Zwudda skrev:
Jag har en liten fundering. Jag skall montera in lite ljud i skuffen på min 945:a, och det är:
Slutsteg:Sinus Live SL-A1500 RMS 1500w 1 ohm
Bas: Dubbla Alpine Type R 12" RMS 600w
2 farads MDS kondensator
Min fundering gäller just runt strömförsörjningen, hur viktigt är det med riktigt grova kablar från batteriet till kondensator/slutsteg.
Bilden som ljudet satt i förut hade 30mm3 tjock kabel, och jag har kanske 15-18mm3 tjock i min bil.
Jag vill ju tro att storleken på strömförsörjningen inte är så viktigt då den på flera punkter, t.ex igenom anslutningarna och speciellt säkringen inte är nått stort område som strömmen passerar igenom. Rätta mig gärna om jag har fel, och berätta varför man skall ha grövre kabel när säkrings "tråden" är så smal.
Och kanske ett tips på vad jag skall ha för grovlek på kabeln, om min inte räcker till.
Tack på förhand
Resistansen(motståndet) i en kabel bestäms av flera olika faktorer. I första hand längd och kabelarea.
Med andra ord så har en säkring inte så mycket motstånd trots sin lilla ledare då den är så pass kort.
När man matar ström genom en kabel byggs det upp värme. Denna värme kan beräknas med hjälp av "Ohms lag" som säger P(effekt)= R(motståndet) x I(strömmen)². Detta blir alltså den värmande effekten i en kabel.
Nu är det dessutom så fantastiskt att resistansen i många metaller faktiskt tillochmed ökar när denna värms upp. Vilket leder till mer uppvärmning. Genom att utnyttja detta på rätt sätt kan man alltså göra en säkring som har så pass låg resistans vid belastningar som den ska tåla att den inte blir varm. Men att den när den belastas med för mycket ström blir så pass varm att den väldigt snabbt brinner av.
Med andra ord kan detta även hända kabeln om den belastas för hårt, att den bygger upp värme och orsakar sk. kabelbrand.
Dessutom så kommer resistansen i kabeln medföra spänningsfall om den är för klen. Detta leder dels till att du förlorar effekt i steget och ökar riskerna att bränna det.
Enkelt förklarat: Säkringen innebär att moståndet på kabeln ökar något, ja. Men det är dock inte särkillt mycket och vardagslyssnaren märker inte av det. Den räddar dock din bil från brand vid eventuell kortslutning och den hjälper dej även att få ut pengar från försäkringen(om denna täcker brand) om det nu skulle brinna.
Kablar ska man inte snåla på. Det är en av de billigaste delarna av anläggningen och kan va värd några extra kronor då det i slutändan faktiskt är en av de viktigaste delarna i anläggningen.