Exterm skrev:
amoreex skrev:
Exterm skrev:
Här har du ett på Rea som förmodligen också klarar galant att senare driva dyrare och bättre högtalare om du i framtiden bestämmer dig för att uppgradera

Det steget vill ha 20mm kabel, finns kit för ett par hundra att köpa till
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=182
Tack!
Har sett de oh de är lockade..
Dock undrar jag ifall du vill vara så vänlig att förklara.. högtalarna har ju 360 watt MAX stycket... vilket betyder att de krävs 720 watt som allra MAX?
Detta steget har ju dessa specs
Maxeffekt: -
Effekt i 4 ohm RMS: 2 x 70 W
Effekt i 2 ohm RMS: 2 x 100 W
Effekt i 1 ohm RMS: -
Effekt i 4 ohm bryggkopplat RMS: 1 x 200 W
Skulle nån vilja förklara det lite enkelt men ändå bra vad som menas med dessa olika ohm osv?
Och vilket som är bäst för att driva dessa 2 högtalare för att få ut maximal effekt?
Nej gud, det är 360Wmax över båda, skulle du ge dem 700W skulle det bara smälla till och ryka, haha

Och Max betyder att det är det de klarar i nån sekund, det är RMS du ska gå efter, det är den kontinuerliga effekten som de klarar.
Sen Ohm är motståndet i kablar och talspolar, ju högre Ohm, desto högre motstånd=mindre effekt, men också högre kontroll. Tänk en vattenslang, trycker man ihop den lite i mynningen kommer det mindre vatten, men mer kontrollerad stråle, typ så

Ohm-talet går inte att välja, utan du får kolla på vad högtalarna i fråga har för Ohm, och det är det som kommer gälla när de kopplas på steget. Dina Mutanter är på 4Ohm, så steget kommer leverera 70W kontinuerligt. Och detta räcker garanterat på dessa högtalare, jag kör ett par JBL GTO på 2Ohm på ett gammalt Sony-steg som väl ger runt 80-100W vid 2Ohm, och det går att spela nåt galet kan jag lova