystemet och ett till baslådan, det steget till basen fungerar och låter bra
Men steget till framsystemet har ett "vinande" ljud, typ generatorljud, och lite knaster och orenhet, vad kan/brukar detta bero på?

Det bakre steget sitter med en kondensator, det gör inte det främre (vad jag vet)
Jag är inte 100% på kabeldragningen då jag inte har gjort den själv utan köpt bilen med färdigbyggt ljud

Jordkabeln till steget som låter dåligt verkar väldigt rejäl och sitter bra ser det ut som, den sitter bara någon decimeter från slutsteget skruvad i en rejäl bult som hör till ett baksäte

Remoten som kommer från stereon är skarvad med en ful-hylsa, men om remoten var dålig borde det väl inte knastra, plus att då borde båda stegen ha problem?

Det jag kan tänka mig är 1) Dålig lågnivåkabel eller 2) Dålig Plus
Men jag är ju inte så duktig på sånt här så jag tänkte jag kan fråga big_smile

1. låter som att jorden är bra, men svårt at säga utan bild.
2. trasig sgnaljord på stereon, vad är det för stereo?
3. lågnivå kabeln snappar upp störningar, hur är det draget.

207 Inlägg
5 maj 2012
1) Jag kan fixa en bild sen, men jag tror inte att problemet ligger där
2) Det är en Kenwood DDX-3028, kan säkert vara något feldraget där, jag har inte kollat hur den är kopplad, tänkte eftersom det andra steget låter bra, och de bakre högtalarna låter bra (de går antingen inte på något slutsteg eller så går de på det bakre slutsteget, men det låter iaf bra där utan knaster och utan vinande ljud, så jag antog att det inte är stereons fel)
3) Vad jag kan se så är det draget från stereon bak till det främre slutsteget där är kabeln delad i 2 med en "kläm-hylsa", ena kabeln går till främe steget och andra till bakre

3 187 Inlägg
5 maj 2012
Znurf skrev:
1) Jag kan fixa en bild sen, men jag tror inte att problemet ligger där
2) Det är en Kenwood DDX-3028, kan säkert vara något feldraget där, jag har inte kollat hur den är kopplad, tänkte eftersom det andra steget låter bra, och de bakre högtalarna låter bra (de går antingen inte på något slutsteg eller så går de på det bakre slutsteget, men det låter iaf bra där utan knaster och utan vinande ljud, så jag antog att det inte är stereons fel)
3) Vad jag kan se så är det draget från stereon bak till det främre slutsteget där är kabeln delad i 2 med en "kläm-hylsa", ena kabeln går till främe steget och andra till bakre

det låter inte i det andra steget för du har lpf inkopplat på det.

fixa bild på jordpunkten, samt klämhyllsan på lågnivå kabeln.

lutar dock åt att det är signaljorden i stereon som brunnit.

207 Inlägg
5 maj 2012
Vad gör man åt att den jorden brunnit då?
Och som sagt högtalarna som är bak i bilen, de är inte inkopplade på slutsteget, och de låter bra, men jag ska forska lite mer i det, jag har inte 100% klart för mig hur allt är draget då jag köpte bilen igår :o

Sök