7334
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
29 maj 2012

du drar en + och en jordkabel till steget.
sen drar du rca kabel till den kontakten som du har på andra bilden, in med den i input (sen går det ut en rca på andra sidan tror det står output där) den kopplar du in i steget. (längst till höger)
sen den bilden du har sist (den med en kontakt, den kopplar du in i steget, finns bara ett ställe. från den går det en röd kabel, den kopplar du till + plinten på steget. en svart, den kopplar du till minus plinten på steget. den blå är remote, den kopplar du till remoten på stereon.

på bild 3 har du en högnivå kabel som du inte behöver använda. då du kan köra med lågnivå.

287 Inlägg
29 maj 2012
Vonzool skrev:
Tjo.. har suttit och funderat en stund nu på Airbag och bil ljud. roll började fundera pga att jag har just en bil med Airbag på ratten, passagerar sidan och iaf A-stolpen (Bmw528 -98) dom ska ju utlösas vid krock men vad känner av om det är en krock? lol och kan dom utlösas om man drar på musiken och spelar på så allt vibrerar?

Vore ju inte så skoj o få en i nyllet om man skulle lyckas hitta rätt ton, spec inte om man sitter o kör cool
har inte hört någon prata om det direkt så lite intressant kan det ju alltid vara så man vet ^^

Techno_Bass här på G,org lyckades med att smälla sin! smile Som tur var så satt han inte bakom ratten när det hände!

140 Inlägg
29 maj 2012
QuattroMartin skrev:
Techno_Bass här på G,org lyckades med att smälla sin! smile Som tur var så satt han inte bakom ratten när det hände!

ookey.. så man kan lyckas =S ja de var ju tur det.. undrar hur högt man måste spela då för o lyckas. eller få in rätt hz kanske. gärna mer info då man är nyfiken;P isf får man leta bil utan eller plocka bort cool

287 Inlägg
29 maj 2012
Vonzool skrev:
QuattroMartin skrev:

ookey.. så man kan lyckas =S ja de var ju tur det.. undrar hur högt man måste spela då för o lyckas. eller få in rätt hz kanske. gärna mer info då man är nyfiken;P isf får man leta bil utan eller plocka bort cool

Tror man är rätt säker på den fronten, kolla på hans bygge så förstår du nästan varför den utlöste tongue
Menmen, Allt kan hända men inte många jag har läst om som smällt sina iaf smile

3 466 Inlägg
29 maj 2012
Vonzool skrev:
QuattroMartin skrev:

De finns vad jag vet 2 pers i sverige som lyckats med detta, båda bilarna har varit volvo 855or som har spelat en bra bit över 150db.

För det första så krävs det en HEL del för att ens komma upp i dom siffrorna och för det andra så är det inget du kan köra runt o lyssna på utan att vara helt förstörd i kroppen..

Med andra ord behöver du inte vara orolig..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

140 Inlägg
29 maj 2012
M_icke_ skrev:
Vonzool skrev:
QuattroMartin skrev:

De finns vad jag vet 2 pers i sverige som lyckats med detta, båda bilarna har varit volvo 855or som har spelat en bra bit över 150db.

För det första så krävs det en HEL del för att ens komma upp i dom siffrorna och för det andra så är det inget du kan köra runt o lyssna på utan att vara helt förstörd i kroppen..

hehe oookey jo jag vet att det krävs en hel del för att koppa upp så högt;P jag spelade väl runt 140 i en 945 när ja provade på brl förra året. har inte testat bmw n men känns som de låter bättre i den;P

då äre bara o basa på då cool

31 Inlägg
29 maj 2012
Tja!
Någon som kan hjälpa mig!? Brl i Trollhättan har sagt att Audison Connection SLI 2 ger ut remote i likström, medan det står att slutstege vill ha växelström i remoten.. Är det bara att köra eller måste man göra något? eller stämmer det över huvudtaget?   MVH Daniel

16 197 Inlägg
29 maj 2012
uvdaniel skrev:
Tja!
Någon som kan hjälpa mig!? Brl i Trollhättan har sagt att Audison Connection SLI 2 ger ut remote i likström, medan det står att slutstege vill ha växelström i remoten.. Är det bara att köra eller måste man göra något? eller stämmer det över huvudtaget?   MVH Daniel

ett steg ska ha likström.. .

"Testar man inte så får man aldrig veta"

31 Inlägg
29 maj 2012
Mm, det är så ja. men jag tycker att det är konstigt att det står i bruksanvisning att REM ska ha växelström...?
och så gick remoten i sli2 sönder när jag kopplade på det slutsteget. Så tänkte om det kunde vart det...

16 197 Inlägg
29 maj 2012
uvdaniel skrev:
Mm, det är så ja. men jag tycker att det är konstigt att det står i bruksanvisning att REM ska ha växelström...?
och så gick remoten i sli2 sönder när jag kopplade på det slutsteget. Så tänkte om det kunde vart det...

hur skulle de funka med växelström?  hela bilen har ju likström.. (förutom kanske vissa styrsystem)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

31 Inlägg
29 maj 2012
JA, jag vet... det är därför det känns kostigt. Tack för hjälpte smile

2 024 Inlägg
29 maj 2012
uvdaniel skrev:

Vad är det för steg då?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 maj 2012
M_icke_ skrev:
Vonzool skrev:
QuattroMartin skrev:

Tom 3 st som smällt airbagen med bas, Herr Nilsson har med smällt sin airbag och bältessträckare dock inte i en Volvo 855 men en 854, så det verkar va nåt skumt med de modellerna, de får ringa och klaga till Volvo.

Men som sagt det är inget man behöver va så orolig för, det händer inte bara sådär.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2012
Frippe_L skrev:
M_icke_ skrev:
Vonzool skrev:

Tom 3 st som smällt airbagen med bas, Herr Nilsson har med smällt sin airbag och bältessträckare dock inte i en Volvo 855 men en 854, så det verkar va nåt skumt med de modellerna, de får ringa och klaga till Volvo.

Men som sagt det är inget man behöver va så orolig för, det händer inte bara sådär.

Inte direkt ngt skumt då sensorn sitter under instrumentbrädan/bakom mittkonsollen och reagerar på g-krafter.
Dessa ljudtryck dessa herrar leker med skapar såpas med g-kraft för sensorn att den löser ut.

Så felet är placeringen på sensorn wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

31 Inlägg
30 maj 2012
Expoze skrev:
uvdaniel skrev:

Vad är det för steg då?

Det är ett JBL GTO 14001 och ett JBL 1004.

1 Inlägg
30 maj 2012
Tjenare! Jag behöver hjälp och tips på lite grejer jag gått och funderat på.
Förtillfället har jag ett par Hertz dieci DCx 690 ( http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=170 ) i hatthyllan och en ( http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94 ) till det.
Men funderar nu på att bygga ut min lilla anläggning, med en baslåda och slutsteg. och då har jag funderat på en Hertz Energy EBX300 ( http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=112 )
Men då behöver jag ju ett slutsteg med! Har ni några bra förslag på slutsteg? för det här med slutsteg är jag väldigt kass på. Och ska jag koppla mina högtalare till slutsteget med? eller ska jag låta dem sitta kvar i min cd spelare och bara låta baslådan gå på slutsteget?
Hade tänkt mig ett pris runt 3500;-
Kom gärna med andra förslag på baslådor med!

Tack på förhand : Ogge

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 maj 2012
Ooggee skrev:
Tjenare! Jag behöver hjälp och tips på lite grejer jag gått och funderat på.
Förtillfället har jag ett par Hertz dieci DCx 690 ( http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=170 ) i hatthyllan och en ( http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94 ) till det.
Men funderar nu på att bygga ut min lilla anläggning, med en baslåda och slutsteg. och då har jag funderat på en Hertz Energy EBX300 ( http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=112 )
Men då behöver jag ju ett slutsteg med! Har ni några bra förslag på slutsteg? för det här med slutsteg är jag väldigt kass på. Och ska jag koppla mina högtalare till slutsteget med? eller ska jag låta dem sitta kvar i min cd spelare och bara låta baslådan gå på slutsteget?
Hade tänkt mig ett pris runt 3500;-
Kom gärna med andra förslag på baslådor med!

Tack på förhand : Ogge

Hertz färdiga lådor brukar låta bra, har inte hört denna nya bara den varianten som kom 2009 eller när det var och den är lätt en av de bästa "färdigbyggda" lådor jag hört, jag är tveksam till att de gjort den nya sämre smile

Passande slutsteg i din prisklass är DLS CA23 ett 2-kanals steg som du bryggkopplar till din baslåda, om du senare vill ha mer effekt till bas kan du köpa ett monoblock till bas och använda det CA23 till framsystemet istället. Det kostar runt 2000 så det är gott ifrån ditt budgettak.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

20 Inlägg
30 maj 2012
Stereon startar ej, men det går att sätta in och ta ut skivor ifrån den så nån form av ström får den. men varför startar inte den?
någon som kan hjälpa mig?
(bil skoda octavia rs1 -02.

21 761 Inlägg
30 maj 2012
uvdaniel skrev:

Är det texten med "12V+(ACC)" som du menar?

I så fall är det inte växelspänning de menar, ACC är en engelsk förkortning och jag har för mig att det är "accessory" (tillbehör). Ett läge på tändlåset där tex stereons röda kabel brukar kopplas in när det gäller originaltillbehör, brukar vara första läget på nyckeln och då är bara några få saker inkopplade. smile

21 Inlägg
30 maj 2012
Tjo!
Hade lite funderingar om ett bilstereo köp, funderade mellan:

Kenwood KDC-BT42U:
http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_853.html
och
Kenwood KDC-BT52U:
http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_818.html

Men kan inte bestämma mig för vilken jag ska köpa, BT52U är 400kr dyrare och har högpass filter, samt 3 rca par där bak medans BT42U bara har 1 rca par där bak och inget högpass filter.

Tror ni man kommer att använda alla rca kablar där bak om man uppgraderar ljudet lite någon gång eller använder man de gamla högtalarsladdarna? Och behövs verkligen ett högpassfilter på stereon?

Sen undrade jag också ifall någon vet det hära med Android och Kenwood, för det står t.ex
"Anslut din iPhone/Android telefon via USB för att få ut bästa möjliga ljudkvalitet (även Spotify) samtidigt som du laddar den!"
men sen så står det "Android stöd via Kenwood Musik Control" längre ner. Vilket är det som gäller, funkar det att ha Kenwood USB ansluten till en Android och köra spotify eller måste man ha deras mupp program?

Sök