11346
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
6 juni 2012
Eftersom JBL 7001 även hade andra konstiga fenomen så är jag ganska säker på att det är trasigt, tex likspänning ut på högtalarutgången eller så. Audio Video ska väl ha en butik i Karlskrona, du kan ju höra med dem om kostnadsförslag på felsökning eller kanske bara lite allmän rådgivning om vad de tror angående steget. smile

Förresten, du skrev att det var 3 st jordpunkter vid bältesfästet.

Menar du att du har 3 st kabelskor staplade på varandra?

318 Inlägg
6 juni 2012
Drönirettab skrev:
Eftersom JBL 7001 även hade andra konstiga fenomen så är jag ganska säker på att det är trasigt, tex likspänning ut på högtalarutgången eller så. Audio Video ska väl ha en butik i Karlskrona, du kan ju höra med dem om kostnadsförslag på felsökning eller kanske bara lite allmän rådgivning om vad de tror angående steget. smile

Förresten, du skrev att det var 3 st jordpunkter vid bältesfästet.

Menar du att du har 3 st kabelskor staplade på varandra?

Farsan som ägde Audio Video i Karlskrona, så det är ju där man köpt grejerna ifrån wink
Men nu har grannen lött om och fixat signaljorden. Så nu är störningarna borta!
Han sa även att han trodde slutsteget inte var trasigt. För då hade säkringarna gått i de.

Jag kunde testa med att koppla på det på plus och minus samt remote. Sedan koppla på lågnivå från tex. mp3 spelare och testa ifall det fungerar.

Ja, 3 st jordpunkter för vardera slutsteg. Här nämnde han även att det är bättre att dra en minus kabel från batteri och jorda på batteri istället för i chassiet, för annars kan man få störningar utav det, Och det kan vara för att jag jordat i chassiet som jag får så höga spänningsfall när jag spelar hög musik.

Jordpunkterna var på samma plats innan. Men nu har jag flyttat över den ena till det andra bältet.
Men som sagt, antingen drar jag en minus kabel från batteri och jordar på den. Eller så skiter jag i de och gör de på nästa bil..

Vad var det du tänkte på?

21 761 Inlägg
6 juni 2012
Använder man en rejäl jordpunkt i karossen så blir det inte en massa spänningsfall, bältesfästet tillhör ett av de mer rejäla ställena eftersom den bulten brukar gå ner i en karossbalk och hela plåtytan ska vara ordentligt svetsad i övriga karossen. Den jordpunkten ska inte ge mer spänningsfall än att dra en lång jordkabel från ett batteri i motorrummet. smile

Det jag var fundersam på var att när man staplar flera kabelskor på varandra så ökar risken för glappkontakt, då skulle i så fall en sån sak kunna orsaka dålig jordkontakt fastän allting ser ut att sitta ordentligt.

318 Inlägg
6 juni 2012
Drönirettab skrev:
Använder man en rejäl jordpunkt i karossen så blir det inte en massa spänningsfall, bältesfästet tillhör ett av de mer rejäla ställena eftersom den bulten brukar gå ner i en karossbalk och hela plåtytan ska vara ordentligt svetsad i övriga karossen. Den jordpunkten ska inte ge mer spänningsfall än att dra en lång jordkabel från ett batteri i motorrummet. smile

Det jag var fundersam på var att när man staplar flera kabelskor på varandra så ökar risken för glappkontakt, då skulle i så fall en sån sak kunna orsaka dålig jordkontakt fastän allting ser ut att sitta ordentligt.

Jaså där ser man smile Men hur brukar grabbarna med större ljudbyggen göra då? Drar de endast 1 plus kabel ifrån främre batteri bak till antingen fler batterier eller en kopplingsplint som de sedan fördelar ut strömmen till vardera slutsteg? Och sedan jordar slutstegen direkt på en jordkälla, så som bältesfästet? Eller har de en massa olika jordpunkter som de sedan drar till en kopplingsdosa, och sedan där kopplar på slutstegen? Eller drar dem de direkt till batteriets minuspol? smile

Jaha. Jo det är sant. Men jag har flyttat 1 kabelsko till de andra bältesfästet nu. Så nu är det endast 2 st på ett ställe och 1 på de andra. Tror inte det ska vara några glapp där nu för det sitter tajt som satan smile

21 761 Inlägg
6 juni 2012
De flesta som har hyfsad anläggning sätter ju extrabatterier i skuffen, då kan man lika gärna jorda på batteripolerna eftersom de sitter så pass nära. Har man bara det ordinarie batteriet under huven, men flera slutsteg, så går det bra att först dra en grov jordkabel från bältesfästet till ett kopplingsblock och sedan från blocket till vardera steg. smile

Jo, har man extrabatterier i skuffen så kopplar man ju även stegets pluskabel direkt på pluspolen där också. Kabeln från främre batteriet fungerar då mest som en lång laddkabel till extrabatterierna istället för huvudförsörjning av slutsteget.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2012)

318 Inlägg
6 juni 2012
Drönirettab skrev:
De flesta som har hyfsad anläggning sätter ju extrabatterier i skuffen, då kan man lika gärna jorda på batteripolerna eftersom de sitter så pass nära. Har man bara det ordinarie batteriet under huven, men flera slutsteg, så går det bra att först dra en grov jordkabel från bältesfästet till ett kopplingsblock och sedan från blocket till vardera steg. smile

Okej smile Det jag tänkte. Måste ju vara de lättaste.
Drar de jordkablar från batteriet till kaross då med va?
Exakt. Så kan man göra smile Tänkte dra ner till biltema o se ifall de har några billiga kopplingsblock. Har inte material till att göra de själv tyvärr smile

1 727 Inlägg
6 juni 2012
HeavyBass skrev:
Drönirettab skrev:
HeavyBass skrev:
Någon som vill hjälpa mig? sad Förstår inte vad som hänt... det enda jag gjort är att jorda om (förbättrat jordpunkten vid bältet) och bytt batteri. Allt annat är som innan.

Exakt vad som har hänt vet jag inte, men med tanke på att det var ett "elektriskt ljud" från steget när det var igång utan kablar anslutna och att det slog gnista vid anslutning av högtalarkabel och att basen "burpar" så verkar det som att steget har gått sönder. hmm

Kanske Horsyhorse har något förslag på vad som kan tänkas ha hänt.

Testade idag mitt JL Audio 1/500. Kollade även över jordkablarna och alla andra kablar.
När jag sätter igång stereon och har ENDAST monoslutsteget kopplat på bas så "brummar" det i basen. (Låter som störning..) men "burpandet" har försvunnit.
Jag testade koppla in mitt Vortex Ultimate 4-kanals slutsteg istället för monoslutsteget och testade köra framsystemet.
När man sätter igång stereon på AUX, USB osv så blir det även störningar i högtalarna. (Låter som när man sätter lågnivå kablarna på en jordkälla ungefär...) det brummar ungefär. Det börjar även "knastra" om man rör lite på strömkabeln vid batteriet, vid säkringen. (Bytte efter de säkringshållare som inte "glappade".. )
När man sätter stereon i stand-by så försvinner allt och det blir tyst.

Vad tror ni det kan vara? Skrotar snart bilfan o köper en ny lol

Olika steg "kan" uppträda olika när det är något som är knas.

Nu verkar det som signaljorden är trasig i CD:n, om du lossade jorden före "+" vid flytt så hände det nog då.

Så vid vidare test(efter du har fixat CD:n), och det har skrivits FLERA ggr:
BATTERIPLUS bort först, sedan kan man koppla bort jord(helst RCA-kablar före)

Vid åter anslutning, JORD först sedan(RCA om aktuellt) BATTERIPLUS.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

21 761 Inlägg
6 juni 2012
HeavyBass skrev:
Drar de jordkablar från batteriet till kaross då med va?

Ja, man jordar även batteriet på närmaste ställe. smile

318 Inlägg
6 juni 2012
Horsyhorse skrev:
HeavyBass skrev:
Drönirettab skrev:
Exakt vad som har hänt vet jag inte, men med tanke på att det var ett "elektriskt ljud" från steget när det var igång utan kablar anslutna och att det slog gnista vid anslutning av högtalarkabel och att basen "burpar" så verkar det som att steget har gått sönder. hmm

Kanske Horsyhorse har något förslag på vad som kan tänkas ha hänt.

Testade idag mitt JL Audio 1/500. Kollade även över jordkablarna och alla andra kablar.
När jag sätter igång stereon och har ENDAST monoslutsteget kopplat på bas så "brummar" det i basen. (Låter som störning..) men "burpandet" har försvunnit.
Jag testade koppla in mitt Vortex Ultimate 4-kanals slutsteg istället för monoslutsteget och testade köra framsystemet.
När man sätter igång stereon på AUX, USB osv så blir det även störningar i högtalarna. (Låter som när man sätter lågnivå kablarna på en jordkälla ungefär...) det brummar ungefär. Det börjar även "knastra" om man rör lite på strömkabeln vid batteriet, vid säkringen. (Bytte efter de säkringshållare som inte "glappade".. )
När man sätter stereon i stand-by så försvinner allt och det blir tyst.

Vad tror ni det kan vara? Skrotar snart bilfan o köper en ny lol

Olika steg "kan" uppträda olika när det är något som är knas.

Nu verkar det som signaljorden är trasig i CD:n, om du lossade jorden före "+" vid flytt så hände det nog då.

Så vid vidare test(efter du har fixat CD:n), och det har skrivits FLERA ggr:
BATTERIPLUS bort först, sedan kan man koppla bort jord(helst RCA-kablar före)

Vid åter anslutning, JORD först sedan(RCA om aktuellt) BATTERIPLUS.

Pierre

Ja, det var signaljorden som hade pajat. Så nu tror jag sakerna ska lira på igen. Sånt vi märker imorgon när jag ska koppla in allt igen smile Men har testat slutstegen, och de verkar hela.

Alltid bra att veta, tack så mycket! smile Jag kommer inte ihåg om jag tog bort plus eller minus före. När jag testade slutstegen ute i bilen nu kopplade jag däremot bort plus först.

En till fråga.

Mitt vortex ultimate 4-kanals slutsteg verkar lagra spänningen.. Efter jag tagit bort säkringen fram vid batteriet till + kabeln fanns det fortfarande spänning kvar.. skumt tänkte jag och kopplade bort kablarna (plus först, minus sist)..
Mätte på slutstegets + och - ... och ja, 10.4 volt sedär.. Ska det vara så? :S Detta var cirka 30 min efter jag kopplat bort kablarna, och fortfarande 10.4 volt i spänning "i" steget.
Senast redigerat av HeavyBass (6 juni 2012)

11 Inlägg
8 juni 2012
saab_tompa skrev:
Andreasson90 skrev:
Måste man ansluta 6*9:orna till bakhögtalarna på bilen för att få bra ljud ur högtalarna? det bästa vore ju att ansluta 6*9 till slutsteget som jag har men då får jag inte ut "musik" utan bara bas. hur ska jag göra? två slutsteg?

antagligen felinstält slutsteg, du ska sätta steget på typ "flat" eller nått liknande tongue

jag har ett slutsteg på 4 kanaler ( Denver 4100)  och jag har inget sånt funktionsknapp på min men jag vet att jag har hög- och lågpassfilter. ska jag använda någon av dem då elr? är helt kass på sånt här.....

1 400 Inlägg
8 juni 2012
Andreasson90 skrev:
saab_tompa skrev:
Andreasson90 skrev:
Måste man ansluta 6*9:orna till bakhögtalarna på bilen för att få bra ljud ur högtalarna? det bästa vore ju att ansluta 6*9 till slutsteget som jag har men då får jag inte ut "musik" utan bara bas. hur ska jag göra? två slutsteg?

antagligen felinstält slutsteg, du ska sätta steget på typ "flat" eller nått liknande tongue

jag har ett slutsteg på 4 kanaler ( Denver 4100)  och jag har inget sånt funktionsknapp på min men jag vet att jag har hög- och lågpassfilter. ska jag använda någon av dem då elr? är helt kass på sånt här.....

Du får använda Högnivå filtret/du har den nog på låg nu.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

325 Inlägg
8 juni 2012
Högtalarkabel? Vilka tjocklekar skal man välja till dom olika högtalarna, dörrar, bas, diskanter osv? Allt drivs av slutsteg och sitter i skuffen, aluminium vs koppas? Hur viktig är kvaliten på detta vs pris? Gärna tips på hyfsad kabel. Tack på förhand

Raquex
8 juni 2012
Skulle behöva ha lite tips på slutsteg till en baslåda som jag har haft liggandes i förrådet en massa år. Köpte en baslåda från MDS för ett bra tag sedan då dom som sålde ute den som utgående vara. Det är deras Fanatic-serie och det enda jag egentligen vet om högtalarna är att det är två 10" basar på 500w styck.

Frågan är då vad för slutsteg som behövs för att jag ska kunna spela på bra utan att det låter för jävligt i denna låda? Då det är så pass bra ljud original i bilen så behöver jag inte byta några andra högtalare och därmed så behöver jag inget ytterligare slutsteg till dom. Så det slutsteg jag behöver ska bara driva baslådan.

Så om nån har nått förslag på nått bra och gärna billigt slutsteg så får ni gärna hojta till smile

3 466 Inlägg
8 juni 2012
Raquex skrev:
Skulle behöva ha lite tips på slutsteg till en baslåda som jag har haft liggandes i förrådet en massa år. Köpte en baslåda från MDS för ett bra tag sedan då dom som sålde ute den som utgående vara. Det är deras Fanatic-serie och det enda jag egentligen vet om högtalarna är att det är två 10" basar på 500w styck.

Frågan är då vad för slutsteg som behövs för att jag ska kunna spela på bra utan att det låter för jävligt i denna låda? Då det är så pass bra ljud original i bilen så behöver jag inte byta några andra högtalare och därmed så behöver jag inget ytterligare slutsteg till dom. Så det slutsteg jag behöver ska bara driva baslådan.

Så om nån har nått förslag på nått bra och gärna billigt slutsteg så får ni gärna hojta till smile

Behöver mer info om basarna. Behöver hela modellnamnet.

Vet du inte så kan en bild hjälpa extremt mycke.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 151 Inlägg
8 juni 2012
Tjenare! Jag tänkte koppla in en stereo istället för originalstereon i min Volvo 850 då originalet har pajat, men det är ju givetvis helt olika kablar och kontakter. neutral Då jag är helt ute och cyklar när det kommer till billjud så tänkte jag fråga här för att få rätt på grejererna.

Som jag förstår det måste jag köpa ett par adaptrar (eller kan man skarva kablarna istället? Hur i så fall?), men vilka adaptrar ska det vara i så fall? Och var kan jag köpa dem billigast möjligt?

Skickar med lite bilder ifall det hjälper.

https://dl.dropbox.com/u/23449724/Tmp/2012-06-08%2016.35.46.jpg
Gamla stereon

https://dl.dropbox.com/u/23449724/Tmp/2012-06-08%2016.37.06.jpg
Nya stereon

Hoppas någon kan hjälpa mig smile

Mek
78 Inlägg
8 juni 2012
Mervolic skrev:
Tjenare! Jag tänkte koppla in en stereo istället för originalstereon i min Volvo 850 då originalet har pajat, men det är ju givetvis helt olika kablar och kontakter. neutral Då jag är helt ute och cyklar när det kommer till billjud så tänkte jag fråga här för att få rätt på grejererna.

Som jag förstår det måste jag köpa ett par adaptrar (eller kan man skarva kablarna istället? Hur i så fall?), men vilka adaptrar ska det vara i så fall? Och var kan jag köpa dem billigast möjligt?

Gamla stereon

Nya stereon

Du behöver en sån här.

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=520

Audi A4 B7 tdi Quattro

3 151 Inlägg
8 juni 2012
calle gsi skrev:
Mervolic skrev:

Gamla stereon

Nya stereon

Du behöver en sån här.

Tack så mycket för ditt svar! Den var ju inte så dyr heller, så blir nog att jag klickar hem en sådan. smile

Mek
78 Inlägg
8 juni 2012
Mervolic skrev:
calle gsi skrev:
Mervolic skrev:

Gamla stereon

Nya stereon

Du behöver en sån här.

Tack så mycket för ditt svar! Den var ju inte så dyr heller, så blir nog att jag klickar hem en sådan. smile

Så lite så smile

Blekingebilradio är dessutom riktigt bra att ha och göra med.

såg att det var en 93:a du har, dubbel kolla med dom så det är rätt adapter, ska tydligen vara en brytpunkt 93 på radion i 850:n.
Men på din bild så såg det ut som att det ska vara denna.

Audi A4 B7 tdi Quattro

3 151 Inlägg
8 juni 2012
calle gsi skrev:
Så lite så smile

Blekingebilradio är dessutom riktigt bra att ha och göra med.

såg att det var en 93:a du har, dubbel kolla med dom så det är rätt adapter, ska tydligen vara en brytpunkt 93 på radion i 850:n.
Men på din bild så såg det ut som att det ska vara denna.

Japp, det är en 93:a. Det ser ju dock ut att stämma, tycker jag med. Ska slänga iväg ett mejl och fråga för säkerhets skull. Tack, åter igen! smile

Raquex
8 juni 2012
M_icke_ skrev:
Raquex skrev:

Behöver mer info om basarna. Behöver hela modellnamnet.

Vet du inte så kan en bild hjälpa extremt mycke.

Har lite svårt att fixa en bild då baslådan ligger i ett magasin. Då jag flyttade ihop med tjejen så fick vi inte plats med allt så då hyrde jag en plats i ett magasin. Men hittade en bild på internet på en nästan exakt likadan låda. Den som är på bifogad bild är 2x12" och jag har 2x10". Det är det enda som skiljer, annars så ser dom exakt likadana ut.

http://www.fordclubsweden.se/forum/attachment.php?attachmentid=17226&d=1188935393

Sök