HeavyBass skrev:
Drönirettab skrev:
HeavyBass skrev:
När jag spelar musik i bilen, får jag ett enormt spänningsfall just när basen slår till.
Jag har 2 batterier i bilen (1 fram + 1 bak). Volten ligger på stadiga ~14V när musiken är avstängd.
Men när man höjer sjunker spänningen till närmare ~11V vid de kraftiga bastonerna.
Jag testade att koppla på ett extra batteri till, alltså sammanlagt 3 batterier i bilen, men samma resultat.
Jag har 21mm^2 kabel (tror jag det är, 4 AVG eller vad det står på kabeln) från batterierna och bak. Samt ny kabel från generator till batteri. (Tror detta är något liknande, 21mm^2).
Är det här flaskhalsen kan vara? Att det är för tunna kablar?
tacksam för svar
Vart mäter du att spänningen sjunker så där mycket, på främre batteriet eller bak vid stegen?
För att 5 meter lång 21 mm2 kopparkabel ska få 3 V spänningsfall så måste det i teorin gå ca 700 A genom kabeln, din anläggning är inte på något sätt i närheten av att dra så pass mycket ström. Du får nog vara glad om du lyckas med 100 A strömförbrukning tror jag.
Kontaktproblem i så fall (dvs klämning av kabelskor och/eller dålig kontakt där kabelskorna sitter fastskruvade), inte själva kabeln i sig. Jordkablar får vi inte glömma bort heller.

Har kopplat en voltmätare direkt på där slutsteget får ström, plus och sen till minus. Antar att det ska fungera

Det kan vara kopplingarna som inte är 100%.. tycker med det verkar väldigt konstigt att man ska få ett sånt enormt spänningsfall.
Jag ska testa mäta med multimeter, köpte mig en igår men har inte kollat med den än.
Hur ligger spänningen med bilen avstängd och stått i några timmar? Sen är en kedja inte starkare än dess svagaste länk så håller med Pierre om det. 1 dåligt batteri drar ut ett ett bra batteri.
Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.