7570
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

232 Inlägg
10 juni 2012
Okej men bilen var,avstängd och stereon så då är det väl ingen spänning i remoten ? smile

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

1 400 Inlägg
10 juni 2012
Glader9991 skrev:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/hogtalare/bilhogtalare-6x9-tum

Vilka 6x9;or är dem bästa som Netonnet säljer?
Ska drivas med slutsteg.

Hertz ECX690

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

3 151 Inlägg
10 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
Okej men bilen var,avstängd och stereon så då är det väl ingen spänning i remoten ? smile

Koppla alltid ur batteriet när du håller på med elen... Det är lätt att något går sönder annars.

Samma sak när man kopplar el i hus. Då är det 230 Volt (400V i två- och trefassystem), så det är rent livsfarligt. roll Stäng av strömtillförseln först, innan du gör någonting. 12 Volt må vara relativt ofarligt, men det kan bli riktigt varmt och det kan förstöra bilens elektronik.

232 Inlägg
10 juni 2012
Okej tack för hjälpen, Jag tog ur remoten och lågnivåkabeln och tryckte i + det gnistrade någon sekund sedan slutade det så då antog jag att det var bra så skruvade jag fast + kabeln smile

3 151 Inlägg
10 juni 2012
Det är antagligen lugnt, men till nästa gång - dra ur batteriet så slipper du chansa att grejerna håller. smile

750 Inlägg
10 juni 2012
Hallå, har en fråga ang inkoppling av slutsteg,

För en vecka sen kopplade jag in mitt monoblock till basarna, då använde jag en vanlig lampa som motstånd så att kondensatorerna skulle fyllas i steget, då fungerade hur bra som helst och lampan slockna efter några sekunder..

Idag när jag tog ut baslådan för att komma åt min batteribank och för att koppla på en ctek laddare så efter jag satt dit lådan igen och skulle koppla på slutsteget så slocknar inte lampan... Kan ha den där i flera minuter, blir bara varmare och varmare...

Jag provade att byta lampa men hjälpte ej..
Provade ett annat slutsteg men blev samma där

Har gott om strömm och bra jord så det kan inte va det...

Någon som vet vad det kan vara???

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

232 Inlägg
10 juni 2012
Någon som vet hur man kopplar massive audio n4 i 1 ohm ? kan man dra dom båda 2x2 spolarna på var sin högtalaringång ? smile

3 466 Inlägg
10 juni 2012
Mervolic skrev:
kimwicktorsson skrev:

Koppla alltid ur batteriet när du håller på med elen... Det är lätt att något går sönder annars.

Samma sak när man kopplar el i hus. Då är det 230 Volt (400V i två- och trefassystem), så det är rent livsfarligt. roll Stäng av strömtillförseln först, innan du gör någonting. 12 Volt må vara relativt ofarligt, men det kan bli riktigt varmt och det kan förstöra bilens elektronik.

Relativt ofarligt?
De e harmlöst skulle jag säga.

Lite skillnad på bilel och 230/400V..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
10 juni 2012
Klickade just hem högtalare.. Spl dynamics 5.2 tror jag de hette, kan inte kolla upp med telen, HU får vänta till nästa månad, även om man saknar basen(gammel soundmaxen har lågnivå men inte då nå remote big_smile orkar inte sunefix brygga från + till remote wink glömde själva frågan, billigare kennis eller Alpine cda-117ri?
Senast redigerat av Emppu_R (10 juni 2012)

Bilar utan turbo suger..

3 151 Inlägg
10 juni 2012
M_icke_ skrev:
Relativt ofarligt?
De e harmlöst skulle jag säga.

Lite skillnad på bilel och 230/400V..

Jo, men som jag skrev kan det bli rejäl värmeutveckling vid kortslutning även i 12V-system...Därav "relativt ofarligt". Själva spänningen i sig är ofarlig för människor. wink

Voodoo
1 444 Inlägg
10 juni 2012
Emppu_R skrev:
Klickade just hem högtalare.. Spl dynamics 5.2 tror jag de hette, kan inte kolla upp med telen, HU får vänta till nästa månad, även om man saknar basen(gammel soundmaxen har lågnivå men inte då nå remote big_smile orkar inte sunefix brygga från + till remote wink glömde själva frågan, billigare kennis eller Alpine cda-117ri?

du som inte bor så långt bort ta en tur till keminmaa http://www.saares.net/verkkokauppa/?yhteystiedot,12

om du kan finska dvs
Senast redigerat av Stripz (10 juni 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
10 juni 2012
Stripz skrev:
du som inte bor så långt bort ta en tur till keminmaa http://www.saares.net/verkkokauppa/?yhteystiedot,12

om du kan finska dvs

Ja det hade ju varit, men jobbar dock i Gällivare nuförtiden! smile Men var ju fina priser där..hade kunnat beställa hem till gamla mormor och morfar wink

Bilar utan turbo suger..

113 Inlägg
10 juni 2012
Hittar inte mycket när jag googlar så jag testar här.

Vad har ni för åsikter/erfarenheter om Digital design 2515? Har nämligen 2 på G om ni anser det vara vettiga basar.

Behöver även hjälp med en lådritning åt 2 stycken, gillar djupbas men ska fungera åt all musik. Ska sitta i en bmw e46 sedan och kommer till början att drivas med ett SPL ice 1500 men kommer eventuellt bytas ut till ett SPL ice 3500.

232 Inlägg
10 juni 2012
Hans_J skrev:

Vad har ni för åsikter/erfarenheter om Digital design 2515? Har nämligen 2 på G om ni anser det vara vettiga basar.

Behöver även hjälp med en lådritning åt 2 stycken, gillar djupbas men ska fungera åt all musik. Ska sitta i en bmw e46 sedan och kommer till början att drivas med ett SPL ice 1500 men kommer eventuellt bytas ut till ett SPL ice 3500.

Vad får du dom för ? smile

113 Inlägg
10 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
Hans_J skrev:

3300kr, borde vara ett vettigt pris?

3 466 Inlägg
10 juni 2012
Hans_J skrev:

Har haft sånna själv.

Bra basar men jag skulle aldrig betala ordinariepris för dom då jag anser att de ligger en aning högt..
Är lite trögdrivna med men bör funka fint med det steget!

3 466 Inlägg
10 juni 2012
Hans_J skrev:
kimwicktorsson skrev:
Hans_J skrev:

För båda eller stycket? Nya eller beg?
D4 eller D2?
Senast redigerat av M_icke_ (10 juni 2012)

113 Inlägg
10 juni 2012
M_icke_ skrev:
Hans_J skrev:
kimwicktorsson skrev:

D4 eller D2?

För båda begagnade.

Skillnaden mellan d2 och d4 är bara väll bara ohmtalet? Ska vara 4ohm.
Senast redigerat av Hans_J (10 juni 2012)

3 466 Inlägg
11 juni 2012
Hans_J skrev:
M_icke_ skrev:
Hans_J skrev:

D4 eller D2?

För båda begagnade.

Rimligt pris om dom är fina.

Skillnaden mellan 2515 med D4 och D2 spolar är dels impedansen ja, och sen är D2an 1200 spänn dyrare ny vilket jag aldrig har förstått meningen med.

113 Inlägg
11 juni 2012
M_icke_ skrev:
Hans_J skrev:
M_icke_ skrev:

D4 eller D2?

För båda begagnade.

Rimligt pris om dom är fina.

Skillnaden mellan 2515 med D4 och D2 spolar är dels impedansen ja, och sen är D2an 1200 spänn dyrare ny vilket jag aldrig har förstått meningen med.

Spännande prisskillnad om det enbart är impedansen som skiljer.

Finns det bättre alternativ för det priset? Söker somsagt sjukt högt ljudtryck men det ska fortfarande låta bra och djupt.

Kan du rekommendera en låda till dessa? Ska ju rymmas i en liten bmw e46 sedan så den kan ju inte vara enorm men jag skiter i om jag inte får något bagageutrymme över. Problemet blir bara att få den genom bakdörrarna för att sedan styras in i bagaget.

Sök