9700
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

907 Inlägg
7 maj 2012
Drönirettab skrev:
Jaha, ja. Här hittar vi minsann på ett annat ställe att det ska vara andra parametrar till den basen, så säger även databasen i mitt program. wink

Bygg lådan 55 liter istället, röret görs 21 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar.

Pratar du fortfarande netto?

21 761 Inlägg
7 maj 2012
Nej, du kan bygga lådan 55 liter, jag har räknat in både bas och port. smile

907 Inlägg
7 maj 2012
Drönirettab skrev:
Nej, du kan bygga lådan 55 liter, jag har räknat in både bas och port. smile

Perfekt!
Tack så mycket

2 024 Inlägg
7 maj 2012
HeavyBass skrev:
MitZu skrev:
HeavyBass skrev:

Eller om någon vet vart man kan köpa en sladd till en Kenwood KHD-C710 music reg, så man kan ladda över musik till den, alltså USB sladd till just den modellen så man kan koppla den till datorn.
Tack!

Vad är det för HU som du försöker koppla den till?

Jag ska koppla den till min Kenwood KDC-BT50U, och ja det finns uttag till denna på baksidan smile

Men det jag försöker hitta är en kabel från själva boxen till usb ->datorn. Så jag kan ladda över musik till hårddisken på 10Gb.

I vanliga fall så tar man ut hårddisken, och pluggar i den i denna dosan som sedan kopplas till datorn via USB. Men jag har inte den..
http://www.hifinews.ru/image/articles/1 … od710s.jpg

Jag tror att du måste ha hela den dockan för att det ska funka, det räcker nog inte med en kabel.
Hade disken varit förberedd för att prata direkt via usb så hade det troligen funnits uttag för det på den.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

318 Inlägg
7 maj 2012
Expoze skrev:
HeavyBass skrev:
MitZu skrev:

Vad är det för HU som du försöker koppla den till?

Jag ska koppla den till min Kenwood KDC-BT50U, och ja det finns uttag till denna på baksidan smile

Men det jag försöker hitta är en kabel från själva boxen till usb ->datorn. Så jag kan ladda över musik till hårddisken på 10Gb.

I vanliga fall så tar man ut hårddisken, och pluggar i den i denna dosan som sedan kopplas till datorn via USB. Men jag har inte den..
http://www.hifinews.ru/image/articles/1 … od710s.jpg

Jag tror att du måste ha hela den dockan för att det ska funka, det räcker nog inte med en kabel.
Hade disken varit förberedd för att prata direkt via usb så hade det troligen funnits uttag för det på den.

Skit med smile Då får man leta upp dockan då... undrar vart man hittar en sån, kan ju inte vara det lättaste direkt.

2 024 Inlägg
7 maj 2012
Var kommer resten av prylarna ifrån då?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

98 Inlägg
8 maj 2012
Läste på Cteks laddare M300;
**) Ripplet beskriver hur mycket störningar det är på ström och spänning. Ett högt strömrippel värmer batteriet och förkortar dess livslängd. En linjär laddare har ett strömrippel på 70 - 400% vilket är långt över de 5% som är max för ett modernt slutet batteri. Spänningsrippel kan skada annan utrustning som är ansluten till batteriet.

M300 levererar spänning och ström med mycket lågt rippel. Batteriet får lång livslängd och det är ingen risk att annan elektronik som är ansluten till batteriet skadas.

Och blev lite nojig när det står såhär om MIN laddare;
Låg backström, lågt rippel och inspänningsoberoende (170-260 V).
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter … are-37734/

Är det tillräckligt lågt tro eller ska jag behöva koppla ur mina slutsteg varje gång jag ska ladda mina batterier?
Min tanke var ju att kunna ha allt kopplat hela tiden och bara slänga ut en kabel genom fönstret och ladda på batterierna utan skada på annan utrustning, men det kanske är jag som överreagerar när det inte finns siffror med i bilden(på kommentaren)? smile

318 Inlägg
8 maj 2012
Senast redigerat av HeavyBass (8 maj 2012)

3 466 Inlägg
8 maj 2012
HeavyBass skrev:
Är dessa basarna bra?
http://www.leifteccore.se/t1-audio-t115 … c-309.aspx

Såldes tidigare av Autohifi för 499kr men då det var fabrikationsfel på mer än hälften så slutade dom sälja dessa basarna.

Får man väl tag i en som funkar så e de helt okej basar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
8 maj 2012
djstiv skrev:
Läste på Cteks laddare M300;
**) Ripplet beskriver hur mycket störningar det är på ström och spänning. Ett högt strömrippel värmer batteriet och förkortar dess livslängd. En linjär laddare har ett strömrippel på 70 - 400% vilket är långt över de 5% som är max för ett modernt slutet batteri. Spänningsrippel kan skada annan utrustning som är ansluten till batteriet.

M300 levererar spänning och ström med mycket lågt rippel. Batteriet får lång livslängd och det är ingen risk att annan elektronik som är ansluten till batteriet skadas.

Och blev lite nojig när det står såhär om MIN laddare;
Låg backström, lågt rippel och inspänningsoberoende (170-260 V).
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter … are-37734/

Är det tillräckligt lågt tro eller ska jag behöva koppla ur mina slutsteg varje gång jag ska ladda mina batterier?
Min tanke var ju att kunna ha allt kopplat hela tiden och bara slänga ut en kabel genom fönstret och ladda på batterierna utan skada på annan utrustning, men det kanske är jag som överreagerar när det inte finns siffror med i bilden(på kommentaren)? smile

Den där laddaren från Biltema är inte som en billig "garageladdare", den är troligen nästan lika avancerad som CTEK och bör ha ett förhållandevis lågt rippel. smile

21 761 Inlägg
8 maj 2012
Skoppet skrev:
Vad är bästa låd volymen för en Mds 1214 bas ? har byggt 75liter netto nu med 25cm 6" port. det spelar ju men de spelar inge värst tycker jag. ger den 600rms med mitt mds t5 steg. (matade förra basen med 1700rms den mådde tyvärr inge bra efter 1 vecka). Tippsa gärna om lådvolym big_smile

På vilket sätt spelar den inte bra?

I teorin bör den spela högt i din nuvarande låda, men ganska peakat. smile

318 Inlägg
8 maj 2012
Jag har köpt ett JL Audio JX500/1 monoslutsteg.
Det jag har i bilen nu är ett JBL GTO7001 monoslutsteg.

Vilket av dessa är bäst?
Jag ska driva en 2x12" JBL bandpass låda. JBL GTO-1204
Senast redigerat av HeavyBass (8 maj 2012)

110 Inlägg
8 maj 2012
HeavyBass skrev:

Vilket av dessa är bäst?

skulle nog ha kört på jbl steget i 2ohm om det går
annars så är jl stegen väldigt bra och man ska ju inte bara kolla in watten som jag gjorde nu tongue

JL 500 w 2ohm
JBL 700w 2ohm
wink

318 Inlägg
8 maj 2012
Gotte91 skrev:
HeavyBass skrev:

Vilket av dessa är bäst?

annars så är jl stegen väldigt bra och man ska ju inte bara kolla in watten som jag gjorde nu tongue

JL 500 w 2ohm
JBL 700w 2ohm
wink

Exakt det jag funderade på med smile Alltid är det ju inte watten som spelar roll..

983 Inlägg
8 maj 2012
Drönirettab skrev:
Skoppet skrev:
Vad är bästa låd volymen för en Mds 1214 bas ? har byggt 75liter netto nu med 25cm 6" port. det spelar ju men de spelar inge värst tycker jag. ger den 600rms med mitt mds t5 steg. (matade förra basen med 1700rms den mådde tyvärr inge bra efter 1 vecka). Tippsa gärna om lådvolym big_smile

På vilket sätt spelar den inte bra?

I teorin bör den spela högt i din nuvarande låda, men ganska peakat. smile

Han spelar ju men det är inge högt. ska prova att bygga en ny låda som är tätare mot coupen nu i helgen. just nu spelar basen upp igenom där hatt hyllan sitter samt porten på höger sida om basen.

110 Inlägg
8 maj 2012
HeavyBass skrev:
Gotte91 skrev:
HeavyBass skrev:

Vilket av dessa är bäst?

JL 500 w 2ohm
JBL 700w 2ohm
wink

Exakt det jag funderade på med smile Alltid är det ju inte watten som spelar roll..

men oftast steg i samma prisklass och specielt när de mono steg i dom pris svängarna så brukar de vara watten man får rätta sig efter.
men annars är de bara testa JL steg brukar vara lite mer åt de finare och försiktigare hållet vad jag har hört medans JBL kan jag tänka mig är lite mer åt rock and roll hållet.

Men har bara hört JL steget spela

138 Inlägg
8 maj 2012
ska jag ställa gainen på 2v, fall det står Pre-out Output Level 2V i specen på min stereo?

21 761 Inlägg
8 maj 2012
Skoppet skrev:
ska prova att bygga en ny låda som är tätare mot coupen nu i helgen. just nu spelar basen upp igenom där hatt hyllan sitter samt porten på höger sida om basen.

Ja, i en sedanbil är det viktigt att få så tätt som möjligt mellan låda och ryggstöd/hatthylla så att inte ljudet "smiter" bakåt i bagaget. Då tappar man en del tryck inne i kupen och man får istället "korvkioskdunk" med diverse plåtskrammel. smile

De där basarna kan spela högt i rätt låda med bra montering, det har jag sett i trådar som handlar om MDS 1214.

andre_Oopel skrev:
ska jag ställa gainen på 2v, fall det står Pre-out Output Level 2V i specen på min stereo?

De olika värdena på gainrattens voltskala är tänkt att motsvara stereons utsignal och man ska kunna ställa in på det sättet vad jag vet, åtminstone som grundinställning, men andra som har testat detta får väl ge mer råd. smile

983 Inlägg
8 maj 2012
Drönirettab skrev:
Skoppet skrev:
ska prova att bygga en ny låda som är tätare mot coupen nu i helgen. just nu spelar basen upp igenom där hatt hyllan sitter samt porten på höger sida om basen.

Ja, i en sedanbil är det viktigt att få så tätt som möjligt mellan låda och ryggstöd/hatthylla så att inte ljudet "smiter" bakåt i bagaget. Då tappar man en del tryck inne i kupen och man får istället "korvkioskdunk" med diverse plåtskrammel. smile

De där basarna kan spela högt i rätt låda med bra montering, det har jag sett i trådar som handlar om MDS 1214.

andre_Oopel skrev:

De olika värdena på gainrattens voltskala är tänkt att motsvara stereons utsignal och man ska kunna ställa in på det sättet vad jag vet, åtminstone som grundinställning, men andra som har testat detta får väl ge mer råd. smile

mmh plåt skarmmel får jag allt... Men problemet är att det spelar/flåsar så att bakrutan flexar som attans:/ men ska bygga helt ny låda med bättre matchnig mot där hatt hyllan skulle suttit smile)

21 761 Inlägg
8 maj 2012
Kanske bandpasslåda skulle fungera, men den blir totalt sett större än nuvarande låda. Med en sån kan porten dras upp i hatthyllan eller genom skidluckan. Basen får då monteras liggande. Vet inte om den basen har testats i bandpass. smile

Sök