9257
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

318 Inlägg
3 juni 2012
Horsyhorse skrev:
När du kopplade om/flyttade, lossade du hela batteripolen eller bara själva kabelskon?

Och hur gjorde du när du satte tillbaka?

Pierre

Om du menar när jag flyttade/kopplade om batteriet så tog jag först ut säkringarna ifrån båda plus kablarna till slutsteg, sen tog jag loss plus o minus batteripolerna på de bakre batteriet, lossade allt som skulle bort. Sen tog jag bort de gamla batteriet som satt fram, lossade plus och minus polerna sen satte dit batteriet jag hade bak i fram.. sen tvärt om. Satte tillbaka det på de nya igen. Jordade om i bak i bältet, skrapade bort färgen så det blev ren metall. Sen satte i säkringarna igen och startade upp.
Senast redigerat av HeavyBass (3 juni 2012)

1 727 Inlägg
3 juni 2012
HeavyBass skrev:
Horsyhorse skrev:
När du kopplade om/flyttade, lossade du hela batteripolen eller bara själva kabelskon?

Pierre

Sen satte i säkringarna igen och startade upp.

När man inte kör batteripol på(stor kontaktyta) så är risken stor att man återansluter med för liten kvadrat(lite på kanten av en säkring, typ trycker in skalad ände direkt i steg osv.)

Det som händer med för liten yta(gnista brukar dyka upp), är att nätdelen får jobba med helt kassa
förutsättningar med att "ladda upp sig", och det utan att remoten är på.

Okontrollerad strömrusning kan man kalla det. Kan skjuta nätdelar till tippen.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (3 juni 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

318 Inlägg
3 juni 2012
Horsyhorse skrev:
HeavyBass skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Sen satte i säkringarna igen och startade upp.

När man inte kör batteripol på(stor kontaktyta) så är risken stor att man återansluter med för liten kvadrat(lite på kanten av en säkring, typ trycker in skalad ände direkt i steg osv.)

Det som händer med för liten yta(gnista brukar dyka upp), är att nätdelen får jobba med helt kassa
förutsättningar med att "ladda upp sig", och det utan att remoten är på.

Okontrollerad strömrusning kan man kalla det. Kan skjuta nätdelar till tippen.

Pierre

Okej, vet inte om jag förstod riktigt vad du menade men.. Vad tror du är felet nu då? Och hur löser jag det?

tack!

1 727 Inlägg
3 juni 2012
HeavyBass skrev:
Okej, vet inte om jag förstod riktigt vad du menade men..
Vad tror du är felet nu då?
Och hur löser jag det?

tack!

Har tyvärr inte fått gåvan att kunna uttrycka mig enkelt i text. wink

Hmm!

Testa monoblocket ENSAMT, o inte en kabel på högtalarutgången.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

201 Inlägg
3 juni 2012
tänkte höra om nån vet varför mina basar slår i olika takt? kan det ha å göra med att kablarna är olika långa till låorna? smile

139 Inlägg
3 juni 2012
nilsson_10 skrev:
tänkte höra om nån vet varför mina basar slår i olika takt? kan det ha å göra med att kablarna är olika långa till låorna? smile

Vad är det för grejer och hur är det kopplat?

201 Inlägg
3 juni 2012
svampen92 skrev:
nilsson_10 skrev:

2 st separata GAS 10 or kopplat på ett GAS steg

318 Inlägg
3 juni 2012
Horsyhorse skrev:
HeavyBass skrev:
Och hur löser jag det?

tack!

Hmm!

Pierre

Haha, vad synd wink

Okej, koppla bort de två andra slutstegen, samt koppla bort kablarna till basen då? smile

Tack!

139 Inlägg
3 juni 2012
nilsson_10 skrev:
svampen92 skrev:
nilsson_10 skrev:

2 st separata GAS 10 or kopplat på ett GAS steg

Kan vara så att du fasvänt en av basarna? Alltså att högtalarkabeln som sitter på plus på basen är kopplad på minus på steget och tvärt om. Testa att byta plus och minus på en av basarna och kolla om det hjälper.

3 466 Inlägg
3 juni 2012
nilsson_10 skrev:

Om vi säger såhär:

Den elektriska pulsen har en hastighet på ca 300 000 000 meter per sekund. Med andra ord skulle du kunna ha 300 000 meter längre kabel till ena basen och inte höra någon märkbar fördröjning då den hade blivit 0,001 sek.

Mer troligt har du fått fasförskjutning i ljudet genom att ex fasvända en bas.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 juni 2012
M_icke_ skrev:
nilsson_10 skrev:

Om vi säger såhär:

Den elektriska pulsen har en hastighet på ca 300 000 000 meter per sekund. Med andra ord skulle du kunna ha 300 000 meter längre kabel till ena basen och inte höra någon märkbar fördröjning då den hade blivit 0,001 sek.

Dock så hade han fått ett jäkla spänningsfall i den kabeln big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 466 Inlägg
3 juni 2012
F4S4N skrev:
M_icke_ skrev:
nilsson_10 skrev:

Om vi säger såhär:

Dock så hade han fått ett jäkla spänningsfall i den kabeln big_smile

Beror på tongue Vi sa aldrig ngt om tjockleken tongue Heheh

Men de e att röra ihop de lite mycke för killen tongue De e inget han behöver oroa sig över för att den ena kabeln är lite längre än den andra tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 juni 2012
M_icke_ skrev:
Beror på tongue Vi sa aldrig ngt om tjockleken tongue Heheh

Men de e att röra ihop de lite mycke för killen tongue De e inget han behöver oroa sig över för att den ena kabeln är lite längre än den andra tongue

Drar man en kabel 7 ½ varv runt jorden tror jag inte det spelar så stor roll hur tjock den är. Det blir nog inte mycket musik i andra änden på kabeln ändå, haha big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

11 Inlägg
4 juni 2012
Måste man ansluta 6*9:orna till bakhögtalarna på bilen för att få bra ljud ur högtalarna? det bästa vore ju att ansluta 6*9 till slutsteget som jag har men då får jag inte ut "musik" utan bara bas. hur ska jag göra? två slutsteg?

318 Inlägg
4 juni 2012
Horsyhorse skrev:
HeavyBass skrev:
Och hur löser jag det?

tack!

Hmm!

Pierre

Testade göra som du sa nu. Körde endast monoslutsteget UTAN högtalarkablar kopplade till basen.
Hörde någon konstigt elektriskt ljud ifrån slutsteget, men det var på.
Testade sätta högtalarkablarna på slutsteget, då slog det en liten gnista samtidigt som basen börja "burpa" så drog bort dem lika snabbt igen.

Fattar inte vad felet kan vara! sad

26 Inlägg
4 juni 2012
Hej, är det någon som vet om de finns kablar dragna för högtalare i dörrarna på en 9-3a från -01 med AS1? Är bara ett tomtskal nu

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
4 juni 2012
Andreasson90 skrev:
Måste man ansluta 6*9:orna till bakhögtalarna på bilen för att få bra ljud ur högtalarna? det bästa vore ju att ansluta 6*9 till slutsteget som jag har men då får jag inte ut "musik" utan bara bas. hur ska jag göra? två slutsteg?

antagligen felinstält slutsteg, du ska sätta steget på typ "flat" eller nått liknande tongue

282 Inlägg
4 juni 2012
frankbolsoy skrev:
Hej!

Jag vet att det finns många inlägg som folk pratar om att bygga om ljudet i e34. Men jag har suttit och läst ganska mycket tycker jag, och har kanske lite för dåligt tålamod också. Men jag har en 525 sedan och har lärt mig av det jag läst att jag har standard ljudet. Alltså uppe på instrumentpanelen, nere vid fötterna i fram och bak i hatthyllan.
Nu till mitt problem, en av högtalarna i bak är inte original så det skrålar sjukt mycket. Resten fungerar hyfsat bra, men dom skrålar lite när man drar på högt. Är ingen ljud fantast men vill att det ska låta tillräckligt bra för en "vanlig" kille som inte har allt för stor koll på ljudvetenskapen. Och jag är inte så hemskt sugen på att bygga om halva bilen för att få bra ljud, och är inte heller så sugen på att lägga ner flera tusen för att få bra ljud. Så vad jag undrar är att vad ska jag byta till för högtalare på samtliga ställen för att få bra ljud. Vill byta så till högtalare så jag slipper höra skrål och vara orolig för att spela sönder dom så det börjar skråla igen.
Stereon jag har är en Kenwood KDC-W5534U. Kan det va den som inte är för dålig? Den verkar vara en lite dyrare och bättre stereo, men som sagt är ingen expert så vet inte det.

Sen har jag tre saker jag undrar över.
1) Man kan ändra så att LOUD är på eller av. Vad ska man ha på för att få renast och bäst ljud?
2) Vad ska man ställa in på på Basnivå, Midnivå och Trenivå? Har på förinställda programmet Rock, och den har Bas +6, Mid +1 och Tre +3 har jag för mig att det var.
3) Vad är RDS? Finns en liten RDS indikator man kan slå på och av och har alltid funderat vad det är?

Som sagt inte den vassaste kniven i lådan när man pratar om ljud, men inte slöaste ;P Så jag skulle verkligen uppskatta om någon som är kunnig skulle kunna hjälpa mig!
Tack på förhand!

1. enligt mig ska den vara av då det för mig låtit väldigt illa.
2. gärna så nära 0 som möjligt, men låter det illa så ställ in efter behov.
3. rds är fm signalerna på radion om jag inte är ute och cyklar smile

2 712 Inlägg
4 juni 2012
Firetunez skrev:
frankbolsoy skrev:
Hej!

Jag vet att det finns många inlägg som folk pratar om att bygga om ljudet i e34. Men jag har suttit och läst ganska mycket tycker jag, och har kanske lite för dåligt tålamod också. Men jag har en 525 sedan och har lärt mig av det jag läst att jag har standard ljudet. Alltså uppe på instrumentpanelen, nere vid fötterna i fram och bak i hatthyllan.
Nu till mitt problem, en av högtalarna i bak är inte original så det skrålar sjukt mycket. Resten fungerar hyfsat bra, men dom skrålar lite när man drar på högt. Är ingen ljud fantast men vill att det ska låta tillräckligt bra för en "vanlig" kille som inte har allt för stor koll på ljudvetenskapen. Och jag är inte så hemskt sugen på att bygga om halva bilen för att få bra ljud, och är inte heller så sugen på att lägga ner flera tusen för att få bra ljud. Så vad jag undrar är att vad ska jag byta till för högtalare på samtliga ställen för att få bra ljud. Vill byta så till högtalare så jag slipper höra skrål och vara orolig för att spela sönder dom så det börjar skråla igen.
Stereon jag har är en Kenwood KDC-W5534U. Kan det va den som inte är för dålig? Den verkar vara en lite dyrare och bättre stereo, men som sagt är ingen expert så vet inte det.

Sen har jag tre saker jag undrar över.
1) Man kan ändra så att LOUD är på eller av. Vad ska man ha på för att få renast och bäst ljud?
2) Vad ska man ställa in på på Basnivå, Midnivå och Trenivå? Har på förinställda programmet Rock, och den har Bas +6, Mid +1 och Tre +3 har jag för mig att det var.
3) Vad är RDS? Finns en liten RDS indikator man kan slå på och av och har alltid funderat vad det är?

Som sagt inte den vassaste kniven i lådan när man pratar om ljud, men inte slöaste ;P Så jag skulle verkligen uppskatta om någon som är kunnig skulle kunna hjälpa mig!
Tack på förhand!

1. enligt mig ska den vara av då det för mig låtit väldigt illa.
2. gärna så nära 0 som möjligt, men låter det illa så ställ in efter behov.
3. rds är fm signalerna på radion om jag inte är ute och cyklar smile

Jag föredrar personligen att ha LOUD på HI kör med de på min stereo blir en jäkla basskillnad men visst ljudet blir lite sämre.. men allt beror på vad man vill ha för ljud smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

318 Inlägg
4 juni 2012
HeavyBass skrev:
Horsyhorse skrev:
HeavyBass skrev:
Och hur löser jag det?

tack!

Hmm!

Pierre

Testade göra som du sa nu. Körde endast monoslutsteget UTAN högtalarkablar kopplade till basen.
Hörde någon konstigt elektriskt ljud ifrån slutsteget, men det var på.
Testade sätta högtalarkablarna på slutsteget, då slog det en liten gnista samtidigt som basen börja "burpa" så drog bort dem lika snabbt igen.

Fattar inte vad felet kan vara! sad

Någon som vill hjälpa mig? sad Förstår inte vad som hänt... det enda jag gjort är att jorda om (förbättrat jordpunkten vid bältet) och bytt batteri. Allt annat är som innan.

Sök