7667
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
15 maj 2012
anteman86 skrev:
någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur en 2a eller 3e (kommer inte ihåg vilket som e den rätta) gradens isobarisk baslåda fungerar och gärna input på om dom generellt funkar bra osv?

Visa eller länka gärna till en bild på det där, det är lite diffus information än så länge. smile

3 187 Inlägg
15 maj 2012
snehead skrev:
Hejsan på er alla jag hoppas någon av er kan kanske lösa ett stort problem jag har!!!!
Jag har en peugote 206. Årsmodell 01..
Problemet är att när jag har min volym på 15 så låter det bra men så fort jag höjer volymen börja den hacka sen såå döör steron efter ett tag så kommer det tillbacka och händer samma grej.. Ibland när jag kör på guppig väg kan det med bli sååå.. hjälp snälla??

testa att mät spänningen när stereon dör och se om den sjunker.
Senast redigerat av big-jepp (15 maj 2012)

2 Inlägg
15 maj 2012
Jag har gjort . Det är samma spänning på den. steron är helt ny med.. Men jag tro det var liknande med den gamla orginala steron????
Ska testa den igen det med spänningen men om det nu inte är det eller är det vad gör man dåå??
Senast redigerat av snehead (15 maj 2012)

954 Inlägg
16 maj 2012
tja tja tja bästa HU för att kunna höja nån db? hört att alpine e grymm men vilken serie??

3 466 Inlägg
16 maj 2012
vw_nicko skrev:
tja tja tja bästa HU för att kunna höja nån db? hört att alpine e grymm men vilken serie??

Tror inte en HU kommer höja nån db. Speciellt inte om vi snackar ton..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
16 maj 2012
snehead skrev:
Jag har gjort . Det är samma spänning på den. steron är helt ny med.. Men jag tro det var liknande med den gamla orginala steron????
Ska testa den igen det med spänningen men om det nu inte är det eller är det vad gör man dåå??

dra ny ström matning samt kolla över jorden.

1 400 Inlägg
16 maj 2012
snehead skrev:
Hejsan på er alla jag hoppas någon av er kan kanske lösa ett stort problem jag har!!!!
Jag har en peugote 206. Årsmodell 01..
Problemet är att när jag har min volym på 15 så låter det bra men så fort jag höjer volymen börja den hacka sen såå döör steron efter ett tag så kommer det tillbacka och händer samma grej.. Ibland när jag kör på guppig väg kan det med bli sååå.. hjälp snälla??

Låter som du har glapp kontakt i din stereo-
Dra ut stereon och kolla så allt sitter som det ska.

Du kan även dra ny matnings kabel till den (både röd och gul sladd)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 maj 2012
M_icke_ skrev:
vw_nicko skrev:

Kanske en som höjjer en oktav wink

3 466 Inlägg
16 maj 2012
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
vw_nicko skrev:

De hoppas jag att den inte gör om man kör ton tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

954 Inlägg
16 maj 2012
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

De hoppas jag att den inte gör om man kör ton tongue

Oki då vet ja smile

499 Inlägg
16 maj 2012
Sökt runt lite men inte hittat något svar jag känner mig nöjd med smile

Är "klar" med ljudbyggande i min Saab 9-3 '99 nu.
Det som sitter:
6.5" kitsystem med diskanterna på brädan, nästan vid 3,5"orna, spelandes upp i rutan.
Dörrarna är dämpade och högtalarna monterade så dom garanterat är täta och stabila, kitsystemet drivs på separat slutsteg(ca 2x150W)
Högtalarna är inga värstingar utan kostade väl cirka 700-800kr hos MDS(Diora 6.5" osv)

"Bättre-än-original" 3.5" koaxialer i originalhål i panelen som drivs av stereon
Sedan 2st 10" basar i portade lådor i trunken som delar på ett monoblock.

Jag upplever ofta ljudet som ljust fast bra 'dunkbas', det verkar liksom saknas lite i mitten och upplevs gärna som lite vasst..

Ljudet känns mjukare/mer behagligt när jag bara kör med 3.5" koaxialerna men då tappar jag samtidigt väldigt mycket ljudstyrka och det känns istället lite svagt..

Blir detta bättre om jag byter ut original-huvudenheten mot en eftermarknads runt 2kkr eller handlar det mer om hur jag ställt in/placerat allt?
Tar gärna emot tips i allmänhet angående placering av diskanter och injustering av ljudet om det kan vara en sån enkel sak.

1 400 Inlägg
16 maj 2012
Bonehead skrev:
Sökt runt lite men inte hittat något svar jag känner mig nöjd med smile

Är "klar" med ljudbyggande i min Saab 9-3 '99 nu.
Det som sitter:
6.5" kitsystem med diskanterna på brädan, nästan vid 3,5"orna, spelandes upp i rutan.
Dörrarna är dämpade och högtalarna monterade så dom garanterat är täta och stabila, kitsystemet drivs på separat slutsteg(ca 2x150W)
Högtalarna är inga värstingar utan kostade väl cirka 700-800kr hos MDS(Diora 6.5" osv)

"Bättre-än-original" 3.5" koaxialer i originalhål i panelen som drivs av stereon
Sedan 2st 10" basar i portade lådor i trunken som delar på ett monoblock.

Jag upplever ofta ljudet som ljust fast bra 'dunkbas', det verkar liksom saknas lite i mitten och upplevs gärna som lite vasst..

Ljudet känns mjukare/mer behagligt när jag bara kör med 3.5" koaxialerna men då tappar jag samtidigt väldigt mycket ljudstyrka och det känns istället lite svagt..

Blir detta bättre om jag byter ut original-huvudenheten mot en eftermarknads runt 2kkr eller handlar det mer om hur jag ställt in/placerat allt?
Tar gärna emot tips i allmänhet angående placering av diskanter och injustering av ljudet om det kan vara en sån enkel sak.

Kör du med både koaxialer + lös diskant ?

499 Inlägg
16 maj 2012
Jepp, provade med koaxial + 6.5" utan diskant men det lät minst sagt udda, som om ljudet flyttades ner väldigt mycket.

7 Inlägg
16 maj 2012
Tja, jag har en fundering gällande hur man ska koppla in de olika högtalarna för bästa möjliga ljud.

Utrustning: Högtalarna sitter i bilen sen tidigare, och jag har precis köpt ett slutsteg på 4 kanaler (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6751.4698/) och en huvudenhet (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 7184.4686/) huvudenheten kommer kopplas med två lågnivåskablar till slutsteget.

Problem: I bilen sitter det 6 stycken högtalare + en baslåda, för att koppla samman allt detta förstår jag att jag måste koppla minst ett par högtalare på huvudenheten om inte två? Vilka högtalare bör kopplas på huvudenheten och vilka bör kopplas på slutsteget, och varför.

Uppsättning: ett par högtalare + tillhörande diskanter instrumentpanel
ett par 5,25" högtalare i dörrarna
ett par 6,5" högtalare i baksätet
1 10" baslåda i bagageluckan.

Jag är ny inom både bil och ljudbranschen så jag hoppas ni kan hjälpa mig en bit på vägen.

318 Inlägg
17 maj 2012
En förmodligen självklar fråga.. men jag är osäker och vill veta och lära mig smile

Jag har en JBL GTO-1204 BPD 2x12" 1800Wmax, 600Wrms, 2x4Ω bandpasslåda.

Just nu har jag den kopplat på ett JBL GTO-7001E, 700W @ 2Ω / 425W @ 4Ω slutsteg.

Det jag undrar är, vad skulle hända om jag kopplar de två basarna på två olika slutsteg?

Det andra slutsteget är ett JL Audio JX500/1 500W @ 2Ω / 340W @ 4Ω

mvh
Senast redigerat av HeavyBass (17 maj 2012)

3 187 Inlägg
17 maj 2012
HeavyBass skrev:
En förmodligen självklar fråga.. men jag är osäker och vill veta och lära mig smile

Just nu har jag den kopplat på ett JBL GTO-7001E, 700W @ 2Ω / 425W @ 4Ω slutsteg.

Det jag undrar är, vad skulle hända om jag kopplar de två basarna på två olika slutsteg?

mvh

det kommer inte blir bra!

1 400 Inlägg
17 maj 2012
Haskari skrev:
Tja, jag har en fundering gällande hur man ska koppla in de olika högtalarna för bästa möjliga ljud.

Utrustning: Högtalarna sitter i bilen sen tidigare, och jag har precis köpt ett slutsteg på 4 kanaler (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6751.4698/) och en huvudenhet (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 7184.4686/) huvudenheten kommer kopplas med två lågnivåskablar till slutsteget.

Problem: I bilen sitter det 6 stycken högtalare + en baslåda, för att koppla samman allt detta förstår jag att jag måste koppla minst ett par högtalare på huvudenheten om inte två? Vilka högtalare bör kopplas på huvudenheten och vilka bör kopplas på slutsteget, och varför.

Uppsättning: ett par högtalare + tillhörande diskanter instrumentpanel
ett par 5,25" högtalare i dörrarna
ett par 6,5" högtalare i baksätet
1 10" baslåda i bagageluckan.

Jag är ny inom både bil och ljudbranschen så jag hoppas ni kan hjälpa mig en bit på vägen.

Du ska koppla högtalarna där fram + basen på slutsteg.
högtalarna där bak kör du på huvudenheten.

318 Inlägg
17 maj 2012
big-jepp skrev:
HeavyBass skrev:

mvh

Okej det jag misstänkte! wink Om vi säger att jag hade haft två likadana slutsteg då? Hade det fungerat då?

21 761 Inlägg
17 maj 2012
Chansen ökar iaf, men de måste ändå ställas in noggrannt så att basarna får likadan signalstyrka. smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
17 maj 2012
HeavyBass skrev:
big-jepp skrev:
HeavyBass skrev:

mvh

Okej det jag misstänkte! wink Om vi säger att jag hade haft två likadana slutsteg då? Hade det fungerat då?

Chansen finns ju att dom då skulle gå att docka och köras med inställningarna från master-steget smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Sök