Hans_J skrev:
Mallard skrev:
Nitromast skrev:
Nej... sätt inte i ett slutsteg till högtalarna i hatthyllan. Jag skulle säga att det vore helt bortkastade pengar.
Sätt ett där det behövs. På framsystemet. Aldrig kul när det enda som spelar är längst bak...
Ett bra framsystem och ett rejält slutsteg på det (Y). Gör inte som jag. Köpte bas o 6x9...
Okej, men jag vet inte vars jag ska sätta slutsteget om jag ska ha det till dörrhögtalarna?
I bagaget tex?
Men känns rätt jobbigt/ovärt att dra kablar till bagaget för att sedan dra dom fram igen till dörrarna?
Du har nog fått de lite fel om hur man ska dra kablar, strömkablar från batteriet ska till bagaget, högtalarna ska sedan ha egna mindre kablar, och slutligen ska slutsteg och stereo sammankopplas med hjälp av lågnivågkablar(rekommenderar lite grövre från 199:- 5 meter.
Eftersom man sitter och kör i sin egen bil(oftast) så ska man självklart satsa på främre systemet, men att byta ut 6x9:orna mot de du hittade är en mycket bra investering.
Här kommer lite hjälp på traven i alla fall.
De verktyg som kommer behövas kan variera:
1st avbitare (tång)
1st kabelskotång
1st grövre stjärnmejsel
1st mindre stjärnmejsel
1st grövre plattmejsel
1st mindre plattmejsel
1st sats med torks, kan komma att behövas, varierar från bil till bil
1st skruvdragare (skruva endast metallskruvar, ej plast då de går sönder direkt)
Säker något mer beroende på bil
Kablar du kommer behöva är (de mesta finns i kabelsatserna jag skickade)
1 st Strömkabel ca 5 meter
2 Jodkablar 1 meter vardera.
1 st remotkabel ca 5 meter
OBS! Lågnivåkablar 5 meter, antal beroende på utgångar på stereo/ingångar på slutsteget du köper
1 st paker 25 meter 2x15 kvadrats kabel till högtalarna (se längre ner vart de är smidigast att köpa)
Olika sorters kabelskor till alla kablar, finns med i kitten man köper.
Kan längre fram fixa fram länkar till alla kableskor som behövs utöver de som finns i kitten om du säger till.
1 st Säkringshållare (följer med i kitret) vill man vara på den säkra sidan så rekommenderar jag att du köper en extra att ha innan strömkabeln ska in i slutsteget. Ej måste men då är man säker.
1 st säkring beroende på vad kabeln max får ha för säkring och vad slutsteget är avsäkrat på. Är slutsteget avsäkrat på sig 50 Amper och kabeln klarar av 80 så ska du ha en 50 Ampers säkring i hållaren.
Att dra kablar är trångt och jävligt och de kommer kännas dagen efter så du vet, avsett tid då bilen inte ska användas på några dagar, tex från fredag till söndag kväll. Eller i veckan om tid finns.
Kan dra lite kort hur man kopplar in kablar och slutsteg.
Steg 1:
Man börjar först med att se i en haynesbok om bilen, köp om du inte har, billig på biltema eller fynda på tradera.com
Behövs för att på smidigast sätt montera ner inredningdetaljer så inget går sönder. Därefter börjar man dra strömkabeln(som fanns med i kitten jag länkade till), koppla loss minuspolen från batteriet, montera dit den röda grövsta kabeln den del med säkringshållaren på pluspolens kablesko, hitta ett bra hål i torpedplåten, montera ner inredningsdetaljer beroende på vart du drar den, antingen handskfacket eller platskåpan under ratten, ta sedan bort alla lister som går längs golvet vid dörrkarmen och se vart bilens strömkablar går på för sida och dra den på samma sida för annars kommer störningar uppkomma när vi ska dra lågnivåkablarna. Lirka igenom på bästa sätt du kan, är rätt pillrigt jobb och tar tid om man inte är van. När du fått kabeln bak hela vägen till bagaget så är du typ klar med den.
Steg 2:
Nästa steg är remotekabeln som ska dras från stereon sen samma väg som strömkablen.
Steg 3:
Nästa steg är att du börjar dra ljudkablar till dörrarna för musikhögtalarna, de lättaste att dra kommer bli de till 6x9:orna. Köp 2x1.5 kvadrats kabel, antingen på biltema eller jula, se länk!
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … bel-35728/Köp 25 meter så du har så du inte får slut
Dessa kablar ska sedan dras från skuffen till dörrarna, se haynesboken hur man monterar ner dörrsidor, var försiktig så inget går sönder, vissa saker behövs våld men våld med måtta.
Dra sedan lika som du gjorde med den grövre strömkabeln på båda sidor av bilen, men sen ska de in i dörrarna, krävs lite trix,
När de är klart kan du sedan dra kablar till 6x9:orna som är busenkelt, du kommer nog på hur du ska göra.
Steg 4:
Därefter när de är klart, innan du monterar tillbaks inredning så ska lågnivåkablarna dras. De ska då dra på motstående sida av bilen motför strömkabeln då de annars blir störningar. Den ska då dras från bagaget fram till stereon. Så de är bara att köra på och trixa sig fram.
Vid stereobyte, kolla upp vilka kablar du behöver för att sätta dit den nya.
När detta är klart kan inredning börja monteras tillbaks.
Sedan är de dags för jodkabel att monteras in, leta på ett ställe i bagaget eller under baksätet där du kan skruva fast kabeln, kommer krävas att du slipar bort färg för att få jod i karossen. Jodkabeln ska därefter in i slutsteget, lika så pluskabeln du drog från början ska in i slutsteget. Därefter ska den andra jodkabeln monteras på batteriet. Montera först någonstans i motorutrymmet, ska självklart vara plåtrent där med! Växellådan eller på motorn är ett bra ställe, se till att den inte är ivägen för rörliga delar bara. Annars någonstans på karossen.
Lite mycket att bita i detta för en nybörjare.
Är bara att fråga om du undrar över något