8294
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dope MF
213 Inlägg
8 juni 2012
Hej!

Jag har fått ett jobbigt problem med ljudet i bilen nu =/

Är så att jag har 2x B2 ES8MKII i portad låda på 43L om jag inte missminner mig (Den lådan för 2x som blekinge har ritning på) som körs tillsammans med ett Zachry R1500D. När jag byggde ihop lådan och fick in den i bilen så körde jag basarna i 4Ohm under inspelning, vilket spelade grymt bra och tryckte på riktigt bra, lastade sedan ner steget i 1Ohm och det tryckte såklart på riktigt bra där med wink

Här om dagen kände jag för att ändra strömanslutningen till lådan så att jag slipper plocka ur golvet i bagaget och skruva ur kablarna om den behöver ur. Satte en basterminal på baksidan av lådan samt lödde basarnas strömkablar på baksidan av panelen. Kör basarna i 4Ohm igen och har verkligen tappat all kraft i ljudet :S

Gått över alla anslutningar samt inställningar utan framgång. Även provat att köra banankontakter på kablarna från steget samt utan in i panelen utan förbättring.

Vad har hänt? sad

Mvh Robin

21 761 Inlägg
8 juni 2012
Raquex skrev:
Har lite svårt att fixa en bild då baslådan ligger i ett magasin. Då jag flyttade ihop med tjejen så fick vi inte plats med allt så då hyrde jag en plats i ett magasin. Men hittade en bild på internet på en nästan exakt likadan låda. Den som är på bifogad bild är 2x12" och jag har 2x10". Det är det enda som skiljer, annars så ser dom exakt likadana ut.

http://www.fordclubsweden.se/forum/atta … 1188935393

Borde vara FS250. Den har blå kon, tål 500 W max  och "centrumplattan" ser likadan ut. Med tanke på att lådan heter FSB så är det ännu mer troligt. smile

Är det en sluten låda?

Den basen har nämligen parametrar som gör att sluten låda passar betydligt bättre än basreflex.

21 761 Inlägg
8 juni 2012
Gnomen skrev:
Gått över alla anslutningar samt inställningar utan framgång. Även provat att köra banankontakter på kablarna från steget samt utan in i panelen utan förbättring.

Rör sig basarna lika mycket?

Det finns åtminstone två saker som kan ha hänt, antingen spelar basarna i motfas med varandra eller så är spolarna på en av basarna kopplade i motfas med varandra så att konen i princip står still. smile

Dope MF
213 Inlägg
8 juni 2012
Japp, de rör sig lika mycket och är inte fasvända då jag nyss var ute och kollade med ett 1.5V batteri.

Rätt kopplat till basarna också smile Kopplat enligt följande för 4Ohm: http://www.rockfordfosgate.com/Support/ … zard'

Mvh Robin

21 761 Inlägg
8 juni 2012
Spelar lådan i fas med övriga högtalare?

Ibland kan ljudet låta riktigt illa ifall basarna inte spelar i fas med framsystemet. smile

Raquex
8 juni 2012
Drönirettab skrev:
Raquex skrev:
Har lite svårt att fixa en bild då baslådan ligger i ett magasin. Då jag flyttade ihop med tjejen så fick vi inte plats med allt så då hyrde jag en plats i ett magasin. Men hittade en bild på internet på en nästan exakt likadan låda. Den som är på bifogad bild är 2x12" och jag har 2x10". Det är det enda som skiljer, annars så ser dom exakt likadana ut.

http://www.fordclubsweden.se/forum/atta … 1188935393

Borde vara FS250. Den har blå kon, tål 500 W max  och "centrumplattan" ser likadan ut. Med tanke på att lådan heter FSB så är det ännu mer troligt. smile

Är det en sluten låda?

Den basen har nämligen parametrar som gör att sluten låda passar betydligt bättre än basreflex.

Jäpp, låter precis som min lilla låda. Den är helt sluten, men när jag köpte den så sa han att det var vanligt att man "portade" lådan fast han rekommenderade att låta den vara som den är.

Var tänkt att den skulle vara i min första bil, men blev aldrig nått av med det så den har bara blivit liggandes. Är säkert 6 år sen jag köpte den och har aldrig provat om den ens fungerar, men tänkte att det är väl dags att ta tag i det tongue

21 761 Inlägg
8 juni 2012
Basarna har tydligen enkel 4 Ohms spole och lådan har rimligtvis totalt 2 Ohms impedans om det bara sitter en högtalarterminal. Din låda borde förresten heta FSB252 eftersom det gäller 10" varianten.

Jag håller med den där butikspersonen som rekommenderade dig att låta lådan vara sluten, ljudet blir knappast bra om man gör om den till basreflex.

Min gissning är att ett steg som ger ut 400-500 WRMS i 2 Ohm borde kunna driva ut basarna ordentligt, under förutsättning att lådan är på 2 Ohm alltså. Det kan du mäta med multimeter annars, ställ in mätaren på resistansmätning (tex 200 Ohm) och mät i lådans högtalarterminal. Koppla ur högtalarkablarna vid mätningen. smile

148 Inlägg
9 juni 2012
Tja!

Jag hittade en kondensator på jobbet häromdagen! Så jag tog med den hem och skulle testa den för skojs skull!

Jag testade enbart med att lägga på den emot ett batteri, den lyser och allting, men den tjuter ?
Hur det nu kommer sig, har därför inte riktigt vågat koppla in den i bilen heller, så det händer något tråkigt smile

Så är den bara att slänga eller varför tjuter den ? (Har ingen sladd till den, så kan inte ladda upp den heller)

Mvh

Tut Tut

21 761 Inlägg
9 juni 2012
Om du fick kondingens display att lysa med hjälp av ett 12 V batteri så kan du även ladda upp den med det batteriet, använd en vanlig 12 V billampa som strömbegränsning för säkerhets skull. Om den tjuter hela tiden ändå så är den kanske dålig, läckage eller så smile

Raquex
9 juni 2012
Drönirettab skrev:
Basarna har tydligen enkel 4 Ohms spole och lådan har rimligtvis totalt 2 Ohms impedans om det bara sitter en högtalarterminal. Din låda borde förresten heta FSB252 eftersom det gäller 10" varianten.

Jag håller med den där butikspersonen som rekommenderade dig att låta lådan vara sluten, ljudet blir knappast bra om man gör om den till basreflex.

Min gissning är att ett steg som ger ut 400-500 WRMS i 2 Ohm borde kunna driva ut basarna ordentligt, under förutsättning att lådan är på 2 Ohm alltså. Det kan du mäta med multimeter annars, ställ in mätaren på resistansmätning (tex 200 Ohm) och mät i lådans högtalarterminal. Koppla ur högtalarkablarna vid mätningen. smile

Vart kan man få tag på ett sånt slutsteg så billigt som möjligt då? Kikade runt lite snabbt på MDS.se men hittade ingen som klarar av 400-500 WRMS..

Ska jag kolla efter ett mono-steg, 2-kanals eller 4-kanals?
Senast redigerat av Raquex (9 juni 2012)

21 761 Inlägg
9 juni 2012
Monosteg är bäst i så fall. Kollar man hos MDS så finns tex 4 st monosteg i prisklassen 2300-2800:- som enligt specarna ger ut 400-600 WRMS i 2 Ohm. Frågan är väl vilken prisklass du kan tänka dig. smile

Ett prisvärt steg kan vara SPL Dynamics ICE 800.1 hos dbakuten, där är priset nedsatt rejält. Då har du ett steg som även tål 1 Ohm ifall du byter upp dig litegrann i basväg. Det finns ett flertal monosteg för under 2000:- som ska klara av din låda om man kikar hos diverse nätbutiker, tex Blekingebilradio har några stycken.
Senast redigerat av Drönirettab (9 juni 2012)

87 Inlägg
9 juni 2012
Tjena tjena. Har jusst nu en Cerwin Vega 12" och ett random mutantsteg. Får det inte att låta bra, då jag misstänker att slutsteget ger ut bäst effekt vid 4ohm och basen är på 2ohm.

Iallafall så vill jag uppgradera, och vill ha något med lika bra tryck som, säg 2 kicker comp 12" i kicker låda.
Ska man sattsa på kicker eller finns det billigare alternativ ?

21 761 Inlägg
9 juni 2012
Vilket modellnamn har din bas?
Hur stor lådan är det och vilken avstämning har den (om det är basreflex)?
Vilket modellnamn har ditt steg?

87 Inlägg
9 juni 2012
Drönirettab skrev:
Vilket modellnamn har din bas?
Hur stor lådan är det och vilken avstämning har den (om det är basreflex)?
Vilket modellnamn har ditt steg?

Det är en Vega 122. 200w max 400w 2ohm, dubbla voicecoils.
Steget vet jag ej, ett gammalt mutant 100w rms. Det är bryggbart, men bryggar jag det så låter basen bajs.
Hade ett redigt steg till basen men det blev stulet.

Lådan är byggd för att passa under hatthyllan i 740:in så den är väl i minsta laget, den är tät, ej portad.

21 761 Inlägg
9 juni 2012
Eftersom basen har dubbla 2 Ohms spolar så kan man få till 4 Ohm genom seriekopling av spolarna, då fungerar det rimligtvis att bryggkoppla tex ett tvåkanals steg. Även om Mutantsteget kanske inte är ett kvalitetssteg så borde ljudet inte bli rent dåligt tycker jag, däremot är en ordentlig strömförsörjning alltid viktig oavsett hur "klent" ett slutsteg är.

Den där basen går ju inte att spela typ 150 dB med, lååångt ifrån, men en bättre låda kan du säkert bygga och få ut någorlunda "dunk". Basreflexlåda på 60 liter netto med 4" port avstämd till 35-40 Hz ska nog funka i mitt tycke, man kan börja med 18 cm långt rör och sedan trattar i båda ändar. Röret kan kortas av några cm i taget ifall det spelar för mycket djupbas. smile

Det är min rekommendation om du känner för att ändå använda den basen, andra får ge förslag på ny bas annars.

87 Inlägg
9 juni 2012
Drönirettab skrev:
Eftersom basen har dubbla 2 Ohms spolar så kan man få till 4 Ohm genom seriekopling av spolarna, då fungerar det rimligtvis att bryggkoppla tex ett tvåkanals steg. Även om Mutantsteget kanske inte är ett kvalitetssteg så borde ljudet inte bli rent dåligt tycker jag, däremot är en ordentlig strömförsörjning alltid viktig oavsett hur "klent" ett slutsteg är.

Den där basen går ju inte att spela typ 150 dB med, lååångt ifrån, men en bättre låda kan du säkert bygga och få ut någorlunda "dunk". Basreflexlåda på 60 liter netto med 4" port avstämd till 35-40 Hz ska nog funka i mitt tycke, man kan börja med 18 cm långt rör och sedan trattar i båda ändar. Röret kan kortas av några cm i taget ifall det spelar för mycket djupbas. smile

Det är min rekommendation om du känner för att ändå använda den basen, andra får ge förslag på ny bas annars.

Okej, ja jag har testat att seriekoppla samt parralellkoppla, men jag får det inte att gå ihop, det är det som är så lustigt, jag har testat att brygga steget med andra basar och det har funkat.

Aja, har inte så stor lust att bygga en ny låda eller ett nytt steg. Men jag kanske testar att porta lådan jag har.

Tack för hjälpen-

52 Inlägg
9 juni 2012
Skulle koppla in min nya stereo idag men när jag hade bytt och kopplat in den så fungerade den men baslådan var helt död. Testade att koppla in den gamla stereon och då fungerade inte ens basen till den som den gjorde innan så vad är felet??

21 761 Inlägg
9 juni 2012
prokid skrev:
Okej, ja jag har testat att seriekoppla samt parralellkoppla, men jag får det inte att gå ihop, det är det som är så lustigt, jag har testat att brygga steget med andra basar och det har funkat.

Om du parallellkopplar basens spolar så blir det definitivt pannkaka av ljudet, steget går troligen i protect dessutom. Det ska inte bli någon skillnad på den här basen (kopplad till 4 Ohm) jämfört med andra basar när du bryggkopplar steget, om det inte alls fungerar så har det blivit något knas med inkopplingen tror jag. smile

prokid skrev:
Aja, har inte så stor lust att bygga en ny låda eller ett nytt steg. Men jag kanske testar att porta lådan jag har.

Tack för hjälpen-

Om din låda är byggd efter CV:s eget lådförslag på slutet (ca 28 liter) så tror jag inte att den spelar speciellt mycket bättre ifall du gör om den till basreflex, lådan bör vara större. smile

Man får inte glömma detta med montering av lådan. Eftersom du har en sedanbil så gäller det att få in trycket i kupen, vilket brukar betyda någon form av ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet och helst ska basen spela in genom skidluckan.
Senast redigerat av Drönirettab (9 juni 2012)

3 466 Inlägg
9 juni 2012
babbi29 skrev:
Skulle koppla in min nya stereo idag men när jag hade bytt och kopplat in den så fungerade den men baslådan var helt död. Testade att koppla in den gamla stereon och då fungerade inte ens basen till den som den gjorde innan så vad är felet??

Folk här på forumet är inte tankeläsare!  Du får ge mer info om vad de för grejer du har o hur du har kopplat!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

52 Inlägg
9 juni 2012
Jadu köpte bilen av en som hade kopplat in steget och basen så jag bara drog ut kontakten från den gamla och kopplade in i den nya. On knappen verkar inte lysa på steget så den verkar inte få någon ström så vad kan det bero på?

Sök