6863
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

983 Inlägg
20 juni 2012
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:
Tjenar bygger en ny låda till min MDS DS1214.
Nu undrar jag efter som det är 2 st 2ohm talspolar på basen och 2 högtalar utgångar på mitt MDS T5 slutsteg.
Kan ja använda båda utgångarna på steget till var sin talspole eller måste jag köra som jag gör nu (4ohm kopplat)?

Tacksam för svar då jag ska bygga klart lådan imorgon (2012-06-21)

Mvh Jesper

T5 är stabilt i 1ohm ja. Detta får du genom att parallellkoppla, exempelvis genom att dra en kabel från vardera spole till stegets terminaler.

Okej. Men jag har tyvärr inte ström så det räcker till 1 ohm hmm måste köpa 1 extra batteri då.

Men så du menar att jag kan få ner till 1 ohm genom att dra från båda kanalerna till var sin talspole ?smile

113 Inlägg
20 juni 2012
M_icke_ skrev:
Hans_J skrev:
QuattroMartin skrev:

Oj, missade helt att det var en sedan vi pratade om, i en sedan så ska man ju försöka få allt ljud framåt precis som Boyakacsha sa smile

Hans_J skrev:
Du tror inte man ber om skallrande baklucka då? Varför är det bättre än basar uppåt och port frammåt?

Fan å att man inte rymde allt frammåt hmm

Som ni kanske missade att jag skrev så finns inte det någon möjlighet att ha port och basar på samma sida, vilket är det näst bästa allternativet? Eller måste jag skita i ena basen bara därför?

Portar upp genom hatthyllan

Vet dock inte om jag måste ha en slotport, hmm.

Kan du räkna ut portstorlek åt mig? Lådan kommer vara ca 200-220 liter.

Letade och hittade dessa specs, var dock inte lätta att hitta så jag hoppas de stämmer.

Specifications:

Cutout Diameter    14.06
FS    34.99 Hz
Magnet Weight    160 oz
Mounting Depth (in.)    7.75
Nominal Impedance    D2.0 Ohm
Power Handling RMS/Peak    800/3200
QTS    0.854
QES    0.975
QMS    6.864
Series    2500c
Shipping Weight    26lbs
Suspension Travel    66 mm
VAS    84.330 L
Voice Coil Diameter    2.5"

Skulle det funka med tex 2 stycken 6tums portar? Och isåfall, hur långa, gillar djupbas.
Eller ska man bygga någon fyrkantig port upp genom hatthyllan, vad blir mest lämpligt?
Senast redigerat av Hans_J (20 juni 2012)

3 466 Inlägg
20 juni 2012
Skoppet skrev:
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:
Tjenar bygger en ny låda till min MDS DS1214.
Nu undrar jag efter som det är 2 st 2ohm talspolar på basen och 2 högtalar utgångar på mitt MDS T5 slutsteg.
Kan ja använda båda utgångarna på steget till var sin talspole eller måste jag köra som jag gör nu (4ohm kopplat)?

Tacksam för svar då jag ska bygga klart lådan imorgon (2012-06-21)

Mvh Jesper

T5 är stabilt i 1ohm ja. Detta får du genom att parallellkoppla, exempelvis genom att dra en kabel från vardera spole till stegets terminaler.

Okej. Men jag har tyvärr inte ström så det räcker till 1 ohm hmm måste köpa 1 extra batteri då.

Men så du menar att jag kan få ner till 1 ohm genom att dra från båda kanalerna till var sin talspole ?smile

Till att börja med så är T5 ett monoblock. Dessat steg har EN kanal. Däremot har det dubbla terminaler för att underlätta inkoppling av fler element.

För det andra förstår jag inte alls vad du är ute efter om du inte kan köra i 1 ohm

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 712 Inlägg
21 juni 2012
Exterm skrev:
amoreex skrev:
Exterm skrev:

Här har du ett på Rea som förmodligen också klarar galant att senare driva dyrare och bättre högtalare om du i framtiden bestämmer dig för att uppgradera smile
Det steget vill ha 20mm kabel, finns kit för ett par hundra att köpa till smile

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=182

Tack!
Har sett de oh de är lockade..

Dock undrar jag ifall du vill vara så vänlig att förklara.. högtalarna har ju 360 watt MAX stycket... vilket betyder att de krävs 720 watt som allra MAX?

Detta steget har ju dessa specs
Maxeffekt:     -
Effekt i 4 ohm RMS:     2 x 70 W
Effekt i 2 ohm RMS:     2 x 100 W
Effekt i 1 ohm RMS:     -
Effekt i 4 ohm bryggkopplat RMS:     1 x 200 W

Skulle nån vilja förklara det lite enkelt men ändå bra vad som menas med dessa olika ohm osv?

Och vilket som är bäst för att driva dessa 2 högtalare för att få ut maximal effekt?

Nej gud, det är 360Wmax över båda, skulle du ge dem 700W skulle det bara smälla till och ryka, haha tongue
Och Max betyder att det är det de klarar i nån sekund, det är RMS du ska gå efter, det är den kontinuerliga effekten som de klarar.
Sen Ohm är motståndet i kablar och talspolar, ju högre Ohm, desto högre motstånd=mindre effekt, men också högre kontroll. Tänk en vattenslang, trycker man ihop den lite i mynningen kommer det mindre vatten, men mer kontrollerad stråle, typ så tongue
Ohm-talet går inte att välja, utan du får kolla på vad högtalarna i fråga har för Ohm, och det är det som kommer gälla när de kopplas på steget. Dina Mutanter är på 4Ohm, så steget kommer leverera 70W kontinuerligt. Och detta räcker garanterat på dessa högtalare, jag kör ett par JBL GTO på 2Ohm på ett gammalt Sony-steg som väl ger runt 80-100W vid 2Ohm, och det går att spela nåt galet kan jag lova tongue

Vet att de var längesen vi skrev detta.. men tänkte bara säga att nu är slutsteg beställt.. blev lite starkare än det jag tänkt då det var leverans tid på 2-4 veckor på det..

Så blev det här : http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=182

Plötsliga stoppet är det som dödar..

56 Inlägg
21 juni 2012
hur ska jag koppla mina 2 mds fanatic eagle 12" dem har 4talspolar per bas. och har ett monosteg som ska driva dem två basarna. så hur kopplar jag basarna så att de blir samma effekt på båda? smile

3 466 Inlägg
21 juni 2012
crillein skrev:
hur ska jag koppla mina 2 mds fanatic eagle 12" dem har 4talspolar per bas. och har ett monosteg som ska driva dem två basarna. så hur kopplar jag basarna så att de blir samma effekt på båda? smile

Till att börja med är där dubbel talspole. Det är 1 talspole med dubbla lindningar.

För det andra så måste vi veta vad du har för steg för att rekommendera hur du ska koppla! De e inte alla monosteg som är stabila i 1 ohm.

983 Inlägg
21 juni 2012
Tjenare.
idag när jag satte kopplade in basen och steget i bilen så fick jag som ett "dunkande" ljud i basen när stereon är igång.
Jag har kollat jorden och den sitter där den ska. (bältespunkten)
Har ett Mds T5 steg om det hjälper.
när man spelar musik så spelar det som vanligt men när basen slutar slå i en låt så hör man det "dunkande" ljudet igen.
Tacksam för snabba svar då jag vill bli av med ljudet så fort som möjligt !

3 466 Inlägg
21 juni 2012
Skoppet skrev:
Tjenare.
idag när jag satte kopplade in basen och steget i bilen så fick jag som ett "dunkande" ljud i basen när stereon är igång.
när man spelar musik så spelar det som vanligt men när basen slutar slå i en låt så hör man det "dunkande" ljudet igen.

Koppla ur lågnivåkabeln ur steget och se om störningarna försvinner. Gör dom de så e de stor risk att signaljorden e bränd.

983 Inlägg
21 juni 2012
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:
Tjenare.

Koppla ur lågnivåkabeln ur steget och se om störningarna försvinner. Gör dom de så e de stor risk att signaljorden e bränd.

Provade det och ljudet försvann. Finns det något jag kan göra åt saken ?hmm

3 466 Inlägg
21 juni 2012
Skoppet skrev:
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:
Tjenare.

testa o dra ut stereon. sätt en liten kabelbot mellan "höljet" på lågnivån och stereons chassi. Förvsvinner ljudet då så vet man säkert att det är signaljorden.

Man kan göra en tattarlösning och lödda fast en kabel där men jag vet inte riktigt om de e att rekommendera. Annars får man lämna in stereon på lagning.

Ett tips för att undvika detta är att alltid koppla i jorden först och ur sist. Så att steget är jordat hela tiden när man kopplar i/ur andra kablar. De gäller bara att man har en vettig jordpunkt med.

983 Inlägg
21 juni 2012
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:
M_icke_ skrev:

testa o dra ut stereon. sätt en liten kabelbot mellan "höljet" på lågnivån och stereons chassi. Förvsvinner ljudet då så vet man säkert att det är signaljorden.

Man kan göra en tattarlösning och lödda fast en kabel där men jag vet inte riktigt om de e att rekommendera. Annars får man lämna in stereon på lagning.

Ett tips för att undvika detta är att alltid koppla i jorden först och ur sist. Så att steget är jordat hela tiden när man kopplar i/ur andra kablar. De gäller bara att man har en vettig jordpunkt med.

Åh fan. får prova det då. Inte roligt då jag haft Stereon i 1 månad kanske. Men men så äre. Tack för det snabba svaren och hjälpen! Mvh

1 727 Inlägg
21 juni 2012
Skoppet skrev:
Åh fan. Inte roligt då jag haft Stereon i 1 månad kanske. Men men så äre.

Strongt att direkt ta på sig sin okunskap och vara öppen för goda tips.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

3 466 Inlägg
21 juni 2012
Skoppet skrev:
M_icke_ skrev:
Skoppet skrev:

Åh fan. får prova det då. Inte roligt då jag haft Stereon i 1 månad kanske. Men men så äre. Tack för det snabba svaren och hjälpen! Mvh

Lugnt tongue Signaljorden är vanligt att man råkar bränna, räcker att man tabbar sig när man pluggar in steget, vare sig det är av kunskapsbrist eller för att man är tankspridd tongue

Jag har faktiskt själv bränt av en signaljord för ett par år sedan, man lär av sina misstag helt enkelt.

1 727 Inlägg
21 juni 2012
Jag har ännu inte bzzzt.....fzzzz..sprak...knaster...blixt...ooooops, där kom den första.

Pierre(man måste få skojja lite)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

16 197 Inlägg
21 juni 2012
Jag har nog bränt säkert signaljorden på 10st Pioneer spelare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

232 Inlägg
21 juni 2012
Hej, jag indrar om det går att koppla in min 4ohm bilbas till ett 8ohm slutsteg smile

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

409 Inlägg
21 juni 2012
Ett slutsteg har ingen impedans men om steget bara är 8 ohm stabilt så kan du INTE koppla in en 4 ohms bas på den, nej.

232 Inlägg
21 juni 2012
Boyakacsha skrev:
Ett slutsteg har ingen impedans men om steget bara är 8 ohm stabilt så kan du INTE koppla in en 4 ohms bas på den, nej.

Okej men det står 4-8ohm på steget på ingångarna men väldigt difust. Vad händer om man sätter 4ohm på 8ohm belastningen? går det sönder ? smile

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

138 Inlägg
21 juni 2012
Tjena. tänkte kolla en sak med dom som byggt ljud i en kupe bil.
har en opel astra kupe -01 å jag undrar fall ljudet blir ljudet/basen blir konstig fall jag sätter basarna i hatthyllen med låda+ utblås , istället föör att dom ska spela igenom skidluckan som det gör nu,
det borde väll bli mera tryck fall man gör på detta sätt?,

någon som vet?

känns lite surt å bygga om fall det inte blir någon märkvärd skillnad''/
// André

56 Inlägg
22 juni 2012
M_icke_ skrev:
crillein skrev:

Till att börja med är där dubbel talspole. Det är 1 talspole med dubbla lindningar.

För det andra så måste vi veta vad du har för steg för att rekommendera hur du ska koppla! De e inte alla monosteg som är stabila i 1 ohm.

jag har lagt upp bilder på mitt fotoalbum om de är till nå nytta.. de står så här om basen. Motorn består av en konstruktion med dubbla magneter på 80oz, dubbla 4 ohms talspolar byggda för att hantera extrema temperaturer och en speciellt styv, progressiv spindel. och jag har två sådana.

jag tänkte driva dem med ett sinus live 1500 steg. smile

Sök