5659
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 024 Inlägg
11 juni 2012
Johansson skrev:
M_icke_ skrev:
Johansson skrev:
Då kommer jag med en fråga som jag hoppas på att få snabbt svar på, var rätt länge sen jag höll på med billjud men iaf så de jag undrar över är hur man ska koppla in stereon på bästa och smartast sätt, ska man koppla direkt från batteri, behövs då en säkring där emellan? Eller ska jag koppla från generatorn, startar då stereon när man startar bilen eller när man vrider på tändningen lr är de bara att starta som när den är kopplad direkt till batteriet? Behövs säkring då? Eller ska man koppla från tändningen så stereon bara fungerar när man vrider på nyckeln och behövs då säkring? Sen finns de ju några kablar, den gula och röda brukar jag sammankoppla, den orangefärgade, ska man koppla bara den till tändningen kanske? Resten är klockrent redan. Kör självklart med en isokontakt

Gul - Konstantström
Röd - Tändningsplus
Svart -  Jord

Du tar aldrig ström direkt från generatorn utan kopplar allting via batteri.

Varför inte använda orginalströmkablarna?

Ska man köra med säkring där emellan eller räcker stereons säkring? Har tidigare kört direkt från batteri utan säkring.

Känns bättre att dra nya då iso-hanen som redan sitter där inte verkar passa ihop med de iso-honan till stereon

ISO-kontakter passar med varandra, gör de inte det så gör man fel eller så är det inte ISO-kontakter.
Drar man något direkt från batteriet så ska man självklart ha en säkring på kabeln så nära batteriet som möjligt. Onödigt att bilen brinner upp pga kabelbrand om något går fel.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

97 Inlägg
11 juni 2012
Expoze skrev:
Johansson skrev:
M_icke_ skrev:

Gul - Konstantström
Röd - Tändningsplus
Svart -  Jord

Du tar aldrig ström direkt från generatorn utan kopplar allting via batteri.

Varför inte använda orginalströmkablarna?

Ska man köra med säkring där emellan eller räcker stereons säkring? Har tidigare kört direkt från batteri utan säkring.

Känns bättre att dra nya då iso-hanen som redan sitter där inte verkar passa ihop med de iso-honan till stereon

ISO-kontakter passar med varandra, gör de inte det så gör man fel eller så är det inte ISO-kontakter.
Drar man något direkt från batteriet så ska man självklart ha en säkring på kabeln så nära batteriet som möjligt. Onödigt att bilen brinner upp pga kabelbrand om något går fel.

Den är sliten och har slitit in sig med den andra stereon som satt i bilen när jag köpte den. Därav den inte passar. Okej hur pass stor säkring ska man använda sig utav, stereon är avsäkrad på 10 Ampere, ska man använda samma då på kabeln från batteriet?

97 Inlägg
12 juni 2012
amoreex skrev:
amoreex skrev:
Tjenare.

I slutet av månaden när man får lönen hade jag tänkt beställa någon av dessa lådor

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=114

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=115

Vilken hade ni tagit och varför?

Är ute efter en kraftig bas som passar bra för t ex hardstyle och dupstep men dessutom den mesta sortens musik.

Och då är min lilla fråga så ifall någon kan hjälpa mig hitta ett bra slutsteg som kan leverera full effekt till dessa lådor som levererar 700-800 watt RMS.

Och då är det väl monosteg man skall ha?

Så vore tacksam ifall nån kunde länka lite olika bra steg som klarar upp mot 700-800 watt.

Mvh

någon som kan ?

Här kommer en hel del text. Hör av dig om jag vilselett dig

Frågar du oss som är tokiga i billjud så köper vi helt andra basar och bygger våra egna lådor. Men frågan är vad du är ute efter, vill du ha bättre musikhögtalare med slutsteg till dessa? Eller vill du bara ha baslåda för enklast möjliga inkoppling? De är svårt att få tag i bra grejer med en färdig låda och bas. Bäst vore om du inte vill bygga låda är att du köper bas och låda var för sig, leta då på en bra bas, rekommenderar 10" då jag själv nästa gång kommer köpa det då jag inte är nöjd med 12" are, desto mindre bas du har desto mera dunk får du, desto större bas desto mera vibbration i basen, någon får rätta mig på min dåliga förklaring på större bas. Kolla på flera hemsidor, vet att www.dbakuten.se har bra utbud på färdiga lådor med basar. Såg ett färdigt paktet som du nog skulle bli nöjd med, dock 12" basar men de är från person till person vad man tycket bäst om. http://dbakuten.se/detail-item_id-10080. Hör av dig om du har flera frågor. Ett sista tips! För att ljud ska låta bra krävs en bra stereo. Leta efter stereos med 3 lågnivåutgångar så har du en stereo som du kan använda i många år när du vill utöka ljudet i din bil med bättre musikhögtalare kopplade till slutsteg, se till att den finns lågnivå ut front, rear och sub. Innan du köper bättre högtalare, se till att du köper samma storlek som du redan har så de inte blir problem med att montera i de, lättast är om du köper koxialhögtalare, inte högtalarkit, blir massa krångel om man inte är van. Åk till återförsäljare och se vad de har att erbjuda.

Några länkar:

http://dbakuten.se/list-cat_id-2013
www.mds.se
www.brl.se

Fråga igen om du har någon fundering

3 466 Inlägg
12 juni 2012
Johansson skrev:
Expoze skrev:
Johansson skrev:

Den är sliten och har slitit in sig med den andra stereon som satt i bilen när jag köpte den. Därav den inte passar. Okej hur pass stor säkring ska man använda sig utav, stereon är avsäkrad på 10 Ampere, ska man använda samma då på kabeln från batteriet?

Hur sliter en kontakt in sig med en stereo så pass att den inte passar en annan kontakt?

Ska du tvunget envisas med att dra nya kablar trots att där redan finns framdraget (vilket i mina ögon är ren galenskap) så bör du dra den från bilens säkringsdosa (det brukar finnas extra uttag för just detta) och om du nu vägrar använda den tändningsplus som finns så e de bara o ta fram multimetern och jaga rätt på en.

Annars finns det ISO-hanar att köpa på ex Biltema och skarva på kablarna som redan är framdragna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

97 Inlägg
12 juni 2012
M_icke_ skrev:
Johansson skrev:
Expoze skrev:

Hur sliter en kontakt in sig med en stereo så pass att den inte passar en annan kontakt?

Ska du tvunget envisas med att dra nya kablar trots att där redan finns framdraget (vilket i mina ögon är ren galenskap) så bör du dra den från bilens säkringsdosa (det brukar finnas extra uttag för just detta) och om du nu vägrar använda den tändningsplus som finns så e de bara o ta fram multimetern och jaga rätt på en.

Annars finns det ISO-hanar att köpa på ex Biltema och skarva på kablarna som redan är framdragna.

Ingen aning, använd för många gånger? Iso hanen vill iaf inte passa i min iso hona på stereon, har en annan isohane jag tänkte koppla in och låta den som sitter där vara då den kan behövas om bilen ska säljas sen längre fram i tiden.

Ja fårse om jag gör så att jag kollar på säkringsdosar, ville göra de så enkelt som möjligt att dra antingen direkt från batteriet eller från tändningen så stereon går på när man vrider på tändningen

3 466 Inlägg
12 juni 2012
Johansson skrev:
M_icke_ skrev:
Johansson skrev:

Ingen aning, använd för många gånger? Iso hanen vill iaf inte passa i min iso hona på stereon, har en annan isohane jag tänkte koppla in och låta den som sitter där vara då den kan behövas om bilen ska säljas sen längre fram i tiden.

Ja fårse om jag gör så att jag kollar på säkringsdosar, ville göra de så enkelt som möjligt att dra antingen direkt från batteriet eller från tändningen så stereon går på när man vrider på tändningen

Drar du strömmen direkt från batteriet så kommer du få slå på och av stereon manuellt hela tiden
Drar du strömmen från tändningen kommer du få ställa in alla inställningar varje gång du vrider på tändningen eftersom de inte finns något minne i stereon då.

Du gör de hela svårare än vad de är. Byt iso-hanen. Problem solved.

Hur skulle de kunna va en nackdel att bilen har en fungerande ISO-kontakt när du ska sälja den?

97 Inlägg
12 juni 2012
M_icke_ skrev:
Johansson skrev:
M_icke_ skrev:

Drar du strömmen direkt från batteriet så kommer du få slå på och av stereon manuellt hela tiden
Drar du strömmen från tändningen kommer du få ställa in alla inställningar varje gång du vrider på tändningen eftersom de inte finns något minne i stereon då.

Hur skulle de kunna va en nackdel att bilen har en fungerande ISO-kontakt när du ska sälja den?

Låt mig rätta dig så du hänger med. Den är dragen av tidigare ägare direkt från en strömkälla så jag får i dagsläget slå av och på hela tiden. Säljer ja bilen sätter jag in steroen som satt i när jag köpte den för de fungerar bra ihop med nuvarande iso, tänkte låta den vara då jag inte orkar leta vart den är kopplad, iso hanen jag redan har sitter gul och röd i samma kabelsko så har minnet redan där, hade denna isokontakt i en tidigare bil. Vill bara koppla rätt nu för en gångs skull. Men då ska jag leta efter vart stereouttaget är på säkringshållaren, men hur borde jag då göra, koppla gul och röd till säkringshållaren eller separera de och koppla gul till batteri och röd till säkringshållaren? Sen orange, går de bra att koppla den till ratten där man vrider på till parkeringsljus och sen till halvljus? Eller ska jag sätta den någon annan stans? Kan sen eftersom ta bort den gamla iso hanen men halva hanen är kopplade till bilens originalhögtalara, har dragit egna kablar nu och låtit de gamla suttit kvar, så kändes dumt att ta bort den gamla iso;n
Senast redigerat av Johansson (12 juni 2012)

3 466 Inlägg
12 juni 2012
Johansson skrev:
M_icke_ skrev:
Johansson skrev:

Låt mig rätta dig så du hänger med. Den är dragen av tidigare ägare direkt från en strömkälla så jag får i dagsläget slå av och på hela tiden. Säljer ja bilen sätter jag in steroen som satt i när jag köpte den för de fungerar bra ihop med nuvarande iso, tänkte låta den vara då jag inte orkar leta vart den är kopplad, iso hanen jag redan har sitter gul och röd i samma kabelsko så har minnet redan där, hade denna isokontakt i en tidigare bil. Vill bara koppla rätt nu för en gångs skull. Men då ska jag leta efter vart stereouttaget är på säkringshållaren, men hur borde jag då göra, koppla gul och röd till säkringshållaren eller separera de och koppla gul till batteri och röd till säkringshållaren? Sen orange, går de bra att koppla den till ratten där man vrider på till parkeringsljus och sen till halvljus? Eller ska jag sätta den någon annan stans?

Hänger med? Vad är de jag inte har hängt med på? De e ju du som inte har nämnt ett skit om att de e en klåpare som har varit på där innan och då är de inte lätt o fatta vad du dillar om.

Och som jag skrev i första inlägget fast i fetstil denna gången så du kanske ser de

RÖD - TÄNDNINGSPLUS
GUL - KONSTANTSTRÖM

Har du både röd och gul i samma och kopplar dessa till konstanström kommer du få sköta stereon manuellt.
Kopplar du båda till tändningen så kommer stereon sakna minne.

Från batteriet går en kabel till bilens säkringsdosa. Du har alltså konstantström i denna lilla manick och därmed är det helt meningslöst att dra en kabel till batteriet när denna dosan sitter precis under stereon (jag antar nu att det är 740n på din profil du pratar om då du ej sagt ngt annat). Den röda kabeln måste dras till en källa med ström när du har tändningen på och den gul ska alltid ha ström för att stereon ska fungera korrekt. Hade inte detta behövts hade de antagligen bara suttit en kabel.

97 Inlägg
12 juni 2012
M_icke_ skrev:
Johansson skrev:
M_icke_ skrev:

Låt mig rätta dig så du hänger med. Den är dragen av tidigare ägare direkt från en strömkälla så jag får i dagsläget slå av och på hela tiden. Säljer ja bilen sätter jag in steroen som satt i när jag köpte den för de fungerar bra ihop med nuvarande iso, tänkte låta den vara då jag inte orkar leta vart den är kopplad, iso hanen jag redan har sitter gul och röd i samma kabelsko så har minnet redan där, hade denna isokontakt i en tidigare bil. Vill bara koppla rätt nu för en gångs skull. Men då ska jag leta efter vart stereouttaget är på säkringshållaren, men hur borde jag då göra, koppla gul och röd till säkringshållaren eller separera de och koppla gul till batteri och röd till säkringshållaren? Sen orange, går de bra att koppla den till ratten där man vrider på till parkeringsljus och sen till halvljus? Eller ska jag sätta den någon annan stans?

Hänger med? Vad är de jag inte har hängt med på? De e ju du som inte har nämnt ett skit om att de e en klåpare som har varit på där innan och då är de inte lätt o fatta vad du dillar om.

Och som jag skrev i första inlägget fast i fetstil denna gången så du kanske ser de

RÖD - TÄNDNINGSPLUS
GUL - KONSTANTSTRÖM

Har du både röd och gul i samma och kopplar dessa till konstanström kommer du få sköta stereon manuellt.

Från batteriet går en kabel till bilens säkringsdosa. Du har alltså konstantström i denna lilla manick och därmed är det helt meningslöst att dra en kabel till batteriet när denna dosan sitter precis under stereon (jag antar nu att det är 740n på din profil du pratar om då du ej sagt ngt annat). Den röda kabeln måste dras till en källa med ström när du har tändningen på och den gul ska alltid ha ström för att stereon ska fungera korrekt. Hade inte detta behövts hade de antagligen bara suttit en kabel.

Ursäkta att jag inte delat med mig av all information, jo nån annan idiot som varit där och kopplat om, gällande vilken bil de är så är de inte volvon utan en golf 3:a
Så då ska alltså gula kopplas till batteriet och röd till säkringshållaren bra då vet jag:)

Sen gällande den orangea kabeln då? Den är väll till för själva belysningen på stereon, ska man leta på vart bilens instrumentbelysning sitter någonstans i säkerkringshållaren (alltså kablarna från ratten till man vrider på parkering/ halvljuset)? Eller ska jag använda en annan lösning?

3 466 Inlägg
12 juni 2012
Johansson skrev:
M_icke_ skrev:
Johansson skrev:

RÖD - TÄNDNINGSPLUS
GUL - KONSTANTSTRÖM

Ursäkta att jag inte delat med mig av all information, jo nån annan idiot som varit där och kopplat om, gällande vilken bil de är så är de inte volvon utan en golf 3:a
Så då ska alltså gula kopplas till batteriet och röd till säkringshållaren bra då vet jag:)

Sen gällande den orangea kabeln då? Den är väll till för själva belysningen på stereon, ska man leta på vart bilens instrmentbelysning sitter någonstans i säkerkringshållaren (alltså kablarna från ratten till man vrider på parkering/ halvljuset)? Eller ska jag använda en annan lösning?

Ja de hade ju kanske varit idé att redan från början nämna vilken bil det gäller..

Och nej för 3dje gången RÖD SKA HA TÄNDNINGSPLUS. GUL SKA HA KONSTANTPLUS!
GUL SKA TILL SÄKRINGSDOSA/BATTERI. Röd kan du slänga på vilken kabel som helst som har tändningsplus!

Orange(dimmern) har jag aldrig sett någon som helst anledning till att använda.

97 Inlägg
12 juni 2012
M_icke_ skrev:
Johansson skrev:
M_icke_ skrev:

RÖD - TÄNDNINGSPLUS
GUL - KONSTANTSTRÖM

Sen gällande den orangea kabeln då? Den är väll till för själva belysningen på stereon, ska man leta på vart bilens instrmentbelysning sitter någonstans i säkerkringshållaren (alltså kablarna från ratten till man vrider på parkering/ halvljuset)? Eller ska jag använda en annan lösning?

Ja de hade ju kanske varit idé att redan från början nämna vilken bil det gäller..

Och nej för 3dje gången RÖD SKA HA TÄNDNINGSPLUS. GUL SKA HA KONSTANTPLUS!
GUL SKA TILL SÄKRINGSDOSA/BATTERI. Röd kan du slänga på vilken kabel som helst som har tändningsplus!

Orange(dimmern) har jag aldrig sett någon som helst anledning till att använda.

Hehe jo de hade nog varit bäst ja
Okej, jag som inte fattar nu så här in på natten.

Men bra tack då vet jag

En polare till mig som kan mera om billjud provade koppla in den orangea kabeln (står dash board light lr nått på den) iaf så lyste då stereon när man vred på reglaget till instrumentpanelen. Därav jag undrar vart jag på bästa sätt kan koppla in den

26 Inlägg
12 juni 2012
Är det bättre bas i dessa ( http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=3219 ) 6,9or jämnfört med mina original (förmodligen dessa http://webbutik.svenskabil.se/hogtalare … 00-/1939-0 ) högtalare i min 9-3 från -01?

97 Inlägg
12 juni 2012
Mallard skrev:
Är det bättre bas i dessa ( http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=3219 ) 6,9or jämnfört med mina original (förmodligen dessa http://webbutik.svenskabil.se/hogtalare … 00-/1939-0 ) högtalare i min 9-3 från -01?

De flesta högtalare är bättre än original (beroende på vad som sitter där från början) men jo de är betydligt mycket bättre, ligger på ett annat register än original som kan ta emot 40 rms vilket är väldigt lågt, de du skickade klarar mer än dubbelt så mycket effekt, dessutom så ligger känsligheten och frekvensen på en helt annan nivå. Men är du ute efter bas rekommenderar jag baslåda. Men du kommer nog märka klar skillnad, köp till ett enkanaligt slutsteg till högtalarna om inget redan finns

26 Inlägg
12 juni 2012
Kommer mest troligt inte att köpa baslåda, som det känns idag iallafall.
Okej hur många + av maximala 5 skulle du vilja ge högtalarna som jag tänkt byta till? (xD)
Tror du jag måste skaffa något slags steg för att driva dem?

97 Inlägg
12 juni 2012
Mallard skrev:
Kommer mest troligt inte att köpa baslåda, som det känns idag iallafall.
Okej hur många + av maximala 5 skulle du vilja ge högtalarna som jag tänkt byta till? (xD)
Tror du jag måste skaffa något slags steg för att driva dem?

Okej.
Har ingen aning vad de är för högtalare då jag inte har erfarenhet av de märket men går man efter informationen som finns så får du mycket högtalara för pengarna. Såg att de var nersatt i pris bra mycket så du lär nog inte bli besviken.
Beror helt på vad du har för stereo, men att jämföra de som en stereo levererar till högtalarna motför ett slutsteg är som dag och natt.

Steg som behövs är inte speciellt dyra

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=182

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=182

Det sista är dessutom nersatt i pris.

Båda ska kopplas i 2 ohm, när man sen har nya högtalare, låt bli att skruva på volymen för mycket då de måste spelas in X antal timmar, kan vara från 20 timmar och uppåt.

Hör med din närmaste återförsäljare hur man kopplar ljud

26 Inlägg
12 juni 2012
Vad exakt skulle jag tjäna på att köra med steg till högtalarna? Är originalstereon som sitter i, är ett par typ 3" små högtalara som är platta till ljudet och sen 6x9orna därbak.

Okej tack för tipset smile! Hörde med ljudshoppen som erbjöd sig att montera högtalarna med är väl bara att plugga ur dom gamla 6x9orna och i med dom nya? Fast måste nog höra med dom om jag ska skaffa ett steg.

97 Inlägg
12 juni 2012
Mallard skrev:
Vad exakt skulle jag tjäna på att köra med steg till högtalarna? Är originalstereon som sitter i, är ett par typ 3" små högtalara som är platta till ljudet och sen 6x9orna därbak.

Okej tack för tipset smile! Hörde med ljudshoppen som erbjöd sig att montera högtalarna med är väl bara att plugga ur dom gamla 6x9orna och i med dom nya? Fast måste nog höra med dom om jag ska skaffa ett steg.

Bättre ljud, låter renare, kan då spela högre utan att de börjar låta illa, slutstegen jag skickade levererar dubblar effekten än vad en stereo nånsin kan ge ut, se upp om du ska välja andra steg, har du slutsteg som ger mer RMS än vad högtalarna tål får du inte skruva upp volymen för mycket. Då bränner du högtalarna ganska snart. Originalstereon är nog inte den bästa, rekommenderar ett byte, bara 3" högtalare fram? Låter som diskanter? Skicka länk på hur de ser ut.

Jo de ska bara vara att ta ur och byta, men originalkablarna kan vara för klena om du har otur.
Steg är alltid att föredra.

Här kommer länkar på kabelkitts som behövs för just detta steg. Allt som behövs ingår. (Välj en av dessa) Skiljer inte så mycket från den ena till den andra, den dyrare har tjockare strömkabel. Hittar du kopparkabel i ett kitt så är de att föredra, dock dyrare

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=230

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=230

Avgör själv hur mycket du tycker de är värt att kosta på

http://blekingebilradio.se/product.html … -info-tabs

Där har du även en prisvärd stereo som du skulle bli mycket nöjd med men jag gissar på att du har en större variant i saaben

Isåfall kan du kolla runt efter denna variant: http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94

Eller så köper du till anpassade adaptrar just för din bil så får du nog plats med den första jag skickade.

Ta råd från ljudbutiker, de kan sin sak så inget går fel när man byter stereo, se till att ha koden till den gamla bara så du kan låsa upp den om du vill montera tillbaks någon gång eller sälja

26 Inlägg
12 juni 2012
Såpass? Okej får väl göra det.

Möjligt att det bara är diskanter, lär väl vara dessa http://webbutik.svenskabil.se/hogtalare … 00-/1937-0 som sitter i. Bilen är utrustad med det billigaste ljudsystemet men det finns plats för att sätta 6,5 högtalarna i dörrarna fram som jag egentligen är ganska sugen på men är en massa tjoller med något speciellt steg som jag verkar behöva fixa då osvosv. Har ingen erfarenhet alls av elektronik och ljud så vill göra något enkelt och billigt för att bättra på ljudet.. Men har jag tur kanske det ryms att sätta 4" där 3" sitter nu?

Vore snyggt med den där stora JVCn faktiskt! Får kolla runt lite grann.

97 Inlägg
12 juni 2012
Mallard skrev:
Såpass? Okej får väl göra det.

Möjligt att det bara är diskanter, lär väl vara dessa http://webbutik.svenskabil.se/hogtalare … 00-/1937-0 som sitter i. Bilen är utrustad med det billigaste ljudsystemet men det finns plats för att sätta 6,5 högtalarna i dörrarna fram som jag egentligen är ganska sugen på men är en massa tjoller med något speciellt steg som jag verkar behöva fixa då osvosv. Har ingen erfarenhet alls av elektronik och ljud så vill göra något enkelt och billigt för att bättra på ljudet.. Men har jag tur kanske det ryms att sätta 4" där 3" sitter nu?

Vore snyggt med den där stora JVCn faktiskt! Får kolla runt lite grann.

De var små koxialhögtalare, leta efter bättre sådana så blir de nog bra, se om du får plats med 3.5-4" där de sitter, jasså har du 6.5 " uttag, ja de blir lite att göra, se till att du håller dig till koxialhögtalare bara och inte övergår till kittsystem för då blir de genast krångligare.

Ska du köpa fler högtalare än 6x9:orna och vill ha de kopplade till slutsteg lär du gå upp på 4 kanaligt steg minst ev mer.

Men ska du dra slutsteg så lär du i alla fall bort med inredningsdetaljer och då passar man ju på att dra kablar från högtalaruttagen i dörrarna och instrumentpanel bak till bagaget, men de du kan göra är att du börjar köpa 6x9:orna och provar, du kanske blir nöjd?

Jo den stora JVC:n var fräck, dock levererar den mindre effekt ut till slutsteget än vad hillman gjorde. Leta runt, du kanske vill lägga lite mer pengar på ännu bättre saker. Finns många hemsidor för billjud

mds.se
dbakuten.se
blekingebilradio.se
netonnet.se
ljudbutiken.nu

Jämför priser på alla sidor du kommer över, hittade detta på dbakuten.se
http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94
dock slut mer går att beställa, OBS 20kvadrats kablelkitt, dvs till lite större slutsteg än 2 kanaligt

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 juni 2012
Mallard skrev:

Nej... sätt inte i ett slutsteg till högtalarna i hatthyllan. Jag skulle säga att det vore helt bortkastade pengar.
Sätt ett där det behövs. På framsystemet. Aldrig kul när det enda som spelar är längst bak...
Ett bra framsystem och ett rejält slutsteg på det (Y). Gör inte som jag. Köpte bas o 6x9...

Sök