frankbolsoy skrev:
Hej!
Jag vet att det finns många inlägg som folk pratar om att bygga om ljudet i e34. Men jag har suttit och läst ganska mycket tycker jag, och har kanske lite för dåligt tålamod också. Men jag har en 525 sedan och har lärt mig av det jag läst att jag har standard ljudet. Alltså uppe på instrumentpanelen, nere vid fötterna i fram och bak i hatthyllan.
Nu till mitt problem, en av högtalarna i bak är inte original så det skrålar sjukt mycket. Resten fungerar hyfsat bra, men dom skrålar lite när man drar på högt. Är ingen ljud fantast men vill att det ska låta tillräckligt bra för en "vanlig" kille som inte har allt för stor koll på ljudvetenskapen. Och jag är inte så hemskt sugen på att bygga om halva bilen för att få bra ljud, och är inte heller så sugen på att lägga ner flera tusen för att få bra ljud. Så vad jag undrar är att vad ska jag byta till för högtalare på samtliga ställen för att få bra ljud. Vill byta så till högtalare så jag slipper höra skrål och vara orolig för att spela sönder dom så det börjar skråla igen.
Stereon jag har är en Kenwood KDC-W5534U. Kan det va den som inte är för dålig? Den verkar vara en lite dyrare och bättre stereo, men som sagt är ingen expert så vet inte det.
Sen har jag tre saker jag undrar över.
1) Man kan ändra så att LOUD är på eller av. Vad ska man ha på för att få renast och bäst ljud?
2) Vad ska man ställa in på på Basnivå, Midnivå och Trenivå? Har på förinställda programmet Rock, och den har Bas +6, Mid +1 och Tre +3 har jag för mig att det var.
3) Vad är RDS? Finns en liten RDS indikator man kan slå på och av och har alltid funderat vad det är?
Som sagt inte den vassaste kniven i lådan när man pratar om ljud, men inte slöaste ;P Så jag skulle verkligen uppskatta om någon som är kunnig skulle kunna hjälpa mig!
Tack på förhand!