7060
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
13 maj 2012
Trycker du in uppåt 900-1000 W i basarna så finns risk för flåsljud om inte skarven mellan rör och trattar är absolut jämn. smile

Vilket steg driver du med?
Har det varit tendens till flåsljud med X-ite?

138 Inlägg
13 maj 2012
Drönirettab skrev:
Trycker du in uppåt 900-1000 W i basarna så finns risk för flåsljud om inte skarven mellan rör och trattar är absolut jämn. smile

Just nu ger jag x-iterna 300w-rms'
Ska byta upp mig till ett mds t5 steg,
Antingen är det "flås" eller "dist" som jag hör.
då det uppstår när jag spelar "högat" samt en liten doft av "bränd " elektronil från basen,

3 466 Inlägg
13 maj 2012
andre_Oopel skrev:
Drönirettab skrev:

då det uppstår när jag spelar "högat" samt en liten doft av "bränd " elektronil från basen,

Haha big_smile
Det är distorsion du hör.. spela liiite för länge så har du helt plötsligt inga basar längre smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
13 maj 2012
andre_Oopel skrev:

Jag håller nog med M_icke_ där. Med MDS T5 kan du driva på betydligt bättre och fortfarande ha bra signal, däremot är frågan om du skulle behöva bygga en ny låda eller om det går att sätta en till port (eventuellt bygga slotport). Grejen är att porten/portarna då börjar ta upp en hel del plats, ny låda är troligen bättre. Eller så chansar du med nuvarande 4" port. smile

138 Inlägg
13 maj 2012
M_icke_ skrev:
andre_Oopel skrev:
Drönirettab skrev:

Haha big_smile
Det är distorsion du hör.. spela liiite för länge så har du helt plötsligt inga basar längre smile

jo jag vet smile
sänkar dirr när jag känner detta, men ibland se vill man nästan spela sönder dom bara för att ha en andledning att köpa nya:P

138 Inlägg
13 maj 2012
Drönirettab skrev:
andre_Oopel skrev:

Jag håller nog med M_icke_ där. Med MDS T5 kan du driva på betydligt bättre och fortfarande ha bra signal, däremot är frågan om du skulle behöva bygga en ny låda eller om det går att sätta en till port (eventuellt bygga slotport). Grejen är att porten/portarna då börjar ta upp en hel del plats, ny låda är troligen bättre. Eller så chansar du med nuvarande 4" port. smile

kan moddifiera lådan så att jag byter ut endast fronten så jag kan sätta in större/ dubbla 4'' portar:)

3 466 Inlägg
13 maj 2012
andre_Oopel skrev:
Drönirettab skrev:
andre_Oopel skrev:

kan moddifiera lådan så att jag byter ut endast fronten så jag kan sätta in större/ dubbla 4'' portar:)

Då måste du dessutom ändra portlängden för att avstämningen inte ska bli apa tongue

Tänk på att om du dubblar portarean så måste du även dubbla längden (ungefär) och dessutom ska du fortfarande ha tillräckligt avstånd till bakre väggen.

Finns alternativet att bygga slotport och vinkla den inne i lådan men har du en färdigbyggd låda med vinklad bakre vägg så blir de ingen dans på rosor direkt.

3 466 Inlägg
13 maj 2012
andre_Oopel skrev:
M_icke_ skrev:
andre_Oopel skrev:

Haha big_smile

jo jag vet smile
sänkar dirr när jag känner detta, men ibland se vill man nästan spela sönder dom bara för att ha en andledning att köpa nya:P

Har man otur så råkar man elda steget samtidigt som basarna så de e inget jag skulle rekommendera att göra med meningen tongue

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
13 maj 2012
Snabb enkel fråga, tänkte ge mig på att bygga om dörrsidorna på bmwn en anings för att få i 1x6'5" och 1x4" i framdörrarna och 1x6'5" i bakdörrarna. Det jag undrar över är om det går bra att sätta 2 olika högtalare i samma dörr i fram eller om jag ska leta upp en annan plats för 4" aren?
Frågar för att jag gärna vill ha bra ljud men även båda högtalarna i dörren då det är lite ont om plats.
Kommer drivas på steg om det gör någon skillnad

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

139 Inlägg
13 maj 2012
Streethawk skrev:
Snabb enkel fråga, tänkte ge mig på att bygga om dörrsidorna på bmwn en anings för att få i 1x6'5" och 1x4" i framdörrarna och 1x6'5" i bakdörrarna. Det jag undrar över är om det går bra att sätta 2 olika högtalare i samma dörr i fram eller om jag ska leta upp en annan plats för 4" aren?
Frågar för att jag gärna vill ha bra ljud men även båda högtalarna i dörren då det är lite ont om plats.

Att ha en 6,5" och en 4" i samma dörrsida borde inte vara något problem, problemet är väl snarare att få det bra monterat smile Kör med en 4" och en 5,25" i dörrsidan på min 245:a och det spelar på fint.
Var så nogrann du kan med monteringen, kommer helt klart vara värt det i slutändan. Försök att få det lufttätt mellan högtalarens fram och baksida, gör eller köp en Mdf-ring och sätt fast på dörrsidan, så drar du lite silicon mellan dörrsidan och ringen... skulle även rekommendera att dämpa dörren med typ Silent coat eller nåt liknande. Slutsteg gör också stor skillnad, framförallt om de större elementen är lite tungdrivna, kör du dem på stereon kan de lätt gå sönder.
Lycka till med bygget och lägg gärna upp en bild sen när det är färdigt, har liknande planer i min e36:a smile

21 761 Inlägg
13 maj 2012
andre_Oopel skrev:

Dubbla portar innebär som sagt att de blir längre, men då tar de upp mer plats så att man får kompensera med ytterligare längre portar för att behålla samma avstämning (40 Hz som utgångspunkt). I ditt fall skulle det betyda att dubbla 4" portar blir mer än 1 meter långa, inte en vettig lösning med andra ord.

Antingen ny låda eller fortsätta med enkel 4" port. smile

138 Inlägg
13 maj 2012
Drönirettab skrev:
andre_Oopel skrev:

Dubbla portar innebär som sagt att de blir längre, men då tar de upp mer plats så att man får kompensera med ytterligare längre portar för att behålla samma avstämning (40 Hz som utgångspunkt). I ditt fall skulle det betyda att dubbla 4" portar blir mer än 1 meter långa, inte en vettig lösning med andra ord.

Antingen ny låda eller fortsätta med enkel 4" port. smile

jo det e logiskt att inte ha dubbel 1 meter långa portar.
börjar med att fixa nytt steg sen hör jag av mig om mer info:)

tusen Tack grabbar för dom vettiga svaren , uppskattas:)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
13 maj 2012
svampen92 skrev:
Streethawk skrev:

Att ha en 6,5" och en 4" i samma dörrsida borde inte vara något problem, problemet är väl snarare att få det bra monterat smile Kör med en 4" och en 5,25" i dörrsidan på min 245:a och det spelar på fint.
Var så nogrann du kan med monteringen, kommer helt klart vara värt det i slutändan. Försök att få det lufttätt mellan högtalarens fram och baksida, gör eller köp en Mdf-ring och sätt fast på dörrsidan, så drar du lite silicon mellan dörrsidan och ringen... skulle även rekommendera att dämpa dörren med typ Silent coat eller nåt liknande. Slutsteg gör också stor skillnad, framförallt om de större elementen är lite tungdrivna, kör du dem på stereon kan de lätt gå sönder.
Lycka till med bygget och lägg gärna upp en bild sen när det är färdigt, har liknande planer i min e36:a smile

Vet mycket väl att montering är A och O när det gäller billjud, det jag var fundersam över var om högtalarna tåls att spela i samma utrymme. Bara pröva o se då, har ingen tillgång till dämpmatta och budgetten är redan utslagen så inget sådant kommer att komma i dörren tyvärr

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

25 Inlägg
14 maj 2012
Vilket/vilka dls-slutsteg ska man fixa om man ska kunna driva framsystemet (up6i) och ett baksystem (ux26)?
Mvh / I

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 maj 2012
Morsning
Har nu fixat ett Mds Torque T5 steg och undrar om mina kablar kommer räcka till. Hade för mig att ja köpte 50mm2 kablar för längesen, men börjar nu undra om det bara är 35mm2, mäter ja kabel med hölje för jag 12.0mm om det är till nån nytta. Tänkte ja skulle slänga i ett till batteri och undrar därför om 35mm2 kommer räcka som  strömkabel för T5 steget, Allså 35mm2 mellan batterierna, och från bakersta batteriet till steget kör ja 50mm2.

Tack för svar

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

3 187 Inlägg
15 maj 2012
_Performance_ skrev:
Morsning
Har nu fixat ett Mds Torque T5 steg och undrar om mina kablar kommer räcka till. Hade för mig att ja köpte 50mm2 kablar för längesen, men börjar nu undra om det bara är 35mm2, mäter ja kabel med hölje för jag 12.0mm om det är till nån nytta. Tänkte ja skulle slänga i ett till batteri och undrar därför om 35mm2 kommer räcka som  strömkabel för T5 steget, Allså 35mm2 mellan batterierna, och från bakersta batteriet till steget kör ja 50mm2.

Tack för svar

mellan batterierna räcker nog 35mm2 ja.

596 Inlägg
15 maj 2012
Har en liten fråga ang bilstereo.
Kan man koppla in en xtren usb hårddisk till en cd spelare som har usb ingångar?

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER

18 Inlägg
15 maj 2012
någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur en 2a eller 3e (kommer inte ihåg vilket som e den rätta) gradens isobarisk baslåda fungerar och gärna input på om dom generellt funkar bra osv?

174 Inlägg
15 maj 2012
tjena allesammans !
skulle va tacksam om någon kunde hjälpa mig med en sak... skulle vilja få reda på vad jag ska ha för värden på slutsteget och vad man ska kolla på...
har en lanzer vibe pro 12" som sitter i en portad låda på ca 60 liter och en 4" port på ca 30 cm

Egenskaper basen

Driver:
- 12-tums Coated Cone
- Utstickande och ventilerat
- Enorm Surround
Effekthantering:
- 500 Watts RMS
- 1000 watt Max
VOICE COIL:
- Single 2,5-tums Kapton
- 4-Ohm impedans
Frekvensomfång:
- 24 Hz - 1,2 KHz
MAGNET:
- 100 oz. Hög densitet bariumferrit
BASKET:
- pressgjuten aluminium
- Silver uttagen

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

2 Inlägg
15 maj 2012
Hejsan på er alla jag hoppas någon av er kan kanske lösa ett stort problem jag har!!!!
Jag har en peugote 206. Årsmodell 01..
Problemet är att när jag har min volym på 15 så låter det bra men så fort jag höjer volymen börja den hacka sen såå döör steron efter ett tag så kommer det tillbacka och händer samma grej.. Ibland när jag kör på guppig väg kan det med bli sååå.. hjälp snälla??

Sök