7167
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

318 Inlägg
19 maj 2012
Nitromast skrev:
HeavyBass skrev:
F4S4N skrev:

Kan ju även vara bra om du skriver vad det är du driver för system smile

Sorry.. smile

-Kenwood KDC-BT50U
-B2 Audio ES6 6.5" framhögtalare + skrikare
-Vortex Ultimate 4 kanals 700w driver framhögtalare
-Kenwood KFC-S1393 bakdörrar
-75x2W Infinity slutsteg som driver bakhögtalare
-JBL GTO-1204 BPD 2x12" 1800Wmax, 600Wrms, 2x4 Ohm
-JBL GTO-7001E, 700W 2 Ohm, 425W 4 Ohm

Kassa batterier, dåliga anslutningar

Det kan inte vara kablarna då?
Batteriet fram tror jag är original.
Det där bak är ett näst intill nytt.

3 187 Inlägg
19 maj 2012
HeavyBass skrev:
F4S4N skrev:
HeavyBass skrev:
När jag spelar musik i bilen, får jag ett enormt spänningsfall just när basen slår till.
Jag har 2 batterier i bilen (1 fram + 1 bak). Volten ligger på stadiga ~14V när musiken är avstängd.
Men när man höjer sjunker spänningen till närmare ~11V vid de kraftiga bastonerna.
Jag testade att koppla på ett extra batteri till, alltså sammanlagt 3 batterier i bilen, men samma resultat.

Jag har 21mm^2 kabel (tror jag det är, 4 AVG eller vad det står på kabeln) från batterierna och bak. Samt ny kabel från generator till batteri. (Tror detta är något liknande, 21mm^2).
Är det här flaskhalsen kan vara? Att det är för tunna kablar?

tacksam för svar

Kan ju även vara bra om du skriver vad det är du driver för system smile

Sorry.. smile

-Kenwood KDC-BT50U
-B2 Audio ES6 6.5" framhögtalare + skrikare
-Vortex Ultimate 4 kanals 700w driver framhögtalare
-Kenwood KFC-S1393 bakdörrar
-75x2W Infinity slutsteg som driver bakhögtalare
-JBL GTO-1204 BPD 2x12" 1800Wmax, 600Wrms, 2x4 Ohm
-JBL GTO-7001E, 700W 2 Ohm, 425W 4 Ohm

med dom grejerna ska du klara dig på 1 batteri. så något e knas.. skadar ju inte att uppgradera kablarna. kolla över jorden.
Senast redigerat av big-jepp (19 maj 2012)

21 761 Inlägg
19 maj 2012
HeavyBass skrev:
När jag spelar musik i bilen, får jag ett enormt spänningsfall just när basen slår till.
Jag har 2 batterier i bilen (1 fram + 1 bak). Volten ligger på stadiga ~14V när musiken är avstängd.
Men när man höjer sjunker spänningen till närmare ~11V vid de kraftiga bastonerna.
Jag testade att koppla på ett extra batteri till, alltså sammanlagt 3 batterier i bilen, men samma resultat.

Jag har 21mm^2 kabel (tror jag det är, 4 AVG eller vad det står på kabeln) från batterierna och bak. Samt ny kabel från generator till batteri. (Tror detta är något liknande, 21mm^2).

tacksam för svar

Vart mäter du att spänningen sjunker så där mycket, på främre batteriet eller bak vid stegen?

För att 5 meter lång 21 mm2 kopparkabel ska få 3 V spänningsfall så måste det i teorin gå ca 700 A genom kabeln, din anläggning är inte på något sätt i närheten av att dra så pass mycket ström. Du får nog vara glad om du lyckas med 100 A strömförbrukning tror jag.

Kontaktproblem i så fall (dvs klämning av kabelskor och/eller dålig kontakt där kabelskorna sitter fastskruvade), inte själva kabeln i sig. Jordkablar får vi inte glömma bort heller. smile

318 Inlägg
19 maj 2012
Drönirettab skrev:
HeavyBass skrev:

tacksam för svar

Vart mäter du att spänningen sjunker så där mycket, på främre batteriet eller bak vid stegen?

För att 5 meter lång 21 mm2 kopparkabel ska få 3 V spänningsfall så måste det i teorin gå ca 700 A genom kabeln, din anläggning är inte på något sätt i närheten av att dra så pass mycket ström. Du får nog vara glad om du lyckas med 100 A strömförbrukning tror jag.

Kontaktproblem i så fall (dvs klämning av kabelskor och/eller dålig kontakt där kabelskorna sitter fastskruvade), inte själva kabeln i sig. Jordkablar får vi inte glömma bort heller. smile

Har kopplat en voltmätare direkt på där slutsteget får ström, plus och sen till minus. Antar att det ska fungera smile
Det kan vara kopplingarna som inte är 100%.. tycker med det verkar väldigt konstigt att man ska få ett sånt enormt spänningsfall.

Jag ska testa mäta med multimeter, köpte mig en igår men har inte kollat med den än.

1 727 Inlägg
19 maj 2012
Även om man har ETT nytt batteri så gäller det att det "gamla" fungerar bra.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
19 maj 2012
HeavyBass skrev:
Drönirettab skrev:
HeavyBass skrev:

tacksam för svar

Har kopplat en voltmätare direkt på där slutsteget får ström, plus och sen till minus. Antar att det ska fungera smile
Det kan vara kopplingarna som inte är 100%.. tycker med det verkar väldigt konstigt att man ska få ett sånt enormt spänningsfall.

Jag ska testa mäta med multimeter, köpte mig en igår men har inte kollat med den än.

Hur ligger spänningen med bilen avstängd och stått i några timmar? Sen är en kedja inte starkare än dess svagaste länk så håller med Pierre om det. 1 dåligt batteri drar ut ett ett bra batteri.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

318 Inlägg
20 maj 2012
Streethawk skrev:
HeavyBass skrev:
Drönirettab skrev:

Hur ligger spänningen med bilen avstängd och stått i några timmar? Sen är en kedja inte starkare än dess svagaste länk så håller med Pierre om det. 1 dåligt batteri drar ut ett ett bra batteri.

Med bilen avstängd och stått i timmar så ligger den fortfarande kvar på ~12V ungefär. Den sjunker inte vad jag har uppfattat det som. När man sätter igång bilen ökar den och ligger runt 13.5~14V.
Jo.. det kan nog stämma. Men en översikt med kabelanslutningar och det "gamla" batteriet är och rekommendera då har jag förstått.
Tack!

596 Inlägg
20 maj 2012
Hej har en Sony stereo som heter CDX-4180r
Och undrar vad en blå 3.5 mm ingång på bak sidan är det står (bottom remote in)

Sa du sten?
189 Inlägg
20 maj 2012
sellstedt1 skrev:

http://www.manualsmania.com/download.ph … debfc49499

Där finns det en bild på nått. "rotary commander" som jag förstår det är det så du kan köpa en spak och sätta vid ratten och styra därifrån. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 maj 2012
Precis...det fanns två olika kontroller.
En högre med fler funktioner och en lägre med basfunktioner.
Riktigt smidiga att använda när man väl vant sig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

596 Inlägg
20 maj 2012
WhySoSerious skrev:
sellstedt1 skrev:

http://www.manualsmania.com/download.ph … debfc49499

Där finns det en bild på nått. "rotary commander" som jag förstår det är det så du kan köpa en spak och sätta vid ratten och styra därifrån. smile

Ok tackar

761 Inlägg
20 maj 2012
Tjena!!

Jag har kopplat in mitt slutsteg som alla andra skulle ha gjort med ström ifrån batteriet och en bra jordpunkt i kofångarfästet bak i bilen men nu är det så att protektlampan lyser konstant och jag vet inte va det kan vara för fel.

3 187 Inlägg
20 maj 2012
Snurriis skrev:
Tjena!!

Jag har kopplat in mitt slutsteg som alla andra skulle ha gjort med ström ifrån batteriet och en bra jordpunkt i kofångarfästet bak i bilen men nu är det så att protektlampan lyser konstant och jag vet inte va det kan vara för fel.

vad är det för steg och bas du har?

tveksam om det är en bra jordpunkt.. bytt till bältes eller sätes bulten.

93 Inlägg
20 maj 2012
Förstår mindre och mindre ju mer jag funderar och läser.

Jag har en DD 0512, hittade en som rekommenderade en lådvolym på 60liter och en port som är 120cm2 som är 33 cm lång.

Nu till saken så har jag en låda som är exakt 60liter, dock har den redan ett hål för en 6'' rund port. Hur lång ska porten vara för att få samma avstämning mm?`

Ska den vara samma volym som slotporten eller är det fler saker som påverkar?

21 761 Inlägg
20 maj 2012
För att få ca 40 Hz avstämning i den lådan så ska röret kapas till 59 cm, sedan sätter du trattar i båda ändar. Detta gäller om hela porten ska sitta i lådan alltså. smile

318 Inlägg
20 maj 2012
Vad är det för skillnad på slotport och rund port? smile Förutom att den ena är rund och den andra är avlång... wink

21 761 Inlägg
20 maj 2012
Slotporten blir litegrann kortare för samma avstämning, om man utgår ifrån samma lådvolym och portarea. smile

318 Inlägg
20 maj 2012
Drönirettab skrev:
Slotporten blir litegrann kortare för samma avstämning, om man utgår ifrån samma lådvolym och portarea. smile

Okej smile Så den ena är inte bättre än den andra i vissa förhållanden tex att "kasta ut" ljudvågorna? smile

2 712 Inlägg
20 maj 2012
Tjenare!

Jag har beställt dessa för att sätta i hatthyllan i min bil..

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=170

Och då undrar jag.. är det värt att lägga ut en tusenlapp på ett slutsteg att ge dem lite extra kräm med?

eller kommer det räcka med de 45 watten som stereon levererar?

det är denna stereo jag använder!

http://www.mds.se/sv/product/17370/Pioneer-MVH-1400UB

Plötsliga stoppet är det som dödar..

983 Inlägg
20 maj 2012
amoreex skrev:
Tjenare!

Jag har beställt dessa för att sätta i hatthyllan i min bil..

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=170

Och då undrar jag.. är det värt att lägga ut en tusenlapp på ett slutsteg att ge dem lite extra kräm med?

eller kommer det räcka med de 45 watten som stereon levererar?

det är denna stereo jag använder!

http://www.mds.se/sv/product/17370/Pioneer-MVH-1400UB

Slutsteg helt klart! för att få ut bra ljud ur högtalarna äre slutsteg som gäller smile)

Sök